Rino

Hallo allemaal,

Volgend/aankomend jaar wil ik gaan studeren aan de RUG. En ik zit te denken om lid te worden van een studentenvereniging, zoals deze.

Maar nou wil ik graag weten hoe het zit met een eventuele ontgroening/Novitiaat . Ik snap dat jullie niet alles vertellen wat er gebeurt, maar ik heb geen zin in 2 weken lang lopen :)

En kunnen jullie mij verder nog wat uitleggen over het vrijgemaakt zijn of gereformeerd zijn?

Gr Rino

Rino schreef: een studentenvereniging, zoals deze.

Zoals de GSV is er maar één. 8)

maar ik heb geen zin in 2 weken lang lopen :)

Bedoel je daarmee dat je 2 weken te lang vindt? Als dat het geval is, wordt het een beetje lastig. Zonder het novitiaat te lopen kun je namelijk geen lid worden. Maar die 2 weken zijn prima uit te houden als je zelf ook je best doet om er een toffe periode van te maken!

Rino schreef: Hallo allemaal, Volgend/aankomend jaar wil ik gaan studeren aan de RUG. En ik zit te denken om lid te worden van een studentenvereniging, zoals deze. Maar nou wil ik graag weten hoe het zit met een eventuele ontgroening/Novitiaat . Ik snap dat jullie niet alles vertellen wat er gebeurt, maar ik heb geen zin in 2 weken lang lopen :)

Hallo Rino,

Zoals Animal al zei, is de ontgroening inderdaad iets dat 2 weken duurt, en door iedereen gelopen moet worden, om lid te kunnen worden. Dat is iets wat je ervoor over moet hebben om lid te worden van een studentenvereniging zoals deze (zoals jij dat noemt). Ik zou als ik jou was, je beslissing om wel of niet lid te worden, niet laten afhangen van die 2 weken ontgroening. De keuze voor je studentenvereniging is iets dat je als het goed is voor meerdere jaren van je studententijd maakt, en dan zijn die twee weken 'ontgroening' eigenlijk maar een kleine hobbel die je moet nemen. Misschien is het goed dat je een keer op soos langskomt, bijvoorbeeld met iemand die je kent van de GSV (als die er zijn natuurlijk), en anders zijn er zo af en toe 'open soos' avonden, speciaal om te laten zien wat de GSV o.a. is. Op die manier kun je van verschillende GSV-ers horen wat je zoal op de GSV kunt vinden.

Dan over de ontgroening:
Je zegt eigenlijk zelf al dat we niet alles gaan zeggen wat er gebeurt; want dan is de lol er inderdaad misschien snel af. Maar de ontgroening zou je kunnen omschrijven als een actieve kennismaking met de GSV, waarin je eerst op kamp gaat met alle eerstejaars en een Novitiaatscommissie, en in de tweede week heb je een week waarin je meer kennismaakt met de leden van de GSV. Hoe dat er precies uitziet, zul je kunnen lezen in materiaal dat de Prescie je graag toe wil sturen (of al toegestuurd heeft)*. Het novitiaat is wel een redelijk intensieve periode, maar eigenlijk geldt voor vrijwel iedereen die ik spreek, dat ze het achteraf allemaal een hele toffe periode vonden.

Rino schreef: En kunnen jullie mij verder nog wat uitleggen over het vrijgemaakt zijn of gereformeerd zijn? Gr Rino

De GSV is een vereniging die ontstaan is uit de Gereformeerd Vrijgemaakte kring. Momenteel heeft dat als consequentie dat je in principe lid moet zijn van de Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk (GKV) om lid te mogen zijn. Ben je dat niet, dan bestaat er in een aantal gevallen de mogelijkheid tot gastlidmaatschap, wat eigenlijk volwaardig lidmaatschap inhoudt, met deze beperkingen: dat deze leden niet in de Senaat (het bestuur van de vereniging) mogen plaatsnemen, en niet mogen stemmen over statutenwijzigingen.

Hopelijk verduidelijkt dit e.e.a., en anders moet je 't nog maar es vragen :-).

  • als je geen info van de prescie hebt ontvangen, kun je via prescie@gsvnet.nl informatie inwinnen; zij weten je precies te vertellen wat de GSV is...
Animal schreef: [..] Bedoel je daarmee dat je 2 weken te lang vindt? Als dat het geval is, wordt het een beetje lastig. Zonder het novitiaat te lopen kun je namelijk geen lid worden. Maar die 2 weken zijn prima uit te houden als je zelf ook je best doet om er een toffe periode van te maken!

