Koning David

Waarde GSV'ers. Ik werd lijkbleek toen ik dit bericht in de Volkskrant van zaterdag 28 augustus 2004 las. Kunnen we die Rutte niet ontvoeren ofzo?

Collegegeld na vijf jaar fors omhoog Van onze verslaggever Gerard Reijn AMSTERDAM - Studenten die langer over hun studie doen dan vijf jaar, zullen veel meer collegegeld moeten betalen. Staatssecretaris Rutte van Onderwijs denkt aan 'maximaal rond 6500 euro per jaar' (tegen 1476 euro daarvoor). Verder wil hij alle studenten de mogelijkheid bieden een lening af te sluiten om hun collegegeld te betalen, zodat zij minder tijd hoeven te besteden aan bijbaantjes. Met deze maatregelen wil Rutte bevorderen dat studenten sneller gaan studeren. Een bezuiniging wordt het niet, zegt Rutte. 'We geven 2,7 miljard euro uit aan het hoger onderwijs, en we hebben geen ruimte voor méér. Als we dan toch de kwaliteit willen verhogen, moeten studenten sneller studeren.' Volgens hem pakt het nieuwe stelsel van bekostiging van het hoger onderwijs 'budgettair neutraal' uit. Eerder lekte al uit dat de regering niet meer wil betalen voor studenten van buiten de EU, en voor studenten die na hun dertigste met de studie beginnen. In een 'beleidsverkennende notitie' die gisteren in het kabinet is besproken, staat dat veel studenten een bijbaantje hebben en daardoor langer over hun studie doen dan nodig is. Door ze de mogelijkheid te geven geld te lenen voor het collegegeld 'zijn ze sneller klaar en komen daardoor ook eerder met de juiste kwalificatie op de arbeidsmarkt', stelt de nota. De nieuwe structuur zou in 2007 moeten ingaan. Kim Toering, voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb), vindt Ruttes plannen een grote verslechtering van de positie van de studenten. 'Gemiddeld doet een student 5,6 jaar over zijn studie. Dat betekent dat de meeste studenten straks te maken krijgen met een gigantische verhoging van het collegegeld.' Dat studenten straks extra kunnen lenen, vindt ze geen verbetering. 'Studenten kunnen nu al heel veel lenen.' En dat de financiële prikkels studenten aanzetten tot sneller studeren, gelooft ze helemaal niet. 'Uit onderzoeken blijkt dat financiële prikkels geen effect hebben op het studiegedrag.' Ook de Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten (VSNU) ziet niets in de plannen: die leiden niet tot sneller studeren, maar wel tot hogere administratieve lasten voor universiteiten en kans op fraude.
L1Rn4urAyA7aTEe

Het programma is zo opgezet dat je in principe binnen de gestelde tijd klaar kunt zijn. Natuurlijk kun je een beetje uitloop hebben, maar ik denk dat dit een goede maatregel is om studenten sneller te laten studeren. Als je toch echt de lamme student uit wilt hangen, dan vind ik dat je dat maar op je eigen kosten moet doen en niet op kosten van de belastingbetaler.

Tjonge, staat mij toch bij dat jij onder zo'n systeem ook dikke problemen zou krijgen. Hier nog zo eentje. Dit is volgens mij een eerste stap om het studeren onbetaalbaar te maken. De regering is toch zo happig op duurder onderwijs. Volgens mij is dat al eerder geprobeerd en hebben toen een handjevol studenten daar in Groningen tegen gedemonstreerd.

L1Rn4urAyA7aTEe

Nee hoor, ik krijg nog geld van de universiteit vanwege studievertraging (1,5) jaar en nog 1 jaar studiefinanciering. Dit vanwege studievertraging die ik buiten mijn schuld om heb opgelopen.
Maar dat soort regelingen blijven ook in het nieuwe systeem bestaan. Normaal gesproken kun je best een 4 jarige opleiding in ongeveer 4 jaar afronden.

Hopelijk geldt deze maatregel voor studenten die in 2007 beginnen? Zo niet, dan mag ik komende 2 jaar wel erg hard gaan werken. Dan ben ik in principe ook wel voor een ontvoering oid :?

Ingûh schreef: Het programma is zo opgezet dat je in principe binnen de gestelde tijd klaar kunt zijn. Natuurlijk kun je een beetje uitloop hebben, maar ik denk dat dit een goede maatregel is om studenten sneller te laten studeren. Als je toch echt de lamme student uit wilt hangen, dan vind ik dat je dat maar op je eigen kosten moet doen en niet op kosten van de belastingbetaler.

Wat een onzin! net alsof je tot in het oneindige stufi krijgt. Langer studeren is heus niet gratis. Stel trouwens dat mensen het niet kunnen betalen, dan moeten ze na vier jaar studeren en 3 jaar punten ineens gaan werken. Echt weer zo'n belachelijke maatregel. Ik vraag me af hoe lang die vent zelf over zijn studie heeft gedaan. Als je het trouwens echt wil doorvoeren moet je het ook op basis en middelbaar onderwijs toepassen, dat kost de staat toch ook geld??

