We hebben hier net een oproep tot reformatie in de bus gekregen. Ze pakken het echt groots aan. Ik heb nog niet gelezen wat er allemaal in staat, maar dat zal ik zo eens gaan doen.

Biezema schreef: We hebben hier net een oproep tot reformatie in de bus gekregen. Ze pakken het echt groots aan. Ik heb nog niet gelezen wat er allemaal in staat, maar dat zal ik zo eens gaan doen.

Ja ik ook (mijn naam is door die dekselse jongens nog fout geschreven ook). Het is meer van hetzelfde en derhalve het lezen niet waard. Ik denk dat ik hem maar terugstuur naar één van beide heren.

De oproep tot Reformatie die de leden van Groningen-West in de bus hebben gekregen, bevatte volgens mij weinig oorspronkelijke ideeën.
Anyway, ik heb de ondertekenaars (dhr. Sikkens en dhr. Veldhuis) een brief gestuurd. 't Is 3 A4-tjes geworden en ik ben er gisteren de hele middag mee bezig geweest, maar ik heb nu dan ook wel zo ongeveer gezegd wat ik wilde zeggen. Ik roep iedereen op om hetzelfde te doen, tenminste iedereen die het ook niet eens is met de door Reformanda aangedragen punten. Ze mochten daar bij Reformanda eens denken dat iedereen die niet reageert, er net zo over denkt als zij...

Hallo Fleur,

Wat vind je van de titel: Reformanda en Groningen West?
Goed, de titel is inmiddels vastgesteld. Maar naar aanleiding van de oproep van Sikkens en Veldhuis zou ik de neiging hebben de titel aan te passen. Maar dat terzijde.

Er is inmiddels bij zowel de GSV als bij ATV behoorlijk wat ophef over Groningen West. Mijns inziens niet terecht.

Het is voor een deel veroorzaakt door alles wat er in het verleden is voorgevallen. Maar ook het kerkblad artikel van 7 februari heeft veel emoties losgemaakt onder studenten.

Zie hiervoor de forum discussie op: www.adtempusvitae.nl.

Er is een hoop ophef ontstaan over de oproep van de Reformanda.
(deze oproep is niet afkomstig van de Reformanda maar van de L.V.W.K.O.)
Deze vereniging Reformanda, waar een deel van deze broeder uit afkomstig is, is overigens al sinds 1991 actief. Maar voor die tijd waren er al broeders die zich ernstig zorgen maakten over de koers van de kerk.

Een deel van deze zorgen deel ik met hen. Al heb ik soms moeite met de weg die zij gaan. Met name de manier waarop gecommuniceerd woord door enkele van deze broeders.

Zo is er in Berkel en Rodenrijs wel eens een kerkdienst geweest waar verschillende gemeenteleden tijdens de dienst de kerk verlieten.
Ook zijn er verschillende predikanten zwaar aangevallen, vanwege narrative prediking of onschriftuurlijke prediking.

Goed, er zijn ook conservatieve predikanten aangevallen door progressieve gemeenteleden. We gaan niet goed met de verschillen om, die we in de kerk tegenkomen is mijn algehele conclusie.

Ook ik heb zaterdag de bewuste brief binnengekregen. Ik heb hem grondig doorgelezen en moet nog besluiten wat ik er verder mee doe. Mijn eerste reactie was wel een schok. Ik ben de laatste die gaat beweren dat 'de kerk' alles precies zo doet als zou moeten en dat er geen verbetering nodig is, of bekering. Ook ben ik de laatste die zal zeggen dat de gemeente van Groningen-West er florisant bij ligt. Toch denk ik dat dit niet de manier is waarop je met je klachten omgaat. Er moet een boel werk verzet worden. Laten we dan met alle gemeente- en kerkleden de handen ineen slaan om er samen een Heilige Gemeente en Kerk van God van te maken, in plaats van de taal uit te slaan die op sommige plaatsen in de brief werd gebezigd. Er worden in de brief eisen op tafel gelegd, vooral aan het adres van de kerkraad, waarbij de ruimte voor discussie en samenspraak ernstig verkleind wordt. Dat is mijns inziens onterecht. Over de inhoudelijke kant van de zaak laat ik mij hier verder niet uit. Ik zal het een en ander nog doorlezen en er met een aantal mensen over praten, maar ik vind het een zorgelijke ontwikkeling.

Zarathustra

deleted

Zarathustra schreef: De kerkraad stelde voor dat leden die zich met interkerkelijke evangelisatie bezighielden uitgesloten moesten van de gemeente van Christus.

Heeft de kerkenraad van Groningen West dit echt zo geformuleerd, of bestaat er onduidelijkheid hoe het kerkblad artikel uitgelegd moet worden?

Zie hiervoor de discussie op het Ad Tempus Vitae Forum.

Idd; het is misschien handig om 2 discussies een beetje te scheiden; hoewel ze absoluut overlappen. In de kerkbode heeft de kerkenraad van de Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk te Groningen West iets geschreven over 'interkerkelijke evangelisatie', waarmee veel mensen het niet eens (kunnen) zijn.
Een discussie hierover wordt idd al gevoerd op het ATV-forum, dus ik stel voor om daar door te discussiëren over de standpunten van Groningen-West t.o.v. 'interkerkelijke evangelisatie' danwel het stukje kerkbode (kerkenraadsverslag) van 7 februari dat hierover ging. naar de eerste berichten uit de discussie op het ATV-forum; in totaal zijn er inmiddels ruim 60 gepost.
Ik zelf ben er al actief onder de nickname 'carloz'.

Natuurlijk kunt u vinden dat we er ook op het GSV-forum over moeten discussiëren; maar ik denk dat we dan eerst heel veel argumenten gaan herhalen die op het ATV-forum al zijn besproken. Het is dus handig om óf met die discussie mee te doen; of hier, in een nieuw topic op voort te borduren.

Deze discussie moet gaan over de Oproep van Reformanda, hoe serieus worden ze genomen?

Mijn (op dit moment i.v.m. de tijd korte) reactie op de reformanda-oproep, is dat ik de bezorgdheid over de genoemde punten uit de oproep, voor het grootste gedeelte niet deel. Ik ben van mening dat in die oproep enerzijds veel bijzaken tot hoofdzaak worden gemaakt (liedboekliederen... Waar zit nu de vermeende dwaling? De verwerpelijkheid van sommige liederen? Zie ook de brochure) En anderzijds vind ik dat de mensen van de Reformanda vaak een te grote waarheidsclaim leggen op veel zaken; en alles wat daarmee in strijd is, is vervolgens direct verwerpelijk, en dus een dwaling.

Later misschien meer; nu laat ik het even hierbij.

Zarathustra schreef: Zijn de broeders van Reformanda volgens jullie: 1)farizeeers, 2) oprecht bezorgde broeders waar naar geluisterd moet worden of 3) hebben ze gelijk?

Ik ben noch voor optie 1, noch voor optie 3, dus ik ben het niet (helemaal) met ze eens. Optie 2 komt in de buurt maar er staat wel heel veel in:oprecht bezorgd: door mij in te leven in hun situatie, d.w.z. stèl dat ze inderdaad een punt hebben (dus dat je het met ze eens bent over hun kritiekpunten), dàn kan ik me voorstellen dat je echt bezorgd bent.oprecht bezorgd: ik kan niet in hun hoofden kijken wat hun motieven zijn (of ze gewoon aartsconservatief zijn en dáárom ...) en denk dat dergelijke speculaties zinloos en bovendien ongewenst zijn: ze doen af aan de (inhoud van de) discussie. Laten we maar gewoon er van uitgaan dat ze echt oprecht bezorgd zijn... waarnaar geluisterd moet worden: natuurlijk moet naar hun bezorgdheden geluisterd worden (deel je ze, waarom wel/niet), maar voorzover ze aansturen op een evt. scheuring o.i.d. neem ik de betreffende auteurs wel het één en ander kwalijk, omdat het helemaal niet nodig is en de barrières alleen maar vergrootAl met al vind ik het goed dat we scherp gehouden worden en gezien de huidige stand van zaken is een goed gesprek gewoon nodig (er zijn gewoon grote verschillen). Maar ik vind het jammer dat het maar zo'n kleine (extreme) club is die dit op touw heeft gezet, zelfs binnen de kringen van Reformanda is men het er lang niet allemaal mee eens. Liever zie ik een groter, breder vertegenwoordigd (en dus genuanceerder en professioneler) soort van 'forum' van 'verontrustte' mensen. Niet een extreem clubje die de verschillen overdrijft maar een breder-gedragen constructief opgestelde vertegenwoordiging van dit deel van onze Gereformeerde kerken (vrijgemaakt).

Ik heb ook zo'n brief gekregen en het stuk in het ND gelezen. Ik ben er alleen nog niet achter wat ze concreet willen. Ze willen dat ik een brief stuur naar de kerkenraad, met daarin iets van "hellend vlak, wolf in schaapskleren, onze sleutel tot het koninkrijks gods enz. enz. Maar wat dan? Komt er dan een discussie? Wordt er een gemeente vergadering belegt? Worden er zaken terug gedraaid? Wat is de bedoeling??
Trouwens als er een discussie komt heb ik niet echt het idee dat er compromissen gesloten kunnen worden met deze tak van de kerk. Je bent of geheiligt of je ligt in de hel. En in hoeverre zijn deze mensen een product van een veelste nauw en veilig gereformeerd wereldje. Ik vind hun gedachten en ideeen hopeloos achterhaald en niet meer van toepassing op de kerk van nu.

