MaaT

Komende zondag is het avondmaal. Ik wil dan ook alle (gast)leden van Groningen-west oproepen om naar de Columnakerk te komen, om als gemeente het avondmaal te kunnen vieren.

Stel dat dit voor elke kerk gedaan wordt...

Ik vind het juist wel een goeie zaak. Zaterdag nog met iemand over gehad dat er nog steeds allerlei negatieve verhalen over Groningen West circuleren terwijl er de afgelopen jaren enorm veel energie is gestoken in het dichter bij elkaar brengen en meer in contact brengen van gemeenteleden. En met succes wat mij betreft. Goed, de kerkdiensten zijn misschien niet elke keer even stimulerend (al verschilt dat ook nogal per keer), maar je kunt je ook afvragen met wat voor houding je in de kerk zit als daar alles vanaf moet hangen.

Er is inmiddels een behoorlijke club GSV'ers actief in de gemeente en dat is tof om te zien. Toch is er best een grote groep, volgens mij, die structureel niet daar in de kerk komt en er toch wel thuis hoort. Vraag me af wat daar de reden van is.

En een gemeente waar zoveel moeite wordt gedaan om er met elkaar wat goeds van te maken (denk aan alle activiteiten en initiatieven die er zijn en de opkomst daarbij) verdient het niet dat daar nog steeds negatieve verhalen over rondgaan. Da's tenminste mijn mening.

Geertsma schreef: Toch is er best een grote groep, volgens mij, die structureel niet daar in de kerk komt en er toch wel thuis hoort. Vraag me af wat daar de reden van is.

Ik ben gastlid bij West, maar ik kom daar niet heel vaak. Ik ga liever naar Oost, omdat de dienst daar wat losser is (liederen enz), bovendien vindt ik het wel leuk om op het balkon te zitten....

Geertsma schreef: Vraag me af wat daar de reden van is.

Ik ben zo iemand die (zo laf is dat hij) nog ingeschreven staat bij de kerk in Winsum, zodat ik onbeperkt kan shoppen in de verschillende kerken van verschillende denomiaties in de stad.
De reden dat ik niet vaak in West kom:

  • Ik zit ook graag op het balkon.
  • Ik vind de Columnakerk een bijzonder naargeestig gebouw.
  • Het lukt me niet me over een zekere antipatie jegens de presentatie van Joosse heen te zetten.

Ik heb overigens wel sympathie voor de initiatieven die (door GSV'ers) worden genomen.

Ook ik had héél véél negatieve verhalen gehoord over West voordat ik definitief lid werd in West. Toch heb ik er bewust voor gekozen om volledig lid te worden. Ik wil nl. niet voor mijn verandtwoordelijkheden weg lopen.
Maar, in tegenstelling tot wat ik verwacht had, ervaar ik best een leuke sfeer in west. Er zijn direct mensen die je aanspreken, bij de kerk heb ik nog geen minuut alleen gestaan, en ik heb echt niet alleen GSV'ers gesproken. Egbert-Jan heeft me Tijd voor Actie binnen geloodst en ik moet zeggen, ik vind het erg positief.
Oké, Joosse is niet de meest inspirerende dominee die ik ooit heb gehoord, maar de gemeente is best tof! Als je er maar wat van wil maken!

Overigens ben ik het er mee eens dat het voor alle kerken moet gelden.

Wat ik (in het kader van Joosse) niet zo goed snap, is dat iedereen 's middags naar oost gaat, terwijl in west op de middag soms beste leuke rakkers staan. Neem bijvoorbeeld een dominee Pomp, olim-voorganger uit Vrouwenpolder.
Ik ben zelf nog nooit 's ochtends in oost geweest, en vraag me af of het GSVtechnisch dan net zo druk is als 's middags.

Overigens kan ik me wel vinden in het argument dat de liederen en sfeer in west niet altijd even vreugdevol zijn. Echter, volledig niet in het argument van het op het balkon zitten in oost. Die banken zitten voor geen meter!

Argument voor west is wat mij betreft het met elkaar koffie drinken. Zowel in de kerk als bij de mensen thuis.

