je was me net voor Kars ;)

Kars:

Wel vind ik de wet op zich belachelijk. Het zou niet mogelijk moeten zijn dat iemand met zoveel talent het Nederlanderschap niet kan verkrijgen. Dit geld overigens voor Ayaan, voor Pasic en Kalou

(offtopic)

Wat een uiterst dubieus criterium om mensen een nederlands paspoort te willen geven. Wat je hierheen haalt, ontneem je anderen. Laat Kalou toch voor het arme Ivoorkust voetballen en die mensen een vrolijk WK bezorgen. Laat Taida Pasic Kosovo weer opbouwen en laat Ayaan Hirsi Whateverhernameis mooi naar Amerika vertrekken, daar kunnen ze toch net zo goed iets betekenen? Of wil je ook alle debielen naar Tsjaad uitzetten?

Bah!

Vriend Niels
Herbsgarden schreef: Wel blijft het mij voor niet ondenkbaar dat Verdonk ook snel heeft gehandeld, omdat dit electoraal in haar voordeel zou kunnen werken. Dat dit niet is gelukt (Vriend Niels, waar kan ik die peiling waarin Verdonk daalt vinden?)

Ik zag bij 2 Vandaag de volgende peiling:

Jelleke Veenendaal verdubbelt gewoon haar aanhang. Zou zij achter de Zembla-uitzending zitten?

@ TonyP

Dat is inderdaad een sterk argument. Toch houdt daar de grens op, mensen zijn zelf verantwoordelijk voor deze keuze.

ik vind het een rare zaak.

als dit een ´onbekende´ "Nederlander" was geweest, had dit uberhaubt langer geduurd plus dat de IND over het algemeen veel sneller handeld en vaak dus uitzet.
en nu...

Ik vind verder dat Verdonk wel consequent is gweest. alleen de timing is mateloos slecht.

En ik ben het met Pytric eens dat Rouvoet enorm goed was!!!

Het is een ieder die Nederlander wil worden in ieder geval aan te raden dat zodra hij begint te liegen over zijn beweegredenen hij maar beter ook meteen een valse naam op kan geven want dan kunnen we art. 14 meteen aan de kant schuiven. Die geldt alleen in geval van andere leugentje, absurd verhaal.

Eh, perikles, ik beweer helemaal niets over Hirsi Ali. Zembla beweert van alles over Hirsi Ali, en als het waar is wat zij beweren dan is de consequentie die ik daaruit trek alleszinds redelijk en is het heel logisch dat Hirsi Ali d'r snel vandoor gaat. Dit dus ondanks het feit dat het absoluut heel goed en nuttig is geweest dat zij het Islam-debat mede aangezwengeld heeft. Jij hebt alleen (net als veel anderen) zoveel sympathie voor haar dat je al het nieuws dat over haar persoon naar buiten is gekomen volkomen negeert.

En wat je op het laatst zegt is werkelijk te belachelijk voor woorden. Jij vindt de wet belachelijk die mensen mensen gelijk wil behandelen? Gelukkig heeft TonyP hier al het nodige over opgemerkt.

Wat ik trouwens niet begrijp is dat iedereen zich zo druk maakt om het feit dat minister Verdonk zo snel met haar uitspraak is gekomen. Het gaat hier om een persoonlijke kwestie over een bekend tweede kamerlid, en ook nog eens een gevoelig onderwerp. Niet raar dus dat dan zo snel mogelijk uitgezocht wordt hoe dit wettelijk gezien zit.

Herbsgarden
fopschipper schreef: ...en dat ze heeft gelogen over haar verleden om haar persoonlijke oorlog tegen de Islam overtuigender te kunnen voeren.
Perikles schreef: Ik vind het beschamend, Fop, wat je over mevrouw Ali beweerd.
fopschipper schreef: Eh, perikles, ik beweer helemaal niets over Hirsi Ali.

Misschien ligt het aan mij, maar die indruk wekte je toch echt.
Ik ben het overigens met je eens, dat de snelheid van Verdonks actie niet zo verbazingwekkend is als wel wordt gesuggereerd. Maar met met die oogkleppen van Perikles valt het wel mee, hij wees immers zelf op de extreme partijdigheid in De Winters teksten. Iemand met oogkleppen zou eerder vrolijk achter De Winter aan huppelen.
Maar Perikles, die afsluitende zinnen van je post waren wel humoristisch bedoeld, toch?

Ik vindt het wel vreemd dat er opeens nu over gepraat moet worden, terwijl binnen de partij bekend was dat Ayaan Magan gelogen had over haar naam.(bovendien waarom zou je zoals in Nederland gewoon is de naam van je vader moeten dragen??)
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Verdonk het opzettelijk gedaan heeft, want ze had als weldenkend mens kunnen bedenken dat dit voor problemen binnen de partij ging zorgen. Ik denk dat Rita gewoon een verkeerde inschatting heeft gemaakt, jammer voor haar.

Het grootste punt van kritiek op Verdonk is ook wat mij betreft dat ze hier al wat eerder mee had moeten komen. Dus niet de snelheid, maar eigenlijk traagheid.

