L1Rn4urAyA7aTEe
Uit Visie nr. 7 (8 t/m 14 februari 2003), rubriek Beste EO: Occult In Visie 3 kwam ik een artikel tegen over de 'Kolonisten van Catan'. Is de redactie zich bewust van de occulte achtergronden van dit spel? Alleen al het logo van 999 games, een duivels figuur! Alles aan dit figuur komt uit op het getal 6. De punten van de muts zijn er 6, het aantal bellen is 6, zes vingers die zichtbaar zijn (Openbaring 13:18). In het spel is het getal 7 het ongeluksgetal (Openbaring 5:6). In verschillende Balkanlanden is een C een S, ook in onze eigen taal. 'Centrum' bijvoorbeeld, wordt fonetisch uitgesproken als 'sentrum'. Het wordt dan dus 'Kolonisten van satan'. De uitgever is Kosmos in Duitsland (www.kosmos.de). Dit bedrijf geeft allerhande andere occulte spellen en boeken uit. Dus de bron is al verdacht. De satan heeft ook hier weer een weg gevonden om in de huiskamers in te breken (1 Petr. 5:8). Ik hoop en bid dat er tijdig alarm geslagen zal worden. Arnold Remkes te E.

Dit ingezonden artikeltje deed mij de wenkbrauwen enigzins fronsen. Wat vinden jullie ervan?

Zo kun je overal wel wat achter zoeken. Heb jij het idee dat je occult bezig bent als je het spel speelt, ik niet, gewoon doorspelen dus. Oh nee ik heb nu 6 berichten, word ik nu wegen occultisme gebanned?

P.S. Ik vind die smilie in de vorm van een duiveltje ook niet kunnen hoor. :twisted:

In het spel is het getal 7 het ongeluksgetal

niet! 7 is tof. Kun je de neger verplaatsen en kaartje trekken!
verder heb ik de doos enzo niet bij de hand. wel vind ik het spel erg leuk om te doen, maar hoe precies moet de duivel via een spel mijn huiskamer binnenkomen?
het enige dat ik kan bedenken is dat het spel je hebberigheid tijdelijk stimuleert --> Ik wil graan!!!

ruilen voor 3 erts en een schaap (plus een biessumaatje)?

sterker nog: als je lennert houdt, krijg je een graan én een hout!

zie je wel dat kolonisten zelfs de hebberigheid niet kan stimuleren?!

Ik heb nog nooit wat occults in het spel kunnen ontdekken, of is het gooien met een dobbelsteen dat al?

Moet je altijd van alles achter dingen gaan zoeken? Moet je de bedoeling van de maker mee laten tellen, of kun je de dingen gewoon nemen zoals ze zijn als er niet duidelijk iets fouts in naar voren komt? Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste maar of dat goed is...

Trouwens: volgens mij is het spel al in de meeste christelijke huiskamers doorgedrongen en lijkt het me niet dat dat alarm erg op tijd is.

Ik neem dit bericht wel met een korreltje graan. Je kunt natuurlijk achter elke boom wel een schaap zien, maar het gaat om de intentie waarmee je het spel speelt. Hierbij sluit ik me dan ook aan bij Meijerinck.
Overigens kwam bij mij dezelfde gedachte over de zeven op als bij Knapzak. Ik vind het juist makkelijk als iemand anders erts heeft en ik niet, daarnaast wordt door de zeven ook een einde gemaakt aan het kapitalisme. Voorwaar een zeer goede zaak :!:
Kolonisten is gewoon een spel, beschouw het dus ook als een spel, en dan blijft het ook een spel.

Gelukkig is dit duivelse satans-spel mijn christelijke huiskamer nog niet binnengedrongen. Stel je voor! Zes is m'n ongeluksgetal, dan is zo'n kool'nist'n van satan geen pretje... Ik stel voor een stille tocht tegen dit spel te houden! Langs de langste handelsroute of zo. Nou ja je kunt wel eindeloos blijven grappen met dit spel, maar ik predik jullie: speel het niet meer. Geef je niet moedwillig in handen van deze afvallige engel!

Steef schreef: maar het gaat om de intentie waarmee je het spel speelt.

Dat gaat natuurlijk niet voor elk spel op..., maar ik vind het inderdaad een beetje dwaas om alle getallen en andere in het spel voorkomende gebeuren uit te leggen alsof ze van de duivel/ satan zouden komen.
Ten eerste wat gebeurt er dan met je wanneer je het spel speelt? welke invloed heeft de duivel op je wanneer je zoon spel doet? ( ik bedoel iedereen is wel eens te fanatiek met een spelletje en dan weleens speelt vals, toch :oops: ? ) en ook zoals steef al opmerkt, kan je dan nog wel een ander spel doen, of met zijn zessen in de huiskamer zitten e.d.?

Aan de andere kant moet je niet onderschatten welke een grote macht de duivel heeft. Dat kan ook door spellutjus, niet dat dat bij iedereen effect heeft, maar wanneer je vreemde dingen in spelletjes gaat zien en je gaat daar helemaal in op weet ik niet of het zo goed is.

P.S. Tzou wel heel erg zijn wanneer het spel zo occult is want wij spelen het juist alleen op zondag...

Nou, mijn hoofd begon ook wel te fronsen toen ik die brief in de Visie las. :roll: Echt overdreven van hier tot tokio. Ga ff overal wat achter zoeken zeg. Dat was mijn eerste reactie. MAarre, als ik het met mijn vriend speel krijgen we wel altijd ruzie :evil: (omdat hij niet tegen zijn verlies kan hihi). Dus misschien moet ik mijn oordeel bijstellen. Ik ben het ermee eens dat jehet moet spelen met een goede intentie. Dan is er echt niks aanhet handje

Agnes schreef: Ik ben het ermee eens dat jehet moet spelen met een goede intentie. Dan is er echt niks aanhet handje

Ik kan niets eens dat spel spele met de verkeerde intentie, toch, ik kan niets verzinnen. :?:

Als je op de Visie af zou gaan keek je geen films, las je geen boeken, had je geen TV, deed je geen spellen en wist je niet wat een computer was. Vooral niet druk om maken.
Waar ik me wel druk over maak: Agnes, hoe doe je dat, je hoofd fronzen?

misschien moeten we Klaus Teuben (zo heet ie toch?) ff mailen over zijn bedoelingen met al die 'sym- of diabolische' dingen.
wat was ook al weer het duitse woord voor duivel? lijkt vast op teuben, of niet???? :evil:

Ik wil niet iedereen over me heen krijgen, maar ik denk wel dat er wat inzit. Wat daar in de brief wordt genoemd is volgens mij ook wel waar. Ga maar naar, dat 999 en 666 etc. Ik weet alleen niet waarom deze fabrikant deze dingen doet.

Het kwaad zit'm niet in het spelletje.

Niet wat er binnenkomt, maakt de mens onrein, maar wat er van hem uitgaat. Alles is goed en niets daarvan verwerpelijk als het onder dankzegging aanvaard wordt.

Zarathustra

En die joker, dat is toch ook iets duivels? :twisted:
moest denken aan Sneeuwitje, dat was ook occult, een enge heks die een geest oproept uit een spiegel. Kan echt niet. En streepjescodes zijn occult, kun je 666 van maken, en nummerborden van auto's, en D66 (D666), en Harry Potter natuurlijk. Zolang je je ziel maar niet aan de duivel verkoopt voor wijsheid of een mooie vrouw zoals Faust dan is er denk ik niets aan de hand.

Toch... :?:

Knapzak schreef: misschien moeten we Klaus Teuben (zo heet ie toch?) :evil:

Hij heet Klaus Teuber.
Over 999; daar heeft de fabrikant zelf wel een redelijke verklaring voor, ik weet alleen niet meer wat die verklaring is :(
Wat wil het overigens zeggen wanneer je een dergelijk duivels spel vaak weet te winnen?

Niet veel goeds, dus Fredkroket, kijk maar uit voor je het weet heb je een ouderling op de stoep! :lol:

HaJee schreef: Niet veel goeds, dus Fredkroket, kijk maar uit voor je het weet heb je een ouderling op de stoep! :lol:

Ik zit in West, dus dat zal zo'n vaart niet lopen...

fredkroket schreef: Ik zit in West, dus dat zal zo'n vaart niet lopen...

Nee, ik laat me niet verleiden tot een discussie over West...

Quoten gaat nog niet lekker... zie aantal edits

fredkroket schreef: Over 999; daar heeft de fabrikant zelf wel een redelijke verklaring voor, ik weet alleen niet meer wat die verklaring is :(

Heeft dat niet gewoon met oneindige creativiteit te maken. 999 is volgens mij een redelijk onuitputtend getal... Misschien hebben Teuber en zijn vriendjes zichzelf wel tot doel gesteld om 999 spelletjes te ontwikkelen en dan te gaan genieten van een welverdiend pensioen (kunnen ze zelf eindelijk de hele dag hun favoriete spel gaan spelen.)