De situatie is nu volgens mij een beetje van "ik voel me daar niet thuis, dus ik ga daar niet heen". Terwijl we er volgens mij zelf voor moeten zorgen dat we er ons wel thuis gaan voelen. En die motivatie ontbreekt, omdat men zich er niet thuis voelt. En dus zit je op een dood punt.

P.s. Ik vergeet al ongeveer anderhalf jaar lang mijn gastlidmaatschap aan te vragen.

L1Rn4urAyA7aTEe

Het hangt heel erg af van de kerkenraad hoeveel ruimte je als gemeente krijgt. Toen ik lid was van West moest echt werkelijk waar alles via de kerkenraad, waar toen ook nog enkele 'bezwaarde' broeders in zaten. (Ik heb begrepen dat een aantal mensen van het 'bezwaarde' clubje inmiddels vrijgemaakt in het kwadraat is geworden). Tegenwoordig zitten er wat jongere mensen in de kerkenraad (schijnt).

Dus het zou met niet verbazen als de sfeer er daarom ook wat leefbaarder is geworden.

He kan dit topic ook intern, aangezien het wel echt over mensen gaat (negatieve dingen over Ds Joosse), en ik het een beetje jammer vind dat ze dat zelf ook kunnen lezen.

Verder vind ik West best leuk tegenwoordig. De mensen zijn aardig en kennen je best snel.
Verder heeft West je nodig. Dit in tegenstelling tot veel andere gemeenten waar meer dan genoeg capabele mensen zitten om het gemeenteleven tot bloei te laten komen. Door gebrek aan mensen tussen de 25 en 55 is dit in West niet het geval. Daarom is de inzet van studenten hier onontbeerlijk. Dus.. allemaal actief worden in West!

Jean schreef: Wat ik (in het kader van Joosse) niet zo goed snap, is dat iedereen 's middags naar oost gaat, terwijl in west op de middag soms beste leuke rakkers staan. Neem bijvoorbeeld een dominee Pomp, olim-voorganger uit Vrouwenpolder. Ik ben zelf nog nooit 's ochtends in oost geweest, en vraag me af of het GSVtechnisch dan net zo druk is als 's middags.

Dat ben ik met je eens. Joosse preekt vaak maar één keer per zondag, en dan nog niet eens elke zondag. Genoeg andere dominee's in West dus.

Jean schreef: Overigens kan ik me wel vinden in het argument dat de liederen en sfeer in west niet altijd even vreugdevol zijn. Echter, volledig niet in het argument van het op het balkon zitten in oost. Die banken zitten voor geen meter!

Ook daar zijn we zelf bij. Een paar weken geleden was er een (gelukkig goed bezochte) gemeentevergadering (ook door GSV-ers!) over eredienst, wat een hele positieve avond was. Nu moet je er niet op rekenen dat alles heel snel veranderd, maar de vraag is of het daar wel om gaat. Het gaat er om dat je samen kunt zijn als gemeente, samen een eredienst kunt houden, God kunt loven en prijzen etc. En of dat met een paar liederen meer of minder is, doet er mijns inziens niet zoveel toe.

Jean schreef: Argument voor west is wat mij betreft het met elkaar koffie drinken. Zowel in de kerk als bij de mensen thuis.

Helemaal mee eens!

Jean schreef: De situatie is nu volgens mij een beetje van "ik voel me daar niet thuis, dus ik ga daar niet heen". Terwijl we er volgens mij zelf voor moeten zorgen dat we er ons wel thuis gaan voelen. En die motivatie ontbreekt, omdat men zich er niet thuis voelt. En dus zit je op een dood punt.

Klopt. Maar ik zeg: de zituatie is beter dan menig verhaal doet geloven. Samen maken we de kerk, latenm we er samen voor gaan!

Liesbeth schreef: Verder heeft West je nodig. Dit in tegenstelling tot veel andere gemeenten waar meer dan genoeg capabele mensen zitten om het gemeenteleven tot bloei te laten komen. Door gebrek aan mensen tussen de 25 en 55 is dit in West niet het geval. Daarom is de inzet van studenten hier onontbeerlijk. Dus.. allemaal actief worden in West!

Goed punt!
Helemal mee eens!
Allemaal actief worden!

Maar waarom zou ik naar west, als ik het in oost leuker vindt?

