Koning David schreef: Paars heeft het ontzettend goed gedaan. Dat lag met name aan het feit dat de PvdA onder Kok heilig in de markt geloofde.

Ben ik toch niet helemaal met je eens. In het tweede paarse kabinet is er miljarden gegaan naar de zorg , niemand weet waar het gebleven is. Al jaren was bekend dat percentage in de WAO veel te hoog was, is niets aan gedaan.

Aan het eind van paars 2 is er veel uit gegeven. Zalm kijkt dan ook niet met trots terug op dat kabinet.

Overigens, onder een PVDA kabinet is het begrotingstekort nog nooit toegenomen... Het onderwijs hebben ze inderdaad helemaal kapot gemaakt, daar mag ook nog wel de vorming van het vmbo bij.

Sorry RJ, niet gelezen

Luuk schreef: Het PVDA (red) programma heeft 13 voorstellen ('alle 13 goed'): 1. Kinderen eerst (oa: kinderopvang voor 3 dagen per week gratis) 2. Fors investeren in onderwijs (kwaliteit onderwijs, uitval VMBO-leerlingen en salaris leraren) 3. Werk voor iedereen (participatiebanen (lees: Melkertbanen), 500 Euro werkbonus) 4. Verschillen tussen arm en rijk verkleinen (meer huursubsidie, minder zorgpremie en afschaffing no-claim) 5. Noodplan verpleeghuiszorg (2500 extra handen 'aan het bed') 6. Respect voor elkaar: aanval op asociaal gedrag (bestrijding fraude, vandalisme en geweldpleging, 2000 extra agenten) 7. Iedereen ingeburgerd: wachtlijsten taallessen in 4 jaar weg 8. Een onbezorgde oude dag, nu en in de toekomst (AOW stijgt mee met lonen, gratis OV voor ouderen in daluren) 9. Investeren in schone energie (ontwikkeling van duurzame energie voor een 'technologische en economische voorsprong in 2020) 10. Meer betaalbare huur- en koopwoningen (tot 100.000 nieuwe woningen per jaar, startersbonus, geen huurliberalisatie) 11. Oude wijken worden kansenzones (tegen verloedering, veelplegers, huisjesmelkers, voor opknappen oude wijken, minder ondernemersbelasting en buurtbudgetten) 12. Nederland sterk en sociaal in Europa (betere samenwerking tegen terrorisme en criminaliteit maar Europa moet zich niet met gezondheidszorg, woningbouw en onderwijs bemoeien) 13. Bureaucratie aanpakken (minder mensen achter bureau, meer mensen op scholen, op straat en in de zorg)

Over het algemeen klinkt het wel goed. Wat mij van mijzelf tegenvalt is dat ik dit niet direct aan de PVDA zou linken. Ik zou het niet zeker weten, voor mijn gevoel had het ook een CDA-programma kunnen wezen. Komt ook doordat ik niets lees over de belasting voor ouderen en de hypotheekrente-aftrek terwijl daar wel het een en ander over te doen was. Nog wat commentaar op enkele punten:

1.Kinderen eerst. Prachtig uitgangspunt, de gratis kinderopvang lijkt me daarvoor niet het geeikte middel. Ik heb er niet veel verstand van, maar ik ben zo conservatief te denken dat kinderen nog altijd het best onder moeders vleugels gedijen. Overigens schijnen de andere grote partijen soortgelijke voorstellen te hebben.

  1. Investeren in onderwijs. Harstikke goed, geen veranderingen, rust in de tent!!. Alleen geld aub naar leraren. Liefst ook nog snijden in management en regelgeving.

  2. Melkertbanen bleken niet te werken en waren veel te duur, niet weer proberen. Verzin iets beters.

  3. Goed idee, pak direct ook de bureacratie en de veel te dikke management laag aan.

Strategische kiezers zijn de strop om de nek van de democratie. Je kunt niet in je eentje een kaninet formeren. Daarvoor bestaan er kabinetsformateurs en politici die er wel! verstand van hebben. Alle andere Nederlanders moeten stemmen op diegene die zij willen dat hem/haar vertegenwoordigd.

Het maakt me niet uit of dat nu bij links of rechts is, maar als je niet voor je eigen mening keist, maar voor een gezicht, dan krijg je ontzettende misstanden in de politiek. Mensen die makkelijk even willen scoren, terwijl alle elementaire kennis en kunde ontbreekt.