Koning David

Als student ben je bezig met je studie maar er zijn ook andere zaken die ministens zo belangrijk zijn voor je vorming als academicus/academica: een studentenvereniging bijvoorbeeld. Hopelijk komt D66 op voor de belangen van studenten en gaat de tweede kamer tegen dit achterlijke voorstel stemmen.

Het kan raar gaan in het leven. Dat uitgerekend D'66 de ellende in Nederland moet stoppen, wie had dat 5 jaar geleden durven denken. Ik in ieder geval niet, maar misschien heleboel anderen wel. Ik ben het helemaal met Klei en ARD eens.
Een prikkel voor studenten om de tijd nuttig te besteden is wel een goed idee. Maar om domweg een studietijd van langer dan 5 jaar vrijwel onbetaalbaar te maken is hetzelfde als hakken met de bekende botte bijl.

Joachim Sickbock

Ik ga er vanuit dat een vijfjarige studie gewoon 5 jaar collegegeld oplevert, en een zesjarige studie 6 jaar. Als dat zo is, ben ik voor het plan van Rutten. Het meeste geld gaat naar OC&W, en dat is goed (natuurlijk), maar dan niet via dat ministerie naar lam lul len.

En als het niet lukt binnen vier jaar, dan donder je maar op. Dat heeft als voordeel dat de universitaire titel weer wat meer waard wordt. Vriend Klei heeft gelijk als hij zegt dat nevenactiviteiten belangrijk zijn, maar als dat net zo goed hoort bij een academische opleiding, mag je daar ook net zo goed voor betalen. Ook die vorming(stijd) wordt immers betaald door de belastingbetaler.

En: uit onderzoek blijkt, naast dat

Reijn schreef: financiële prikkels geen effect hebben op het studiegedrag
onderwijs een uitstekende investering is die (inclusief lening) gemakkelijk terug te verdienen is.
L1Rn4urAyA7aTEe
ARD schreef: [..] Wat een onzin! net alsof je tot in het oneindige stufi krijgt. Langer studeren is heus niet gratis. Stel trouwens dat mensen het niet kunnen betalen, dan moeten ze na vier jaar studeren en 3 jaar punten ineens gaan werken. Echt weer zo'n belachelijke maatregel. Ik vraag me af hoe lang die vent zelf over zijn studie heeft gedaan. Als je het trouwens echt wil doorvoeren moet je het ook op basis en middelbaar onderwijs toepassen, dat kost de staat toch ook geld??

Als je je inschrijft voor een vierjarige opleiding, dan krijg je (heel logisch) ook 4 jaar studiefinanciering. En als je er langer over wilt doen, prima, maar dat betaal je dan maar zelf (door extra te lenen). Dat het collegegeld dan hoger word vind ik prima. In mijn eigen geval liep ik vertraging op buiten mijn schuld en kom ik in aanmerking voor het afstudeerfonds van de RuG, die een beurs geeft voor de duur van de vertraging. Natuurlijk is het zo als je dan nog extra vertraging oploopt door te lamzakken, dat dit voor je eigen kosten is.

Wat is er overigens mis met werken? Je hebt daar echt wel tijd voor, we leven niet in luilekkerland!

Je mag dus zelfs nog een jaar uitlopen voordat je extra collegegeld moet betalen, want het gaat pas na je vijfde jaar in. Je mag dus 4+1 jaar volgens het wettelijk collegegeld studeren. Als je er nog langer over doet komt er waarschijnlijk instellings-collegegeld. Ik zie het probleem niet zo, eerlijk gezegd.

En amice Klei, het is STUDIEfinanciering, als u buiten uw studie om nog allerlei dingen wilt doen is dat prima, maar als u door die dingen dan vertraging oploopt, dan mag u uw hobby's zelf gaan financieren. Studiefinanciering krijg je om te studeren, niet om de bloemetjes buiten te kunnen zetten. Dat laatste noem ik misbruik maken van je beurs.

Ingûh schreef: [..] En amice Klei, het is STUDIEfinanciering, als u buiten uw studie om nog allerlei dingen wilt doen is dat prima, maar als u door die dingen dan vertraging oploopt, dan mag u uw hobby's zelf gaan financieren. Studiefinanciering krijg je om te studeren, niet om de bloemetjes buiten te kunnen zetten. Dat laatste noem ik misbruik maken van je beurs.

De 'hobbies' van Klei kunnen misschien geen studieactiviteiten genoemd worden. Zeker als je studeren reduceert tot het halen van studiepunten zijn deze 'hobbies' pure tijdverspilling.
Toch zijn deze activiteiten nuttig voor de maatschappij. Bedrijven kijken toch altijd naar de dingen die men naast de studie gedaan heeft. Waarom zouden ze dat doen, als dit louter en alleen voor persoonlijk plezier gedaan werd. Bljkbaar zijn activiteiten naast de studie wel degelijk waardevol. Daarom zou het jammer zijn als dat zou verdwijnen, en dit nieuwe plan werkt dat in de hand.

Vriend Klei schreef: Als student ben je bezig met je studie maar er zijn ook andere zaken die ministens zo belangrijk zijn voor je vorming als academicus/academica: een studentenvereniging bijvoorbeeld.

Zeker is dat belangrijk. Maar dat kun je er ook best bij doen als je wel gewoon hard studeert. Ik ga makkelijk binnen vijf jaar afstuderen, en niemand zal willen beweren dat ik er niets naast heb gedaan. Ik heb alleen niet veel uitgelapen, maar dat beschouw ik dan ook niet als belangrijk voor mijn vorming als academica.

Koning David

Waarom redeneer jij eigenlijk een beetje vanuit jezelf, Joke? Er zijn ook een boel goede studenten die langer dan 5 jaar over hun studie doen. We moeten een beetje het algemeen belang van alle studenten in het oog houden.

Volgens mij redeneer jij uit jezelf, Klei, en wel vanuit je positie als student. Elke groep die te maken krijgt met bezuinigingen schreeuwt moord en brand en doet het voorkomen alsof juist op die groep onmogelijk bezuinigd kan worden. Wat een onzin. Er moet gewoon worden ingeleverd en me dunkt dat er voor studenten geen uitzondering hoeft te worden gemaakt.

Wat maakt iemand een goede student? Ik geef mezelf als voorbeeld, omdat ik denk dat wat ik kan, vrijwel ieder ander ook kan. Het is een kwestie van willen. En als je eindeloos wilt kunnen studeren, moet je daar ook voor willen lappen.

Waarom moeten we zo snel mogelijk afstuderen? Wat zijn de extra kosten die gemaakt worden als ik er een jaartje langer over doe? Misschien wat capaciteits problemen maar meer kan ik mij ook niet bedenken....
Als iemand er langer over doet is het nu al zijn eigen keus en komt het voor zijn eigen kosten (geen stufie, en geen salaris).
Wat moeten die mensen allemaal (zo jong) op de arbeidsmarkt?

RC schreef: Volgens mij redeneer jij uit jezelf, Klei, en wel vanuit je positie als student. Elke groep die te maken krijgt met bezuinigingen schreeuwt moord en brand en doet het voorkomen alsof juist op die groep onmogelijk bezuinigd kan worden. Wat een onzin. Er moet gewoon worden ingeleverd en me dunkt dat er voor studenten geen uitzondering hoeft te worden gemaakt.

Zeg dat dan, en presenteer deze maatregel niet als een manier om studenten te motiveren o.i.d. Gewoon ordinair bezuinigen, dan weten we even waar we het over hebben.

Koning David

Misschien is het een slimme strategie van Rutte en wordt er nog een beetje over onderhandeld straks. Maken ze er bijvoorbeeld 6 jaar van. Of ze doen het bedrag een beetje omlaag. Studenten halen dan opgelucht adem omdat het bedrag niet superhoog is en zullen minder klagen over het feit dat ze toch flink benadeeld worden. Het is maar een complottheorie.

PS
Pagina twee van de UK al gezien?

Dat complot-idee geloof ik zeker...
Alleen zolang hij met schijnargumenten komt, vind ik 't maar raar. Sneller afstuderen, hogere kwaliteit.... Het kan misschien deels kloppen(door een selecterende werking en betere afgestudeerden). Het kan ook zijn dat mensen daardoor tekort studeren en direct maar 'geld moeten verdienen'.

Alleen de nadruk op snel afstuderen lijkt me onterecht. Ook vind ik dat de laatste jaren hier al behoorlijk aan is gesleuteld. Eeuwige studenten zijn er niet of nauwelijks meer...

L1Rn4urAyA7aTEe
Demetrius schreef: Waarom moeten we zo snel mogelijk afstuderen? Wat zijn de extra kosten die gemaakt worden als ik er een jaartje langer over doe? Misschien wat capaciteits problemen maar meer kan ik mij ook niet bedenken.... Als iemand er langer over doet is het nu al zijn eigen keus en komt het voor zijn eigen kosten (geen stufie, en geen salaris). Wat moeten die mensen allemaal (zo jong) op de arbeidsmarkt?

Denk je echt dat het collegegeld wat je nu betaalt de werkelijke kosten zijn voor je opleiding?? Daar betaalt de belastingbetaler flink aan mee!! Ik vind het meer dan terecht dat als je langer wilt studeren, je de werkelijke kosten van je studie maar zelf moet ophoesten.

Ik betaal trouwens zelf ook belasting, en andere premies, dus loop alsjeblieft niet zo te mekkeren over belastingcenten.