Perikles

Lenen voor studie wordt fors duurder

maandag 22 januari 2007 08:35

Studenten die willen bijlenen moeten vanaf 1 september een hogere rente gaan betalen. Het kabinet heeft extra geld nodig om 'verbeteringen' in de studiefinanciering te betalen.

Geld wordt gebruikt om wijzigingen Wet Studiefinancieringen te betalen
Geld wordt gebruikt om wijzigingen Wet Studiefinancieringen te betalen

Dat staat volgens de Volkskrant in een memorie van toelichting bij een wetsontwerp dat begin vorige week naar de Tweede Kamer is gestuurd. De rente wordt met een procent verhoogd, van 2,7 naar 3,7 procent.

Verbeteringen
De extra inkomsten gebruikt het kabinet om 'verbeteringen' in de Wet Studiefinancieringen te bekostigen, zoals de invoering van het collegegeldkrediet, het meenemen van studiefinanciering naar het buitenland en een versoepelde en meer inkomensafhankelijke afbetalingsregeling.

Studentenorganisatie ISO is boos over de renteverhoging. Het zou de gemiddelde lenende student 330 euro per jaar gaan kosten. Omdat studenten lang studeren en jaren over het terugbetalen mogen doen, kan het ze uiteindelijk duizenden euro’s gaan kosten.

Tip
Studenten die al lenen hebben niets te vrezen. De rentestijging geldt alleen voor nieuwkomers. De tip van ISO-voorzitter Sebastiaan den Bak aan alle studenten is dan ook om vóór september een lening van 1 euro af te sluiten. Mocht een hogere lening in de toekomst nodig zijn, dan valt die in elk geval onder het oude tarief.

Gelukkig, niets te vrezen! Maar het is wel vervelend voor studenten die nog niet geleend hebben en geen stufi meer krijgen. Aan de andere kant is het voor het rijk niet heel gek om het allemaal iets strenger te maken. Studenten hebben het al redelijk goed voor elkaar.

Bedankt voor de waarschuwing!

Van mij mag Rutte weer terug in de regering. Hij wilde ons als een soort Leen van Frisia allemaal een lening aansmeren tegen een relaxt lage rente. Ik ben dus benieuwd of de VVD met de wetswijziging instemt. Van mij hoeft het niet, mijn redenen zullen duidelijk zijn ;)

Ik leen niet echt veel, dus begrijp ik het goed dat als ik dat bedrag verhoog er niets met de rente gebeurt?

je hoeft niet eens te verhogen... als je maar leent, dan verandert er niks. Als je niets leent en je gaat na 1 sep wel lenen, betaal je dus meer rente.

Maar kun je wel 1 euro gaan lenen, is er geen minimumbedrag? maar snel doen dan..

Volgens mij is er inderdaad geen minimumbedrag.

En als ik wel eens geleend heb, maar momenteel niet leen, en vanaf 2 september wel weer ga lenen: val ik dan onder het oude of nieuwe tarief?

Uit de IBG-site maakte ik net eergisteren op dat de rente vanaf 1 januari j.l. op 3,70% staat (zie ). M.a.w. over je lening tot nu toe is dit percentage, volgens mij, al van kracht. Wat mooi balen zou zijn, want het zat in 2006 op 2,74%, terwijl ik over dat jaar zo'n 3% bij de Rabo kreeg. Vandaar dat ik al geruime tijd maximaal leen.

Kortom, volgens mij is de 3,70% al van kracht op ieders lening.. Of geldt het percentage aan het begin van je lening voor de hele periode?

Edit: ik heb ff teruggekeken en het percentage dat berekend wordt verandert jaarlijks direct. Vanaf nu betaalt idd iedereen al 3,70%. Wat ik eruit begrijp is dat het percentage ná je studie wel voor vijf jaar wordt vastgezet.

Ik heb even naar de IB-Groep gebeld en inderdaad. Vanaf afgelopen januari is de 3.70 % rente over je lening al van kracht. Vorig jaar was het gestegen naar 2.74% (vertelde de persoon aan de telefoon mij).
Het was een foute berichtgeving van de Volkskrant waar het (schijnbaar) t eerst in stond.