Luuk schreef: 1. Kinderen eerst (oa: kinderopvang voor 3 dagen per week gratis) 2. Fors investeren in onderwijs (kwaliteit onderwijs, uitval VMBO-leerlingen en salaris leraren) 3. Werk voor iedereen (participatiebanen (lees: Melkertbanen), 500 Euro werkbonus) 4. Verschillen tussen arm en rijk verkleinen (meer huursubsidie, minder zorgpremie en afschaffing no-claim) 5. Noodplan verpleeghuiszorg (2500 extra handen 'aan het bed') 6. Respect voor elkaar: aanval op asociaal gedrag (bestrijding fraude, vandalisme en geweldpleging, 2000 extra agenten) 7. Iedereen ingeburgerd: wachtlijsten taallessen in 4 jaar weg 8. Een onbezorgde oude dag, nu en in de toekomst (AOW stijgt mee met lonen, gratis OV voor ouderen in daluren) 9. Investeren in schone energie (ontwikkeling van duurzame energie voor een 'technologische en economische voorsprong in 2020) 10. Meer betaalbare huur- en koopwoningen (tot 100.000 nieuwe woningen per jaar, startersbonus, geen huurliberalisatie) 11. Oude wijken worden kansenzones (tegen verloedering, veelplegers, huisjesmelkers, voor opknappen oude wijken, minder ondernemersbelasting en buurtbudgetten) 12. Nederland sterk en sociaal in Europa (betere samenwerking tegen terrorisme en criminaliteit maar Europa moet zich niet met gezondheidszorg, woningbouw en onderwijs bemoeien) 13. Bureaucratie aanpakken (minder mensen achter bureau, meer mensen op scholen, op straat en in de zorg)

Mijn eerste ingevingen op het programma van de PvdA:

  1. CU en SGP hebben een beter alternatief voor gratis kinderopvang voor iedereen: een kindgebonden budget. Gezinnen die dat willen kunnen dan gebruik maken van kinderopvang.
  2. Alle partijen willen fors investeren in onderwijs.
  3. Van Balkenende gestolen. De leus van het kabinet is: Nederland werkt! Daarnaast zijn Melkert banen geen echte oplossing van die kosten alleen maar veel belastinggeld.
  4. Wie niet werkt zal ook niet eten. Dit geld uiteraard niet voor degenen die niet kunnen werken of onvrijwillig werkloos zijn. Extra prestaties moeten extra beloond worden. Elke vorm van nivellering is in dit opzicht uit den boze.
  5. Terecht punt, er dreigt een schrijnend tekort aan verpleegkundigen.
  6. ‘Respect voor elkaar’ is ook van Balkenende gestolen.
  7. Goed punt, maar dit willen ook alle partijen. De rechtse partijen legden als eerst accent op het integratie probleem.
  8. PvdA bezorgt ouderen juist een hoop bezorgdheid door hun AOW plannen. Gratis OV voor ouderen is een truc om de oudere kiezers van het CDA weg te kapen. Rijke ouderen mogen best zelf voor hun treinkaartje betalen ivp de Nederlandse belastingbetaler.
  9. Goed punt, dit willen ook alle partijen.
  10. Prima.
  11. Op zich prima, gaat wel veel geld kosten.
  12. Europa bemoeit zich met alles, of Bos dat nu leuk vindt of niet. Betere samenwerking tegen terrorisme? Dan eerst maar eens werken aan een goede verstandhouding tussen de VS en Europa.
  13. Ook een speerpunt van het kabinet.

@imhotep

Het is vrij algemeen bekend dat het beleid van Balkenende de economische groei ernstig heeft vertraagd, dat is niet erg want ze hebben volgens eigen zeggen de basis van de economie aangepakt.

Voor uitgaven in een slechte economische toestand is zeker wel wat te zeggen.

Ik vind trouwens het programma van de PvdA bagger. Toppunt vind ik voorstel 1 en 3. Iedereen weet dat voorstel 3 wordt gerealiseerd zelfs zonder voorstelletjes van de PvdA (saillant de VVD heeft al ingestemd met dit soort banen).

