Senaat

Beste GSV'ers,

In dit topic kunt u al uw vragen aan de studentenpastor stellen. Dominee Huttenga heeft een account en zal wekelijks dit topic bekijken en reageren op gestelde vragen. Echt pastoraat 2.0 dus.

Schroom niet en stel hem hier al uw vragen!

met vriendelijke groeten,

uw Senaat

PS: Mocht u vragen hebben voor dominee Huttenga die u minder geschikt acht voor een forum, dan is dominee Huttenga altijd bereikbaar via email en telefoon.

Website: http://www.studentenpastoraatgroningen.nl
Email: pastoraat@studentenpastoraatgroningen.nl
Telefoon: 06 339 74 399

Met het feit dat het in 'extern nieuws' staat kan ook de hele wereld het lezen. Goed initiatief dit topic maar kan het account van ds. Huttenga niet zo worden gemodificeerd dat hij toegang heeft tot een subforum waar dit topic staat (desnoods een apart, nieuw subforum). Op dit subforum zullen dan alleen GSV'ers en ds. Huttenga rechten toe hebben en niet de hele wereld, inclusief de data-vergaar-bots van Facebook, Google en de Russiche maffia.

Goed punt! Er wordt aan gewerkt.

Het topic staat nu in een aparte sectie die alleen voor de GSV en de studentenpastor toegankelijk is. Ik ben ervan uitgegaan dat "Ton Huttenga" die gebruikersnaam is van de dominee. Zo niet, zouden jullie dat dan even kunnen laten weten Senaat?

Ton Huttenga is inderdaad de gebruikersnaam die met het oog op dit topic door hem is aangemaakt. Mooi dat het is opgelost, webcie bedankt!

UndahCovah schreef: Met het feit dat het in 'extern nieuws' staat kan ook de hele wereld het lezen. Goed initiatief dit topic maar kan het account van ds. Huttenga niet zo worden gemodificeerd dat hij toegang heeft tot een subforum waar dit topic staat (desnoods een apart, nieuw subforum). Op dit subforum zullen dan alleen GSV'ers en ds. Huttenga rechten toe hebben en niet de hele wereld, inclusief de data-vergaar-bots van Facebook, Google en de Russiche maffia.

Je bedoelt de bots van het ND?

C.A. schreef:
UndahCovah schreef: Met het feit dat het in 'extern nieuws' staat kan ook de hele wereld het lezen. Goed initiatief dit topic maar kan het account van ds. Huttenga niet zo worden gemodificeerd dat hij toegang heeft tot een subforum waar dit topic staat (desnoods een apart, nieuw subforum). Op dit subforum zullen dan alleen GSV'ers en ds. Huttenga rechten toe hebben en niet de hele wereld, inclusief de data-vergaar-bots van Facebook, Google en de Russiche maffia.

Je bedoelt de bots van het ND?

Ton Huttenga

Beste GSV-ers,

Als studentenpastor ben ik er ook graag voor jullie. Hoe doe je zoiets?
Ask it the Senate! Antwoord: Ask it the Chaplain op Forum.

Oké!

Jij hebt ?-en. 'Leuk als die Sp eens langs zou komen. Of op de bk, als ik daar ook ben.... Daar is-ie voor!'

Tja, ik fiets graag. Als het moet naar de Aquamarijn, ra(o)ndje Stad. Niet efficiënt...... Raad maar ...

Dus: plaats je reactie hieronder.

Natuurlijk, het is wennen.
Liever erom heen ...: over 'openbaarheid' en zo.
Stel, dat je de eerste bent met een eerlijke vraag... Oeh !!

Nou, niet langer zeuren. Wie durft? Over een week, elke dinsdag reageer ik op alles.

Wel graag met je naam.
Alleen GSV-ers lezen dit. Met dank aan Undah Covah en C.A. !!!

En als je ook dat eng vindt .......
Mail naar pastoraat@studentenpastoraatgroningen.nl
Desnoods anoniem.

Nog drempels? Til dan je voet maar op.

Erg benieuwd, ds. Ton Huttenga

Ton Huttenga

Hallo,

Lof maar ook vragen over Veritas.

Supergoed, de Veritasavond van 25 april. Alle lof aan de organisatoren. Het was bomvol!

Ik blader mijn notities door en krijg goede gevoelens.
De drie sprekers zijn het in veel met elkaar eens.
Men wil het positieve en blijkbaar willen veel mensen dat.
Toch rezen er ook vragen bij mij.

