Kiffen

Op deze zonnige zaterdagochtend werd er bij me aangebeld. Twee vrouwen in rok voor de deur met een tasje. Ik wist genoeg. Waar anderen soms de voet van de jehova's willen crunchen tussen de deur, had ik best even tijd om met ze te babbelen. Het was een goed gesprekje, waarin ze een aantal dingen vertelde die ik wel redelijk kon beamen. Waar verschillen jehova's trouwens precies in met 'ons' geloof? Ik mot het ff in hapklare brokken hebben want ik heb even geen tijd en zin om het foldertje 'de Wachttoren' door te spitten. Qua lay-out en aantrekkelijke plaatjes verschillen ze zeker, dat weet ik dan al wel...sodejoekel heej.
Dus wat zijn een beetje kort de verschilpunten?

De belangrijkste verschillen op een rijtje:

1 Zij erkennen niet dat Jezus God is;
2 Zij geloven niet in een Drieëenheid;
3 Zij verrichten geen militaire dienst;
4 Zij ondergaan geen bloedtransfusies;
5 Zij geloven niet dat de mens een ziel heeft;( de mens is een ziel)
6 Zij geloven niet in een hel;
7 Slechts 144000 van hen komen in de hemel en dat getal is al vol;
8 Zij moeten door een armageddon, en als ze dat redden komen zij op de paradijsaarde.
9 Wie niet op de paradijsaarde terugkomt, wordt voor eeuwig vernietigd.
10 Zij moeten verplicht langs de deur "prediken"
11 Als iemand van hun geloof afvalt, wordt hij uitgesloten, en mag niemand, ook familie, niet meer met hem omgaan;
12 Leerstellingen van de kerken zijn van de satan
13Zij zeggen dat alleen zij Gods kanaal op aarde zijn;
14 Niemand kan zelfstandig de bijbel onderzoeken zonder hulp van hun leiders;
15 Men kan alleen eeuwig leven verkrijgen door het lidmaadschap van het W.T G.( Wachttoren Genootschap)
16 Zij vieren geen verjaardagen en ook geen Chr. en Nat. feestdagen;
17 Jezus is een door God geschapen hoogste engel;
18 Jezus stond geestelijk op, niet lichamelijk:
19 Zij geloven niet in een wedergeboorte;
20 Israël is vervallen verklaard;
21 De nadruk ligt op het koninkrijk van God;
22 Zij bidden uitsluitend tot God en niet tot Jezus;
23 De H.Geest is geen persoon, maar een aktieve kracht;
Zij hebben een eigen vertaling van de bijbel, die afwijkt van de onze; de Nieuwe Wereld Vertaling.

fopschipper schreef: De belangrijkste verschillen op een rijtje: 7 Slechts 144000 van hen komen in de hemel en dat getal is al vol; 15 Men kan alleen eeuwig leven verkrijgen door het lidmaadschap van het W.T G.( Wachttoren Genootschap)

Dan zou je dus bijna zeggen dat de W.T.G. al 144000 leden heeft...
(Dus: 'Kan ik lid worden?' 'Nee, we hebben er al 144000' 'Wat doet u dan voor mij deur?' 'Euh, ja dat moet'. 'Jaaaaaaa, precies'. )
Dat gesprekje had veel leuker kunnen zijn bedenk ik me net.

Grrr, ik wil best met ze praten en dat heb ik ook al gedaan, maar ik wordt misselijk van die meewarige blik in hun ogen als je probeert je eigen visie duidelijk te maken. Wat heeft het voor zin om met ze te praten? Oké, over God praten moet altijd kunnen, maar je kunt elkaar toch niet overtuigen.

Kiffen schreef: Dan zou je dus bijna zeggen dat de W.T.G. al 144000 leden heeft... (Dus: 'Kan ik lid worden?' 'Nee, we hebben er al 144000' 'Wat doet u dan voor mij deur?'Euh, ja dat moet'. 'Jaaaaaaa, precies'. ) Dat gesprekje had veel leuker kunnen zijn bedenk ik me net.

