Koning David
RC schreef: Plus het feit dat Happie eigenlijk de 22e open zou gaan. Ze hebben het dus aan zichzelf te wijten dat de opening samenvalt met de lezing. Jurgen schreef:
Hier krijgen we de echte shit, onversneden, 100%. Het wordt een fijne avond voor de echte fijnproevers. Mensen die deze avond bezoeken beseffen wat er leeft in de wereld, de filosofie, de wetenschap en weten welke mensen er toe doen. Prijs jezelf gelukkig als je 25 november aanwezig bent in de Bethesda.
Plato heeft afgedaan! Zijn ideeenwereld is ingestort en op de puinhopen van zijn filosofie rijst een gestalte op uit de stofwolken, rustig lurkend aan een pijp. Hij zal ons redden van duistere schaduwen, bevrijding geven uit onze aardse gevangenis. Met een door stof verstikte stem stamel ik zijn naam: Sherlock Holmes...

Deze jongen wordt nog eens een groot schrijver voorspel ik nu.

Koning David
Alladin schreef: Enne, ff voor de duidelijkheid, de opening van Happie is dus niet om 20u al afgelopen, dan begint ie pas! De Vips worden verwacht om 20.30, degenen van jullie die daar niet bij horen (:wink: )kunnen om n uurtje of 8 al n kop koffie halen. Dus... wordt toch echt kiezen!

We kunnen ook na de lezing naar Happie. Lucas en Gea gaan toch niet zingen en het feest is toch niet om half elf al afgelopen toch?

Voor de mensen die toch iets over Derrida willen horen, maar op donderdag niet in staat zijn naar de OV-lezing te komen is er een oplossing. Ik citeer uit UK van deze week (bij gebrek aan link op UK-site):

'De op 8 oktober jl. overleden Franse filosoof Jaques Derrida heeft onmiskenbaar een stempel op het denken van zijn tijd gedrukt. Hij behoort tot de belangrijkste en meest invloedrijke denkers van de 20e eeuw. Zijn omvangrijke en grillige oeuvre, dat niet alleen filosofie maar ook o.a. literatuur, ethiek, politiek en religie omvat, wordt zowel verguisd als bewonderd. Dat zijn meer dan genoeg redenen om na zijn overlijden aandacht te vragen voor de betekenis van zijn werk. Op woensdag 24 november, van 20.15 tot ca. 21.45 zullen Nico van der Sijde en Eddo Evink ingaan op werk en doorwerking van Derrida De wereld als 1 grote verrassing. Een inleiding wordt door Liesbeth Korthals Altes gegeven. Alle belangstellenden zijn van harte welkom in de Zernikezaal in het Academiegebouw.'

Ik zie net dat iemand anders hier ook al de aandacht op had gevestigd...

Stieneke schreef: Voor de mensen die toch iets over Derrida willen horen, maar op donderdag niet in staat zijn naar de OV-lezing te komen is er een oplossing. Ik citeer uit UK van deze week (bij gebrek aan link op UK-site): 'De op 8 oktober jl. overleden Franse filosoof Jaques Derrida heeft onmiskenbaar een stempel op het denken van zijn tijd gedrukt. Hij behoort tot de belangrijkste en meest invloedrijke denkers van de 20e eeuw. Zijn omvangrijke en grillige oeuvre, dat niet alleen filosofie maar ook o.a. literatuur, ethiek, politiek en religie omvat, wordt zowel verguisd als bewonderd. Dat zijn meer dan genoeg redenen om na zijn overlijden aandacht te vragen voor de betekenis van zijn werk. Op woensdag 24 november, van 20.15 tot ca. 21.45 zullen Nico van der Sijde en Eddo Evink ingaan op werk en doorwerking van Derrida De wereld als 1 grote verrassing. Een inleiding wordt door Liesbeth Korthals Altes gegeven. Alle belangstellenden zijn van harte welkom in de Zernikezaal in het Academiegebouw.'

Stieneke! Hoe kun je dat nou zeggen! Nou gaat iedereen straks daarheen! Als olim-ovcie moet je toch begrijpen dat dit niet zo'n slimme zet is!
En als je daraheen gaat kun je niet met je gsv-vrienden keten achter in de zaal.

Keten? Onder een lezing over Derrida? Als regelmatig ov-lezing-bezoeker moet je toch weten hoe mateloos irritant dat is!

Er is geen webcie-mail geweest over de Derridalezing van aanstaande donderdag, maar hij is er nog steeds! Komt allen. Neem vrienden en vriendinnen mee om iets op te steken van 1 van de grootste denkers van de laatste 50 jaar. Om 20:00 uur in de Bethesda.

He Jurgen, krijg jij subsidie voor elke aanwezige?

Much respect voor de lezer: ingeburgerd en al (vrouw en nageslacht) blijft hij toch tot drie uur op soos, terwijl hij de volgende dag om 10.00 u een college moet geven over een onderwerp waarover hij nog niet eerder gedoceerd heeft.

RC schreef: He Jurgen, krijg jij subsidie voor elke aanwezige?

Nou, dan mag de subsidie per persoon wel hoog zijn, want er waren helaas niet heel veel mensen. Toch jammer, want het was een zeer boeiende lezing. Maar volgens mij kun je niets met zijn theorieën, omdat het nergens heen leidt.

Koning David

En niet vergeten he, blz. 8 van de nieuwe SiC!

Toplezing vond ik. Lang verhaal maar toch steeds boeiend.

HaJee schreef: Maar volgens mij kun je niets met zijn theorieën, omdat het nergens heen leidt.

Ik denk dat je best veel kunt met zijn visie op taal. De taalafhankelijkheid van bijv. ethische principes of de beperktheid van taal en het zich steeds onttrekkende 'andere'.
Derrida heeft niet zozeer iets gezegd over God denk ik maar meer over ons spreken over God. We hebben denk ik niet zozeer iets over 'God' geleerd maar meer over de mens.

Wel blijf ik het gek vinden dat ie keihard zegt dat je wél dingen met zekerheid kan zeggen over bijv. het GSV-katheder, maar niet over God, of over ethische regels. In zijn toelichting op soos zei hij dat bijv. over het katheder genoeg zaken te zeggen zijn die niemand betwijfelt ('vanzelfsprekendheden') en die daarom 'zeker' te noemen zijn.
Maar, dan definieert hij 'zekerheid' dus in termen van het geheel aan opvattingen binnen de mensheid (en zou je dan ook niet bepaalde ethische regels kunnen vinden waar iedereen het mee eens is?).
Verderop in de discussie definieerde hij 'zekerheid' meer in termen van 'contextonafhankelijkheid'. Uitspraken over het katheder zijn redelijk onafhankelijk vd context, ethische regels zijn vaak juist heel concreet, in een bepaalde situatie en dus zwaar contextafhankelijk (vgl dat Derrida zich steeds handig manouvreert tussen 'recht' - 'rechtvaardigheid'.)
Maar ook dit vind ik een lastige definitie. Ik denk namelijk dat uitspraken over een katheder wel degelijk principieel contextafhankelijk zijn.
Goed, ik blijf dus een beetje steken bij zijn zekerheidsbegrip.

Koning David

Kijk eens. Schrijf hier nu even een artikel over Oosterhuis.

OV-cie nog bedankt! Ik vond het echt superinteressant!!! Misschien volgend semester een vakje filosofie.

Joachim Sickbock

Ja, ik vond het ook leuk. Vooral nu ik weet hoe die Derrida-vent eruit ziet. Zo wil ik er later ook uitzien! Ik heb nog geen pijp.

Je hebt al wel krullen, en die worden op den duur van zelf grijs.

Ik vond het ook een leuke lezing, bedankt OVcie!