wat ik proef uit je stelling is dat studenten gewend kunnen raken aan een schuld van 20k. Waar is het gevoel gebleven dan dat een lolly en een dropje ook al een uurtje afwassen kostten? Dit noem ik al een principekwestie. Uit principe ga je al niet voor de lol andermans geld verbrassen. Ook docenten moeten daarom hun verantwoordelijkheid nemen en voor kwaliteit gaan staan.
Situaties als die er nu zijn, dus een discussie over collegegeldverhoging als middel voor, en waar ik heen wil, die over docenten, hebben vooral volgens mij ook een tweede poot. Waar staat de universiteit (hbo) voor? Ik had altijd het idee dat er gepresteerd en uitgedaagd zou gaan worden aldaar. Helaas(over het algemeen). En dus omdat de nepkwaliteit te duur wordt vinden ze in den Haag het nodig om de gevolgen daarvan maar te gaan bestrijden. overigens weer oplossingen van hetzelfde niveau.

agent_Fox_Mulder

Off topic
Nou Rik het doet mij deugt te zien dat je als liberaal toch nog steeds de protestantse arbeidsprincipes huldigt. Ik was altijd meer een fan van de Grieken, laat de slaven maar werken en hou je zelf bezig met de politiek, vechten en feesten.
Off topic

Jij noemt het andermans geld verbrassen, zo zie ik het absoluut niet. Het zou andermans geld verbrassen zijn als je vier jaar ingeschreven staat aan de universiteit/hbo en in die tijd niets zou doen aan een studie en vervolgens de maatschappij ingaat. Dat is echter niet de realiteit. Het opbouwen van een schuld heeft wel degelijk te maken met je eigen geld. Je verbrast dus na het vierde jaar je eigen geld. Dat mensen dat niet merken, daar kan iets aan gedaan worden, daarvoor is een nieuwe maatregel niet nodig.

Over de kwaliteit van het onderwijs: volgens mij is dit al meerdere jaren onderwerp van discussie geweest. Nederland loopt qua kwaliteit niet voorop, is een middenmotertje. Wat mij betreft kan het beter en moet het beter: meer gericht op succes. Probeer de studenten ook in de colleges en in het dagelijks of iets minder dagelijks leven op de faculteit te stimuleren in het onderwijs. Houd het onderwijs interessant, uitdagend, niet louter een overdracht van kennis, maar iets waarbij de student aan het werk wordt gezet. Dat is wel degelijk iets wat ontbreekt op de universiteit. Sterker nog: ik merk dat nu ik een hbo-opleiding doe, ik nu pas echt aan het werk wordt gezet. HBO is niet meer het practiseren van wetenschappelijke kennis, maar het aan de test onderwerpen. En meedenken: hoe komen we tot wetenschappelijke kennis. En dat vind ik een mooie uitdaging.

PS: [offtopic]Klei, die link kan kleiner, dit leest nogal vervelend[/offtopic]