Als dat er komt. Problemen !

Heb je een bron, Perikles?

Een usb-stick denk ik, is het niet Kars?

Over die problemen? ik heb op www.telegraaf.nl iets gelezen, maar k vond 't niet overdreven problematisch klinken...

Normale onderhandelingstalk...

Beetje offtopic misschien, want er stond niets in over de toekomst van 't hoger onderwijs; volgens mij was dat niet direct 't punt van verdeeldheid...

edit: (het was alweer btje uit de actieve topics van de telegraaf...)
ilja schreef: Wat tegenstrijdig, is het nou per 1 september of per direct?

De stijging is dus al doorgevoerd per afgelopen 1 januari.
Gewoon niet gaan lenen maar lekker hard werken :roll: TNS NIPO is altijd nog een mogelijkheid.

Hopelijk schept dit enige duidelijkheid:

Staatssecretaris Bruins heeft laten weten dat de stijging van de rente van 2,7% naar 3,7% al sinds de jaarwisseling een feit is. Daar komt komend jaar nog tweetiende bij. Volgens het ministerie van OCW valt deze rente wel mee, en was 2006 een gunstig jaar voor de fluctuerende rente. De verwarring kwam door het ministerie zelf, omdat zij in een concept-wetswijziging de stijging met 1% heeft aangekondigd, terwijl die in feite al van kracht is. De Tweede Kamer is hierdoor wel wakker geschud, en heeft laten weten het erg belangrijk te vinden dat de leningen betaalbaar blijven. Ook Bruins’ eigen VVD deelt deze kritiek
MinOCW.nl schreef: In het huidige stelsel wordt de rente op studieleningen bepaald door de rente op kortlopende staatsleningen van drie tot vijf jaar, in het nieuwe stelsel op die van tien jaar. Op dit moment betekent dit dat de rente in het nieuwe stelsel 0,2 procentpunt hoger zou uitvallen dan nu. Hoe de rente zich in de toekomst ontwikkelt is niet exact te voorspellen, maar er is rekening gehouden met een verschil van circa 1 procentpunt ten opzichte van de kortlopende rente. De huidige rente die de IB-Groep hanteert bedraagt 3,7 procent voor 2007. Voor 2006 bedroeg dit 2,74 procent. Ter vergelijking, in 1998 betaalde men 6,09 procent en in 1992 was dat 11,08%.

Kortom, ik denk dat de Volkskrant ten onrecht de maatregel om de boel 1% op te krikken in verband heeft gebracht met de verhoging van afgelopen 1 januari. In de toekomst staan ons (jullie) ergere dingen te verwachten. Of je daar onderuit kunt door alvast E1 te lenen, durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ro, je weet de spanning wel aardig op te voeren. Niet zo geheimzinnig. Wat staat ons nog meer te wachten?

Wat ons nog te wachten staat?
Selectie aan de poort, bindend studieadvies, uitgeholde bestuursbeurzen, torenhoog collegegeld etc etc, en dat alles met het goedmakertje van Rutte: we zorgen er gewoon voor dat je heel goed kunt lenen: lenen is da bomb. Oja, en als je natuurlijk arm bent vangen we je wel op. Lees: betalen andere studenten voor je. Oja, en de rente gaat ongeveer dubbel zo hoog worden. Maar voor de rest zijn onze plannen natuurlijk heel goed!
Bovendien, leerrechten zorgen ervoor dat elke student die het even niet bevalt elke maand weer naar een andere universiteit hopt. Wat een fantastische kwaliteitsverhoging moet dat wel niet teweeg brengen, universiteiten staan straks te vechten om studenten binnen te houden! Het niveau moet trouwens wel omhoog. En trouwens, half nederland moet hoger opgeleid zijn over een paar jaar. Goed plan he? PS: die studierendementen zijn echt veel te slecht, universiteiten: doe er wat aan.

Nou nou nou, roelof zo ken ik je niet! Gelukkig niet salonfahig geworden.

Maar het zit er dik in dat de rente weer naar beneden gaat. Tweede kamer gaat niet akkoord.