Koning David
Fortuyn uitgeroepen tot De Grootste Nederlander Uitgegeven: 15 november 2004 23:29 Laatst gewijzigd: 16 november 2004 00:05 HILVERSUM - Pim Fortuyn is maandagavond uitgeroepen tot De Grootste Nederlander aller tijden. In de finale, die rechtstreeks werd uitgezonden op Nederland 1, liet de in mei 2002 vermoorde politicus de Vader des Vaderlands Willem van Oranje (tweede) en politicus Willem Drees (derde) achter zich. De winnaar werd bekend na een beoordeling op de punten leiderschap, nalatenschap, moed, genialiteit en medemenselijkheid. Honderdduizenden Nederlanders deden de afgelopen weken via internet en via de telefoon mee aan de uitverkiezing. Cruyff Tien personen waren genomineerd uit een lijst van honderd. Naast de drie finalisten waren dat Antoni van Leeuwenhoek, Anne Frank, Michiel de Ruyter, Vincent van Gogh, Erasmus, Rembrandt van Rijn en Johan Cruyff, de enige nog levende in de toptien. In de afgelopen weken deden tien ambassadeurs hun best degene die naar hun idee de titel verdiende, te promoten. In een wekelijkse uitzending werd telkens een persoon eruit gelicht. Via de website kon worden gestemd op de negen mannen en een vrouw. Verkiezingsspecial Pim Fortuyn stond sinds 23 oktober aan kop in de toptien. Dat was nog steeds het geval op zondag, de dag voor de finale-uitzending. Op dat moment waren er 370.000 stemmen uitgebracht. Willem van Oranje steeg zondag naar de tweede plaats, nadat zaterdag een verkiezingsspecial over hem was uitgezonden. Willem Drees zakte hierdoor naar de derde plaats. Tijdens de rechtsreekse uitzending maandagavond, waarin de ambassadeurs debatteerden en kijkers tot zes keer toe een stem konden uitbrengen, veranderde de ranglijst niet meer. Hartklachten Sven Kockelmann presenteerde het evenement. Hij werd twee weken geleden aangetrokken als vervanger van Fons de Poel. De beoogd presentator moest afhaken nadat hij met hartklachten in het ziekenhuis was opgenomen en te horen kreeg dat hij moest worden gedotterd. Kockelmann presenteerde maandag samen met Frits Spits. In andere landen werd eerder een dergelijke verkiezing gehouden. In Groot-Brittannië won Winston Churchill, terwijl in Duitsland de eerste bondskanselier Konrad Adenauer de titel kreeg.

Ik vind dat wat hoor.

Tja, het is wat. Ik vind dat hij best waardering mag hebben voor de moed en het kiezen van zijn eigen weg, maar grootste Nederlander? Ik poneer hier een grondig Neen. Hugo de Groot (die toch veel te vroeg afviel) of in het andere geval Desiderius Erasmus, zijn toch grote geesten dan deze rebellerende jongeman? Niet dan?

ik vind het wel tekenend voor die hele verkiezing!

Heb gisteravond de hele uitzending gezien waar de teleurstellende eindstand werd bekend gemaakt. Gelukkig gaf die Yoeri Albrecht zelf ook toe dat het echt om 'de grootste nederlander van dit moment' ging. Ieder weldenkend mens begrijpt dat Fortuyn totaal niet in het rijtje van 'grootste nederlander allertijden' hoort. In al die eeuwen zijn er heus wel meer recalcitranten geweest (trap 'm in Ewout!). En wat impact betreft: ik durf te stellen dat de daad van zijn moordenaar (van der G was het toc?) meer impact heeft gehad op de Nederlandse samenleving dan het hele levenswerk van Pimmetje zelf.

Gelukkig is mijn favouriet Erasmus nog redelijk hoog geeindigd, al moet ik zeggen dat ik uiteindelijk (ook een beetje strategisch) voor amice Willem heb gekozen.

PS ik wil Yoeri Albrecht nomineren voor de slechtste ambassadeur allertijden.

Veel leuker vind ik de verkiezing van HP/De Tijd: De Ergste Nederlander. Kijk op voor Volkert van der Graaf, de ergste politieke activist, voor Patrick Kluivert, de ergste voetballer, voor Harry Mulisch, de ergste schrijver en voor Tara Singh Varma, de ergste querulant.

Bakkie Krasse

Ik vin t 'n schande! Diepe schande!

Koning David

Ach. Het historisch bewustzijn van ons Nederlanders was en is altijd al allerbelabberdst. Misschien herinneren jullie je nog wel de test die tweede kamerleden moesten maken. Willem van Oranje? Die werd toch in 1600 bij Dokkum vermoord? Nou. Er is een boel missiewerk te verrichten. Misschien krijgt het geschiedenisonderwijs nu meer subsidie.

PS
Stiekem ben ik natuurlijk wel een beetje blij dat Fortuyn gewonnen heeft omdat hij wel historisch besef had en de echte grootste Nederlander wel op waarde wist te schatten.

