Ton Huttenga

Hallo,

Allemaal een heel gelukkig en gezegend Nieuwjaar gewenst!
Veel plezier in de GSV, in je vriendenkring (of is dat hetzelfde ..?), maar ook bij het scoren van studiepunten!

Maar als je gezien jouw gaven en uitdagingen niet oppervlakkig of verkokerd wilt leven,
surf dan eens naar http://www.studentenpastoraatgroningen. ... 3%20VJ.pdf

Ik begin met afstemmen: waar gaat je behoefte naar uit?

See you, Ton Huttenga, studentenpredikant

Ton Huttenga

Voor hen die op zondag niet in Drouwenerzand zijn:

De bidkapel in

Is dat niet rooms? Je kunt toch overal bidden!

Over die vraag gaat de morgendienst van 7 februari a.s. om 9.30 uur
in de Refajahkerk, Galenuslaan 1, Groningen-Zuid.
Begeleid door de ATV-band.
Voorbereid met studenten.
Voorganger ds. Ton Huttenga, studentenpredikant

Thema: Maak je bidplek! Zie Matteüs 6: 6

Hartelijk welkom

Vragen? info@studentenpastoraatgroningen.nl

Geachte studentenpastor,

We behandelden tijdens onze bijbelkring het fenomeen 'lijden'. Met vragen zoals: ' Waarom laat God lijden toe?' Wij als bijbelkring maakten een bepaald onderscheid in 'lijden'. 1. Lijden als gevolg van wat mensen elkander aandoen. 2. Lijden als gevolg van natuurlijke oorzaken; zoals aangeboren ongemakken, ongemakken door natuurlijke oorzaken, etc; vrijwel alles omvattend wat niet binnen het kader van mens tot mens valt.
In hoeverre is het tweede punt dan ook daadwerkelijk lijden? Wordt deze vorm van lijden door God ingegeven? Is het wel ' echt' lijden? Is het, om C.S. Lewis aan te halen; lijden als megafoon van God om de aarde wakker te schudden? Waarom leggen wij vaak de link met lijden wanneer er natuurlijke oorzaken zijn voor mensenleed?

We horen graag uw mening hierover,

namens BK Robijn,

Albert Huzeling

Ton Huttenga

Best BK Robijn,

Bedankt voor jullie vraag.

Het lijden dat ons overkomt vanwege ziekte enz. is ook lijden, net zoals het lijden dat mensen elkaar aandoen .
Vgl. de volgende twee teksten met elkaar: Mat. 10: 8: Genees zieken, wek doden op, maak mensen die aan huidvraat lijden rein en drijf demonen uit. Mat. 17: 12: Zo zal ook de Mensenzoon door hun toedoen moeten lijden.
God kan lijden inderdaad gebruiken om je wakker te maken. Zeker als lijden het gevolg is van je eigen gebrek aan verantwoordelijkheid. Maar God kan ook de financiële recessie van vandaag gebruiken, waar niet iedereen evenveel aan kan doen. 'Wat is eigenlijk het belangrijkste in ons leven?', zo vragen we ons dan opeens af.

De inspirerende Franse protestants-christelijke filosoof Paul Ricoeur (overleden 2005) geeft 3 tips voor een goede omgang met lijden: 1 d.m.v. je verstand kun je iets van de zin ervan ontdekken én relativeren; 2 d.m.v. je emoties kun je je pijn ventileren en dat kan opluchting geven; 3 d.m.v. je gedrag kun je in elk geval iets aan het lijden doen, meer dan je denkt.

Hartelijke groet en nog veel fijne BK-avonden gewenst.

ds. Ton Huttenga

Ton Huttenga

Kerkdienst over 'Jezus volgen: wat is dat precies?'

Op zondag 3 maart om 9.30 uur in de Refajahkerk.
Thema: 'Achter Jezus aan is leven van de geef'. n.a.v. Marcus 10: 17-22.
Het onderwerp is: discipelschap: wat is het bijzondere van het volgen van Jezus in onderscheid van het doen van God wil?
De begeleiding gebeurt door de 'Hart voor Zuid-band'.
Voorganger studentenpredikant Ton Huttenga

Het valt me op dat mensen een soort verklaring zoeken voor het lijden dat ze zien/voelen, met een achterliggend idee dat ze een soort verantwoording willen van God voor wat er gebeurt. Dat gaat vaak niet werken. Gods gerechtigheid gaat over vele duizenden jaren en werkt niet altijd op individuele basis. Accepteer dat en leef uit genade.