Ik bedoelde met het lopen eigenlijk letterlijk. Is het fysiek zwaar? Ben nou niet super goed ter been. Kan wel lopen :D, maar niet uren achterelkaar..

@ Carloz ok bedankt voor de info, tis mij nu wel duidelijk

Rino schreef: [..] Ik bedoelde met het lopen eigenlijk letterlijk. Is het fysiek zwaar? Ben nou niet super goed ter been. Kan wel lopen :D, maar niet uren achterelkaar..

Daar kan zo nodig rekening mee worden gehouden.

Als iemand tijdens de ontgroening relevante fysieke of psychische problemen heeft, dan wordt daar zoveel mogelijk rekening mee gehouden. Natuurlijk is het streven om de omstandigheden voor alle novieten zoveel mogelijk gelijk te trekken. Daar is altijd wel een gepaste oplossing voor te vinden, dus als je slecht ter been bent hoeft dat absoluut geen reden te zijn om er niet aan te beginnen.
Zie je in augustus!

Rino schreef: @ Carloz ok bedankt voor de info, tis mij nu wel duidelijk

Is dat positief, of negatief??

Open soos is op 10 juni. Voor die tijd is er nog een kleinkunstavond waar je ook naar toe zou kunnen gaan.
Het belooft erg gezellig te worden!!

Bakkie Krasse
Stieneke schreef: Open soos is op 10 juni. Voor die tijd is er nog een kleinkunstavond waar je ook naar toe zou kunnen gaan. Het belooft erg gezellig te worden!!

tijd en plaats is misschien ook wel handig. (of is dat nog niet bekend?)

K%S schreef: Als je slecht ter been bent hoeft dat absoluut geen reden te zijn om er niet aan te beginnen.

Ik heb er ook als handigecapte aan meegedaan en als je het van tevoren aangeeft wordt daar prima rekening mee gehouden. Zorg alleen wel voor een overtuigend verhaal. Iets met botten en metaal bijvoorbeeld.

Oh ja, ik ben wel benieuwd waarin jij een zogenaamd aanstormend talent bent. Kun je een kunstje ofzo?

Skippy schreef: ik heb vernomen dat er op parel 122 iemand uit gaat vanwege een trouwerij... als de jongens een meisje erbij willen hebben maak je wel kans :).... Ik hoop voor je dat ze dit ook lezen dan zetten ze zelf de contactmogelijkheden er wel op...

huh? zit je niet in het verkeerde topic te posten? :roll:

Bakkie schreef: [..] tijd en plaats is misschien ook wel handig. (of is dat nog niet bekend?)

donderdag 10 juni om zijn vanaf 19.30 de deuren open voor de kleinkunst avond die gehouden wordt in het Willem Lodewijk College aan de Verzetsstrijderslaan (220). Daarna kan iedereen naar de open soos!!

@ARD

dat is neutraal :D

@ Jean

Kunstheup overtuigend genoeg? Is iets met botten en met metaal/kunststof 8)
Ik kan genoeg kunstjes. Op 1 been staan :P

@ skippy

Ik ben een jongen :D

Rino schreef: @ skippy Ik ben een jongen :D

Skippy is een beetje verdwaald in het forum-doolhof.........

Kerel, als je je biertjes helemaal genuttigd hebt en dus niet meer bedwelmd bent, lees dan het bovenstaande nog maar eens.... :?

Rossatron schreef: Kerel, als je je biertjes helemaal genuttigd hebt en dus niet meer bedwelmd bent, lees dan het bovenstaande nog maar eens.... :?

Dat zei ik hem gisteravond al :lol:

ach jha,.. krijg je met al die verschillende topics :oops:

Rino schreef: Ik kan genoeg kunstjes. Op 1 been staan :P

dat vind ik al erg knap voor een Rino (is dat niet engels voor neushoorn)

Bastiaan schreef: [..] dat vind ik al erg knap voor een Rino (is dat niet engels voor neushoorn)

Dat is een Rhino :P

Skippy schreef: ach jha,.. krijg je met al die verschillende topics :oops:

Wat een gruwelijke mietenkoning ben je, wordt er commentaar geleverd op je post, ben je toch te laks om die voor het nageslacht te bewaren! Eigen fouten toegeven is ook een ding natuurlijk!

Rossatron schreef: [..] Wat een gruwelijke mietenkoning ben je, wordt er commentaar geleverd op je post, ben je toch te laks om die voor het nageslacht te bewaren! Eigen fouten toegeven is ook een ding natuurlijk!

Daarbij komt ook nog dat het lijkt alsof Liesje een quote uit een ander topic in dit topic heeft gezet, en dus zelf verkeerd zit te posten. Beetje jammer Skippy :wink: