Ingûh schreef: WOW! De een schrijft een brief, de ander niet. Ik ben het gedoe zo verschikkelijk zat dat ik uit Groningen-West vertrokken ben. Ik ben namelijk bang dat als dit 'opgelost' wordt, er binnen afzienbare tijd wel weer iets anders gebeurt. Er hangt een sfeer en er is een mentaliteit binnen de gemeente, waar ik niet goed van word. Ik blijf wel voor de gemeente voor Groningen-West bidden, maar er lid van zijn, dat kan ik eenvoudigweg niet meer... Je zou toch denken dat als de kerk alsmaar leger en leger wordt, die mensen zich toch eens achter hun oor gaan krabben?...

Beste INge, en anderen die west zoveel mogelijk (zouden) willen ontwijken. Daar heb ik zelf ook last van maarrrr..met zo'n instelling komen we er nooit. Ik ben van mening dat we niet weg moeten lopen maar juist actief moeten proberen er het beste van te maken. Jullie denk en misschien..makkelijk gezegd jij...maar ik weet zeker dat het er beter op zou worden dan wanneer iedereen maar weg blijft lopen. Het is genade van God dat je in een gemeenschap van Christenen mag leven. Hoe kunnen velen van ons het dan zo makkelijk opgeven of zo opgaan in boosheid en onvrede dat het een grote kl*tezooi wordt in de kerk?

Daarnaast. Ik weet ook wel bijna zeker dat in iedere gemeente brieven van de reformanda of naar de kerkenraad gaan of naar gemeenteleden.

Uit de discussie op de forumsite van de GKV:Het leven is één: In de Vrijmaking bewerkte de Here de winst van de werkelijke betekenis van NGB art. 27-32 voor ons als kinderen van het verbond in het leven in deze tijd. Deze reformatie werkte dóór: het geloof dat de kerk de krachtcentrale is voor het hele leven, leidde tot het oprichten van gereformeerde organisaties op allerlei terrein. Met name kreeg in het onderwijs de band met de kerk weer gestalte, doordat door het brengen van grote offers op grote schaal gereformeerde scholen werden opgericht.
Maar deze winst wordt steeds minder erkend en de ‘doorgaande reformatie’ wordt afgewezen. De oorzaak daarvan is dat het eenvoudige en schriftuurlijke belijden omtrent de kerk ingeruild wordt voor een schema van de oude dwalingen van de pluriformiteit van de kerk en de onzichtbare kerk. Dat is onder meer te zien in ‘interkerkelijke’ samenwerking op allerlei gebied en vervaging van de schriftuurlijke kerkgrenzen. Hierdoor kreeg de secularisatie ook steeds meer vat op het gereformeerde leven.

Het is aardig om hier eens wat historie in aan te brengen. Abraham Kuyper destijds had gevoel voor de ontwikkelingen in de samenleving. Hij zag ontstaan wat we nu 'differentiatie' van de samenleving noemen: school, kerk, politiek, maatschappij, gezin, werk, enz. enz. ontwikkelde zich tot eigen terreinen van leven met eigen regels en wetmatigheden. Om daar op in te kunnen gaan bedacht hij de theorie van soevereiniteit in eigen kring: ieder terrein heeft eigen regelmatigheden, maar alle samen staan onder Christus als Heer (er is geen terrein des levens waarvan Christus niet zegt 'Mijn!'). Hoe je daar over denken wilt is tot daaraan toe.
De kreet dat het leven één is, is ontstaan als tegenwicht tegenover die differentiatie en tegenover Kuyper. Ze is afkomstig uit de hoek van de afgescheiden kerken die deze differentiatie van de samenleving niet wilden erkennen, en overgenomen door K. Schilder en zijn leerlingen. Zo is de uitdrukking bekend geworden in de GKV.
Als ik intussen gewoon om me heen kijk zie ik helemaal niet dat het leven één is, maar juist dat het leven veel is. De ontwikkelingen zijn alleen maar verder gegaan. Ik vind het veel vruchtbaarder om door te denken via de lijn van Kuyper: als het leven dan veel is, wat betekent dan Christus' Heer zijn voor die vele terreinen? dan om door te denken via de lijn van Schilder etc. Het leven is gewoon niet één. Daar kun je wel tegenin roepen, maar dat helpt niks. Je krijgt er alleen maar wereldvreemde ideeën door.
Waar gaat het nu om? Moet je het nu zo ingewikkeld maken?
Als je steld dat je God wilt dienen met heel je hart, dan wil je er toch helemaal voor gaan. Dan houd je geen terrein voor jezelf achter.
Kortom: Dan leef je voor God.

Helaas blijkt dit in de praktijk erg moeilijk, omdat je erg snel voor jezelf kiest en er op uit bent om God en je naaste te haten.
Er zijn bepaalde zonden, waar je niet of heel moeilijk van af te brengen bent. Heeft het zin om dan ruzie te maken, of het leven uit meerdere terreinen bestaat? Volgens mij kun je beter je tijd en energie steken in het vechten tegen die ene zonde, waar je veel last van hebt.

L1Rn4urAyA7aTEe
Agnes schreef: Beste INge, en anderen die west zoveel mogelijk (zouden) willen ontwijken. Daar heb ik zelf ook last van maarrrr..met zo'n instelling komen we er nooit. Ik ben van mening dat we niet weg moeten lopen maar juist actief moeten proberen er het beste van te maken.

Als het zou kloppen dat ik zomaar weg zou gaan en de boel de boel laten, dan heb je helemaal gelijk. Mensen die mij (goed) kennen weten dat dit juist niet het geval is. Ik heb het echt geprobeerd. En als je de achterliggende redenen wilt weten voor mijn vertrek, dan moet je me maar even mailen of me op soos aanschieten (daar schijn ik tegenwoordig ook weer te komen :wink: ).

Wat Reformanda betreft: ik ben me aan het verdiepen in de materie. Iedereen die ik spreek zegt er niet meer van te weten als dat het reactionaire oude mensen die de kerk van vroeger willen herstellen zijn en dat je ze niet serieus moet nemen. Daar kan ik echt niks mee. Als ik vraag wat een vereniging doet en wat ze willen dan wil ik weten wat de organisatie, dus niet de afzonderlijke leden voorstelt.
Dus verdere inhoudelijk commentaar hou ik nog voor me totdat ik iets meer weet over die lui.

Ingûh schreef: Als ik de kenmerken van de 'ware kerk van Christus' zoals ik die op catechisatie geleerd heb (woordsverkondiging, bediening sacrementen, omgaan met tucht) toepas op de situatie en de kerk van West, dan zie ik maar één mogelijkheid: weggaan bij deze gemeente en me aansluiten bij een gemeente die wel goed met deze drie dingen omgaat. En dat is precies wat ik gedaan heb.

Inge,

De broeders van de reformanda zien hierin een aanleiding voor hun oproep voor de reformatie. Ze zijn zich net zo goed als iedereen bewust, dat het in de kerk de verkeerde kant op gaat.

Je stelt dat het in Groningen West een zootje is. Daar moet ik je gelijk in geven.
Hoe is de situatie elders? Als ik hoor dat er in Groningen Zuid in ieder kerkblad wel een paar ontrekkingen vermeld moeten worden. In een van de laatste kerkbladen zelfs 5 tegelijk.
Zelfs in Groningen Oost, waar iedereen zo enthousiast over is zijn er regelmatig mensen, die zich onttrekken.

Er zijn dus ook in andere vrijgemaakte kerken heel wat mensen die de kerk laten voor wat het is, of zich bij een ander kerkgenootschap aansluiten. Helaas.

Een reformatie zou hier een einde aan kunnen maken. Daar ben ik van overtuigd.
De vraag is alleen hoe deze vorm te geven. Ik hoop dat we hierover met elkaar in gesprek kunnen gaan. Op een christelijke manier.

Dan betreur ik de nogal felle discussies die er in het verleden gevoerd zijn. Ik vind het jammer, dat zaken in het verleden keihard gespeeld zijn. Ik hoop vurig dat deze tijd voorbij is.

Als we met elkaar in gesprek gaan moeten we Bijbelse waarden als geduld, ootmoedigheid, verdraagzaamheid en dergelijke ons eigen maken. Anders mag je niet met elkaar in gesprek gaan. Dan sla je elkaar de hersens in, omdat je allebei opzoek bent naar het grote gelijk.

Laten we bidden om de kracht van de Heilige Geest.

We moeten op God leren vertrouwen. Zonder Hem komen we er echt niet uit.

Inge,

Ik zie dat je laatste bericht is aangepast.
Je kunt contact met me opnemen, om door te praten als je hier behoefte aan hebt.

Verder wens ik je een omgeving toe waarin je God oprecht kunt dienen en hierin door anderen gesterkt wordt.

arne bos schreef: Er zijn dus ook in andere vrijgemaakte kerken heel wat mensen die de kerk laten voor wat het is, of zich bij een ander kerkgenootschap aansluiten. Helaas. Een reformatie zou hier een einde aan kunnen maken. Daar ben ik van overtuigd. De vraag is alleen hoe deze vorm te geven. Ik hoop dat we hierover met elkaar in gesprek kunnen gaan. Op een christelijke manier.
Of een reformatie een einde kan maken aan deze situatie, vraag ik me sterk af. Zoals het reformatievoorstel v/d reformanda er ligt, zal dat m.i. niet worden bereikt. Als er al een reformatie nodig zou zijn (wat ik me eventueel kan voorstellen, dan zou ik het erg belangrijk vinden om heel eerlijk en open, opnieuw met de bijbel in de hand, te kijken naar wat God van ons vraagt, en hoe we dat kerkelijk gezien het best in kunnen vullen. Het eerste is nodig om je als kerk eens goed te bezinnen op de hoofd- en bijzaken; en het tweede omdat de kerkelijke invulling, altijd een 'vertaalslag' is van wat in de bijbel staat. Daardoor weet je als kerk weer waar je voor staat; en hoe over bepaalde zaken gedacht mag worden. volgens mij is daarover nu in de vrijgemaakte kerk veel onenigheid. sommigen houden zich heel strikt aan al het geformuleerde van bijvoorbeeld de belijdenisgeschriften, en moet je daaraan niet tornen, maar sommigen nemen ze nauwelijks meer serieus. Je moet binnen een kerk tot op zekere hoogte weten wat je kunt verwachten; d.w.z. dat je het echt niet overal over eens hoeft te zijn; maar dat je er niet van ondersteboven bent, dat iemand over een bep. zaak iets anders denkt (als het maar bijbels gefundeerd is). Zo'n eventuele reformatie lijkt me om verschillende redenen erg moeilijk, en ik zie zo ook niet echt hoe we dit vorm zouden moeten geven. De oproep zoals die er ligt van de reformanda, is iets waaraan ik geen steun kan verlenen; om eerder genoemde redenen.
arne bos schreef: Je stelt dat het in Groningen West een zootje is. Daar moet ik je gelijk in geven. Hoe is de situatie elders? Als ik hoor dat er in Groningen Zuid in ieder kerkblad wel een paar ontrekkingen vermeld moeten worden. In een van de laatste kerkbladen zelfs 5 tegelijk.

Arne,

Om hier even kort op te reageren. Ik zit in Groningen-Zuid en onttrekkingen zijn hier inderdaad ook een probleem.

Mijns inziens is er met Groningen-West echter één groot verschil:
De reden voor de meeste ontrekkingen is ook hier dat mensen zich niet meer thuis voelen in de kerk. De gemeente probeert hier iets te doen met de kritiek die er geleverd wordt. Dat heeft zeker effect!
In Groningen-West is daar niets van te merken. De hakken worden eerder in het zand gezet dan dat er is wordt gedaan met kritiek. Daar zit het probleem!

Je moet natuurlijk niet alles veranderen, maar als je het niet eens probeert houdt alles op!

Jan Spoelstra

Spoelie schreef: Mijns inziens is er met Groningen-West echter één groot verschil: De reden voor de meeste ontrekkingen is ook hier dat mensen zich niet meer thuis voelen in de kerk. De gemeente probeert hier iets te doen met de kritiek die er geleverd wordt. Dat heeft zeker effect! In Groningen-West is daar niets van te merken. De hakken worden eerder in het zand gezet dan dat er is wordt gedaan met kritiek. Daar zit het probleem! Je moet natuurlijk niet alles veranderen, maar als je het niet eens probeert houdt alles op! Jan Spoelstra

Jan,

Wat bedoel je precies met de opmerking, dat de hakken eerder in het zand gezet worden en dat er niets gedaan wordt met kritiek?

arne bos schreef: Wat bedoel je precies met de opmerking, dat de hakken eerder in het zand gezet worden en dat er niets gedaan wordt met kritiek?

In de tijd dat ik in Groningen-West in de kerk heb gezeten (van september 1998 tot februari 2002) hebben diverse gemeenteleden (waaronder meerdere GSV-ers) geprobeerd om de situatie te veranderen.
De meeste initiatieven zijn op niets uitgelopen. Waarom? Er werd keer op keer stukgelopen op de kerkenraad. De meesten zijn er maar moedeloos mee opgehouden.

Kijk naar de hele situatie rond ds. Huttenga. Is de kerkenraad ooit met een verklaring gekomen voor haar handelen? Of bleef zij onder al de kritiek het stilzwijgen bewaren?

Het enige gevoel wat ik gekregen heb in de tijd dat ik in West zat, is dat ik niet welkom was als gemeentelid... Het is een grote frustratie!

Ik begrijp de gevoelens van veel van degenen die hier gepost hebben goed. De oproep-tot-reformatie kan de druppel zijn...

Ik voel mij in Groningen-Zuid gelukkig wel op mijn plaats, ik hoop dat anderen dat gevoel ook (weer) vinden...

Sollie,

Eind vorig jaar is de kwestie studentenpredikant op de classis behandeld.
Zoals je weet is er besloten voor een open sollicitatie procedure.

Er zijn toen heel wat studenten aanwezig geweest, waaronder twee studenten die een brief hadden geschreven. Dit waren Peter Vos en Henk Schipper.

De kerkenraad van Groningen West heeft toen aangegeven, dat ze dominee Huttenga graag zouden zien als studentenpredikant.
Een andere optie dus. Deze optie is het uiteindelijk niet geworden, omdat hier geen draagvlak voor was bij de classis. En evenmin bij de studenten.

Persoonlijk ben ik hier blij om, omdat een predikant als Huttenga, als het niet goed zou gaan direct afgerekend zou worden op zijn verleden in Groningen West.

Wel ben ik blij dat de classis stelde dat er nu een andere kerkenraad zit.

Er wordt op zondag 8 maart, de avondmaalszondag in Groningen West kluft koffiedrinken georganiseerd. De evangelisatie commissie heeft een paar maand geleden voorgesteld om eens door te praten over het thema: evangelisatie.

Dit thema lijkt me erg actueel.

Het lijkt me goed, om allen massaal aanwezig te zijn.
De organisatie is op dit moment nog bezig met het regelen van adressen en vervolgens het indelen van de mensen. Hierover zal iedereen uiterlijk halverwege volgende week bericht krijgen.

Dominee Huttenga zal een stukje in het kerkblad schrijven met een aantal gesprekspunten.

6-8 maart zit in op het ; dus ik weet niet of ik erbij kan zijn; traditiegetrouw (elk jaar nog) ga ik om de lange reis te onderbreken, nog even naar Kampen, alwaar mijn grote broer studeert...
Ik zal het in ieder geval in gedachten houden.

Solie,

Groningen Zuid is een actieve gemeente. Er wordt het een en ander georganiseerd, ook door studenten. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld soms kinderen die uit de Bijbel voorlezen tijdens de kerkdienst. Het is duidelijk, dat ze in Groningen Zuid niet stil staan, maar enthousiast en oprecht met het dienen van de Here bezig zijn.

Wat betreft de organisatie zou de commissie gemeente opbouw van Groningen West eens bij Zuid moeten kijken. We kunnen hier goede ideeen opdoen, die we in Groningen West kunnen gebruiken.

Ik heb Groningen Zuid alleen willen gebruiken als voorbeeld, van een van de vrijgemaakte kerken waar veel jongeren vertrekken. Dit is een algemeen probleem.

Ik merk in de discussie dat weinig mensen het met de oplossing die de reformanda heeft gevonden eens zijn.

Wat zijn jullie voorstellen om dingen te veranderen/reformeren?

L1Rn4urAyA7aTEe

Voor de gemeente van Groningen-West lijkt het me als eerste het handigst om te fuseren met de gemeente van Groningen-Noord, als er meer mensen in een kerk zitten, worden de diensten veel gezelliger. Het is heel deprimerend om elke zondag in een kerk te zitten die maar voor een kwart gevuld is.

Verder vind ik het idee van de thema-diensten in Oost ook wel iets om over te nemen, als het maar niet heel erg 'populair' wordt. Het gaat tenslotte om de boodschap en niet om de vorm.

Tenslotte vind ik het belangrijk dat de verschillende mensen in de kerk beter in contact met elkaar komen. Een bijbelstudievereniging voor studenten en niet-studenten gemengd kan voor beide groepen erg leerzaam zijn. Ik merk dat als je niet op een vereniging zit als GSV, ATV of BTG, er dan vrij weinig overblijft qua kerkelijk verenigingsleven voor studenten. Bovendien kan het ook leuk zijn dat studenten van verschillende verenigingen elkaar in zo'n gemengde vereniging ook eens leren kennen. Komt de gemeenteopbouw ook ten goede, denk ik.

Dit zijn zomaar wat losse ideeën die zo in mij opkomen, misschien hebben anderen nog weer andere ideeën?

