Perikles

Beste mensen hier nog even een reminder, vanavond een lezing met dhr. H. Nawijn, in de Bonte Koe (spilsluizen 9) aanvang 20.00 en zaal open om 19.30. H. Nawijn spreekt over Asielbeleid en Naastenliefde en het spanningsveld vanuit 3 gezichtspunten. Vanuit zijn functie als Directeur Directie Vreemdelingenzaken Ministerie van Justitie (vanaf 1994 Immigratie- en Naturalisatiedienst IND), vanaf 1988, vanuit zijn functie als Advocaat bij het advocatenkantoor Nawijn advocaten in Zoetermeer, 2002 en vanuit zijn functie als Minister voor Vreemdelingenbeleid en Integratie in het kabinet-Balkenende op voordracht van de LPF, van 22 juli 2002 tot 26 mei 2003.

Perikles schreef: Beste mensen hier nog even een reminder, vanavond een lezing met dhr. H. Nawijn, in de Bonte Koe (spilsluizen 9) aanvang 20.00 en zaal open om 19.30. H. Nawijn spreekt over Asielbeleid en Naastenliefde en het spanningsveld vanuit 3 gezichtspunten. Vanuit zijn functie als Directeur Directie Vreemdelingenzaken Ministerie van Justitie (vanaf 1994 Immigratie- en Naturalisatiedienst IND), vanaf 1988, vanuit zijn functie als Advocaat bij het advocatenkantoor Nawijn advocaten in Zoetermeer, 2002 en vanuit zijn functie als Minister voor Vreemdelingenbeleid en Integratie in het kabinet-Balkenende op voordracht van de LPF, van 22 juli 2002 tot 26 mei 2003.

:) zie ook de voorpagina van de Groninger Gezinsbode :)

L1Rn4urAyA7aTEe

Kijk es aan! Zo moet dat dus!!

He Dirk, geldt die belofte aan oud-leden/reünisten nog? :lol:

Ingûh schreef: He Dirk, geldt die belofte aan oud-leden/reünisten nog?
NOOIT navragen! Gewoon vanuit gaan.

Even een opmerking in het licht van het onderwerp van deze lezing: ik wil jullie bij deze attenderen op de schrijnende zaken die in het licht van het vreemdelingenbeleid van de Nederlandse regering steeds vaker aan bod komen. Een week of twee geleden zag ik op twee vandaag de documentaire over een jongen, die terug zou moeten naar zijn land via dubieuze wegen. Dit was een jongen, die volledig geintegreerd is in de Nederlandse samenleving en de taal goed spreekt. De reacties op deze uitzending hebben er inmiddels voor gezorgd dat deze jongen een status heeft mogen ontvangen.

Zojuist zag ik de uitzending van taxi (NCRV) waarin een jongetje uit Somalie vertelde over wat hij daar had meegemaakt en wat hij kon verwachten als hij weer terug zou keren. Deze uitzending heeft veel reacties losgemaakt en inmiddels is zijn zaak weer in behandeling genomen. Via de site van de NCRV kun je e-cards verzenden om minister Verdonk te attenderen op deze schrijnende zaken en haar te vragen hier iets aan te gaan doen. Sowieso lijkt het mij goed ons bewust te zijn van wat er hier allemaal gebeurt. Terwijl er talloze vreemdelingen in Nederland vertoeven, die vertikken zich de Nederlandse taal machtig te worden en in te burgeren in de samenleving, worden goedwillende vluchtelingen het land uit gezet. Dit kan toch echt niet!!

Hmm, is best heel erg interessant, zal er eens over nadenken.

Dus dat wordt geen bier bij de Bontekoe: immers, bier Nawijn geeft venijn. hahaha!

Zijn er mensen die een reactie willen geven op de lezing van gisteravond? Ik heb in ieder geval met volle teugen genoten!!

Ja, ik wil zeker wel reageren.
Allereerst mijn complimenten aan de ov-cie. Alles was goed voorbereid en gezien het grote aantal "vreemden" zat het met de reclame ook goed. Nogmaals: goed werk!
Wat betreft de inhoud van de lezing ben ik helaas iets minder positief. Dhr. Nawijn heeft veel gezegd over asielbeleid, maar weinig, of beter: te weinig over naastenliefde. Volgens mij is het best mogelijk om op een abstracter niveau (dat wil zeggen: zonder allerlei praktijkvoorbeelden er bij te slepen) over dit spanningsveld te spreken. Nu waren er teveel mensen die hun persoonlijke ervaringen in de strijd gooiden. Heel begrijpelijk, maar jammer voor de discussie. Inhoudelijk viel het me dus een beetje tegen.

Stieneke schreef: Zijn er mensen die een reactie willen geven op de lezing van gisteravond? Ik heb in ieder geval met volle teugen genoten!!