Ton Huttenga

Beste C.A.

Allereerst mijn welgemeende excuses voor deze wel erg late reactie.
Soms denk ik dat er heel weinig in deze rubriek gereageerd wordt, maar dat lijkt niet helemaal te kloppen.
Ik zal toch wat vaker op jullie Forum kijken.

Dan nu je opmerking.

Je hebt gelijk. Wij kunnen als kleine mensen God niet ter verantwoording roepen
en inderdaad heeft zijn handelen niet alleen te maken met individuele maar ook met collectieve daden en met
onderlinge verbondenheid van handelingen en gebeurtenissen door de jaren heen.

Aan de andere kant daal God wel regelmatig neer tot op ons lage niveau,
zowel door zegeningen als ook door waarschuwingen of een soort van training die Hij ons geeft en die,
net zoals bij de training door een sportleraar soms behoorlijk veel pijn kan doen.
Daarbij heeft God ook individuen op het oog en dat ontken jij ook niet.

Dit zorgt ervoor, dat afzonderlijk gelovigen Hem vragen om heel persoonlijke hulp,
maar ook met Hem in discussie gaan over pijn die zij niet begrijpen.
Dat zie je bij Job, bij de dichter van Psalm 42 en 43 en ook bij Jeremia.
Inderdaad: accepteer ook de moeilijke dingen uit Gods hand en leef uit genade.
Maar, wanneer je dat niet goed lukt, heeft God daar wel degelijk begrip voor,
zoals bv. uit Job 42: 7 kan blijken.

Vriendelijke groet!

Ton Huttenga

Gereformeerd studentenpastoraat

Gespreksgroep over 'Geloof en wetenschap'
Op woensdag 3 april start om 20.30 uur de kring over geloof en wetenschap:
3 april: 'Schepping en evolutie': wat betekent het dat jij en alles geschapen is?
10 april: 'Geloof en economie (of geld): is deze wetenschap waardevrij?
17 april: 'Geloof en psychologie': kan elk kwaad gespsychologiseerd worden?
Voor informatie en aanmelding: info@studentenpastoraatgroningen.nl

Dag ds. Huttenga,

Met BK Wildrinken hebben we het afgelopen dinsdag gehad over bidden. Langzaam maar zeker vormden zich twee vragen in ons, die we niet zo één, twee, drie konden beantwoorden. Eigenlijk zijn de twee vragen hetzelfde, maar omgekeerd.

  • Verandert er nog iets als je tot God bidt of ligt alles al vast?
    ?tsav la sella tgil fo tdib doG tot ej sla stei gon re trednareV -

Grapje. De tweede vraag komt zo (blijf kijken!), maar eerst een toelichting op de eerste: God staat toch 'buiten' de tijd en ruimte? Is er dan voor God wel sprake van 'veranderen', of is alles vanuit zijn gezichtspunt gewoon hoe het is? Er staat geschreven: God liet zich vermurwen [door Mozes] (of met een ander woord dan het prachtige 'vermurwen'). Hoe moeten we dat dan zien, als God buiten de tijd staat? En wij kennen Gods plannen toch niet, dus we zullen nooit weten of wij ze hebben veranderd: we zien alleen het resultaat, het 'uiteindelijke' plan. Hoe moeten we dit zien? Verandert het of niet?
De tweede vraag - lekker concreet - is wat er gebeurt als iedereen vergeet voor iemand te bidden, of als je vergeet iemand te noemen in een gebed. Maakt dat uit? En is het dan wenselijk om maar allesomvattend te bidden voor 'de zieken' en 'de armen' omdat je dan sowieso niemand vergeet (uit die groepen)? En als je daar iemand vergeet te benoemen bij het bidden voor het zielenheil van nog ongeredde zieltjes, ben je dan medeverantwoordelijk voor zijn eeuwig branden?

