+0
Koos L
Yo gemeente, ik heb een probleem. Mijn computer start niet meer op, nadat ik tijdens de installatie van een of andere standaard Windows update m'n PC heb afgesloten. Op zich is er weinig aan de hand, ware het niet dat ik het Administrator-password nodig heb om de hele boel te herstellen. En dat password heb ik niet... De computer komt van het werk van m'n vader en daar zijn ze niet zo gek om dat password even publiek te maken.
Dus: is er misschien een andere oplossing? Ik hoor het graag.
Ik vrees voor je dat het antwoord 'nee' is. Ik neem dan aan dat je compu opstart tot je je moet aanmelden (met useraccount en ww), en dat ineens niet meer lukt...
Ik heb een laptop computer voor m'n stage, en had op een van de eerste dagen dat ik dat apparaat mee naar huis had, ff wat netwerkinstellingen (tijdelijk) veranderd (om de laptop in 't huisnetwerk & internet te integreren), waarna ik ook niet meer als user kon inloggen (vergelijkbaar probleem).
Ik kon toen zelf (ook na lang googlen), niet verzinnen hoe ik dat kan omzeilen. Volgens mij is dat simpelweg niet mogelijk.
Bij mij was de oorzaak, dat ik (qua netwerk instellingen) vrijwel alles mocht veranderen, behalve uit mijn domein gaan. Dat had ik door netwerkinstellingen aan te passen, wel gedaan (en dat kan de IT afdeling van je werk alleen) terugzetten (was easy to do).
Bij jou vind ik 't een vreemd verhaal. Windows updates bemoeien zich doorgaans niet met netwerkinstellingen of gebruikers accounts. Ik zit ff te denken waar dat aan kan liggen (naast de 2 dingen die ik noem). Ik kan dat niet bedenken, dus ik kan je niet helpen.
Als het inderdaad zit in een van de 2 dingen (gebruikersaccounts / rechten en of netwerkinstellingen (uit je domein gaan), dan heb je pech, en moet je (of je pa) ff langs ICT.
Het was gewoon zo'n automatische update van Windows, niks bijzonders volgens mij. De PC was verder gewoon in orde.
Als ik nu opstart krijg ik 5 opties (uit m'n hoofd):
Bij alle opties wordt het vervolgens zwart...
Maar als ik m'n harde schijf ergens in een andere PC inplug en dat kopieer, dan hoef ik toch niets kwijt te raken? Even opnieuw installeren en m'n documenten weer terugzetten toch? Offe...?
(Nee ik had geen backup...)
Hey, dat 't zwart wordt, is helemaal raar. Ik gokte er (in mijn antwoord op) dat net als in mijn geval toen, de inlogcombinatie niet meer als geldig werd gezien.
Als hij zwart wordt, vraag ik me af of je met administrator gegevens wel verder komt.
Verder over de manier die jij zegt (harde schijf eruit halen ergens anders inpluggen):
1: ik weet niet hoe blij ICT van je vaders werk daarmee is, maar dat kun je uiteraard zelf inschatten
2: ik vermoed dat je op die manier wel je docs kunt vinden. Via X:\documents and settings\profiles\vadervankoolieffijn\mijndocumenten (zoiets, je moet dan ff zoeken).
Dan moet het dus als extra harde schijf in een werkend systeem, zodat je via dat systeem je harddisk kan doorzoeken. Moet lukken lijkt mij.
Je kunt daarmee denk ik je docs redden, maar reparatie van het systeem lukt je denk ik niet. Je kunt wel die hardeschijf formatteren en winxp herinstalleren, maar jah dan moet je wel weten dat de werkgever van je pa daar wel bij mee is...
Bovendien moet je weten dat je op de computer die dus stuk is, wel kunt opstarten via cdrom (winxp installlatie cdrom). Soms hebben werkgevers de bios een password gegeven (daar stel je in of hij eerst via cdrom opstart en dan via harddisk of een andere volgorde).
Het is wel m'n eigen computer hoor, dus ik kan er mee doen wat ik wil. Het is gewoon een afdankertje van mijn grote vrienden bij GH-GPC.
Ik heb al geprobeerd om met een installatie cdrom te repareren en juist dan heb je het password nodig. Maar goed, ik heb geen zin om er mee naar Zwolle te gaan sjouwen, dus ik probeer eerst maar eens mijn bestanden te redden...
Klinkt bekend, dat wil zeggen: toevallig had ik gister hier op het provinciehuis hetzelfde probleem. Ik kreeg ook telkens een zwart scherm na elk van de 5 opties. Probleem bij mij was: stroomkabel zat er niet goed in waardoor de harde schijf te weinig stroom kreeg. Wat ik vermoed is dat je één of andere hardware probleem hebt. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat de harde schijf te weinig stroom krijgt (om wat voor reden dan ook, kapotte voeding bijvoorbeeld) waardoor hij niet opstart (en dus een zwart scherm oplevert).
wanneer je een ntfs partitie hebt blijf je wellicht het probleem houden met de inloggegevens. Dus voordat je gaat formateren of iets dergelijks drastisch dan moet je goed checken of alles wel bereikbaar is.