Wat een farce! Die schreeuwer heeft is inderdaad het grootste signaal van onze tijd, maar grootste Nederlander... Zegt genoeg over de mensen die gestemd hebben. Johan Cruijff heeft meer recht op die 1e plaats dan PF, die vent had niet eens in de top 200 voor mogen komen. Zo genoeg gal gespuwd, maar wat te denken van de slechtste ambassadeur, Wouter Bos. Hij verkondigde pertinente onwaarheden aan de lopende band, vooral over Willem van Oranje.

Ik vindt het jammer dat Rik Smits niet gewonnen heeft....

Denk je trouwens, dat als van Gogh(Theo dan) mee zou doen hij ook hoog zou eindigen??

Ik hoor net dat volgens de Hond Willem wel heeft gewonnnen!

als Pim Fortuyn niet dood was, had hij niet eens in de lijst gestaan, en was am. Van Orange de nummer 1 geweest. als Wouter Bos niet zo'n demagoog, ontzettende achterbakse overanderenheenwalser en ahistoricus was geweest had Drees de top 10 niet bereikt.
het enige dat we nu kunnen hopen is dat we en vooral ook buitenlanders dit alles niet serieus nemen, zodat ze niet denken dat de gemiddelde nederlander ahistorisch en intuïtief denkt. ik roep alsnog Orange als winnaar uit, leve de koningin!

Idem (in andere bewoordingen) Als die Fortuyn over 50 jaar nog net zo bekend is als Anne Frank (toch wel), scheer ik m'n haar af! (let wel, 50 jaar...)

Hou het wel even netjes!

Zeker niet onterecht is het dat wijlen prof. dr. W.S.P. Fortuyn deze (wellicht niet heel zinvolle) verkiezing heeft gewonnen. Als één van de weinigen waarschuwde hij al meer dan 10 jaar geleden voor het gevaar van de Islam. Weggehoond werd hij hiervoor door zowat heel 'intelectueel' Nederland. Terwijl nu iedereen het roerend met hem eens is (zonder dit te beseffen overigens). Sinds Fortuyn heeft er een omslag plaatsgevonden in het denken over Islam, maar ook over de verzorgingsstaat. De meeste mensen hadden al lang de moed opgegeven in zo een eenzame denkpositie (de meesten zijn zelfs geen eens in staat zo een eigen denken te ontwikkelen), echter Fortuyn ging door in deze eenzame strijd. Dat is uiterst dapper en maakt hem tot een echt en groot intellectueel. Of hij de grootste Nederlander aller tijden is valt wellicht te betwijfelen, maar hoog zou hij ook over 100 jaar zeker nog scoren. Fortuyn gaat namelijk zeker de geschiedenisboeken in en dat is mijns inziens meer dan terecht.

Rik Torn schreef: maar hoog zou hij ook over 100 jaar zeker nog scoren.

Ik denk dat dit heel erg valt te betwijfelen.

Overigens is de uitslag niet geheel onverwacht, hij ligt vers in het geheugen, iedereen weet wie hij is, en hoe belangrijk hij is geweest, dit neemt echter niet weg dat hij niet een top 5 plek verdient als allergrootste nederlander allertijden. Dit soort mensen (opvallend/ vermoord) scoren altijd hoog. Ik denk dat na de recente gebeurtenissen, bij een nieuwe verkiezing, zelfs Theo van Gogh een enorm hoge plek zou halen.........

Koning David

Fortuyn had inderdaad iets profetisch (wie hebben dat nog meer??) maar zijn betekenis ligt vooral in de manier waarop hij politiek bedreef (nl. "In de geest van Joan Derk") dan in wat hij allemaal zei. Zeker over de islam heeft Fortuyn nogal ongenuanceerde uitspraken gedaan waar hij volgens mij zelf niet eens in geloofde. Wel heeft hij het debat over de multiculturele samenleving opengegooid (driewerf hulde) maar of we nu blij moeten zijn met idioten als Theo van Gogh, Bart-Jan Spruyt, Geert Wilder en Ayaan Hirsi Ali die denken in zijn voetspoor te treden dat valt nog te betwijfelen.

Hoezeer je Pimmetje ook ophemelt, zelfs in een avro-verkiezing hoort hij niet op nummer 1.

En Fortuyn had charisma.....

Sabine schreef: En Fortuyn had charisma.....

...en een 2 hondjes en een butler. Dat zegt toch genoeg?

Trouw.nl schreef: Op het resultaat valt geen staat te maken, en al helemaal niet wanneer gehaaide lobbyisten voor Fortuyn het nog minder representatief weten te maken door elk meer dan één stem uit te brengen.

dat verklaart veel.

Vriend Niels

Waarom is Bart de Graaf nooit geselecteerd geweest voor de Grootste Nederlander?

Dat is een typische lastigevragentopicvraag...