Het gras lijkt altijd veel groener bij de andere kerk!

Henri!! schreef: Maar waarom zou ik naar west, als ik het in oost leuker vindt?

Misschien omdat je in West hoort. Serieus, het is echt een leuke gemeente. Het vraag wat inzet, maar ik ervaar er een heleboel positieve contacten en geluiden.
Het gaat er niet om wat je leuk vindt, het gaat erom waar je geplaatst wordt, waar je geroepen wordt zoals de Bijbel het zegt.
Een paar jaar geleden heb ik op de Theologische universiteit in Kampen een korte, ingelaste, workshop gevolgd van een tweetal Keniaanse predikanten, ds. Stephen Kiura en ds. Joseph Mutemi. Deze 2 predikanten waren in het kader van de workshopserie ‘Inspiring People’ in Nederland. Deze workshop op zichzelf was een belevenis. Beide predikanten hielden een korte preek, en dat ging er heel anders aan toe dan wij elke zondag gewend zijn. Maar het is mooi om te ervaren dat zij vanuit hetzelfde geloof in de enige God gedreven worden. En daar uit hun inspiratie vinden.
Ds. Stephen Kiura hield een verhaal over roeping. De roeping om actief te zijn in de gemeente van Christus. Omdat dit een boeiend verhaal was, wil ik u dit niet onthouden. Wel heb ik het enigszins aangepast.

In Afrika wordt het verhaal verteld over een zendeling die door zijn gemeente werd uitgezonden om een kerk te stichten in China. De man ging er naar toe en ontdekte dat hij meer arbeiders nodig had omdat zijn werk met de dag groeide. Om die reden ging hij na twee jaar terug naar zijn thuisgemeente.
De gemeenteleden waren erg blij om hem weer te ontmoeten. Tijdens de zondagse kerkdienst nodigde de voorganger de zendeling uit om iets over zijn ervaringen met de kerk te vertellen. De zendeling stond op en zei na een korte stilte: “Er is grote nood in China!” en keek de gemeenteleden strak aan. De mensen ondernamen snel actie. Enkelen van hen brachten manden naar binnen waarin de mensen geld deden. Nadat iedereen zijn bijdrage had gegeven, stond de zendeling opnieuw op en herhaalde zijn woorden. De mensen gaven opnieuw geld, alhoewel het deze keer langzamer ging omdat hun geld opraakte.
De man herhaalde zijn woorden vijf keer, en de vijfde keer was er niets meer over om te geven. De mensen werden minder enthousiast en keken elkaar aan zonder te weten wat ze moesten doen. Opeens sprong er één jonge arts in een van de manden. De mensen waren verward. De zendeling wachtte, maar niemand volgde het voorbeeld van de arts. Toen zei hij: “Deze jonge man heeft het goede antwoord gegeven, omdat we arbeiders in China nodig hebben.”

Met dit verhaal wilde ds. Kiura duidelijk maken dat in een groot aantal kerken men wel bereid is offers te brengen, maar dat men er aan voorbij gaat dat er ook behoefte is aan arbeiders. Nu is dit een mooi verhaal, en hoeven we heus niet allemaal in de mand te springen en naar China te gaan, of in ons geval het vliegtuig naar Indonesië te pakken. De moraal van het verhaal is dat we zending en werk in de kerk wel kunnen ondersteunen, en dat moeten we ook vooral blijven doen, maar dat er zonder arbeiders niets van terecht komt. En dat gebeurt al heel dicht bij huis, in onze eigen gemeente.
Nu gaat het er hier niet om wie er wat zou kunnen gaan doen, ik wil het vooral hebben over de roeping om het werk te gaan doen.