Voor mij is het probleem me de PvdA dat ze een grote overheid nastreven waarin te weinig ruimte is voor particulier intiatief en burgerzin. Voorbeelden: punt 1, de overheid heeft niets te maken met kinderopvang, krijgen we straks gratis fitnesscholen? Handig voor de gezondheid... Mensen moeten dit zelf kunnen regelen. Ook de voorstellen voor verhoging van de huursubsidies en meer sociale woningbouw betekend een vergroting van de overheidstaken.

Later volgt nog een wat helderder en beter onderbouwt stukje

Koning David

Ik vind dat idee van gratis kinderopvang dus wel ontzettend goed. Kunnen vrouwen zich ontplooien in plaatsvan dat ze de hele tijd maar part-time moeten werken omdat kinderopvang zo duur is en man hebben die niets doet in huishouding en aan opvoeding.

Koning David schreef: ...en man hebben die niets doet in huishouding en aan opvoeding.

Hier ligt het probleem, en zou dus ook de oplossing moeten liggen.

Goedkope kinderopvang zorgt er niet opeens voor dat 'de man' meehelpt in de huishouding en aan de opvoeding.

Koning David schreef: Ik vind dat idee van gratis kinderopvang dus wel ontzettend goed. Kunnen vrouwen zich ontplooien in plaatsvan dat ze de hele tijd maar part-time moeten werken omdat kinderopvang zo duur is en man hebben die niets doet in huishouding en aan opvoeding.

Klinkt wel als een leuke redenering, maar een paar vragen:

Waarom moeten gezinnen die zelf de kinderen verzorgen opdraaien voor de kosten van gezinnen die allebei werken?

Waarom kunnen mannen en vrouwen zich niet ontplooien wanneer ze part-time werken?

Hoe kan het dat de kinderopvang te duur is, terwijl zowel man als vrouw werken? En hoe kan kinderopvang wel uit algemene middelen betaald worden, is daar geld genoeg voor?

Is (veel) kinderopvang wel goed voor de kinderen? Kunnen die zich wel ontplooien? Of is dat niet belangrijk?

Rinze schreef:
Koning David schreef: ...en man hebben die niets doet in huishouding en aan opvoeding.

Hier ligt het probleem, en zou dus ook de oplossing moeten liggen.

Goedkope kinderopvang zorgt er niet opeens voor dat 'de man' meehelpt in de huishouding en aan de opvoeding.


Hierin ligt helemaal de oplossing niet. De ratio van gratis kinderopvang is dat mannen én vrouwen kunnen gaan werken dus de oplossing is niet dat de man voor de kinderen gaat zorgen. Des te meer mensen langer gaan werken, des te meer belastingopbrengsten dus het heeft allemaal meer met geld te maken dan met de mogelijkheden je te kunnen ontplooien. En dat extra belastinggeld gaat dan vervolgens weer naar gratis kinderopvang voor iedereen...

Neehoor, moeder die thuis blijft om voor de kinderen te zorgen is absoluut de beste oplossing. Kinderen krijgen de zorg en aandacht die ze nodig hebben, paps kan fulltime werken en de stabiliteit in het gezin is het best gewaarborgd.

Koning David

En dat is goed voor emancipatie? En goed voor de economie? Jullie zijn toch allemaal zo liberaal (in economisch opzicht dan)?

De Nederlandse samenleving verandert enorm. Het probleem is echter dat de man niet door emancipatie is veranderd is. Veel mannen werken het liefst full-time en gaan voor hun carrière. Vrouwen moeten daarom wel part-time werken. Gratis kinderopvang zorgt er voor dat vrouwen minder worden belast en dat ze zich net als de man ook kunnen ontplooien.

Het moet natuurlijk wel een vrije keus zijn. Er zijn ook vrouwen die liever part-time werken omdat ze dit leuk vinden. (Ze kunnen ook min of meer gedwongen worden door hun partner en sociale omgeving en doen net alsof ze dit leuk vinden.) Maar er moet de mogelijkheid zijn (en gratis kinderopvang biedt deze mogelijkheid) dat vrouwen ook carrière kunnen maken, directeur kunnen worden of hoogleraar. In Nederland wordt de top van het bedrijfsleven en de wetenschap nog steeds gedomineerd door mannen.

Koning David schreef: En dat is goed voor emancipatie? En goed voor de economie? Jullie zijn toch allemaal zo liberaal (in economisch opzicht dan)?

