Rinze

Een nieuw topic over dit onderwerp lijkt me goed.

Ik heb de film nog niet helemaal kunnen zien doordat ie maar aan het bufferen blijft.

Maar om alvast af te trappen.

Wilders vertaling van Soera 8:60 aan het begin van de film:
"Maakt voorbereidingen tegen hen met wat gij kunt aan kracht en paardenvolk om daarmee te terroriseren, te terroriseren Allah's vijand en uw vijand."

Zou je ook zo kunnen vertalen:
"En maakt aan de grens alle mogelijke strijdkrachten en vastgehouden paarden voor hen gereed, waarmee gij de vijand van God en uw vijand en anderen buiten hen, die gij niet kent, doch die God kent, moogt afschrikken."

Het woord terroriseren paste blijkbaar beter bij 9/11-beelden...

Rinze schreef: Ik heb de film nog niet helemaal kunnen zien doordat ie maar aan het bufferen blijft.

Irritant inderdaad dat bufferen. Hij is trouwens al meer dan 700.000 keer bekeken (aangeklikt).

Wilders is verder erg selectief met cijfers, hij gebruikt alweer achterhaalde statistieken over het aantal moslims in Nederland. Hij had voor de juiste cijfers alleen maar naar Wikipedia hoeven gaan. Nu gebruikt hij cijfers die zijn verhaal het beste ondersteunen maar die niet meer juist zijn. Die zegt wat mij betreft ook veel over de juistheid van zijn verhaal.

Grappig:

nrc.nl schreef: De foto die Geert Wilders toont in zijn film Fitna bij het gesproken woord van Mohammed B. is niet van de moordenaar van Theo van Gogh. Het gaat om een foto van de Nederlandse rapper Salah Edin. De beeltenis van de zanger is onder meer te zien op de site YouTube. Het is dezelfde foto als in Fitna.

Teller staat op een totaal van een dikke 2 miljoen views! Heb al 15 seconden van de film mogen aanschouwen! Hij buffert voor geen meter..

LiveLeak schreef: This media item has been removed due to copyright/terms of service violation.

Ha, maar wij hebben em al gezien.
Is dit door overbelasting of is ie gecensureerd?

Liveleak doet het bij mij nog gewoon.

Maar hier is ie ook te downloaden.

Dan gaat kijken een stuk makkelijker.

Ha! en daar is Hans Jansen op rtl4

Vriend Niels

Hmm vooral het tweede deel van de film is niet echt boeiend c.q. schokkend meer. Er zitten ook veel onjuistheden in. De afbeelding van Mohammed B. is bijv. in feite rapper Salah Edin. En de Deens maker van de cartoon van Mohammed was al aan het klagen dat zijn prent door Wilders onrechtmatig is gebruikt.
Overigens had Wilders voor ons buitenlandse vrienden ook wel even mogen zorgen voor een Engelse ondertiteling.

Hoe dan ook, in de buurt van het afgesloten Binnenhof zag ik zojuist al de eerste (grimmig uitziende) demonstranten met het weinig creatieve spandoek Wilders = Zionist.

Dankjewel correspondent Wiskerke!

Vriend Niels

Hahaha, ik heb idd ambities in de journalistiek.

Ik dacht dat Wilders wel met een submission-achtige vertoning zou komen. Blijkt dat ie gewoon zelf een beetje heeft zitten rommelen met Windows Movie Maker.

P(r)uik knip- en plakwerk hoor. Eerlijk gezegd valt de film me zwaar tegen en zien we niets bijzonders (buiten het feit dat het natuurlijk brute beelden zijn). Ik denk al na over een hele toffe parodie met de Bijbel. Beetje toffe beelden laten zien van staphorst enzo en wat teksten. Ik ga nu JP bellen.

Typische B-Film!

Die ene acteur met zn lange baard en zn tulband was een goeie trouwens, leek net echt!

Maar serieus:
de film maakt duidelijk dat de islam ook donkere kanten heeft en gevaarlijke vormen kan aannemen, maar ik kan me niet voorstellen dat je je hier als moslim door beledigd of gekwetst voelt, laat staan dat je hierom gaat demonstreren o.i.d.

Maar zoals al werd gezegd vanavond (ik meen door onze aller Hans Jansen), het gaat de meeste moslims geeneens om de inhoud van de film. Er is gewoon een film die anti-islam is dus dan gaan ze weer lekker rellen en de vlaggenfabriek een goeie omzet bezorgen. Dus ik denk dat er m.n. in het buitenland nog wel wat gezellige samenscholingen zullen zijn...

Aan het eind van de rit is Balkenende de grote loser. Hij heeft allerlei landen en internationale politici gewaarschuwd dat er een film komt die 'misschien' kwetsend is. Net alsof ze dat in het buitenland een reet kan schelen. Nu blijkt de film niet zozeer kwetsend te zijn terwijl Balkenende mede verantwoordelijk was voor de enorme heisa erom heen.