L1Rn4urAyA7aTEe
Fleur schreef: De oproep tot Reformatie die de leden van Groningen-West in de bus hebben gekregen, bevatte volgens mij weinig oorspronkelijke ideeën. Anyway, ik heb de ondertekenaars (dhr. Sikkens en dhr. Veldhuis) een brief gestuurd. 't Is 3 A4-tjes geworden en ik ben er gisteren de hele middag mee bezig geweest, maar ik heb nu dan ook wel zo ongeveer gezegd wat ik wilde zeggen. Ik roep iedereen op om hetzelfde te doen, tenminste iedereen die het ook niet eens is met de door Reformanda aangedragen punten. Ze mochten daar bij Reformanda eens denken dat iedereen die niet reageert, er net zo over denkt als zij...

WOW! De een schrijft een brief, de ander niet. Ik ben het gedoe zo verschikkelijk zat dat ik uit Groningen-West vertrokken ben. Ik ben namelijk bang dat als dit 'opgelost' wordt, er binnen afzienbare tijd wel weer iets anders gebeurt. Er hangt een sfeer en er is een mentaliteit binnen de gemeente, waar ik niet goed van word. Ik blijf wel voor de gemeente voor Groningen-West bidden, maar er lid van zijn, dat kan ik eenvoudigweg niet meer...
Je zou toch denken dat als de kerk alsmaar leger en leger wordt, die mensen zich toch eens achter hun oor gaan krabben?

Iemand anders merkte ook al op dat beide thema's (Reformanda en Groningen-West) overlappen. Ik weet niet zoveel van Reformanda af, ook niet na het lezen van hun website (is waarschijnlijk alleen voor insiders begrijpelijk). Moet ik hieruit concluderen dat de manier waarop in Groningen-West gereageerd wordt op concrete situaties, lijkt op een reactie van Reformanda mensen?

De brief die beide heren hebben rondgestuurd is volgens mij geheel danwel op hoofdlijnen een standaardbrief die je bij Reformanda kunt opvragen om vervolgens te versturen. Ik ga dit misschien maar eens even chekken door ook eens een standaardbrief op te vragen.

En dan?

Ik wordt helemaal depressief van al die kritiek op Groningen West.

Is er niemand meer, die de schouders er onder wil zetten en een nieuwe start wil maken in West?

(het is goed, dat frustraties uitgesproken worden, maar we moeten in deze kritiek niet doorslaan. Dan gaan we inderdaad de verkeerde kant op, en is er een oproep tot bekering nodig. LET WEL: tot een positieve houding)

Roberto schreef: En dan?

Dit was even in reactie op Inge die vroeg wat die heren uit west met Reformanda te maken hebben. Heel veel dus; het zijn als het ware Reformanda-klonen.

Ingûh schreef: Ik ben namelijk bang dat als dit 'opgelost' wordt, er binnen afzienbare tijd wel weer iets anders gebeurt. Er hangt een sfeer en er is een mentaliteit binnen de gemeente, waar ik niet goed van word.

Er is het een en ander voorgevallen. Nu is er weer ophef over interkerkelijke evangelistie. Vervolgens komt er vanuit de gemeente een oproep tot reformatie.

Inge, ik kan heel goed voorstellen dat je hier helemaal zat van bent.
Gezien alle discussies en alle ophef ben je niet de enige.

Ingûh schreef: Je zou toch denken dat als de kerk alsmaar leger en leger wordt, die mensen zich toch eens achter hun oor gaan krabben?

Wat dacht je? Dat dit niet gebeurt?

Als je alleen maar met het 'blussen van brandjes' bezig bent, dan komt er van je eigenlijke taak, het opbouwen van de gemeente weinig terecht.

Ingûh schreef: Moet ik hieruit concluderen dat de manier waarop in Groningen-West gereageerd wordt op concrete situaties, lijkt op een reactie van Reformanda mensen?

Die conclusie wordt door veel mensen getrokken. Is dit terecht?

Er zitten geen reformanda mensen in de kerkenraad.

Daarnaast zijn er in de gemeente twee stromingen heel duidelijk aanwezig. Mensen die alles bij het oude willen houden en mensen die graag meer enthousiastme in de eredienst willen, door bijvoorbeeld het zingen van opwekkingsliederen.

Als kerkenraad heb je de taak, om beide groepen bij elkaar te houden. Dit is geen gemakkelijke opgave. Hierbij heb je snel verschil van mening over een koers. Dit geeft meestal veel onvrede.

Rik Torn schreef:
Roberto schreef: En dan?

Dit was even in reactie op Inge die vroeg wat die heren uit west met Reformanda te maken hebben. Heel veel dus; het zijn als het ware Reformanda-klonen.


Hiermee doelde ik voor alle duidelijkheid op de briefschrijvers (Sikkens en Veldhuis) en niet op de kerkenraad.