arne bos schreef: Solie,
wie bedoel je? ;)
arne bos schreef: Ik merk in de discussie dat weinig mensen het met de oplossing die de reformanda heeft gevonden eens zijn.
Dat geldt absoluut in mijn geval.
arne bos schreef: Wat zijn jullie voorstellen om dingen te veranderen/reformeren?
Dat vind ik een hele moeilijke vraag, die al een hele discussie op zichzelf is. Je hebt namelijk met meerdere dingen te maken: bijvoorbeeld: *Ten eerste het onderscheid tussen een specifieke kerk (Groningen West, Oost, Zuid etc...) en de 'kerk' als verzameling van gelovigen, die over meerdere kerkgenootschappen verdeeld zijn. *Op het niveau van een specifieke kerk; in mijn geval Groningen West, kun je je afvragen in hoeverre je het over de verschillende standpunten die er leven eens bent als gemeente, en in hoeverre onderlinge verschillen worden geaccepteerd. (Het is voor een aantal zaken best moeilijk, zo niet onmogelijk om ergens een definitief oordeel over te geven. Sommige mensen in de gemeente doen dat dan wel / willen dat wel, terwijl anderen het hierover nog helemaal niet eens zijn. Een voorbeeld hiervan kwam ik tegen over de kinderdoop en volwassendoop. Mensen in de vrijgemaakte kerk gaan er denk ik nog erg vanuit dat de kinderdoop bijbels te verdedigen is; en dat je het 'verkeerd doet' als je het anders wilt doen.* Een wat minder grijpbaar punt dat een verandering / reformatie nodig heeft, is het imago van Groningen West. Die is niet echt geweldig; en daar moeten we de komende tijd aan werken. Wat ik jammer vind, is dat ik regelmatig mensen kritisch over West, terwijl je vaak dan als argumenten hoort, dat mensen de ‘sfeer’ in West niet goed is o.i.d. Ik denk dat het i.i.g. een gevaar is dat je op een gegeven moment anderen na gaat praten, zonder dat je écht problemen hebt met bepaalde zaken. Een ander punt waaraan ik me wel heb gestoord in de afgelopen tijd, is dat mensen het hebben over de ‘erbarmelijke situatie in West’ en dan als argument, beginnen over de kwestie Huttinga. Die kwestie was voor ons allen vaag en onduidelijk. De kerkenraad heeft (zij het een zeer lange periode) besloten dat het zinvol was om hierover geen mededelingen naar buiten te doen. Daarna kwamen ze er nog niet uit, en is het door een interim-commissie opgelost. Dan is daarmee de kous ook een keer af. Kerkleden hoeven niet alles te weten! In bepaalde persoonlijke kwesties is het misschien handiger om niet naar buiten te treden. Geef nu de kerkenraad het vertrouwen om hierover een inschatting te maken, en begin hier nu niet aldoor over...*Ik denk dat een heel belangrijk punt is, dat er meer gepeild wordt, wat er onder de diverse groepen in de gemeente leeft. Er wordt veel gepraat over groepen (de studenten of de ouderen of de behouden of progressieve groep etc...), maar het zou goed zijn als het wat meer over de inhoud ging. Een groep bestempelen heeft weinig of geen zin; hoewel er -denk ik- best een typering te geven is. Als het over de inhoud gaat, worden mensen ook enthousiast. Ze voelen zich dan meer betrokken bij de gemeente. Mensen willen best meedenken in de gemeente. Aan welke terreinen we dan allemaal moeten denken, is voor mij nog lastig. Wat ik handig zou vinden, is een bijvoorbeeld een soort 'klankbord' voor de preken die worden gehouden. Een aantal mensen, die dan dat klankbord vormen, kunnen feedback geven aan de dominee. Ook kunnen ze misschien af en toe suggesties doen over de onderwerpen / inhoud. Verder zal voor een deel ook de behoefte moeten worden gepeild naar diverse activiteiten. Gemeente-avonden, schijnen goed te zijn bevallen; voor zover ik dat heb gehoord. Dat is iets om op voort te borduren. Zo zijn er nog veel meer dingen waar we met z'n allen aan moeten werken. Concrete ideeën hiervoor zijn belangrijk. Is dat ook waar de commissie commissie gemeente opbouw van Groningen West zich mee bezighoudt? Gemeenteopbouw lijkt me momenteel inderdaad iets belangrijks is in Groningen West. Heeft deze commissie überhaupt al plannen / ideeën? En wie zitten er o.a. in die commissie? Een ander, en op dit moment maar even laatste punt, is dat het belangrijk is dat er gezamenlijk wordt nagedacht over diverse kwesties. Zoals dat op dit forum gebeurt, gaat dat uitstekend. Mensen die iets zeggen, kunnen gequote worden, om bijvoorbeeld maar eens uit te leggen wat je hiermee bedoelt. Losse flodders of drogredenen worden er op die manier goed uitgefilterd. Helaas is er maar een beperkte groep die dit forum weet te vinden, die voor 99% bestaat uit studenten. Het zou mooi zijn om een bepaald platform te hebben dat iedereen gebruikt (of gebruiken kan en zal als hij wil) waarop je discussies kunt voeren over bepaalde zaken die in de gemeente spelen. Op die manier ga je elkaar denk ik steeds beter begrijpen.
Ingûh schreef: Voor de gemeente van Groningen-West lijkt het me als eerste het handigst om te fuseren met de gemeente van Groningen-Noord, als er meer mensen in een kerk zitten, worden de diensten veel gezelliger. Het is heel deprimerend om elke zondag in een kerk te zitten die maar voor een kwart gevuld is.
Hmmm... Ik vraag me af of je daarmee problemen oplost; ik denk het zelf eerlijk gezegd niet. Vanuit financieel oogpunt kan dit aantrekkelijk zijn.
Ingûh schreef: ]Verder vind ik het idee van de thema-diensten in Oost ook wel iets om over te nemen, als het maar niet heel erg 'populair' wordt. Het gaat tenslotte om de boodschap en niet om de vorm.
Waarom wil je dat, en hoe zie je dat voor je? Ik vraag me zelf af of je zo'n -ogenschijnlijk succesvol concept- zomaar kunt kopiëren. Hier in West hebben we veel minder kinderen; die volgens mij een belangrijke rol spelen in de themadiensten (samenwerking met basisscholen en zo).
Ingûh schreef: ]Tenslotte vind ik het belangrijk dat de verschillende mensen in de kerk beter in contact met elkaar komen. Een bijbelstudievereniging voor studenten en niet-studenten gemengd kan voor beide groepen erg leerzaam zijn.
Mee eens.
Carloz schreef: Gemeenteopbouw lijkt me momenteel inderdaad iets belangrijks is in Groningen West.