Of deze 144.000 jehova's zijn eerder al overleden, dus het getal is al vol... Waarom zal je je dan nu nog bekeren? In de hemel kom je toch niet.... Wat gebeurd er als dat getal vol is? Word je dan, ook als Jehova, vernietigd? Horen alle Jehova's bij deze 144.000? (er zijn vast en in het verleden al meer geweest)

Ik was laatst aan het oppassen op mijn neefjes, deed ik de deur open met een kind op de arm, maakt die vrouw een opmerking dat sommige mensen heel vroeg aan kinderen begonnen; na gezegd te hebben dat het mijn neefje was deed dat de deur dicht! :wink:
Ik heb er wel een folder aan over gehouden voor 'moeder en kind'

edit, even gesurfd op internet:
schreef: Daarom menen zo’n 6.000.000 personen die tegenwoordig in meer dan 230 landen het goede nieuws van Jehovah’s koninkrijk onder Christus Jezus bekendmaken, dat ze zich terecht Jehovah’s Getuigen kunnen noemen
schreef: Het Koninkrijk van God is reeds gesticht in 1914 in de hemel maar zal later op 'deze' aarde voortduren. Deze aarde zal ook altijd bevolkt blijven. Een 'kleine' groep van 144.000 zal met Jezus in de hemel regeren. In de Bijbel staat dat er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zal waarop het nog toekomstige Koninkrijk van God zal neerdalen. Deze aarde en hemel zal er dan niet meer zijn en kan dus nooit voor altijd bevolkt blijven. De Bijbel spreekt ook over een periode tussen de eerste en tweede opstanding, volgens sommige christenen is de aarde in deze periode van 1.000 jaar niet bewoond (is er geen leven op aarde). De Bijbel leert ook dat iedereen die in Jezus gelooft eeuwig mag leven en regeren met Jezus.
schreef: De top van de hiërarchie noemt zich de `trouwe en bedachtzame slaaf' en is een informele groep van de overlevenden van de 144.000 Getuigen van Jehova die het jaar 1914, datum van de onzichtbare komst van Christus, nog beleefd hebben. Alleen de 144.000 zijn uitverkoren. Zij alleen zijn gemachtigd de leer en de doctrine te bepalen. (4) Alle andere Getuigen zijn slechts Jonadabs , d.w.z. dat zij op aarde zullen blijven leven voor altijd bij de wederkomst van de Heer en na de vernietiging van alle goddelozen.
ik wordt misselijk van die meewarige blik in hun ogen

wil niet zeuren, maar volgens mij past dit niet echt in n extern 'wetenschaps'forum..

O, je wilt niet weten hoe wetenschappelijk geneeskundigen het fenomeen 'misselijkheid'vinden!

Ik heb ze vorige week aan de deur gehad, en ik moet zeggen dat ik stiekem behoorlijke lol heb gehad. Volgens mij waren ze de hele dag nog niet zo enthousiast binnengehaald, ze wisten niet eens zeker of ze de direct aangeboden koffie wel moesten aannemen ("oh maar het zal niet zo lang duren hoor" :)). Toen ik ze vervolgens de kamer binnen liet waar 'toevallig' pontificaal de literaire versie van de NBV op tafel lag (voor niet-kenners, die ziet er heeeel dik uit), was de toon wel gezet. Best een prettig gesprek, weinig monoloog, en zeker geen bekrompen standpunten. Uiteindelijk gaven ze zelf aan dat ze toch echt weg moesten (jammer!), en gaven me de aansporing mee na te denken over hoe God het beste gediend kon worden. Het feit dat ik Christus als mijn enige redder en weg tot de Vader zag, werd op geen enkele manier tegengesproken of aangegrepen om daar een gesprek over te hebben. Toen ik later wat meer over de Jehovahs begon te lezen viel me dat toch van ze tegen. Maar ach, ze kunnen natuurlijk niet elke dag de wereld verbeteren...