Dat komt zeker hierdoor!! :wink:

@Hajee
je kunt het ook zo bekijken, deze mensen hebben de gelegenheid gehad om eigen ervaringen uit te wisselen met een politicus die naar ze luistert. Ik had ook liever gezien dat ze dat na afloop deden, maar goed...

deboer schreef: [..] @Hajee je kunt het ook zo bekijken, deze mensen hebben de gelegenheid gehad om eigen ervaringen uit te wisselen met een politicus die naar ze luistert. Ik had ook liever gezien dat ze dat na afloop deden, maar goed...

Ik ben het helemaal met je eens en ik begrijp die mensen heel goed. En dan toch...

Tja natuurlijk is het begrijpelijk dat mensen deze gelegenheid aangrijpen om hun persoonlijke leed op tafel te gooien van een ex-minister. Was dit de bedoeling van de lezing? nee. Als je het mij vraagt had er veel meer gelegenheid moeten zijn voor een meer inhoudelijke discussie. Natuurlijk is het schrijnend om te horen dat pjong en lin een kindje vincent hebben en dat ze daardoor nergens terecht kunnen maar wat heeft het voor zin om daar drie kwartier over te leuteren? Hier had ingegrepen moeten worden!..

Verder ben ik blij dat ik als echte nawijn-groupie een handtekening en een boek heb kunnen bemachtigen van deze 'charismatische' :( spreker

Kiffen schreef: ... bier Nawijn geeft venijn. hahaha!

Gelukkig was je goed voorgelicht over wat er Nawijn komt.

Inderdaad, ik ben het met de voorgaande posts eens. Een meer fundamentele lezing en discussie over naastenliefde en wat dat betekent voor het asielbeleid had ik meer op prijs gesteld. De heer Nawijn heeft helaas niets anders gedaan dan cijfers presenteren en het Nederlandse asielbeleid uiteenzetten.

Ik veronderstel dat de oorzaak zit in het feit dat de heer Nawijn bij het IND, in het kabinet en nu als TK-lid met de dagelijkse gang van zaken te maken heeft waardoor hij heel veel kan zeggen over het asielbeleid zonder de fundamenten daaronder te kennen. Verder zullen eerdere optredens van de heer Nawijn een vergelijkbaar of heftiger verloop hebben gehad, waardoor hijzelf automatisch een defensieve houding aanneemt met betrekking tot het asielbeleid. Jammer dat hij weinig andere mogelijkheden zag dan zich verschuilen achter het internationale vluchtelingenverdrag. Nu weet ik nog niet in hoeverre Nederland zijn naasten liefheeft. Ik heb echter wel mijn vermoedens. Namelijk Nederland zit op slot. Onder andere de 0.6% uiteindelijk toegelaten asielzoekers tegenover de 10-13% in Duitsland zegt mij heel veel. Ik ben blij dat deze meneer aanwezig was zodat de cijferreeks meer volledig was.

Toch genoten...

Onlangs publiceerde de Volkskrant een artikel van een GroenLinks-intellectueel en iemand gerelateerd aan 'de Balie'. (ik weet zo de namen niet meer)

Dit artikel betoogde dat Nederland inderdaad op slot zit, en wel vanwege onze binnenlandse solidariteit. Omdat 'we' het op dit moment niet acceptabel vinden om rechtsongelijkheid tussen inwoners van Nederland te creëren (bijvoorbeeld werknemers zonder recht op uitkeringen) is Nederland genoodzaakt het binnenlandse solidaire systeem overeind te houden door de (arme) rest van de wereld buiten de deur te houden.

De auteurs waren van mening dat, om internationaal solidair te zijn, het heilige huisje van nationale solidariteit maar eens omver moest worden gehaald: Geen rem op immigratie, maar ook (in ieder geval de eerste paar arbeidsjaren) geen voorzieningen als uitkeringen.
Arbeidsimmigranten ('Gelukszoekers') kunnen dan tegen een lager tarief werken (geen premies) en zo zichzelf een plaats verwerven in de maatschappij. Vaak zullen ze grote delen van hun salaris naar het thuisland sturen, en zo wordt er ook internationaal meer welvaart verdeeld. Volgens de auteurs komen de meeste 'economische asielzoekers' niet om te profiteren, maar om te werken.

Bijkomend voordeel van dit systeem van gelaagde rechten is dat de druk grotendeels van het asielsysteem wordt gehaald. Eventueel zou voor politieke vluchtelingen een asieltraject kunnen blijven bestaan.

Wat de gevolgen zouden zijn voor Nederlands laagopgeleide werkgelegenheid word er niet bijgeschreven, daar zou wellicht iets op dit idee af te dingen zijn. Maar goed, wellicht zou de beschikbaarheid van lage-lonen arbeiders in Nederland het vertrek van arbeidsintensieve productie uit Nederland naar lage-lonen-landen wel afremmen. (Maar of dat dan weer internationaal solidair is...)

he Yerrewaldt, ik wil graag die foto zien van die Nawijn samen met mij. Volgens mij kun je m inlijsten...