Ik las ergens op internet de opmerking dat er in deze zaak alleen maar verliezers zijn. Daar ben ik het wel redelijk mee eens: Wilders zet een pauperfilm neer, het kabinet heeft zichzelf overschreeuwd en 'de moslims' gingen om niets de straat op.

Wat het buitenland betreft, ga ik mee met de redenering van amice Achterhof: er zal nog het een en ander gedemonstreerd worden. Wilders is dan ook makkelijk te gebruiken voor degenen die willen polariseren. Ik schat zo in dat het in NL zelf redelijk positieve gevolgen zal hebben (tenminste, dat hoop ik). Niet dat de film an sich heilzaam is, maar het zet het debat wel op scherp.

Ursa schreef: Ik las ergens op internet de opmerking dat er in deze zaak alleen maar verliezers zijn. Daar ben ik het wel redelijk mee eens: Wilders zet een pauperfilm neer, het kabinet heeft zichzelf overschreeuwd en 'de moslims' gingen om niets de straat op.

...en de GSV natuurlijk die een OV-lezing moet aflasten.

Ik hoorde vanmorgen trouwens bij goedemorgenNL een kerel zeggen dat er vast versies zullen komen van het filmpje die wel kwetsend zijn om zo de irritante moslims op te hitsen. Dus dat er daadwerkelijk een bladzijde wordt gescheurd enzo. Beetje paranoia van die kerel natuurlijk. Ik denk dat er niets tot weinig gebeurd. (had wat meer sensatie verwacht... :roll: )

Wat een bedroevend slechte film. Wilders had zijn punt (islam=badguys) veel meer kracht bij kunnen zetten door een compilatie te maken van de reacties op de aankondiging van deze film. Balkenende die voortdurend met de witte vlag loopt te zwaaien en zich overal probeert in te dekken, regeringen uit regio Midden-Oosten die direct dreigen met sancties. Parallellen met Deense cartoons nog voor er ook maar een beeld is vertoond. Het is mij wel duidelijk dat de angst voor (al dan niet gewelddadige) reacties uit de moslimhoek er diep in zit. De zogenaamde tolerantie is een veel te vaak gebruikte vluchtroute. In dit geval zelfs bij voorbaat al. Ik schaam mij een beetje voor de ruggengraatloosheid van het kabinet. Dit is niet waarom ik op je gestemd heb JP!

Vriend Niels

Oh oh oh het kabinet heeft zichzelf overschreeuwd en Balkenende is een loser?

Ten eerste is het achteraf makkelijk praten. Inderdaad zijn rellen en harde reacties achterwege gebleven, maar de dreiging was er wel. Daarom was het goed dat het kabinet preventief optrad. Stel dat het kabinet vooraf niks had gedaan en de pleuris was wel uitgebroken, dan zou daar weer kritiek op zijn gekomen. Door Nederlandse moslimorganisaties al in een vroeg stadium te betrekken heeft de regering misschien ook de rust in Nederland bevorderd.

Ten tweede is het nog maar sterk de vraag of het in het buitenland ook rustig blijft. De cartoonrellen braken ook pas maanden na publicatie van de Deense cartoons uit.
In de Islamitsche landen is/was vandaag het vrijdagmiddaggebed. Wanneer Imams zin hebben in een rel kunnen ze die met de film in de hand natuurlijk gemakkelijk krijgen. Arabist Hans Jansen zei ook al bij P&W dat groeperingen (al dan niet gesteund door de overheid in bepaalde moslimlanden) de film in hun belang kunnen inzetten.
Niet te vroeg juichen dus.

Ik vond de film erg slecht. Ik heb notabene beelden van radicale imams uit dit filmpje vier jaar geleden gebruikt in een eerstejaars presentatie voor mijn studie over dit onderwerp, waarbij de ondertiteling kritisch belicht moet worden. Wilders heeft een verschrikkelijk eenzijdig en slecht onderbouwd filmpje gemaakt. Daarnaast maakt hij ordinair gebruik van de eo-isering door op vervelende wijze in te spelen op emotie. Ik had soms echt het idee naar een pustbus 51 filmpje aan het kijken was.
De reacties die ik hier lees over de grote rellen die uitblijven vind ik ontzettend voorbarig. Het filmpje is net uit, voordat zoiets goed doordringt duurt het wel even. Daarnaast maakt het niet zoveel uit wat er in de film staat, alles wordt aangegrepen door radicale islamieten om te demonstreren of te demoniseren.

Het is m.i. wel zo dat door de veel te grote heisa eromheen (die echt ook door Wilders zelf werd aangewakkerd) het suffe filmpje veel te veel aandacht krijgt. Toch vind ik het wel goed dat hij zo'n filmpje maakt. Maar kom dan wel met iets beters.

Wat mij het meest irriteert is dat Eshan Jami nu ook even een duit in het zakje wil doen, door ook een film te maken over de radicale Islam. Deze zal natuurlijk nog controversieler zijn dan het filmpje van Wilders. Dit heeft niks meer te maken met vrijheid van meningsuiting. Dit is gewoon op puberale manier de grenzen van het fatsoen overschrijden.