Een stabiel gezin is goed voor de samenleving. Dat lijkt mij wat meer waard dan een tijdelijke economische opleving. Blind emancipatie nastreven zonder de nadelen voor de samenleving te willen zien getuigd van kortzichtigheid. Overigens beweer ik niet, dat vrouwen alleen maar op kinderen moeten passen.

Koning David schreef: De Nederlandse samenleving verandert enorm. Het probleem is echter dat de man niet door emancipatie is veranderd is. Veel mannen werken het liefst full-time en gaan voor hun carrière. Vrouwen moeten daarom wel part-time werken. Gratis kinderopvang zorgt er voor dat vrouwen minder worden belast en dat ze zich net als de man ook kunnen ontplooien.

De analyse is ongeveer juist, graag een reactie op mijn eerdere vragen. Daarnaast vraag ik mij af wat gratis kinderopvang voor heeft op een persoons gebonden budget per kind.

Koning David

Ik geloof er niets van. Het is de enige geloofwaardige coalitie met VVD. Of een CDA PVDA cabinet of een VVD CDA en CU kabinet. Door de CU neer te zetten als uitgesproken links neem hij in mijn ogen een voorschot op de onderhandelingen.

Koning David

Het wordt waarschijnlijk toch een kabinet van PvdA en CDA. Maar ik vind dat Rutte gelijk heeft. De ChristenUnie is volkomen ongeloofwaardig als zij met de VVD in zee wil gaan. De VVD vervulde de afgelopen 4 jaar immers de functie van boeman voor het orthodox-christelijke volksdeel dat ChristenUnie stemt, een functie die D66 tussen 1994 en 2002 mocht vervullen.

Ik begrjip het niet. Waarom is de CU ongeloofwaardig als zijn met de VVD in zee willen gaan? En hoe is het orthodox-christelijke volksdeel gepakt door de VVD?

Daarnaast, er bestaat een wet dat het CDA niet met PvdA regeert tenzij het niet anders kan. Ik denk het in de komende coalitieonderhandelingen wel degelijk anders kan. Ik geloof dan ook eigenlijk niet in een kabinet van CDA en PvdA

Koning David

Ze hebben zich heel erg tegen de VVD verzet. Tegen Verdonk, tegen het rücksiglos terugsturen van asielzoekers, tegen het zg. 'verlichtingsfundamentalisme' (wat overigens een contradictio in terminis is) en tegen het liberale sociaal-economische beleid van het huidige kabinet. De ChristenUnie zet zich dus nogal af tegen het beleid en de 'ideologie' van de VVD. Omdat het linksliberale D66 nauwelijks meer iets voorstelt heeft de VVD de functie van antagonist overgenomen.

Het is duidelijk dat het huidige kabinet alles op alles zet om door te kunnen. Als ze de CU uiteindelijk nodig blijken te hebben zijn er altijd wel mogelijkheden. CDA kan dan vast een beetje voor z'n kleine broertje opkomen in onderhandelingen met VVD. Als CU onverenigbaar is met VVD dan geldt dat ook voor een belangrijk deel van de achterban van CDA.
Maar misschien voelt CU zich meer thuis in een links kabinet? Op dit moment heeft links ze nog keihard nodig namelijk. PvdA, GL en SP zitten (net als CDA+VVD) steeds een beetje rond de 70.
Wat wil de CU (-achterban)?

PS ik zou het wel weten. De avatar van Klei bevestigt me in m'n keuze..

Koning David

De Tweedekamerfractie van de ChristenUnie is nogal anti-VVD en het Nederlands Dagblad ook. Maar dit maakt de ChristenUnie niet tot een linkse partij. De ChristenUnie heeft conservatieve, of liever gezegd reactionaire standpunten over morele issues. GroenLinks en het progressieve deel van de PvdA denken er daarom niet aan om met de ChristenUnie in één kabinet te gaan zitten.

Koning David

Evangelische fundamentalisten bleven vroeger bij verkiezingen altijd thuis. In de jaren negentig zijn ze RPF gaan stemmen en daarna werd het ChristenUnie, die op nummer 4 en 5 van de kandidatenlijst uit deze hoek heeft staan. Maar nu is er ook een eigen evangelisch-fundamentalistische partij: Nederland Pro Deo. Deze partij wil een lijstverbinding aangaan met de SGP en heeft nog 570 ondersteuningsverklaringen nodig om mee te doen aan de verkiezingen. http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... l&id=79518