Henri schreef: Wat de gevolgen zouden zijn voor Nederlands laagopgeleide werkgelegenheid word er niet bijgeschreven, daar zou wellicht iets op dit idee af te dingen zijn. Maar goed, wellicht zou de beschikbaarheid van lage-lonen arbeiders in Nederland het vertrek van arbeidsintensieve productie uit Nederland naar lage-lonen-landen wel afremmen. (Maar of dat dan weer internationaal solidair is...)

Economische vluchtelingen 'gelukszoekers' zullen meer geprikkeld worden om te werken als ze geen aanspraak kunnen maken op het nederlandse sociale vangnet. Dit zal ze stimuleren om een positieve bijdrage te leveren aan de nederlandse economie. Bovendien zal het ze 'dwingen' om de nederlandse taal te leren en op andere manieren te integreren. Het probleem dat met dit systeem o.a kan optreden is dat nederlandse arbeidskrachten worden 'verdrongen' van de arbeidsmarkt. Hier zijn overigens de meningen over verdeeld. Sommige onderzoeken hieromtrent wijzen aan dat een groeiende arbeidsmarkt (aan de kant van de werknemers) vraag schept, andere wijzen het tegendeel aan. Overigens als het gaat om hoogopgeleide immigranten is dit eerste effect het sterkst.

Het idee van ongelijke (of gelaagde) rechten zal er in nederland waarschijnlijk wel nooit doorkomen.

De toetreding van 10 landen tot de EU in de tweede helft van dit jaar maakt volgens mij het idee van de auteurs al mogelijk. Polen kunnen wel naar Nederland komen om te werken maar hebben nog niet meteen recht op bijvoorbeeld werkloosheidsuitkering en pensioen. Ze zijn uiteraard wel verzekerd maar ik neem aan dat die Groenlinks intellectueel ook niet wil dat er tweedeklas, rechtenloze mensen in Nederland zijn. De verwachtingen zijn overigens niet dat de Polen, Cyprioten, Maltezen en andere gelijk deze kant opkomen, hoewel een land als Duitsland wel een uitzondering heeft laten opnemen in EU verdrag dat de Polen niet gelijk de Duitse arbeidsmarkt op kunnen.

Blijft er wel het probleem van Fort Europa, het is natuurlijk veel te erg als je weer eens hoort dat vluchtelingen die Italie of Spanje probeerden te bereiken verdronken zijn. Het hekwerk dat in Marokko staat om te voorkomen dat mensen Europa in gaan is eigenlijk te gek voor woorden maar volgens mij is er op dit moment geen andere mogelijkheid. Bijna alle landen in Europa hebben problemen met integratie van minderheden en een tekort aan arbeidskrachten in de meeste landen is er (nog) niet.
Het is onder Kok trouwens ook al een keer besproken om een "Imigrantenbeleid" op te zetten om vooral hoger opgeleiden hier naar toe te halen (Zoals in VS, Duitsland). Dat lijkt mij niet echt de bedoeling om dat je dan juist de middenklasse uit ontwikkelingslanden vandaan haalt. In de toekomst zal er wel vaker om geroepen worden als oplossing voor het vergrijzings probleem.

De oplossing lijkt mij dan ook niet om immigranten toe te laten. Vrijheid is goed maar in dit geval moet ie toch ingeperkt blijven. Dat geld overigens niet voor de handel, die mag van mij wel vrij ook al zullen daardoor laagbetaalde arbeid uit NL stromen.

Harry schreef: ... maar ik neem aan dat die Groenlinks intellectueel ook niet wil dat er tweedeklas, rechtenloze mensen in Nederland zijn.

Het idee is nu juist dat je zonder al te veel werknemersrechten begint. Natuurlijk wel het recht op een veilige werkplek, maar niet het recht op een uitkering als je geen werk hebt. Misschien geen, of een lager minimumloon. De WAO is in principe een verzekering dus ik stel me zo voor dat je ook voor een systeem kan kiezen waarin de arbeidsongeschiktheidsverzekering vrijwillig en zelf betaald is.

Het creëren van een klasse met minder rechten (arbeidsgerelateerd! Natuurlijk heeft zo'n nieuwe burger wel gewoon alle rechten en plichten die de wet verder aan Nederlandse burgers geeft.) lijkt een onbarmhartige uitbuitingsdaad, maar is wellicht eerlijker ten opzichte van immigranten dan ze de illegaliteit in of de grens over te jagen, omdat ons sociale systeem geen plek voor ze kent.

Volgens Buffy zal het er wel nooit van komen, en wellicht heeft hij gelijk. Maar dat is dan niet omdat het niet tof is om tweederangs burgers te hebben, het zal eerder zijn -zoals Buffy al aangeeft- omdat de belangen van de (laagopgeleide) Nederlandse arbeider er niet mee gediend zijn. Eigen volk eerst, dus, hoewel niet eens zeker is of uiteindelijk ons eigen volk er ook niet mee gediend is dat arbeidsmigratie naar ons land eenvoudiger wordt.

Ik heb helaas even geen substantiële bijdrage aan deze discussie, wel één met een hoog human interest gehalte.

[img]