nu.nl schreef: 'Pim Fortuyn toch niet de Grootste Nederlander' Uitgegeven: 16 november 2004 16:40 Laatst gewijzigd: 16 november 2004 16:40 AMSTERDAM - Als ook alle stemmen zouden worden meegeteld die nog na de uitzending van "De grootste Nederlander " zijn binnengekomen dan zou Willem van Oranje de uiteindelijke winnaar zijn geworden, zo meldt de KRO in een persbericht. Het probleem van de cijfers is veroorzaakt door 'langzame' computers, die na de uitzending nog nieuwe gegevens produceerden. En dat heeft te maken met een beveiliging die was ingebouwd om frauderen te voorkomen. Tijdens de uitzending kon alleen gestemd worden via een vaste telefoonlijn of via de mobiele telefoon. Alle kiezers konden maximaal 6 stemmen uitbrengen en de computers controleerden of dit aantal niet werd overschreden. Daardoor ontstond evenwel vertraging in de verwerking van de gegevens met als resultaat dat de telefoonlijnen geblokkeerd raakten. Toen de uitzending werd afgesloten stond Pim Fortuyn aan kop en werd hij onder het toeziend oog van de notaris als winnaar aangewezen. Volgens de officiële telling had Fortuyn op dat moment bijna 115.000 stemmen en Willem van Oranje 111.000 en daarmee was Fortuyn 'de grootste', maar telling van de stemmen na de uitzending geeft aan dat Pim Fortuyn 130.000 stemmen heeft en Willem van Oranje 161.000. De KRO heeft besloten de afgesproken procedure te respecteren, en geen wijziging te brengen in de uitslag zoals die tijdens de uitzending is gepubliceerd.
Vriend Klei schreef: Zeker over de islam heeft Fortuyn nogal ongenuanceerde uitspraken gedaan waar hij volgens mij zelf niet eens in geloofde. Wel heeft hij het debat over de multiculturele samenleving opengegooid (driewerf hulde) maar of we nu blij moeten zijn met idioten als Theo van Gogh, Bart-Jan Spruyt, Geert Wilder en Ayaan Hirsi Ali die denken in zijn voetspoor te treden dat valt nog te betwijfelen.

Het moet me toch even van het hart. Hoewel ik Fortuyn moedig vond en het een bijzonder figuur was met charisma en al die andere kwaliteiten, is het grote onzin om te beweren dat Fortuyn het multiculturele debat weer heeft opengebroken. Werkelijk waar, hoe kan iedereen dat toch steeds blijven beweren?

Ten eerste is er doorlopend gewezen, vanaf begin jaren '90 door oa. F. Bolkestein , op het mislukken van het multiculturalisme het heeft echter lange tijd weinig weerklank gehad in de politiek.

Ten tweede is het niet Pim Fortuyn die het debat weer heeft aangezwengeld maar Paul Scheffer (toen: publicist, nu: hoogleraar grote steden beleid middels de Wibautleerstoel aan de UvA als opvolger van Geert Mak) in 2001. Na publicatie van zijn artikel: 'het multiculturele drama' heeft hij brede maatschappelijke bijval gekregen onder meer van een groot deel van de parlementariers. Daarom kan Fortuyn niet als de aanstichter van het multiculturele debat worden aangemerkt. Ik durf daarom de stelling wel aan dat zonder Fortuyn het multiculturele debat geen minuut later had aangevangen.

Ten derde wordt dit debat door Am Torn en Klei door een bijzonder enge nationale bril bekeken. De relevantie van dit debat bewijst zich met name in de strijd tegen het internationaal terrorisme. Dit manifesteerde zich tijdens het leven van Pim Fortuyn, en staat op geen enkele manier in verband met leven en sterven van wijlen Dr. W.S.P.

Kortom, Pim Fortuyn was niet meer dan de juiste man op de juiste plaats die dankzij bijzondere capaciteiten de mogelijkheden ten volle uitbuitte. Heroïsering lijkt me, zeker op grond van zijn magere werk op het gebied van de Islam, daarom niet op zijn plaats.

Perikles schreef: Kortom, Pim Fortuyn was niet meer dan de juiste man op de juiste plaats

Gaat dit niet sowieso op voor elke grote in de geschiedenis?

Arnold schreef: als Pim Fortuyn niet dood was, had hij niet eens in de lijst gestaan, en was am. Van Orange de nummer 1 geweest

Als hij nooit geleefd had, zou Fortuyn óók niet in de lijst gestaan hebben.

En als Willem van Oranje niet dood was, zou hij ook niet in de lijst hebben gestaan.

Vriend Niels

Dan zou ie ook 472 jaar zijn...

Nylez schreef: Dan zou ie ook 472 jaar zijn...

Dat is nog ouder als sinterklaas..........

agent_Fox_Mulder

Tsja, in GB hebben ze Churchill, en wij hebben Pim. Ik denk dat het wel wat zegt over het stel koeien dat heeft gestemd. Dat lijst Wilders 20 zetels zou krijgen is in dat licht ook niet erg verwonderlijk. We zijn en blijven de risee van Europa.

