Lennert schreef: Heb jij er stiekem boekjes bij Rossatron?

Alleen maar vieze boekjes. Volgens mij heeft die toch echt alles genoemd. Dat komt waarschijnlijk ook, doordat jullie bij de vragen alweer afgetaaid waren (geestelijk gezien, het zag er lichamelijk gezien zo uit). Die vragen van ATV vind ik trouwens legendarisch, zelden zulke triviale vragen gehoord. En hoezo weet je dat er een tramlijn in Groningen was? Dat is gewoon honderd jaar geleden!

Van wie is dat theehuisje dan wel?
Het paviljoen bij Paterwoldsemeer is ook van Scholten geweest. Trouwens op de zuiderbegraafplaats staat een enorme gedenksteen/pilaar, dit is het graf van de familie Scholten. Blijkbaar een beetje pieken over.

Volgens mij heeft dat theehuisje ook in de familie Poppema gezeten (volgens mij de opa van Tom). Maar ik kan er goed naast zitten hoor...

GSV'er schreef: Van wie is dat theehuisje dan wel? Het paviljoen bij Paterwoldsemeer is ook van Scholten geweest. Trouwens op de zuiderbegraafplaats staat een enorme gedenksteen/pilaar, dit is het graf van de familie Scholten. Blijkbaar een beetje pieken over.

Het is dus van J.E. Scholten geweest, de zoon van W.A. Scholten. Nu zal het van de gemeente zijn. En het was inderdaad een rijke industrieel, had qua centen wel wat invloed in de gemeente, maar verder bestuursinhoudelijk niet.

Is het nu van de gemeente? Ik weet dat Teerling & Partners er momenteel zijn kantoor in heeft, maar zou er geen vastgoedbeheerder de eigenaar zijn?

GSV'er schreef: Trouwens op de zuiderbegraafplaats staat een enorme gedenksteen/pilaar, dit is het graf van de familie Scholten. Blijkbaar een beetje pieken over.

Voor de aardigheid moet je eens kijken op die begraafplaats. Die obelisk van Scholten is een heel bijzonder ding. Er staat een hekje omheen, en er zit een deurtje in. Lijkt heel uitnodigend... Onze Klaas Schilder ligt ook op deze begraafplaats.

Stieneke schreef: [..] Voor de aardigheid moet je eens kijken op die begraafplaats. Die obelisk van Scholten is een heel bijzonder ding. Er staat een hekje omheen, en er zit een deurtje in. Lijkt heel uitnodigend... Onze Klaas Schilder ligt ook op deze begraafplaats.

Ehum. Schilder ligt in Kampen. Je bedoelt Hendrick de Cock, wiens Acte van Afscheiding of Wederkeering vandaag precies 170 jaar geleden is ondertekend.

Volgens mij niet. Die ligt in IJsselmuiden, naast m'n opa. Of bedoel je een andere?

vet schreef: [..] Ehum. Schilder ligt in Kampen. Je bedoelt Hendrick de Cock, wiens Acte van Afscheiding of Wederkeering vandaag precies 170 jaar geleden is ondertekend.

Je was me voor. Maar De Cock is ook leuk...

Goed zo, nog preciezer. Ik ken foto's van Schilders begrafenis waar hij door het centrum van Kampen gedragen of gereden wordt. Dan is de stoet dus ook de brug overgegaan om aan de overkant van de Ijssel het lichaam van je overgrootvader te begraven.

Ik wist niet dat het theehuisje momenteel nog in gebruik is, maar ik geef je meteen gelijk, Vet. De begrafenis van Klaas Schilder is overigens nog steeds de grootste begrafenis die Kampen ooit gekend heeft. Ik heb weleens een oude mevrouw erover gesproken, die stond toen langs de kant van de weg. Het moet een immens spectacel zijn geweest. De Oudestraat stond zwart van de grefo's. Dat soort dingen zijn echt van een andere tijd.

Toen al massahysterie...

Rossatron schreef: En natuurlijk weet ook bijna niemand waaruit de spits van de olde grieze bestaat. En waarom hij nu 5 meter kleiner is dan hij was.

Heel interessant...! :read:
Ik kon er niet bij zijn, maar gelukkig heb ik het Martini-klokken kaartspel!! Ook heul leerzaam....! :P

En 't is trouwens: d'Olle Grieze - klein detail... :wink:

K%S schreef: Toen al massahysterie...

't Is dat de Arena nog niet gebouwd was...

Leanne schreef: [..] Heel interessant...! :read: Ik kon er niet bij zijn, maar gelukkig heb ik het Martini-klokken kaartspel!! Ook heul leerzaam....! :P En 't is trouwens: d'Olle Grieze - klein detail... :wink:

Ow, maar dan weet je vast ook wel dat de Martinitoren ooit de grootste toren van nederland was, maar dat Groningers een leuke manier van feestjes bouwen hebben. Ze hadden namelijk tonnen met pek op de toren geplaatst en die in de fik gezet, bij wijze van vreugdevuur... Het bleef alleen niet bij de tonnen... :)

Hij is later herbouwt door de goedkoopste stadsaannemer van Groningen: hout met een mooi laagje koper (mooi kleurtje groen).

Ik had begrepen dat het ding door die episode 30 meter lager is geworden dan indertijd, en niet 5...

Joke schreef: Ik had begrepen dat het ding door die episode 30 meter lager is geworden dan indertijd, en niet 5...

Is niet helemaal zeker hoe hoog hij oorspronkelijk was, er werd aangenomen door Beno dat het 5 meter ging, maar hij wist het niet zeker. Hij was hoger dan de Dom, dus 5 meter is idd niet helemaal logisch.

Rossatron schreef: De Oudestraat stond zwart van de grefo's.

Waarschijnlijk in die tijd ook letterlijk... :)

Tegenwoordig schijnt 'ie 97 meter hoog te zijn, en volgens mij was 'tie voor de brand 127 meter hoog.

"De derde (en huidige) toren werd gebouwd tussen 1469 en 1482 en was gebouwd uit blokken Bentheimer zandsteen.

Deze toren was aanvankelijk 127 meter hoog, op dat moment de hoogste toren van Europa. Door het ontsteken van vreugdevuren op de hoogste trans, na afloop van het beleg door Spaanse en Waalse troepen in 1594, stortte de toren echter gedeeltelijk in en bleef een hoogte van 69 meter bewaard. In de 17e eeuw werd de toren hersteld tot de huidige 97 meter hoogte."

Bron: