wannabe

Lieve mensen,

Ik moet heeel erg snel weten wanneer het novitiaat van 2004 is!! Ik heb al een mailtje naar de novcie gestuurd maar ik heb nog geen antwoord. Zijn de data nog niet bekend of is die novcie niet zo snel...? :(

Nu ja, ik hoop dat jullie massaal reageren of mailen want ik moet voor de kerstvakantie wel of niet een beurs aanvragen voor een cursus van 1-15 augustus... En ik wil 't kostbare lidmaatschap van de GSV niet nog een jaar missen! :wink:

Bij voorbaat dank,

Hilde

ik gok dat het van 9-20 augustus is, je kan overigens misschien voor een 'snellere' reactie mailen naar senaat@gsvnet.nl

wannabe schreef: Ik heb al een mailtje naar de novcie gestuurd maar ik heb nog geen antwoord. Zijn de data nog niet bekend of is die novcie niet zo snel...? :(

Tja, waarschijnlijk heb je het mailtje gestuurd naar de novcie van afgelopen jaar, want er is nog niet een nieuwe novcie, dus het bovenstaande advies zou ik gewoon aannemen, werkt het best.

wannabe schreef: want ik moet voor de kerstvakantie wel of niet een beurs aanvragen voor een cursus van 1-15 augustus... En ik wil 't kostbare lidmaatschap van de GSV niet nog een jaar missen! :wink:

...dan zou ik die beurs maar niet aanvragen, het novitiaat wordt meestal in de tweede en derde week van augustus gehouden...

Het novitiaat op de GSV zal plaatsvinden van D.V. maandag 9 t/m vrijdag 20 augustus 2004.

De colleges beginnen namelijk in de week van 30 augustus (waarschijnlijk vanaf woensdag 01 september), zo vertelde een medewerker van het STAG mij zojuist.
In de week van 23 augustus zullen verschillende faculteiten en studieverenigingen introductiedagen organiseren voor de eerstejaars.
De algemene introductie van het studentenleven in Groningen, de KEI-week vindt plaats van donderdag 19 t/m dinsdag 24 augustus 2004. Deze algemene introductie is voor aanstaand GSV'ers echter meer dan overbodig: het doorlopen van het novitiaat leidt tot een diepere en ook meer langdurige kennismaking, niet het minst in geestelijk opzicht :wink:

Cees de Snoo
h.t. praeses

wannabe schreef: Ik heb al een mailtje naar de novcie gestuurd maar ik heb nog geen antwoord.

:oops:

cees schreef: waarschijnlijk vanaf woensdag 01 september

hee, maar da's nieuw..... :roll:

Bakkie Krasse
Cees schreef: Het novitiaat op de GSV zal plaatsvinden van D.V. maandag 9 t/m vrijdag 20 augustus 2004.

ha, dan is het toch goedgegaan! ;)

jammer zeg...

maar goed, bedankt!

Cees schreef: De colleges beginnen namelijk in de week van 30 augustus (waarschijnlijk vanaf woensdag 01 september), zo vertelde een medewerker van het STAG mij zojuist. [...]De algemene introductie van het studentenleven in Groningen, de KEI-week vindt plaats van donderdag 19 t/m dinsdag 24 augustus 2004. Deze algemene introductie is voor aanstaand GSV'ers echter meer dan overbodig: het doorlopen van het novitiaat leidt tot een diepere en ook meer langdurige kennismaking, niet het minst in geestelijk opzicht :wink:

Ik kan mij haast niet voorstellen dat het academisch jaar 2004-2005 al in de week van 30 augustus begint. Zeker ook gezien de periode waarin de KEI-week plaatsvind. Normaliter vind deze altijd plaats van de donderdag in de tweenalaaste week tot de dinsdag in de eennalaastste week van het de academische zomervakantie. Ik kan mij niet voorstellen dat dit dit jaar anders is, ook gelet op de IT's van de grotere verenigingen.
Daarnaast is het een goede gewoonte dat de opening van het academisch jaar plaatsvind op de eerste maandag van september.
Kortom ik zou dit nog maar eens navragen, het STAG moet je wat dit betreft niet altijd vertrouwen.

Wat betreft je opmerkingen over de KEI-week: toen ik mij opgaf voor het novitiaat vond ik het al erg raar dat de GSV geen rekening hield en niet meedeed met de KEI-week. Het is mijn inziens een ideale manier om Groningen als stad te leren kennen. Ook (en misschien wel juist) voor (aanstaand) GSV-ers. Het zou voor velen wel eens goed zijn om eens kennis te maken met de echte wereld.

Rik Torn schreef: Wat betreft je opmerkingen over de KEI-week: toen ik mij opgaf voor het novitiaat vond ik het al erg raar dat de GSV geen rekening hield en niet meedeed met de KEI-week. Het is mijn inziens een ideale manier om Groningen als stad te leren kennen. Ook (en misschien wel juist) voor (aanstaand) GSV-ers. Het zou voor velen wel eens goed zijn om eens kennis te maken met de echte wereld.

Zeer goed punt, Rik. Weinig aan toe te voegen. Is dit al eerder besproken op de GSV eigenlijk? Wij hebben het er op bijbelkring eventjes over gehad, en de meningen bleken nogal verdeeld te zijn.
Dus mochten we nog niet genoeg discussies hebben lopen... :wink:

Ben het zeer eens met Rik en Jean. Echter als besloten vereniging heb je wel erg weinig te bieden aan aankomende studenten.

Dat was inderdaad waarover de meningen tijdens onze bijbelkring zo over verdeeld waren. Of het zinvol zou zijn om als GSV deel te nemen aan de KEI-week .
Maar als vereniging deelnemen is natuurlijk een heel ander verhaal dan dat je eerstejaars überhaupt mogelijkheid geeft om er individueel aan deel te nemen. Hoewel het eerstgenoemde volgens mij ook wel zou kunnen. Een beetje naamsbekendheid opbouwen kan geen kwaad.

Ben ook met Rik/Jean eens om daar eens goed naar te kijken. Ik heb zelf zelfs de KEI gelopen met de verwachting de GSV daar ook te zullen zien. (stond immers in de RuG / KEI inschrijving brochures dat je tijdens de KEI alle verenigingen kon leren kennen enz enz)
Het is niet heel belangrijk dat de GSV actief deelneemt aan de KEI (mocht ze dat willen), andersom dat de mogelijkheid er is dat aanstaande-GSV-ers wél de KEI kunnen lopen is wellicht belangrijker.

Als je novieten wel de gelegenheid geeft om aan de KEI mee te doen, krijg je wel een praktisch probleem. Het novitiaat valt nu prima in de vakantie met af en toe zelfs de mogelijkheid om er na nog een tentamenherkansing te doen. Met KEI-lopen erbij kon dat nog wel eens problemen geven. Zou het novitiaat misschien zelfs weleens in de eerste weken van het academisch jaar terecht kunnen komen. Dat lijkt mee voor zowel de novieten als 'echte' GSV-ers niet handig.
Ik vind het wel belangrijk dat je als GSV-er ook contact hebt met de 'echte' wereld. Alleen denk ik niet dat de KEI nou de beste manier is om daar op een toch nog enigszins christelijke wijze invulling aan te geven.

L1Rn4urAyA7aTEe

In mijn eerste jaar (1999) begonnen de colleges (èn het academische jaar) op 30 of 31 augustus, dus dat kan prima. Er waren ook faculteiten die een week later begonnen (zoals letteren). Dus die datum komt op mij niet heel raar over.

Aansluitend op Paul: Daar komt nog bij dat het volgens mij statutair is vastgelegd dat de GSV niet actief leden mag werven op activiteiten zoals de KEI-markt (ik weet niet precies waar en of dat recentelijk nog veranderd is, maar daar weet am. Nap misschien wel weer meer van :wink:)

Behalve dat is het sowieso niet practisch om op de KEI-markt te gaan staan:
"Leuk de GSV, kan ik daar lid van worden?"
"Ben je Gereformeerd (vrijgemaakt)"
"Nee."
"O, nou dan kun je geen lid worden, gastlid kan wel als je de Drie Formulieren belijdt"
"Wat zijn dat?"
etc.

Ingûh schreef: Behalve dat is het sowieso niet practisch om op de KEI-markt te gaan staan: "Leuk de GSV, kan ik daar lid van worden?" "Ben je Gereformeerd (vrijgemaakt)" "Nee." "O, nou dan kun je geen lid worden, gastlid kan wel als je de Drie Formulieren belijdt" "Wat zijn dat?" etc.

Maar wat ik al eerder zei, er is een verschil tussen "het als GSV op de KEI-markt te staan (en andere activiteiten organiseren), naast bijv. Ichthus en CSFR" en "het als aankomende-GSV-er uberhaupt kunnen meedoen aan het 'leren' kennen van Groningen, de RuG en aanverwante organisaties uiteenlopend van SIB tot Surface via de KEI-week".

L1Rn4urAyA7aTEe

Okee, dat is zo. Maar ik vraag me wel af (net als bijvoorbeeld pauljonathandinges) wat je als christen moet op de KEI-week. Wat ik me van KEI 1996(1) herinner is dat het vooral kroegen bijlangs sjouwen en de beest uithangen was en dat ik me daar nou niet bepaald prettig bij voelde. Die verenigingen leer je tijdens je studententijd ook wel kennen, toch?

(1) Om vragen daarover te voorkomen: Ik heb in '96 twee weken op de Hanzehogeschool de HBO-V opleiding gedaan, tot de conclusie gekomen dat HBO niks voor mij was en naar het VWO gegaan.

En nou verder on-topic :wink:

Tja, hoe het daar aan toe gaat weet ik niet. Ik kon er namelijk niet heen. :wink:

Maar zonder dollen; ik denk dat ieder voor zichzelf moet kunnen bepalen of hij/zij deel wil nemen aan de KEI-week. Ik hoor ook wel verhalen dat inderdaad alle kroegen bij langs gegaan worden en weetikwatnogmeer, maar ik ben van mening dat je niet daarom het hele gebeuren maar moet afdoen als 'werelds'. Want er zullen ongetwijfeld zaken tijdens die week behandeld worden die weldegelijk van belang kunnen zijn. Zoals bijvoorbeeld Pieter al zei, de sportverenigingen.

Volgens mij is ieder van ons mans genoeg te bepalen wat voor hem of haar persoonlijk verantwoord is. Als je het niet prettig vindt om in alle kroegen de beest uit te hangen moet je dat vooral niet doen. Of je gaat een uurtje socializen en dan op tijd naar bed.
Volgens mij is er best een mouw aan te passen.

Blijft in ieder geval de praktische reden staan die eerder genoemd is. Volgens mij is dat de hoofdreden dat het novitiaat tijdens de KEI-week is. Anders moet je òf het novitiaat heel vroeg gaan houden òf tijdens de eerste collegeweken. En ik vraag me af of daar wel behoefte aan is. En hoeveel animo er voor de KEI-week is om dat ervoor over te hebben.

Ingûh schreef: Okee, dat is zo. Maar ik vraag me wel af (net als bijvoorbeeld pauljonathandinges) wat je als christen moet op de KEI-week. Wat ik me van KEI 1996(1) herinner is dat het vooral kroegen bijlangs sjouwen en de beest uithangen was en dat ik me daar nou niet bepaald prettig bij voelde. Die verenigingen leer je tijdens je studententijd ook wel kennen, toch?

Hoezo geen christenen op de KEI-week? Kben er toevallig ook geweest en wel in 2001 en het was erg tof. Waar het vooral om gaat is dat er overdag door heel Groningen dingen georganiseerd worden en je als je wil 's avonds de kroeg in kan gaan en kennis kunt maken met verschillende studentenverenigingen. Heel leuk. En kijk, als je niet wil dat mensen weten dat er ook een Gereformeerde studentenvereninging bestaat met eigen pand en toffe mensen, tja dan moet je het laten zitten maar het lijkt mij juist een goede manier om nieuwkomers erop te attenderen dat wij er ook zijn. En is het dan perse nodig om die mensen als lid te werven? Lijkt me niet hoor, er zijn wel meer vereningen waar na de KEI-week (bijna) niemand lid van wordt terwijl ze toch wel aan de KEI-week meededen. Wat ik wel jammer vind is dat bijna niemand weet dat wij ook bestaan! Of mag Groningen dat niet weten ofzo?

L1Rn4urAyA7aTEe
Sabine schreef: Hoezo geen christenen op de KEI-week? Kben er toevallig ook geweest en wel in 2001 en het was erg tof. Waar het vooral om gaat is dat er overdag door heel Groningen dingen georganiseerd worden en je als je wil 's avonds de kroeg in kan gaan en kennis kunt maken met verschillende studentenverenigingen. Heel leuk.

Tuurlijk kan de kroeg ingaan heel leuk zijn, alleen denk ik dat de manier waarop dat gebeurt (en vooral de heersende mentaliteit die er is, nl. een hedonistische) niet past bij een christenstudent. Als christen onderscheid je je door je christenzijn van de niet-christelijke studenten door o.a. het afwijzen van een humanistische, hedonistische levensinstelling. Ik denk dat we ons als christenstudenten ernstig zorgen over onszelf moeten maken als men ons (en met name ons gedrag) niet meer kan onderscheiden van onze niet-christelijke, humanistisch en hedonistsich georiënteerde medestudenten.

Sabine schreef: En kijk, als je niet wil dat mensen weten dat er ook een Gereformeerde studentenvereninging bestaat met eigen pand en toffe mensen, tja dan moet je het laten zitten maar het lijkt mij juist een goede manier om nieuwkomers erop te attenderen dat wij er ook zijn. [...] Wat ik wel jammer vind is dat bijna niemand weet dat wij ook bestaan! Of mag Groningen dat niet weten ofzo?

Zoals ik al eerder heb opgemerkt: in het verleden het is vastgelegd dat de GSV zich niet MAG profileren op "algemene" informatiemarkten, zoals de KEI-week. Ik weet niet meer of dat opgenomen is in de statuten, HR of dat het een besluit was (ik heb geen besluitenboekje, dus dat zou iemand nog even moeten nazoeken). Dus zolang de desbetreffende artikelen daarover niet gewijzigd of geschrapt zijn, hoef je ook niet over dit soort dingen na te denken. Bovendien: al zouden nieuwkomers kennismaken met de GSV, dan merken ze vanzelf wel hoe gesloten en typisch gereformeerd de sfeer is zodat ze vanzelf wel besluiten dat de GSV geen vereniging voor hen is. De enige mensen die zich echt thuis zullen voelen op de GSV zijn mensen met een gereformeerde (of vrijgemaakte) achtergrond. En die mensen bereiken we nu ook al, dus ik zie er sowieso het nut niet van in.

Koning David

Wat is er mis met humanisme?