De KRO heeft besloten de afgesproken procedure te respecteren, en geen wijziging te brengen in de uitslag zoals die tijdens de uitzending is gepubliceerd.
De KRO misschien niet, maar ik wel. LEVE ORANJE!

Bij deze nog mijn excuses inzake mijn vorige uitlatingen :oops: ... Ik zeg vaak wat ik denk dat ik doe dat ik zeg, want ik denk dat ik zeg wat ik doe, terwijl ik doe wat ik denk, zeg ik je. Vanmorgen las ik in de krant dat er een 'telfoutje' was gemaakt: er waren 80.000 stemmen over het hoofd gezien, waarvan 50.000 voor ons Willem. Is wist het hij hoort op nr. 1.. Hulde!

Bij deze: Willem van O GEFELICITEERD!!

Robespierre

Van Oranje of Fortuyn, da's toch lood om oud ijzer? Beide zijn als helden de geschiedenis ingegaan als martelaars voor het vaderland. Beide zijn ze die status absoluut niet waard.

Robespierre
ro schreef: Gelukkig is mijn favouriet Erasmus nog redelijk hoog geeindigd, al moet ik zeggen dat ik uiteindelijk (ook een beetje strategisch) voor amice Willem heb gekozen.

Je bedoelt die arrogante kwast van een edelman, opgegroeid met de mooiste privileges, die constant van vriendjes veranderde al naar gelang het hem uitkwam. Eerst koos hij niemands kant omdat de kracht van het Nederlands protestantisme nog niet zichtbaar was, later omarmte hij toch het calvinisme, zeg maar het Al Qaeda van de zestiende eeuw, omdat dat hem in zijn machtsstrijd met de centralistische Philips II het beste kon helpen. De man die een nog grotere realpolitiker was dan Bismarck, feitelijk dus totaal immoreel en absoluut niet iemand die als held van protestants Nederland kan dienen. En die, tot slot, ook nog eens een weerzinwekkend nageslacht heeft voortgebracht...

Doe mij Erasmus of De Witt maar.

Robespierre

Hoop dat ik niet word aangeklaagd straks, wegens God(Nederland&Oranje)lastering :mrgreen:

Hee, kritiek op Willem van Oranje mag; daar is/was discussie over en er zijn zeker ook meer positieve geluiden te horen: bjiv. terwijl protestanten en katholieken klaarstonden elkaar de hersenen in te slaan c.q. terug te pakken, bleef hij tolerant: beiden moesten vreedzaam samen kunnen leven. Maar wat bedoel je met dat 'weerzinwekkende nageslacht'? Koningin Beatrix, de meest wijze vrouw van Nederland op dit moment; of bedoel je de verschillende Kongingen Willems (I, II en III) die ons land geleid hebben door revolutionaire stormen en economische opbouw? Leg eens uit... Of lees je de Story?

Robespierre schreef: [..] Je bedoelt die arrogante kwast van een edelman, opgegroeid met de mooiste privileges, die constant van vriendjes veranderde al naar gelang het hem uitkwam. Eerst koos hij niemands kant omdat de kracht van het Nederlands protestantisme nog niet zichtbaar was, later omarmte hij toch het calvinisme, zeg maar het Al Qaeda van de zestiende eeuw, omdat dat hem in zijn machtsstrijd met de centralistische Philips II het beste kon helpen. De man die een nog grotere realpolitiker was dan Bismarck, feitelijk dus totaal immoreel en absoluut niet iemand die als held van protestants Nederland kan dienen. En die, tot slot, ook nog eens een weerzinwekkend nageslacht heeft voortgebracht... Doe mij Erasmus of De Witt maar.

gelukkig hoeft hij ook niet de held te zijn van protestants Nederland. van het Nederland dat gegroeid is zoals het gegroeid is vind ik genoeg. en inderdaad, hij was ongelooflijk pragmatisch en idd een realpolitiker, maar dat betekent nog niet dat hij immoreel was en iemands morele gehalte zou ik ook niet per definitie als criterium voor een grootste iets willen laten gelden. begrijp me goed, ik ben ook lang niet meer zo'n fan van WvO als ik vroeger was, maar deze argumenten gaan m.i. nergens over. WvO is teveel opgehemeld, maar verdient zeker, hoewel in een onmogelijke verkiezing, de eerste plaats.

Koning David
Robespierre schreef: [..] Je bedoelt die arrogante kwast van een edelman, opgegroeid met de mooiste privileges, die constant van vriendjes veranderde al naar gelang het hem uitkwam. Eerst koos hij niemands kant omdat de kracht van het Nederlands protestantisme nog niet zichtbaar was, later omarmte hij toch het calvinisme, zeg maar het Al Qaeda van de zestiende eeuw, omdat dat hem in zijn machtsstrijd met de centralistische Philips II het beste kon helpen. De man die een nog grotere realpolitiker was dan Bismarck, feitelijk dus totaal immoreel en absoluut niet iemand die als held van protestants Nederland kan dienen.

Tsssssssssssssssss.

En die, tot slot, ook nog eens een weerzinwekkend nageslacht heeft voortgebracht...
Maar dat ligt aan Laurentien. De Oranjes waren niet zo lelijk van zichzelf .