Wat is een roeping?
Het woord roeping wordt vaak gebruikt in de Bijbel. In het Oude Testament gaat het vooral om de roeping van profeten en leiders. In het Nieuwe Testament gaat het vooral over de roeping van gelovigen, en oudsten. Het woord roeping kent in het Nieuwe Testament verschillende betekenissen. “God heeft ons niet geroepen tot zedeloosheid, maar tot een heilig leven..” (1 Thess. 4:7); “...zoals u één hoop hebt op grond van uw roeping” (Efeziërs 4:4), “..Bedenk echter dat u door God geroepen bent om in vrede te leven..” (1 Cor. 7:15); (…) hem die u door de genade van Christus heeft geroepen” (Gal. 1:6); “Hij roept u tot zijn koninkrijk en luister” (1 Thess. 2:12).
Als gelovigen zijn we dus geroepen in heiliging, in hoop, tot vrede, door genade en tot Zijn koninkrijk en heerlijkheid.
Als geroepen heilige zijn wij bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld van Christus,
“...Wie hij hiertoe heeft bestemd, heeft hij ook geroepen; en wie hij heeft geroepen, heeft hij ook vrijgesproken; en wie hij heeft vrijgesproken, heeft hij nu al laten delen in zijn luister.” (Rom. 8:30).
De basis van de roeping van gelovigen ligt in het zendingsbevel: “Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’” (Math. 28:18-20) Jezus spoort ons in Math. 9:37-38 aan om te werken voor hem als hij zegt: “‘De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders. Vraag dus de eigenaar van de oogst of hij arbeiders wil sturen om de oogst binnen te halen.’”

Hoe ontvang je een roeping?
Tegenwoordig ontvangen gelovigen hun roeping niet meer op zo’n bijzondere manier als bijvoorbeeld de profeet Jesaja (Jes. 6). Toch zijn er verschillende manieren om je roeping te herkennen. Ds. Kiura gaf er zes:

  1. Dien God door je actief in te zetten in de gemeente. God roept geen mensen die lui zijn (kijk maar naar het voorbeeld van Petrus en Paulus) maar mensen die zich actief opstellen in de gemeente.
  2. Wacht met een open hart en verstand op God. Als je je open stelt en zegt “als hij roept zal ik antwoorden”, zul je je roeping veel eerder horen.
  3. Luister naar de Heilige Geest. Stel je hart open voor zijn leiding. Je kunt je hart openstellen door direct met Hem te communiceren door middel van het lezen van Zijn Woord en het bidden.
  4. Wacht op Hem met een zuiver hart. Want: “Had ik kwaad in mijn hart gevonden, de Heer had mij niet gehoord.” (Ps. 66:18 ). Daar zit een boodschap in. “Laat de goddeloze zijn slechte weg verlaten, laat de onrechtvaardige zijn snode plannen herzien. Laat hij terugkeren naar de Heer, die zich over hem zal ontfermen; laat hij terugkeren naar onze God, die hem ruimhartig zal vergeven.” (Jes. 55:7).
  5. Sta klaar om in actie te komen. Mensen zijn vaak geneigd te wachten totdat ze zeker weten dat God hen geroepen heeft om in actie te komen. Het kan zijn dat je dit nooit helemaal zeker weet. Je moet in geloof stappen nemen. Maak dus een beslissing: Wil ik God dienen? en kom in beweging.
  6. Ga na of je een diepe wens hebt om God te dienen en bereid bent om bijna alles voor Gods bediening op te geven.
    Zo zie je, het is eigenlijk heel simpel. Juist in de kleine dingen kun je God zien en Zijn stem horen. In het lezen in de Bijbel, in het bidden, in het gemeenteleven. En misschien is ook daarom wel je plaats in de kerk van Groningen-West.

Haha! Ik weet toevallig dat Henri niet zo'n ster is in lange (lees: uit meer dan vier regels bestaande) teksten lezen! :lol:

Hij zal wel moeten voor de discussie :wink:

Oh ja, ik ben inmiddels ook meerdere malen aangesproken door oudere gemeenteleden dat ze het ontzettend fijn vinden als er ook een goeie club studenten in de kerk zit. Het wordt dus vanuit de gemeente echt wel gewaardeerd als je er bent. En wat betreft de vooroordelen die er bestaan over de ouderen in de gemeente: ik zou zeggen: ga es met ze in gesprek en het zou wel es 100% mee kunnen vallen.

En waarom je in West naar de kerk zou? Hier woon je, dus dit is je gemeente. Dat je een keer ergens anders naartoe gaat, OK. Kunnen ook best goeie redenen voor zijn. Maar als je structureel naar een andere kerk gaat, puur omdat het daar 'leuker' zou zijn, zou je je ook eens af kunnen vragen wat je reden is om naar de kerk te gaan. Alleen voor je eigen 'plezier'?