Waar komt de moraal vandaan? Eén van de vragen aan het begin. Ik was benieuwd.
Het meest dominante antwoord: deze komt op uit de mensen zelf.

Niet zo gek. Volgens mij denkt God vaak: 'Jullie kunnen zelf goed uitzoeken wat goed is. Doe je best!'
Maar hoe komt het, dat mensen dit vaak zo goed kunnen?
En wat moet je, als men het even niet zo goed kan?

Ik hoorde prachtige suggesties: 'Volg je hart en je verstand', 'Denk vooral aan de waarden van vrijheid, gelijkheid, broederschap', 'Omgaan met regels is belangrijker dan volgen van regels', 'Goed is wat voor iemands eigen welzijn goed is en wat door iedereen als juist aanvaard is.'

Oké. Maar ik ken mensen die allen hun hart en hun verstand volgen, maar met zeer verschillende resultaten. En wat is goed voor iemands welzijn en wie is iedereen?

Ik miste de uitspraak, dat de moraal bij God vandaan komt.
Ik zat niet te wachten op: 'de moraal komt niet bij mensen maar bij God vandaan.'
Daar kom je niet verder mee.
Maar ik keek wel uit naar een aanduiding van de rol die God speelt in het verhaal van de moraal.

Zeker, God werd wel ter sprake gebracht, in elk geval door Antoine Bodar.
Hij wees op het natuurrecht, dat er rekening mee houdt hoe God de mens geschapen heeft.
Hij wees op onze individuele verantwoordelijkheid, wanneer wij voor Gods rechterstoel moeten komen.
Maar speelt God ook een rol in het tot stand komen van de moraal?

Het belang van deze vraag is voor mij dit:
juist op momenten van grote chaos (vgl. WO II) ontdekken wij dat 'iedereen' en 'wat goed is voor ieders welzijn' zeer betrekkelijke begrippen zijn en zeer verschillend worden ingevuld.
Kennelijk zijn mensen niet altijd zo weldenkend als nu voor een groot deel het geval is.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Tenslotte:
Ik heb in de UK nog geen verslag gezien (komt misschien donderdag 10 mei a.s.). Het kan best zijn, dat ik aan iets voorbij heb gehoord. Maar dat lees ik dan wel.

Vriendelijke groet

Zou u binnenkort contact kunnen opnemen met Jan-Jaap Beekhuis? Hij woont aan de Saffierstraat 60 en het gaat heel slecht met hem.

Ton Huttenga

Het is weer dinsdag, tijd voor het wekelijks bezoek aan jullie site.

Goed om te merken, dat er behoefte is aan pastoraal contact.
Ik ben bij Jan-Jaap geweest en dat deed hem erg goed.

Ik heb ook nog met Chris gepraat en ook dat was een goed contact.

Jammer dat Theo er niet was. Hij was naar college, zo hoorde ik.
Ook nuttig natuurlijk, maar wel jammer.

Dan maar via dit forum, Theo.
Ik zie in de GSV-gids dat je ook theologie studeert.
Reageer eens op het artikel hierboven.
Ik vind het leuk om gedachten te delen.
Alleen (denken) is maar alleen (denken).
Dat vind jij denk ik ook wel.

Ik ben benieuwd.

Zo, dat was het weer.
Ik moet zeggen: jullie gunnen mij veel ruimte!

Hartelijke groet, ds. Ton HUttenga

Beste dominee Huttenga,

Momenteel zijn wij Obadja aan het bespreken met BK.
Nu vinden wij dat dit erg lijkt op Jeremia 49. De vraag die bij ons opkwam is of dit boek wel toegevoegde waarde heeft. Het is niet geheel duidelijk over welke gebeurtenis in de geschiedenis gesproken wordt en daarbij heeft het verhaal ook niet echt een moraal of boodschap.

Groeten,
BK Huidvraat en Mazelen.

Ton Huttenga

Beste bk van de oosterse en de westerse ziekte,

Leuk zo'n vraag, rechtstreeks vanuit de bk (van Jos, denk ik)

Ja, Jeremia 49 en Obadja lijken veel op elkaar. Maar er is één verschil: God spreekt Edom aan op zijn broederband met het volk van Jakob.

Dat lijkt vreemd. Het is dan al lang geleden, dat Jakob en Esau als broers met elkaar omgingen, en hoe?
Toch: soms kom je iemand tegen die in de verte familie van jou blijkt te zijn. Je hebt een gezamenlijke voorvader. Dan voel je je opeens dichterbij elkaar staan.