Mee eens. Er moet eerst eens iets worden gedaan aan de demografische samenstelling. De verhouding studenten - stadjers/bejaarden moet op een normaal niveau komen te liggen. De studenten zijn er het meest maar het minst actief/betrokken/gemotiveerd en de "ouwe garde" is het fanatiekst en gemotiveerst en hebben ook de oudste ideeen. Er zijn in verhouding meer extreme standpunten. We hebben dus ander, fris en vers volk, (jonge gezinnen e.d.) in de gemeente nodig. (fuseren??)
Verder heb ik er nog wel meer ideen over, alleen dwalen we dan wat te ver af.

Gaat het bij gemeente-opbouw niet juist om wat van de gemeente te maken in de huidige samenstelling ipv veranderingen in demografische samenstelling? Je moet juist intern de gemeente opbouwen ipv er van buitenaf van alles aan te veranderen.
De mensen moeten bekend worden met elkaars mening en argumenten en moeten elkaar leren kennen. Activiteiten waardoor mensen met elkaar in contact komen zijn daarvoor nodig. Zo kun je gemeenteavonden organiseren waarin de mensen elkaar inhoudelijk leren kennen en gezellige activiteiten als een sportdag, barbeque of wat dan ook waar je elkaar als mens leert kennen.
Dat laatste is denk ik in gemeenteopbouw ook erg belangrijk, want hoe kun je gemeente zijn als je niet weet wie je broeder of zuster is? Op dit moment weet ik niet wie dat zijn.
Wat volgens mij inhoudelijk belangrijk is, is allereerst de visie die de mensen hebben op wat betreft het kerk van God zijn. Dat artikel van Bonhoeffer bijvoorbeeld kan mensen er eens bij stil doen laten staan, wat het nou betekend om gemeente te zijn.

Wat Groningen-West betreft mis ik als student het contact met de gemeente. Ik zou eigenlijk niet weten wat er allemaal voor een activiteiten georganiseerd worden. Het enige waar ik in de anderhalf jaar tijd dat ik hier nu woon iets van heb vernomen is van een gemeenteavond en een wijkbarbeque, bij welke ik beide jammergenoeg niet bij kon zijn. Het is erg jammer dat je als student zo weinig aangrijpingspunten hebt om de kerk hier een beetje te leren kennen. Dat zou toch veel beter kunnen?

Biezema schreef: Dat artikel van Bonhoeffer bijvoorbeeld kan mensen er eens bij stil doen laten staan, wat het nou betekend om gemeente te zijn.
Welk artikel? Mis ik iets?

ik bedoel dat materiaal dat de senaat uitgedeeld heeft voor de bijbelkringen met de dominees en mentoren