Feike

Amicae amicique,

U wist het al, maar nu dan officieel: de OV-cie presenteert u op donderdagavond 14 juni (voor open soos) een groot forum over euthanasie bij pasgeborenen. De discussie rond euthanasie bij terminale patiënten zal u in de afgelopen tien jaar niet ontgaan zijn, maar ook bij pasgeboren kinderen met ernstige fysieke of verstandelijke beperkingen (open ruggetje, syndroom van Down) gaan steeds meer stemmen op om het actief beëindigen van hun leven toe te staan. Sinds 2004 beschikt het Groninger UMCG, in samenwerking met het Openbaar Ministerie, over een protocol om deze procedure goed te laten verlopen, en in 2005 werd dit protocol landelijk overgenomen door de Nederlandse Vereniging voor de Kindergeneeskunde (NVK). Een storm van reacties heeft het toen opgeleverd, met het Vaticaan daarbij voorop. Toen er onlangs in Knevel & Van den Brink werd gepleit voor een legalisering van deze praktijk, bleek de storm nog niet te zijn gaan liggen. Opnieuw werd er, vooral uit christelijke hoek, fel op gereageerd.

Argumenten die worden aangedragen in dit debat, blijken op verschillende terreinen te liggen. Allereerst is er het medische aspect: wanneer is er sprake van uitzichtloos lijden? Daarnaast zijn er vanzelfsprekend ook de nodige juridische kanttekeningen te maken, maar het vlak waarop de discussie zich met name afspeelt is het medisch-ethische. Weegt de dood van het kind en eventuele latere spijt van ouders hierover, op tegen het lijden dat het kind in het vooruitzicht heeft? In hoeverre kunnen we hier een ethisch oordeel over vellen? Voor christenen is het debat extra interessant, omdat hier ook de vraag wordt gesteld naar de legitimiteit van een argument dat slechts God beschikt over een mensenleven, en ook dat een gehandicapt kind meer kan zijn dan een lijdend mens.

Al deze aspecten zullen de revue passeren tijdens het debat. De sprekers (zie poster) zijn allen met tenminste één van deze terreinen bekend, en we hopen dan ook een breed debat neer te kunnen zetten. Als debatleider zal onze eigen amice Henk Schipper, afgestudeerd medicus en afstuderend filosoof, optreden, er is dus reden te over om te komen. U bent van harte welkom op donderdag 14 juni 19.30 uur, in, jawel, de aula van het Academiegebouw. Tot dan!

Uw OV-cie

Erg goed geregeld. Interessante sprekers, toplocatie.. het hoopt iets moois te gaan worden.

In hoeverre wordt er aan actieve reclame in de stad (lees: onder andere ub of op faculteiten) gedaan?

op het Zernike heb de poster zien hangen

Er wordt zeker actieve reclame gemaakt. De OVcie doet daarin wat ze kan. Maar jullie hulp is daar uiteraard bij nodig. Nodig dus al je studie- en huisgenoten, sportvrienden etc uit om naar deze gratis toplezing te komen.

Hmm, ik ga die avond waarschijnlijk toch naar de open soos, ik denk dat ik dan hier ook wel heen ga. Debateren is altijd leuk, en over medisch-ethische zaken al helemaal. Ik ga kijken of ik er kan zijn

^bump

Amicae amicique,

Om uw kennis wat betreft kindereuthanasie wat meer te vergroten, heeft de OVcie mij gevraagd om een artikel in SIC te zetten over dit onderwerp. Nu schijnt deze SIC alleen pas volgende week uit te komen, ná het forum, wat dus een beetje te laat is. Daarom heb ik bij dezen het artikel online gezet, u kunt het vinden onder Intern > GSV Documenten en dan helemaal onderaan: The Groningen Protocol. Ik raad u zeker aan om het vóór het forum nog even door te lezen, dan weet u zeker dat u goed beslagen ten ijs komt.

Amicaliter,

Is dit Forum ook bij alle broederverenigingen gepromoot? Ik heb volgens mij alleen bij Ichthus een topic op het (internet)forum gezien.

Interessant onderwerp, mooie zaal, goede sprekers: goed bezig, OV-cie.
Duidelijk artikel ook, heel handig om even te lezen. Ik ben er bij donderdag.

In de nieuwe UK lees ik niets over de OV-lezing; mededeling of agenda...Maar verder natuurlijk goed bezig. Goeie sprekers, interessant onderwerp. sowieso.