Ik moet wel zeggen dat ik het nogal wat vind: van 2,74% naar ineens 3,70%...
Trouwens, vorig jaar is het niet gestegen naar 2,74%, maar gedaald, vanaf 3,05% namelijk.
't Wordt tijd dat ik ga beleggen, met die 3,10% van de Internetbonusspaarrekening kan het al niet meer uit. Iemand goede ideeën?

Bah.

Verrek, ik ga nu het uitzendbureau bellen.

Maar nu wil ik het ook precies weten. Als ik het bericht op nu.nl mag geloven gaat het volgend jaar dus naar 4,7% .. ?

http://www.nu.nl/news/952723/30/Rente_v ... mhoog.html

Begrijp het ook niet goed Denk dat nu fout zit, hoewel alles daar van het ANP komt maar goed. Deze tekst stond op voorpag volkskrant:

amsterdam Lenen wordt voor studenten ruim eenderde duurder. Het kabinet wil de rente die zij over hun lening moeten betalen, per 1september verhogen van 2,7procent naar 3,7 procent.

Dat staat in de memorie van toelichting bij een wetsontwerp dat begin vorige week naar de Tweede Kamer is gestuurd. In het begeleidende persbericht is alleen sprake van 'verbeteringen' die in de Wet Studiefinancieringen worden aangebracht, zoals de invoering van het collegegeldkrediet, het meenemen van studiefinanciering naar het buitenland en een versoepelde en meer inkomensafhankelijke afbetalingsregeling.

Volgens de memorie van toelichting moet de rente omhoog om deze verbeteringen te betalen. Volgens het ministerie gaat het om 35miljoen euro.

Studentenorganisatie ISO is verontwaardigd over de renteverhoging. Volgens voorzitter Sebastiaan den Bak gaat de renteverhoging de gemiddelde lenende student na zijn afstuderen 330 euro per jaar kosten. Omdat studenten ook langer mogen doen over de aflossing, gaan de extra kosten ook langer drukken op de afgestudeerden. Den Bak: 'Dat gaat ze duizenden euro's kosten.'

De hogere rente en het nieuwe aflossingssysteem gelden alleen voor studenten die nog niet eerder geleend hebben. Staatssecretaris Bruins wil voorkomen dat studenten straks met twee aflossingssystemen komen te zitten.

ISO-voorzitter Den Bak vindt dat studenten van die opening gebruik moeten maken. Hij adviseert alle studenten nog dit studiejaar ten minste 1euro bij de IB-Groep te lenen. Toekomstige leningen vallen dan onder de oude tarieven.

Van alle studenten leent ongeveer een kwart bij de IB-Groep. Den Bak verwacht dat dat er snel meer zullen worden, juist omdat de overheid lenen bevordert. Voormalig staatssecretaris Rutte van Onderwijs was daar een groot voorstander van. Hij vond dat studenten te veel tijd besteden aan baantjes. Den Bak: 'En dan komen ze nu op zo'n Frisia-achtige manier met een renteverhoging. Ze hebben met ons over die wetswijziging gesproken, zij het erg laat, maar niet over de rentestijging.'

Wat een eikels bij de IB groep, in plaats van dat ze je even een fatsoenlijke brief sturen gaan ze sneaky de rente verhogen, nooit gemogen die lui..
En de volkskrant is ook lekker geinformeerd als ze zeggen dat de renteverhoging iets van de toekomst is..

Wat tegenstrijdig, is het nou per 1 september of per direct?
Wat een schande dat je op je dak krijgt omdat je nog nooit geleend hebt...

Huh, leent maar een kwart uro's bij de IB-groep! Da's nog best weinig. Zo nu en dan geef ik mijzelf enen financiëlen injektie. zoals met lustrum. ik zit dus veilig!

ik leen nu 1 euro per juli 2007? zit ik dan goed of moet ik toch maar eerder gaan 'lenen'voor het rentepercentage?

Het laatste woord lijkt me hier nog niet over gezegd. Vanuit de politieke partijen is aardig wat weerstand gekomen op deze plannen. Er gaan geluiden op dat het nieuwe kabinet hier maar over moet beslissen.