Zoiets kan ook gebeuren als die ander in nood zit en je ontdekt dan de verwantschap. Je voelt je begaan.
Maar Edom voelt het tegendeel, als Israël diep vernederd wordt. Het volk van Edom heeft groot leedvermaak en dat maakt God woedend.

Woede en een woedende God zijn vandaag impopulair. Maar woede is functioneel, als je een halt toe moet roepen aan wreedheden van mensen die alleen van woede wakker worden. Dat is de taal die zij verstaan.

Veel mensen zullen Obadja begrepen hebben. Dat doe je niet, als je buurvolk er zo ellendig aan toe is, en je ook nog eens aan elkaar verwant bent, ook al is er veel tussen jullie beiden gebeurd. De ellende van de ander haalt muren omver.

Vertaald naar vandaag: ik denk dat God kwaad kan zijn op een niet-gelovige die zich vermaakt om het leed van de christelijke buurman die zijn zondagen laat verpesten door zijn kerk. Volgens mij kun je dan zeggen: 'Beste buurman, ik denk dat mijn God hier niet vrolijk van wordt.'

Misschien is er ook wel eens een ongelovige student die jou ....en dat jij dan ... Maar voeg er wel dit aan toe: 'Ik hoop niet, dat ik leedvermaak krijg als jou iets ergs overkomt.'

Vandaag zal God zijn boosheid anders uiten dan toen. Maar het belangrijkste is om te weten, dat Iemand - niet de eerste de beste - vanwege jouw ellende boos kan worden op de veroorzaker daarvan.

Succes en zegen over jullie bk.

Hartelijke groet, ds. Ton Huttenga

Manon ten Have

Dag dominee Huttenga,

Dit jaar wil ik graag belijdeniscatechesatie volgen in Groningen. Maar op de website kon ik de sign up now button niet vinden. Kan ik me via dit topic opgeven?

Groetjes Manon

Ton Huttenga

Ja, dat kan Manon.
Ik zie in de GSV-gids 2011-2012 een mailadres van je staan.
Ik stuur daar wel wat naartoe.
Op maandag 1 oktober is de info-avond over belijdeniscatechisatie, om 19.30 uur in de Oosterkerk.
Graag tot ziens.

Ton Huttenga

Student- en kerkdienst
Happietariadienst
Zondagmorgen 11 november 9.30 uur in de Refajahkerk, Galenuslaan 1. Thema: ‘Ik deed er moeite voor, jij niet!’ n.a.v. Leviticus 19: 1-2,9-18.
Begeleiding door GSV-band. Collecte voor de Happietariadoelen: HIV-preventie in Zimbabwe, hulp aan Burmese vluchtelingen.
Kringen
Je kunt straks ‘instappen’ in twee splinternieuwe kringen:
Jouw moraal
Wat zijn jouw normen en waarden? Tegenwoordig is het erg belangrijk, dat je de mogelijkheden die je in je hebt ook ontwikkelt.
Wat vind jij daarvan? Als je voor ontwikkelingswerk naar Afrika gaat en je komt over 10 jaar weer terug, blijk je in Nederland ver achter te lopen.
Stel dat je veel tijd kwijt bent door het steunen van een andere student. Waarom moet jij dat doen? Anderen doen het ook niet. Kijk eens welke kansen ze krijgen!!
Ben jij voor de vrije markt of voor de sociale samenleving? Wat voor ‘businessman or –woman’ word jij?
En abortus en euthanasie.... Daar waren we – of onze ouders en grootouders – altijd tegen. Nu horen we er weinig meer over.
Zeggen de Bijbel en het christelijk geloof hier ook iets over en hoe relevant is dat dan?
Maandag 12 november zetten we onze gesprekswensen op een rij. De maandagen 19, 26 november en 3 december werken we dit uit.
We beginnen om 19.00 uur en stoppen 20.15 uur. Aanmelden via info@studentenpastoraatgroningen.nl

Moderne relaties
Seks: er lijkt ‘in onze kring’ iets te verschuiven. Zo streng als vroeger: dat kan niet meer. Maar hoe wel? Wie weet mag het zeggen.
Seks vóór het huwelijk, samenwonen, homoseksualiteit: is het allemaal zo erg? Maar hoe bepalen we ons gedrag: hobbelen we mee,
of hebben we principes en zijn dat bijbelse en christelijke principes en hoe passen we die toe?
Woensdagavond 14 november rubriceren we onze vragen, gedachten, meningen.
Woensdag 21 november gaat Anne de Vries, een jonge maatschappelijk werker bij De Driehoek erop in. Hij kan uit eigen ervaring spreken.
Woensdag 28 november doen wij de Bijbel open en woensdag 12 december praten we over theorie én praktijk!!
We beginnen om 20.00 uur en stoppen om 21.30 uur. Aanmelden via info@studentenpastoraatgroningen.nl

Beste dominee Huttenga,

wij van BK d´rank vroegen ons af wat uw gedachten zijn over 1 korinthe 3 vers 15, we hadden best moeite met de interpretatie van dit vers.

Alvast bedankt!

Ton Huttenga

Beste bk d'rank,

Allereerst sorry voor de vertraging.

Dan de tekst:

Paulus vergelijkt de verschillende voorgangers in Korinthe met mensen die op zich hebben genomen
om een gebouw te maken. Als zo'n gebouw niet voldoet aan de eisen, wordt het afgebroken en verbrand.
De uitvoerder heeft dan dus een behoorlijke verliespost. Maar hij overleeft het wel.

In Korinthe zijn voorgangers die op een onverantwoorde manier met 'hun materiaal', de gemeenteleden omgaan.
Zij komen met wereldse wijsheid (vgl. 1: 18 vv) en zaaien verdeeldheid in de gemeente (vgl. 1: 10-17).
Zij richten zo veel schade aan. Paulus waarschuwt hen daarvoor. Zij zouden, zo laat hij doorschemeren, de hele gemeente wel kunnen afbreken. Zij denken dan misschien wel, dat zij daar zonder kleerscheuren vanaf komen, maar dat zal dan wel op het nippertje zijn. Misschien suggereert Paulus ook wel, dat het ook met hen wel eens fout kan gaan.

Toegepast op vandaag:
als je in de kerk veel verantwoordelijkheid draagt, moet je goed uitkijken wat je doet (vgl. 1 Kor. 3: 10b).
Je richt zomaar veel schade aan. Misschien knijp je er zelf nog op een goed manier tussen uit, maar daar kun je dan toch absoluut niet blij mee zijn.

Succes en zegen bij julie bk-werk, maar eerst maar eens goede Kerstdagen en een gezegend Nieuwjaar.

Hartelijke groet, ds. Ton Huttenga

Dank u

Ton Huttenga

Van het Studentenpastoraat (GKv)

Wil je op catechisatie óf zoek je iets voor na de belijdenis: zie bij 1 en 2. Wil je belijdenis doen: zie bij 3.

1 Vanaf maandag 7 januari 19.00 uur: Ongemakkelijke teksten van Paulus.(Rob van Houwelingen e.a.)
We bespreken een aantal moeilijke teksten die in dit boekje besproken worden, o.a. over 'Is Paulus homo-onvriendelijk', 'Geldt de wet niet meer?', 'Is sport nutteloos?' 6x, tot aan de voorjaarsvakantie.

2 Vanaf woensdag 9 januari 20.30 uur: Gered door deugd.
Word je dan niet gered door genade? Hoe groot is het belang van het je trainen in eerlijkheid, rechtvaardigheidsgevoel, mededogen? En hoe zit het met luiheid? 6x, tot aan de voorjaarsvakantie.

3 Vanaf maandag 7 januari 20.30 uur, woensdag 9 januari 19.00 uur, donderdag 10 januari 20.30 uur:
belijdeniscatechisatie. Voorbereiding op belijdenis van je geloof rond Pinksteren.

Zie ook http://www.studentenpastoraatgroningen.nl. Aanmelden via info@studentenpastoraatgroningen.nl.

Ton Huttenga

Hallo,

Dit is een bericht voor hen die deelnamen aan de kring Zoveel kerken, die de Oekraïense PhD Alex Shvets hebben horen spreken
en voor anderen die ook wel een keer een kijkje willen nemen in de Russisch-Orthodoxe kerk aan de Ganzevoortsingel.

Zie http://www.orthodoxekerkgroningen.nl/

Op zaterdagmiddag 9 maart wil vader Onufry, de voorganger
ons graag rondleiden en informatie geven.
Vervolgens vindt er dan een vesper plaats.

Al met al duurt dit van 15.30 – 18.15 uur.

Willen zij die interesse hebben, dit aan mij doorgeven?

Vriendelijke groet, ds. Ton Huttenga