Dit soort dingen en meer houdt ons bezig, en we waren benieuwd wat uw visie hierop is.
Hartelijke groet namens BK Wildrinken,

Lammert

Hey Lammert,

Leuke vragen. Nu heb ik me hier toevallig laatst in verdiept voor een cathechisatieles die ik moest geven in Winsum. Die les ging over gebedsverhoring. Ik heb je een mailtje gestuurd met het materiaal dat ik gebruikt heb. Als er nog meer mensen zijn die graag een BK-avond over gebedsverhoring willen houden en materiaal kunnen gebruiken dan mag je mij mailen. Het bestaat uit een hand-out voor de cathechisanten en een handleiding die ik als cathecheet gebruikte. Ik denk dat je niet zoveel hoeft te veranderen om dit tot een nuttige bijbelkringavond te maken. Het thema gebedsverhoring wordt aan de hand van 5 bijbelteksten behandeld. Ook bovenstaande vragen over het nut van bidden passeren de revue. Als je wil weten of het een succes was kun je amica Bos even vragen, die was er bij.

Paula Lunenborg
Bruins schreef: Hey Lammert, Leuke vragen. Nu heb ik me hier toevallig laatst in verdiept voor een cathechisatieles die ik moest geven in Winsum. Die les ging over gebedsverhoring. Ik heb je een mailtje gestuurd met het materiaal dat ik gebruikt heb. Als er nog meer mensen zijn die graag een BK-avond over gebedsverhoring willen houden en materiaal kunnen gebruiken dan mag je mij mailen. Het bestaat uit een hand-out voor de cathechisanten en een handleiding die ik als cathecheet gebruikte. Ik denk dat je niet zoveel hoeft te veranderen om dit tot een nuttige bijbelkringavond te maken. Het thema gebedsverhoring wordt aan de hand van 5 bijbelteksten behandeld. Ook bovenstaande vragen over het nut van bidden passeren de revue. Als je wil weten of het een succes was kun je amica Bos even vragen, die was er bij.

Zou je deze ook naar mij willen sturen? :)

check. Als het tenminste nog paula@hotmail.com is :lol:

Ton Huttenga

Hé Freerk Jan,

Zou je mij het materiaal ook toe willen sturen?
Ik ben weliswaar geen lid van de GSV, maar was ooit twee jaar lang introducé, dankzij mijn vriendin (tegenwoordig mijn vrouw). Verder moet ik toevallig antwoord geven op een aantal vergelijkbare vragen aan een christelijke studentenvereniging ergens in Nederland. Wil je het toesturen aan huttenga@kome.nl?
Bij voorbaat dank.
En succes met je werk in Winsum. Tja, ze letten daar in het hoge Noord'n wel op de centjes ...

Vriendelijke groet, Ton Huttenga

Het is verzonden. Overigens heb ik aangenomen dat het emailadres huttenga@home.nl moest zijn.
Leuk dat er zoveel animo voor is overigens.
Het cathechisatiejaar in Winsum zit er inmiddels bijna op, nog maar één keer. Dan stop ik er weer mee, toch wel een gedoe met reizen elke keer. Overigens gaf ik het samen met de dominee, bij wijze van stage, dus voor de centjes hadden ze het niet hoeven doen :)

Ton Huttenga

Beste bk Wildrinken,

Mozes' gebed tot God om Israël niet te vernietigen lijkt te bewijzen dat je als mens God veranderen kunt.
Máár: staat God niet - zoals jullie zeggen - boven tijd en ruimte?

Ik bespeur in jullie verhaal het volgende dilemma:
óf God verandert niet en dan heeft bidden geen zin;
óf bidden heeft zin, maar dan draag je als bidder wel een ongelooflijk zware verantwoordelijkheid.
Dit dilemma is niet direct reclame voor het christelijk geloof.

Mijns inziens echter maakt Mozes' gebed deel uit van een verhaal dat laat zien hoe stabiel God is!
God wordt bij de Horeb ingehuldigd als koning van Israël. De afkondiging van de Tien Geboden is een belangrijk onderdeel van deze ceremonie. Maar de zonde van Israël met het gouden kalf evenzeer, én Gods toorn daarover gevolgd door Mozes' voorbede óók! De afronding van het ceremonieel vindt plaats, als we Mozes met een schitterend gezicht de berg af zien komen, schitterend omdat hij God mocht zien - zij het dan van achteren.

God wist volgens mij wel hoe het zou gaan: hij zou zich voorstellen aan Israël door middel van een stem, maar zonder een beeld. Dat zouden de Israëlieten niet pikken. Zij waren kinderen van hun tijd en daarom gewend om een god te manipuleren via diens beeld. Zolang ze Mozes nog zagen of in hun herinnering hadden, kon hij 'dat beeld van God' zijn, maar als hij lang wegblijft kan Mozes dat beeld niet meer zijn. De Israëlieten maken een afgodisch beeld van Jahwe en God dreigt hen te vernietigen.
Maar Mozes voert een sterk pleidooi. Dat komt hierop neer:
'U wist best waar U aan begon, toen U uw belofte deed en U kunt dit tegenover de Egyptenaren niet maken!'

Hiermee zijn de lijnen eens en voorgoed uitgezet wat betreft de relatie tussen Jahwe en Israël.
De afgoderij duikt telkens weer op. De Israëlieten blijven kinderen van hun tijd. Een god moet je kunnen manipuleren! Jahwe herkent zich daar niet in en wordt dan woedend. Maar gelukkig is er altijd wel een profeet of priester of bidders uit het volk die om ontferming smeken, en dan ontfermt God zich: zoals altijd.

Op Golgota zien we hoe trouw God is aan zichzelf.
De Joden hebben van de Wet een afgod (of beeld) gemaakt. Erger kan het niet en pas dus nu maar op voor God. Maar Jezus vangt Gods woede helemaal op. Hij doet dit uitstekend, want drie dagen na die Vrijdag mag de vervloekte Jezus weer leven.

Sindsdien is Jezus voor altijd Voorbidder (Hebr. 4: 14-16). De boodschap van 'Gods inhuldiging bij de Sinaï ' geldt dus nog steeds, al nam nu Jezus de plaats van Mozes in: des te beter. Weg met de angst!

En wij: spelen wij ook nog een rol of maakt Jezus' voorbede ons bidden overbodig?
Ook in het Nieuwe Testament bidden de gelovigen nog. Twee voorbeelden: als Stefanus door de Joden gestenigd wordt, roept hij luidkeels tot Jezus: 'Heer, reken hun deze zonde niet aan!' (Hand. 7: 60). En Paulus bidt voor de christenen in Efeze dat zij geworteld en gegrondvest blijven in de liefde (Ef. 3: 17).

En als je nou iemand vergeet, een student die allang niet meer in de kerk komt en niet meer gelooft, zal die dan branden door jouw schuld? Bidden is niet hetzelfde als 'op een knop drukken.' Bidden is in de nood die jij ervaart een beroep doen op God. Nood die zo groot is, dat je van niemand anders meer hulp verwacht dan van God.

Geloof is een interactief gebeuren. God handelt niet buiten ons om, maar schakelt ons in. Om dat te kunnen daalt Hij ook neer in tijd en ruimte. Zijn neerdaling op de berg Horeb laat dat zien. Belangrijk is dan vooral dat wij gepassioneerde bidders zijn. Als wij dat zijn en om wat voor reden ook zagen wij amice A. over het hoofd: denk maar niet dat God daarover valt!

Hartelijke groet, ds. Ton Huttenga

Beste ds. Huttenga,

Heeft iedereen de Heilige Geest, of moet je die zelf toelaten?

Groetjes,
BK Hempenius

Ton Huttenga

Hallo BK Hempenius,

Ik begin mijn antwoord bij Jezus en dan kom ik vanzelf bij de Geest.

Je kunt tegen iemand zeggen dat-ie Jezus zelf toe moet laten.
Bijvoorbeeld: hij klaagt erover dat hij niets voelt van God of van Jezus. Hij heeft het er vaak over, maar hij doet er weinig voor, behalve dat klagen dan. Dan zeg jij: ‘Je moet Hem zelf wel toelaten. Wil je dat wel? ‘
Je vertelt iets over de gemeente van Laodicea, die niet koud was en niet heet, maar lauw (Openb. 3: 14 vv). Jezus zegt tegen hen: ‘Ik sta voor de deur en klop aan. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal ik binnenkomen … (Openb. 3: 20).

Jouw bedoeling is duidelijk: ‘Vraag je eens af, of jij Jezus misschien zelf op een afstand houdt.’
Verwijt je hem daarmee dat hij niets met Jezus heeft? Dat zou te ver gaan. Maar op deze manier wil je hem erover na laten denken of hij zelf misschien ook iets kan doen.