Kiffen schreef:
fopschipper schreef: De belangrijkste verschillen op een rijtje: 7 Slechts 144000 van hen komen in de hemel en dat getal is al vol; 15 Men kan alleen eeuwig leven verkrijgen door het lidmaadschap van het W.T G.( Wachttoren Genootschap)

Dan zou je dus bijna zeggen dat de W.T.G. al 144000 leden heeft...
(Dus: 'Kan ik lid worden?' 'Nee, we hebben er al 144000' 'Wat doet u dan voor mij deur?' 'Euh, ja dat moet'. 'Jaaaaaaa, precies'. )
Dat gesprekje had veel leuker kunnen zijn bedenk ik me net.


Die 144.000 zijn volgens mij een soort elite clubje, maar uiteindelijk komt het met veel meer mensen wel goed. Het onderstaande stukje vond ik op hun officiële website:

Geloven zij dat zij de enigen zijn die gered zullen worden?
Nee. Miljoenen mensen die in de afgelopen eeuwen hebben geleefd en die geen Getuigen van Jehovah waren, zullen uit de doden worden opgewekt en de gelegenheid krijgen leven te ontvangen. Velen die nu leven, nemen misschien nog vóór de „grote verdrukking” een standpunt in voor waarheid en rechtvaardigheid, wat tot redding zal leiden. Bovendien zei Jezus dat wij elkaar niet moesten oordelen. Wij gaan op het uiterlijk af; God beziet het hart. Hij ziet nauwkeurig en oordeelt barmhartig. Hij heeft het oordeel in Jezus’ handen, niet in onze handen, gelegd. — Mattheüs 7:1-5; 24:21; 25:31.

Zo, het seizoen is weer begonnen...

(ik dacht al, wanneer komen ze weer eens een keer langs)

Wat me vooral tegenstaat aan JG's is dat ze de godheid van Jezus ontkennen en blijkbaar ook geen waarde hechten aan het aardse lichaam (opstanding, eindtijdtheorieën) Het lijkt erop alsof er in hun gedachtegoed gnostische invloeden doorklinken. Gnostici zijn vooral gericht op het geestelijke, het etherische, waardoor de mens zich kan ontwikkelen en zich ontdoen van alles wat aards is.

Het verschil tussen lichaam en geest komt niet overeen met het verschil tussen de oude en de nieuwe mens. De mens is immers in lichaam en geest geschapen naar Gods beeld. Ook zullen wij een geestelijk lichaam verkrijgen, dat is niet zoiets als 'een geest worden'. Liet Jezus, nadat Hij opgestaan was, niet Zijn wonden zien aan zijn discipelen?

Maarja, dit betoogje is a. enigszins off-topic, b. preken voor eigen parochie (en anders beginnen we maar een ander topic...)

Ik kan aan bovenstaande niets toevoegen over verschilpunten, wat ik wel weet is dat ik het ongelofelijk vind dat je zó toegewijd en gedreven met je geloof bezig kunt zijn. Misschien doen ze het vanuit verkeerde motieven en op een opdringerige manier, maar wel met hart en ziel. Het is heel makkelijk ze af te branden, totdat je zelf een middag langs de deuren zou moeten...

Wat je nu zegt is het algemene beeld aangaande JG's, wat m.i. ietwat verouderd is. Zeker, er zullen de mensen zijn die gedreven langs de deuren gaan. Toch, het is een plicht: er zitten ook mensen tussen die blij zijn als ze een blaadje aan je kwijt kunnen. Wat mij persoonlijk tegenstaat is dat die mensen vaak niets om je geven, ze willen alleen hun boodschap kwijt. En dat terwijl het evangelie juist een boodschap van liefde is. Evangeliseren is met mensen in gesprek gaan en naar ze willen luisteren.

Daarbij heeft het 'langs-de-deuren-gaan' weinig nut. Echte evangelisatie gebeurt op andere gebieden.

