Koos L

Voor mensen die geen facgroep hebben of willen hebben: vanavond is er een kostelijke OV-lezing in de Bonte Koe. ATV heeft namelijk Beno Hofman uitgenodigd. Beno, inderdaad de Beno van het televisieprogramma Beno's Stad! Hij is stadshistoricus en geeft een lezing over een historische en studentikoze reis door Groningen.

Wicked! Deze man is hip, die lezing moet je gewoon bijwonen! Dus tot vanavond!

Mwah, beetje tussen al die hbo'ers zitten...

Deze man is inderdaad geweldig! Ik vraag me af waarom onze OV-cies hem nooit voor een lezing gevraagd hebben.

En dan ben ik nog vergeten te zeggen dat de geschiedenis van ons soospand wordt uiteengezet! (Vet, bedankt.)

Ik ga er ook heen, lijkt me echt superleuk!

hee wat lachen, vanavond geen facgroep, dus misschien..

Gewoon komen Liesje. Lennert, Robbert en Koos gaan ook!

Doe mij Cathy en Gre maar, echter ook de afleveringen van Beno's stad zijn altijd erg vermakelijk.

Kunnen wij niet een keer die kerel van "Zoek Zeppo" vragen, lijkt me zeer boeiend!! :shock:

Khut jonge, die Beno is in het echt veel toffer nog dan op tv! Boeiend verhaal met af en toe keigoeie grappen!
Have you ever been Mello?

O ja, als je nog een geniale anekdote wilt horen trouwens, dan mag je me bellen.
En wanneer je me donderdag genoeg bier geeft ben ik ook niet te beroerd het verhaal op de bar te doen!

Volgens mij kun je dat na drie tropenjaren bij de GSV ook wel zonder bier, toch?

Doe ik dat verhaal over Bach, altijd al gemogen die vent...

Hee dat was mijn verhaal Lennert! Maar wel lachen, zo'n Bach.

Uiteraard kan ik speechen zonder bier (duhhh), maar als ik er wat mee kan verdienen laat ik dat niet na...

Wat dacht je van een samenspraak? Bierloos: Bach&Beno. Klinkt goed.

keet schreef: Wat dacht je van een samenspraak? Bierloos: Bach&Beno. Klinkt goed.

Bierloos doen we het toch niet. Beno dronk zelf ook een biertje voor deze anekdote ons om de oren vloog.
Voor de rest wil ik wel een duo-speech met Lenno houden. Of niet Lenno?

Heb ook genoten van zijn verhalen. Iedereen mag nu gokken hoe oud ons soospand is. Nooit geweten namelijk. En natuurlijk weet ook bijna niemand waaruit de spits van de olde grieze bestaat. En waarom hij nu 5 meter kleiner is dan hij was. En waarom de toren van de A-kerk ooit is ingestort. En hoeveel HBO-gebouwen Groningen gekent heeft, die nog steeds bestaan. En van wie het theehuisje bij soos ooit geweest is. En waarom de Heerestraat zo heet. En wat er vroeger op het Martinikerkhof stond. Enfin, ik weet nu echt bijna alles over het oude Groningen. Geeft je een heel andere kijk op de stad. Beno, bedankt. (En de vrinden van ATV natuurlijk)

Leuk van Faassen. En als je dan ook nog weergeeft wat al de antwoorden zijn op de opgeroepte vragen dan maak je alle mensen die wel naar facgroep geweest zijn erg blij.

Dat van dat theehuisje heb ik wel eens ergens gelezen. Stond in spits/metro of misschien ook wel in het ND. Dat weet ik niet meer zo goed. Was 2 jaar geleden ofzo.

Dat behoorde aan de magnaat W. A. Scholten, de Koop Tjuchem van de negentiende eeuw, die tevens een pand aan de Groote Markt bezat dat in de oorlog door de Duitsers werd gebruikt. Zijn vrouw heette Klaziena, naar wie Klazienaveen genoemd is. Hij ligt begraven in een praalgraf op de Zuiderbegraafplaats.
Het theehuisje was een werkverblijf met een eigen perron. Wanneer Scholten ingeboekt had op de trein naar het zuiden, stopte de trein bij zijn huis, zodat hij in kon stappen.
Scholtens expansie reikte destijds al tot in het huidige Polen.

Laten we hier het historische-feitjes-topic van maken onder de zinspreuk
"Lest we forget"

vet schreef: Dat behoorde aan de magnaat W. H. Scholten, de Koop Tjuchem van de negentiende eeuw, die tevens een pand aan de Groote Markt bezat dat in de oorlog door de Duitsers werd gebruikt. Zijn vrouw heette Klaziena, naar wie Klazienaveen genoemd is. Hij ligt begraven in een praalgraf op de Zuiderbegraafplaats. Het theehuisje was een werkverblijf met een eigen perron. Wanneer Scholten ingeboekt had op de trein naar het zuiden, stopte de trein bij zijn huis, zodat hij in kon stappen.

Deels correct, deels fabel. Dit theehuisje behoorde niet toe aan W.A. Scholten, zoals de beste man heette, maar aan zijn zoon J.E. Scholten. En die bezat inderdaad een pand aan de Groote Markt, evenals Villa Gelria, even buiten de stad. Het pand aan de Groote Markt (Scholtenshuis), was zijn winterverblijf, de Villa zijn zomerverblijf en daartussen stond het theehuisje. Hij was een omhooggevallen man, evenals zijn vader, en hij wilde dolgraag meer in de melk te brokkelen hebben op gemeentelijk nivo. Dat ging in zijn tijd helaas niet: hij was niet van adel. Daarom heeft hij aan de gemeente een kado gegeven, dat tot op de dag van vandaag te bezichtigen is: kijkt u maar bovenop het gemeentehuis, daar staat een windwijzer, die door hem geschonken is aan de gemeente. Dat er een perron bij het theehuisje van J.E. Scholten was, werd door Beno heel hard naar het rijk der fabelen gezonden. Wel was er een hekje, maar volgens hem kon het nogal gevaarlijk zijn aan de andere kant van het hekje te zijn. De tramlijn zou heel goed een halte kunnen hebben gehad vlakbij het theehuisje, ter hoogte van ons huidige soospand, dat gebouwd is in 1890 (compleet met wasgelegenheid en privaat). Die tramlijn liep van het noorderstation naar het hoofdstation, een oerlelijk gebouw in die tijd. Die tramlijn werd doorgetrokken richting Haren, over de Rabenhauptstraat.

K%S schreef: Bierloos doen we het toch niet. Beno dronk zelf ook een biertje voor deze anekdote ons om de oren vloog. Voor de rest wil ik wel een duo-speech met Lenno houden. Of niet Lenno?

Nouuu, ik moet zeggen dat ik na een goede nachtrust weer de helft vergeten ben... die Rossatron jongen, wat een geheugen heeft die vent, sterker nog, ik heb het idee dat de helft van wat ie schrijft niet eens door Beno genoemd is... Heb jij er stiekem boekjes bij Rossatron?