En nu de Geest. Als je gelooft in Jezus, heb je de Geest. Paulus zegt tegen de christenen in Korinte, dat zij tempels zijn van de Heilige Geest (1 Kor. 3: 16; 6: 19). Maar hebben en hebben is twee. Iemand kan tegen je zeggen: ‘Heb jij de Geest eigenlijk wel? Als ik eerlijk mag zijn, merk ik daar niet zoveel van.’

In de Bijbel wordt dan niet gezegd, dat de Geest bij je aanklopt en dat je Hem toe moet laten. Dat past bij Jezus en de Geest is een ander dan Jezus. Wel zegt Paulus (in Rom. 8: 5) dat je je moet laten leiden door de Geest. De Geest is een goddelijke kracht die jou wil inspireren, maar je moet Hem daar niet in tegenwerken. Je zou de Geest zelfs kunnen doven zoals je een kampvuur op het strand van Schiermonnikoog doven kunt (vgl. 1 Tess. 5: 20).

Hebben en hebben is twee. Wees blij met Wie je hebt. Daar is dan vast wel iets van te merken.

Hartelijke groet, ds. Ton Huttenga

Ton Huttenga

Student- en kerkdienst over 'Drie-eenheid'

Op zondag 26 mei wordt om 9.30 uur een dienst gehouden in de Refajahkerk,
Galenuslaan 1, die samen met studenten is voorbereid.

Thema: Dank de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Zie ook http://www.studentenpastoraatgroningen.nl.

Ton Huttenga

Matterhorn of Golgota,

Vrijdag 7 juni keek ik op 3089 meter hoogte midden in de sneeuw naar de top van de Matterhorn (4478 m): schitterend!
Terug in Nederland moet ik denken aan die preek van een collega die de Matterhorn vergeleek met Golgota. Ik hoorde de preek niet zelf maar hoorde ervan via een andere collega. 'Geef mij maar Golgota', zo had die dominee tegen zijn hoorders gezegd.
Hoezo? Tot op dit moment heeft de Matterhorn meer dan 500 dodelijke slachtoffers geëist. Ze liggen voor een groot deel op de begraafplaats van het dorpje Zermatt dat aan de voet van de berg ligt. De eerste dramatische slachtoffers vielen op 14 juli 1865. Dezelfde dag als waarop Edward Whimper als eerste de top beklom. Niet alleen hij, maar ook 6 touwgenoten. Bij de terugtocht vielen ongeveer 60 m lager 4 deelnemers naar beneden: dood!
Ik kon me toen de uitspraak van die dominee goed voorstellen.
Maar tegelijk: kun je de Matterhorn en Golgota wel zo tegenover elkaar stellen?
Zo ja, kun je dan ook Golgota vergelijken met andere 'toppen', bijvoorbeeld die van een wetenschappelijke carrière?
Hoeveel energie kost zoiets niet? Het kan ten koste van je gezondheid gaan en zelfs ten ko0ste van je geloof.
Wat vinden jullie hiervan:

dus: Matterhorn of Golgota?

Ik kijk uit naar jullie reactie.

Hartelijke groet, ds. Ton Huttenga

Én: sterkte met jullie 'toppen'.

Geachte Studentenpastor,

Om te beginnen onze welgemeende excuses als wij hier een vraag gaan stellen waar dit topic niet voor bedoeld is. Want, voor de verandering eens een vraag van huisonthoudelijke aard. Zoals u ongetwijfeld weet kent de GSV een novitiaat. Nu is het gebruikelijk dat we op de eerste maandag van het novitiaat onze toffe verenigingsliederen ten gehore brengen. Dit kan natuurlijk het best in een vertrek met klasse en dito akoestiek. Nu weten wij dat u meer dan eens vertoeft in één van de bovenvertrekken van de Oosterkerk. De Oosterkerk voldoet binnen Groningen het best aan onze eisen. Wij lopen echter tegen een exorbitante huurprijs aan. Er zijn vele manieren waarop u ons kan helpen. Allereerst kan u ons misschien inzage geven in het financiële beleid van de Oosterkerk. Dit helpt ons wellicht in de begripsvorming. Ook zou u mee kunnen delen wat de huurprijs voor u is zodat wij deze kunnen extrapoleren naar een gelijkende prijs voor ons. U als studentenpastor en wij als studentenvereniging dienen immers hetzelfde doel. Verder zou u simpelweg een goed woordje voor ons kunnen doen. Bij voorbaat dank voor uw hulp.

Hoogachtend,
Novcie 'Exces'