H3nQ schreef: Ja best kans dat het daar op neer komt inderdaad. Maar ik wil eerst proberen deze installatie te herstellen door de registerbestanden vanaf een windows-cd te kopiëren. Als dat lukt zou het een hoop tijd schelen... Gelukkig heb ik alles al gebackupt (Hannah? Back geüpt? Up gebackt?) op een externe schijf dus als ik inderdaad door moet naar plan B scheelt dat alweer wat tijd...

als je dan toch je hele windows opnieuw gaat installeren, regel dan alle updates en programma's die je er op wilt hebben en maak een backup van je operating system schijf met Norton Ghost. Erg makkelijk om te doen en scheelt je uren tijd als je OS nog eens crashed.

Infamous angel
H3nQ schreef: Met extra knoflooksaus. Ik weet niet of mijn dual-channel nog werkt als ik dat extra geheugen erin stop, ik heb nu 2x 1 gb en nog twee lege slots. Die twee afgedankte balkjes zijn identiek, toen de 2 x 1 gb er nog niet in zat werkte dat wel gewoon dual channel. Maar ik heb wel eens gelezen dat voor dual channel met vier geheugen balkjes ze ALLEMAAL identiek moeten zijn. Dat weet ik alleen niet zeker. Maar de kloksnelheid van het geheugen moet daarvoor in elk geval wel allemaal hetzelfde zijn volgens mij, en die zou teveel omlaag gaan met dat oude geheugen erbij. De term timing ken ik in deze context niet.

Om hier nog even op in te gaan, ze hoeven niet allemaal identiek te zijn qua grootte. Het rare in zo'n geval is dat een ander ding belangrijk word. Dit is namelijk, hoeveel 'ranks' heeft jouw moederbord voor geheugen? Leuk detail, bij mij staat het nergens in de specificaties van mijn moederbord. Waar ik achter ben gekomen is dat voor 4 bankjes dual-channel heb je 8 ranks nodig. De standaard moederborden hebben maar 6 (ook al heb je 4 geheugenbankjes). Dus met 2 geheugenmodules gaat het nog goed, maar met 4 in ieder geval (ook al zijn ze identiek) niet meer. Je moet dan een aardig luxe moederbord hebben, wil het werken.

Met timings bedoel ik dingen zoals Cl, RCD, RP, RAS ( die hebben waarden zoals bv. 3.0,3,3,8 ). Dit staat meestal wel bij je geheugen ergens vermeld, zodat je het optimaal kan maken. Als die niet gelijk zijn, dan vertraagt het de boel extra.

@Boerema: Heb je al kunnen kijken?

Oke, bedankt. Roel ook.

Infamous angel schreef: @Boerema: Heb je al kunnen kijken?

Dit weekend pas, nog even geduld (en een langzamere pc)...

Infamous angel
Boerema schreef:
Infamous angel schreef: @Boerema: Heb je al kunnen kijken?

Dit weekend pas, nog even geduld (en een langzamere pc)...

Mijn systeem zal er niet trager om lopen hoor. Ben een systeem voor iemand anders aan het updaten.

Ik hoor wel wat er uit is gekomen.

Infamous angel

Hannah bedankt! Leuk om de oude en nieuwere systemen eens door te kijken.

Boerema schreef:
Infamous angel schreef: @Boerema: Heb je al kunnen kijken?

Dit weekend pas, nog even geduld (en een langzamere pc)...

Heb je nog kunnen kijken naar de geheugenmodules?

Ik twee van deze, kan je d'r wat mee of niet?

http://www.beslist.nl/computers/d000006 ... _ECC__CL25
Infamous angel
Boerema schreef: Ik twee van deze, kan je d'r wat mee of niet? http://www.beslist.nl/computers/d000006 ... _ECC__CL25

Ik ben op zoek naar PC 133Mhz SDR SDRAM. Dat is 168-pins en voor wat oudere systemen. Dat wat jij hebt is net 1 slag nieuwer en DDR.

De site waar jij naar verwijst geeft trouwens niet echt duidelijk aan om wat voor geheugen het nu eigenlijk gaat. In de titel staat PC2100 (266Mhz) en in de beschrijving ineens PC3200 (400Mhz).

Hoe het ook zij, ik kan er weinig mee voor het systeem wat ik nu bouw. Je kan het nog altijd zelf proberen te verkopen oid. Er zijn vast nog wel mensen die dat willen hebben (meer iig dan SDR SDRAM).

Infamous angel

Even een kick voor dit topic. Ik ben dus nu op zoek naar een diamant slijpschijfje voor een Dremel. Zie ook de startpost.