Stieneke

Hot topic tegenwoordig in academisch Nederland. Wie is volgens u de grootste Nederlander? Breng je stem uit op www.degrootstenederlander.nl
Op dit moment staat Willem Drees op 1 gevolgd door Willem van Oranje,
mijn favoriet. (En nee, niet alleen omdat ik aan oranje mijn hart heb verpand).
Stem niet alleen op de site, maar ook even in deze poll!

hmmm je mist er een... Vincent van Gogh

Op Cruijff na zijn alle gegadigden overleden... Wil je dat hij op 1 komt te staan weet je wat je moet doen... (Ik wil overigens niemand aanzetten tot verkeerde handelingen, en stel me bij deze niet aansprakelijk voor ongelukjes)

Michiel, mijn opa, vind ik de grootste Nederlander. ik ben zo trots op hem!!

Vriend Niels

Ik snap nog steeds niet waarom Anne Frank erbij staat, ten eerste was ze geen Nederlandse en ten tweede heeft ze alleen maar een dagboek bijgehouden. Net zoals vele andere Joodse meisjes die in de tweede wereldoorlog vergast zijn.
Verschrikkelijk natuurlijk, maar we hebben het hier over de grootste Nederlander. Misschien staat ze erbij als excuus voor het feit dat er zoveel Nederlandse joden door de nazi's zijn omgebracht, maar grootste Nederlander, nee.

Naast Anne Frank vind ik het erg raar dat Pim Fortuyn ertussen staat. Hij heeft hoegenaamd niets voor Nederland betekend (lees: kunnen betekenen).

Mij valt op dat er slechts twee politici in dit rijtje van tien Nederlanders staan: Drees en Fortuyn. Triest is dat juist Fortuyn hier staat in plaats van Joan Derk vd Capellen tot den Pol. Hij is het immers geweest die de bevolking wilde bereiken. Fortuyn heeft zijn gedachtegoed gebruikt, maar gaat er wel met de eer vandoor in deze competitie van grootste Nederlander.

Ikzelf kies voor Willem van Oranje, omdat hij het voor elkaar gekregen heeft zo belangrijk gevonden te worden waarvan hijzelf niet eens zou durven dromen waarschijnlijk. Als je met een huurlingenleger de Lage Landen binnentrekt om tegen de Spanjaarden te strijden om zijn eigen landgoed te beschermen, maar later als vader des vaderlands gezien wordt... Heel knap!!

In Engeland was het Winston Churchill en in Duitsland Konrad Adenauer. Nederland isdus, met Willem Drees op 1, behoorlijk in overeenstemming met onze buurlanden; een oude, ietwat saaie, maar oh zo betrouwbare politicus.

Belachelijk die hoge notering voor politici. Churchill oke, maar Adenauer op 1 in het land van Bach en Luther is toch jammer. Het lijkt er een beetje op dat mensen uit het recente verleden sneller 'groot' zijn dan mensen uit het ver(de)re verleden.
Wat Drees betreft denk ik dat een groot deel van de Nederlanders zijn verdiensten niet zou kunnen noemen. Willem van Oranje heeft daarom mijn voorkeur, bij gebrek aan beter. In het land der blinden is eenoog koning...

'n beetje jammer dat Anne Frank er wel in staat en Alletta Jacobs niet. Zij (en natuurlijk vele anderen, maar zij staat toch een beetje symbool voor al die anderen) heeft de positie van vrouwen in onze maatschappij drastisch verandert. Geen grote heldendaden, mediaoptredens etcetera, maar wel een enorme invloed op het leven van vele vrouwen na haar. Daarom vind ik het erg jammer dat zij op nummer elf staat, want op haar had ik graag gestemd.

Joachim Sickbock

Ja, Duitsland is eigenlijk wel heel apart.
Theologen: Luther, Barth, Schleiermacher...
Filosofen: Kant, Hegel, Heidegger...
Componisten: Beethoven, Bach, Schumann...
Schrijvers: Kafka, Goethe, Hölderlin...
Nou, en weet ik veel wat nog meer. Misschien moesten we toch maar een provincie van dit geweldige land worden. Wie weet kan ons nageslacht dan uit meer mensen kiezen dan Johan Cruijff en Pim Fortuyn.