Geertsma schreef: Maar als je structureel naar een andere kerk gaat, puur omdat het daar 'leuker' zou zijn, zou je je ook eens af kunnen vragen wat je reden is om naar de kerk te gaan. Alleen voor je eigen 'plezier'?

Om heel eerlijk te zijn, ga ik over het algemeen niet met heel veel plezier naar de kerk. Dus is de keuze al snel gemaakt: Oost dus, omdat ik dat aantrekkelijker vindt dan west. Kortom in de positie waar ik nu zit, kies ik idd de 'leukste' kerk om mezelf optimaal te motiveren.
Maar dat is dus puur een tijdelijke keuze....

@ Jean en MaaT:

Ik heb idd een scheithekel aan lange teksten, maar toevallig zat ik 3 a 4 jaar geleden in de kerk van Heerde, waar ineens 2 zwarte dominees in de kerk stonden om hun verhaal te laten horen, waarschijnlijk dezelfde heren, dus vandaar dat ik deze keer het hele verhaal heb gelezen.
Dus dat valt al weer mee.

En om in die vorm te blijven, gooi ik er nog eens een bericht achteraan wat meer dan 4 regels heeft.

Henri!! schreef: Kortom in de positie waar ik nu zit, kies ik idd de 'leukste' kerk om mezelf optimaal te motiveren. Maar dat is dus puur een tijdelijke keuze....

Dat kan idd. Al zijn er de laatste tijd in West ook zat 'insprirerende' dominee's.

Volgens mij zijn er alleen wel heel wat mensen die de keus wel erg makkelijk maken om naar de 'leukste' kerk te gaan. Dat vind ik wel es jammer, en getuigt wat mij betreft ook niet van een erg goede houding mbt de kerk, zeker omdat ze in West echt wel gemist worden. Je hoeft op zich echt niet actief mee te draaien, maar zo op zijn tijd in de kerk aanwezig zijn moet toch niet zo'n probleem zijn?

Liesbeth schreef: He kan dit topic ook intern, aangezien het wel echt over mensen gaat (negatieve dingen over Ds Joosse), en ik het een beetje jammer vind dat ze dat zelf ook kunnen lezen.

Puntje... WebCie?

Zoals ik al eerder zei, kan ik de initiatieven in West erg waarderen en ik denk dat er ook veel ten goede veranderd is de afgelopen jaren.
Vervolgens kan ik me niet vinden in de oproep dat iedereen actief moet worden.
Ik vind dat je in je studententijd best een beetje vrijblijvend mag zijn m.b.t. tot de gemeente waar je toevallig dichtbij woont. Veel mensen zijn op zoek naar wat ze daadwerkelijk geloven en wat voor kerkelijke keuzes ze gaan maken en ik denk dat in zo'n verband het belangrijk is dat een kerk(dienst) laagdrempelig, inspirerend en gewoon leuk is.
Het "juk" dat de noeste arbeiders in West zich opleggen vind ik bewonderenswaardig, maar ik denk niet dat je dit van iedereen moet verwachten.

Het argument dat de oudjes het leuk vinden dat ik in de kerk zit doet me niet zoveel, eerlijk gezegd.

Denk ook eens over je gemeentemuren heen. Voor veel mensen is de GSV hun kerk. Daarnaast gebeurt er veel in samenwerking met andere studentenverenigingen. Er zijn alpha-cursussen, er zijn medestudenten en ander mensen in je omgeving die je nodig hebben. Dit is m.i. veel meer gemeente zijn dan dat je 's zondags een plekje in de kerk bezet.

Ik vraag kortom wat clementie tijdens de studententijd.

agent_Fox_Mulder

Ben het helemaal eens met Jaap, maar ik zou dat argument dat de GSV een soort gemeente is niet willen gebruiken. Dan ga je voorbij aan een aantal kenmerken van een kerk die je bij een studentenvereniging niet vind. Daar komt nog bij dat de GSV ook al is ze opengesteld, totaal niet gericht is op het binnen haar muren brengen van ongelovigen, wat juist de taak is van de kerk.