Verder hoorde ik vandaag een interressant punt, namelijk dat als ze niet Nederlandse is geweest wat dit dan betekend voor haar kamerlidmaatschap en volksvertegenwoordiging.

Iemand die niet Nederlands is kan niet de Nederlanders vertegenwoordigen in het parlement.

De belangrijkste vraag die hieruit komt is of de stem die zij vertegenwoordigde in de kamer nooit bestaan heeft. Dit zou invloed kunnen hebben op besluiten waarbij een piepkleine meerderheid voor of tegen was.

Wat ik niet goed begrijp is dat als de overheid te traag is dat iedereen begint te zeuren. Maar nu is de overheid eens lekker snel, is weer de wereld te klein.
Verdonk heeft op verzoek van 2e kamervoorzitter Weisglas snel uitgezocht hoe dit alles juridisch in de steel zat. Ze doet gewoon haar werk. Mensen die beweren dat ze dit doet omdat ze in de race is voor het fractievoorzitterschap van de VVD moeten maar eens gaan praten met het campagneteam van Verdonk, zij zullen niet zo blij zijn met de 'daadkracht' van Verdonk.

@ feranderd, dat heeft geen gevolgen voor besluiten die in de kamer zijn genomen en ook niet voor haar vergoedingen (zie Prof. Mr. D.J. Elsinga)

@ Schipper.

Al met al vond ik Verdonk eigenlijk helemaal zo gek nog niet. Zij moet wetten en regels uitvoeren en ik denk dat ze dit consequent en duidelijk heeft gedaan.

Ten eerste heb ik helemaal niet veel symphatie voor haar. Ik vind Ayaan vaak open deur intrappen en met weinig echt zinvolle en inhoudelijke bijdragen komen. Daarnaast stel ik hierboven dat ik Verdonk helemaal zo gek nog niet vond.

@ Schipper en Herbsgarden

De laatste zinnen zijn geen grap. Ik vind dat we moeten nadenken om kenniswerkers makkelijker een plaats te geven binnen onze samenleving. Min of meer de amerikaanse situatie.

De reden dat wij onze grenzen niet volledige open stellen (in principe mijn voorkeur) is economisch. Het zou simpelweg te duur zijn. Daarnaast gaat werkgelegenheid verlorgen als gevolg van instroom van goedkope arbeidskrachten. Met kenniswerkers of mensen met exceptionele kwaliteiten licht het anders. Deze mensen kunnen voorzien in eigen levensonderhoud en creeeren nieuwe banen.

Misschien is dit niet een gelijke situatie. Immers mensen die 'beter' worden geacht mogen wel het land in en anderen niet. Aan de andere kant heeft het 'tolerante Nederland' altijd een dergelijk asielbeleid gevoerd. (zie 16e en 17e eeuw).

Dit is Kars trouwens...

Maar Kars, is het jouw bedoeling om voor Nederland binnen te halen wat er binnen te halen valt? Om, evt. ten koste van andere landen, economische groei te handhaven? Met het huidige systeem van werkvisa en mogelijkheden tot uitwisseling van studenten, biedt je de buitenlandse hogeropgeleiden juist een kans om hier kennis en ervaring op te doen en die in dienst te stellen van hun eigen landgenoten. Dat systeem mag wat mij betreft nog wel wat uitgebreid worden. Ik vind het niet netjes om een somalier toe te laten die goed opgeleid is en vervolgens bij de achterdeur een somalische eruit te trappen die door haar clan op de hielen gezeten wordt. Laat je hier het belang van je eigen land voor, of selecteer je in het belang van de asielzoeker?

Bied in de derde regel is zonder t, excuses

Sabine schreef: Met kenniswerkers of mensen met exceptionele kwaliteiten licht het anders.
Sabine schreef: Dit is Kars trouwens...

Die Kars...

Allereerst moet ik zeggen dat ik erg geniet van alle commotie die zich de afgelopen week heeft ontpopt. Mijn overtuiging is dat Verdonk haar werk naar eer en geweten heeft gedaan en niet vanuit electorale motieven heeft gehandeld. Verder ben ik benieuwd naar wat deze week uit gaat zenden.

Kars schreef: De reden dat wij onze grenzen niet volledige open stellen (in principe mijn voorkeur) is economisch. Het zou simpelweg te duur zijn. Daarnaast gaat werkgelegenheid verlorgen als gevolg van instroom van goedkope arbeidskrachten. Met kenniswerkers of mensen met exceptionele kwaliteiten licht het anders. Deze mensen kunnen voorzien in eigen levensonderhoud en creeeren nieuwe banen. Misschien is dit niet een gelijke situatie. Immers mensen die 'beter' worden geacht mogen wel het land in en anderen niet. Aan de andere kant heeft het 'tolerante Nederland' altijd een dergelijk asielbeleid gevoerd. (zie 16e en 17e eeuw).

Misschien wel een van de redenen van de economische hoogtij van Nederland (deels ten koste van welvaart elders). Echter, in deze tijd vind ik je opvatting nogal nationalistisch gedreven. Kijk eens verder dan de economische belangen en kijk eens verder dan de Nederlandse grenzen.

Een schreeuw van verre, makkelijk hoor Simon!!

uitzendinggemist.nl brengt de mens behoorlijk dichtbij anders...