Er zit werkelijk niemand in het rijtje die onverdeeld kan zeggen dat hij de grootste nederlander is geweest. Iedereen heeft een bijdrage mogen leveren aan de totstandkoming van onze o zo geweldige natie, maar niemand is daarin het grootste geweest. Ze complementeren elkaar. Uitzondering daarin is Johan Cruijff, die niets complementeert. Daarom heb ik hem maar gekozen. En dan tel ik natuurlijk Anne Frank niet mee, want dat is nog steeds geen Nederlander. En Pim Fortuin: uiteraard heb ik daar ook mijn vraagtekens bij. Hij wilde wel heel veel, maar ik wil ook wel veel en kom in de hele lijst niet voor.

Ik heb Cruijff gekozen, maar da'z slogischsclch

L1Rn4urAyA7aTEe

Waarom staat Thomas van Kempen (Thomas à Kempis) er niet op? Zijn boek
Imitation Christi is op de Bijbel na het meestgelezen christelijke boek ter wereld.

Koning David

Joan Derk van der Capellen tot den Pol is mijns inziens de grootste Nederlander maar hij heeft helaas de top 10 niet gehaald. Ik ga voor Anne Frank.

Voor de mensen die er echt niet uitkomen is ook de stemwijzer weer uit de kast gehaald: klik voor een advies. Bij mij kwam Am. van Oranje eruit, maar ik heb het idee dat dat bij meer mensen zo is, gezien de vragen...

Vriend Niels

Bij mij kwam Michiel de Ruyter uit de stemwijzer, beetje suffe vragen, ik was het bijna overal mee oneens.

Fortuyn staat trouwens bovenaan. Treurig land dit, niet te geloven...

Vriend Niels

De grootste Nederlander tot nu toe bekend was "de reus van Rotterdam". Zijn naam: Rigardus Rijnhout. Hij is 2 meter en 37,5 centimeter lang geworden. HIj stierf in 1959. Hij werd 36 jaar.

Wat een held!

Een belachelijke competitie deze verkiezing. Het past goed bij de producer: Reinout Oerlemans. Als iets niet geteld kan worden, is het niet leuk. Dat Joost Zwagerman en Herman Pleij, die 2 van de 3 samenstellers waren, zich hiermee hebben ingelaten stelt me erg teleur. Dat zijn toch respectabele mensen, of niet jongens?

Ook grappig:
Kees van Kooten en Wim de Bie (uiteindelijk dertigste in de verkiezing) weigerden beeldmateriaal voor het programma ter beschikking te stellen omdat ze het een "flutprogramma" vonden.

Bij de HP/De Tijd hebben ze een tegenhanger, waarbij ze onder andere een blokje "De Ergste Protestant" hebben. Schilder is 1 van de gelukkigen:

De Kampense hoogleraar Klaas Schilder (1890-1952) was een briljant theoloog en een fervent bestrijder van de NSB bovendien. Maar in 1944 een kerkscheuring veroorzaken, was dat niet wat ongepast? Eén ding is zeker: als de heethoofdige Schilder zijn dissidente opvattingen over de doop tot na de bevrijding vóór zich had gehouden, was hij niet in het donkerste oorlogsjaar met zijn medestanders de Gereformeerde Kerk uit gegooid en had hij bezet Nederland een schandvlek bespaard.

RC schreef: Wat Drees betreft denk ik dat een groot deel van de Nederlanders zijn verdiensten niet zou kunnen noemen

Wat Drees heeft betekend voor Nederland kan je voornamelijk aan de ouderen vragen, die hebben er nu (welliswaar in sterk afgeslankte vorm) nog profijt van. Hij heeft namelijk het pensioen ingesteld, verder was hij de premier van de opbouw van Nederland na WOII. Zijn bijnaam luidt tenslotte niet voor niets vadertje Drees.