UK was ik helaas niet op tijd bij. Er zal wel een UK-verslaggever aanwezig zijn. Reden te meer om massaal te komen en allemaal reclame te maken.
Verder staat het op 3 vd 4 broederfora. (CSFR is wat lastig om een account te krijgen, mail is onderweg).

Verder terug naar het échte onderwerp van dit topic.

He wat leuk, een forum.

Vriend Niels

Helaas kan ik niet komen. Daarom zou ik graag een verslag van het fantastische gebeuren op TV zien. Kortom, is I-See-TV al uitgenodigd?

Herbsgarden

[Hier stond een verzoek aan de OV-cie om het SIC-artikel van Marrita, maar dat stond al on-line.]

Hier alvast twee links naar artikelen die Marrita in haar artikel tipt:

Mar-ri-ta schreef: Amicae amicique, Om uw kennis wat betreft kindereuthanasie wat meer te vergroten, heeft de OVcie mij gevraagd om een artikel in SIC te zetten over dit onderwerp. Nu schijnt deze SIC alleen pas volgende week uit te komen, ná het forum, wat dus een beetje te laat is. Daarom heb ik bij dezen het artikel online gezet, u kunt het vinden onder Intern > GSV Documenten en dan helemaal onderaan: The Groningen Protocol. Ik raad u zeker aan om het vóór het forum nog even door te lezen, dan weet u zeker dat u goed beslagen ten ijs komt. Amicaliter,
Herbsgarden

Excuus, beetje te snel gescrolld (ik zag geen link naar het artikel, vandaar). Op de vorige pagina staan trouwens nog een paar links naar artikelen die Marrita in het artikel tipt.

Goed geschreven artikel, echt een interessant onderwerp, ik ben wel benieuwd naar het forum.

Helemaal mee eens, dit kan een interessante discussie worden.

Herbsgarden

In hun veelbesproken uit 2005 schrijven de Groningse artsen Verhagen en Sauer dat er in de afgelopen jaren 22 gevallen van euthanasie bij pasgeborenen waren geregistreerd. In alle gevallen betrof het kinderen met een ernstige vorm van spina bifida (open ruggetje). Er waren om bij deze kinderen tot euthanasie over te gaan, maar bij alle 22 kinderen werd ondermeer tot euthanasie besloten, omdat de artsen verwachtten dat het kind een extreem lage levenskwaliteit zou hebben. Ofwel: het kind zou enorm lijden door het open ruggetje.

Nu kregen de Groningse artsen al , omdat ze geen specifieke omschrijving gaven van 'een extreem lage levenskwaliteit'. Opvallender is, dat het kennelijk helemaal niet bewezen is dat kinderen met een open ruggetje uberhaupt erg lijden. Artsen uit Rotterdam hebben namelijk onderzoek gedaan naar de pijnbeleving van patienten met spina bifida en zij concludeerden in een dat kinderen met spina bifida nauwelijks pijn lijden en dat over hun toekomstig lijden geen goede voorspelling is te doen.

In het stond al wel, dat uit onderzoek was gebleken dat gehandicapte kinderen tevreden waren met hun situatie. Dat zou kunnen pleiten tegen euthanasie bij een gehandicapte pasgeborene, maar 'gehandicapte kinderen' vond ik wel erg algemeen. Iemand met een minieme handicap is ook gehandicapt, maar lijdt logischerwijs niet enorm. Maar dat het kennelijk nog niet eens zeker is dat kinderen met een open ruggetje later enorm lijden, maakt euthanasie bij pasgeborenen met spina bifida wel dubieus.

Het begrip lijden is natuurlijk breder dan alleen pijn, Herbsgarden. Maar als je de heilige drieenheid op het vlak van Kwaliteit van Leven aanhoudt - lichamelijk, psychisch en sociaal - dan moet je stellen dat bij afwezigheid van pijn in ieder geval een belangrijke factor in de aspecten lichamelijk en psychisch wegvalt. En bovendien is het de factor die, in vrijwel alle gevallen, voor lijden zorgt. Andere zaken, als bijvoorbeeld immobiliteit, worden door éénieder anders ervaren en zoals Marrita al zei vaak niet eens als lijden ervaren omdat iemand simpelweg niet anders weet.

Maar zoals ik al eerder zei heb ik er zin in. kan razend boeiend worden.