  • steekt ondertussen wel de hand diep in eigen boezem *
keet schreef: Ik kan aan bovenstaande niets toevoegen over verschilpunten, wat ik wel weet is dat ik het ongelofelijk vind dat je zó toegewijd en gedreven met je geloof bezig kunt zijn. Misschien doen ze het vanuit verkeerde motieven en op een opdringerige manier, maar wel met hart en ziel. Het is heel makkelijk ze af te branden, totdat je zelf een middag langs de deuren zou moeten...

dat klopt, maar als ze echt mensen willen overtuigen, moeten ze wat aan hun imago gaan doen, want het komt vervelend en negatief over. Een ander voorbeeld:

ik werd 2 weken geleden midden op straat door een man aangesproken. Hij vroeg of ik God kende. Ik zei: jazeker ik ben geref. vrijg. Vervolgens zei die kerel: mooi, dat is heel mooi, dan ga ik me bezig houden met anderen.
Kort maar krachtig, dat vond ik veel beter als dat lastig vallen aan de deur.

Ursa schreef: Evangeliseren is met mensen in gesprek gaan en naar ze willen luisteren.

Had het idee dat ze me van alles vroegen en redelijk geinterresseerd waren over hoe ik over bepaalde zaken dacht. Het meisje dat mee was, knikte zoet en mompelde af en toe 'ja'. Dus op dat punt zit het wel redelijk snor met die mensen denk ik.

Ursa schreef: * steekt ondertussen wel de hand diep in eigen boezem *

:roll:

Kiffen schreef: Had het idee dat ze me van alles vroegen en redelijk geinterresseerd waren over hoe ik over bepaalde zaken dacht. Het meisje dat mee was, knikte zoet en mompelde af en toe 'ja'. Dus op dat punt zit het wel redelijk snor met die mensen denk ik.

Ja, je moet een beetje geluk hebben wat betreft de mensen die je voor je deur hebt staan. In Hardenberg kwamen ze vrij regelmatig bij ons langs en ik vond het altijd wel interresante gesprekjes. Maar het is wel zo dat ze langs de deur gaan omdat ze de plicht hebben mensen hun 'leer' duidelijk te maken, en dat is het dan. Ze doen niet echt aan het ontwikkelen van evangelisatie strategieën en doen geen moeite aansluiting te vinden bij de mensen die ze over God willen vertellen. Hun doel is mensen waarschuwen en hun boodschap overbrengen, en dat leidt nog al eens tot monologen ipv dialogen.

Henri L schreef: ik werd 2 weken geleden midden op straat door een man aangesproken. Hij vroeg of ik God kende. Ik zei: jazeker ik ben geref. vrijg. Vervolgens zei die kerel: mooi, dat is heel mooi, dan ga ik me bezig houden met anderen. Kort maar krachtig, dat vond ik veel beter als dat lastig vallen aan de deur.

Was dat die man op een zeepkistje (waarvan ik het sterke vermoeden heb dat er dan groente in heeft gezeten ipv zeep), die stripverhaaltjes uitdeelde over een man en een vrouw in een vliegtuig die een paar prangende vragen krijgen over het leven na de dood, alvorens met vliegtuig en al in zee te storten? Tof!

Zelf had ik laatst een moeder met haar dochtertje aan de deur, en mocht ik er emoties bij hebben gehad, dan waren het er wel van medelijden. Ze had een keurig rokje aan en zat tijdens het gesprek heerlijk uit haar neus te eten. Ik kreeg geen moment het vermoeden dat ze het leuk vond. Verder was ook dit gesprek heel fatsoenlijk en wederzijds.

nee, gewoon een kerel op een fiets..

Kiffen schreef: :roll:

Ja?

Ik zag net in de stad een aantal mensen die met een soort rode sjerp om hun jas liepen. Daar staat 'Bidden helpt' op, best een goede actie. En ze deelden wat uit geloof ik, zag er in ieder geval niet opdringerig uit, goed bezig.

hmm niet om specifiek op de cartoons hierboven in te gaan, maar in het algemeen zou wat meer respect best op zijn plaats zijn.