Wanneer er wel een ntfs partie aangemaakt is moet je even googlen naar een tooltje die dergelijke indelingen kan verplaatsen ( en zelfs kunnen vrijgeven).
Waar je ook je bestanden mee kunt redden en eventueel dingen mee kunt repareren is een knoppix-bootcd, klinkt mij een beetje als een MBR-probleem in de oren. Dus dat de bootloader/bootmenu niet weet waar hij iets vandaan moet halen. Bijvoorbeeld als een cruciaal bestandje corrupted is.
Een image voor een knoppix-cd kun je overal wel gratis van 't internet halen.
vraag ik me trouwens wel af hoe koos deze berichten kan lezen...
Computers te over in Nederland en ik weet ze te vinden.
Ik ga dadelijk eens kijken of ik wat verder kom...
[quote="Ingûh"]klinkt mij een beetje als een MBR-probleem in de oren. [quote]MBR probleem lijkt het mij niet. Dan zou hij ook niet het scherm krijgen van veilige modus, normaal etcetera. MBR is mater boot record (als je ' tzelfde bedoelt), en als daar iets mee mis is, is je hd onbereikbaar.
NFTS partitie tip is idd wel handig; maar je kunt ook gewoon de hd in een winxp pc proppen, (als extra schijf), dan zie je m.i. gewoon de bestanden die erop staan. Vervolgens kun je vanuit winxp dat ding formatteren (maar dat hoeft niet, dat kan ook in de setup van winxp).
Koos L had (als ik goed lees) geprobeerd via de win xp setup, 't systeem te repareren. Doe je dat niet, maar kies je tot herinstallatie, dan krijg je de optie om dat ding (in welk formaat je maar wilt) te formatteren.
Dat zou ik doen nadat je de bestanden veiliggesteld hebt ;).
Jeumig, het duizelt me van de termen. Knoppix, boot, ntfs partitie en MBR, het zegt me niks...
Als het trouwens een probleem met de voeding is (wat Praamstra ook had), wat dan?
Sja die termen...
Een computer is eigenlijk net als met lego. Dus als je aan een hardwareprobleem (die term lukt nog wel toch ;)) denkt, moet je ff zorgen dat je wat dingen gaat uitsluiten. Met een tweede computer kun je testen welke onderdelen wél, en welke onderdelen niet goed werken.
Soms is het zo dat bepaalde apparaten niet met elkaar willen samenwerken, dus daarom moet je altijd even in een zo simpel mogelijke configuratie proberen op te starten. Trek eens van de computer al je cdromspelers los (miss. heb je er wel 2), en je eventuele tweede harde schijf (dus de schijf waar windows xp niet op staat). Klinkt eng, maar is het helemaal niet. Per apparaat heb je meestal 2 snoeren lopen, die je prima ff kunt verwijderen. Als je ff onthoudt hoe het zat, kan er weinig mis gaan (tenzij je extreem statisch geladen bent, dus voorkom dat een beetje).
De meest minimale opstart variant is in je computerkast: moederboard erin (duhh) processor / koeler, geheugen en videokaart (die kan ook op het moederboard zitten (onboard dus)).
Misschien start je computer dan ineens al wel op. Zou best kunnen (hardware conflict).
Computers zijn soms niet helemaal voorspelbaar; dat is een beetje 't lastige ervan.
Wat ik je adviseer, is even iemand erbij halen die er een btje verstand van heeft, en ff een avondje met je wil klussen. En helaas ben ik niet beschikbaar voor hulp op locatie, ik woon namelijk tegenwoordig in Deventer...
Gewoon dat ding een paar beukers geven.
@JP: "expert daar word je wijzer van"
vrouwen zijn net zulke apparaten. @Koos: Ik heb niet echt bruikbare tips voor je, maar mijn ervaring heeft geleerd dat je soms beter gewoon kunt formateren dan eindeloos te blijven knoeien. Heb je zulke belangrijke bestanden dat je al bovenstaand geklooi (zie bovenstaande posts) aan wilt gaan? Volgens mij schiet dat nog niet echt op. Het kost namelijk erg veel tijd (dagen) om dergelijke problemen op te lossen als leek. Het is wel erg leerzaam, maar tegen de tijd dat je het aan de praat hebt zijn je belangrijke documenten alweer verouderd. Wat je nog wel kunt proberen is om via het oude DOS te werken. Als je daar wel in kunt komen is het volgens mij niet zo moeilijk wat documentjes te kopieren naar diskette. Aangezien je waarschijnlijk een computer van Cor of Zwier ernaast hebt staan, kun je via Internet makkelijk die commandos opvragen.Ingaande op het topic onderwerp heb ik nog een tip voor mensen die geplaagd worden door zich te moeten aanmelden elke keer dat ze windows opstarten. Wil je windows opstarten, maar krijg je steeds een inlogscherm dat je niet uit kunt schakelen? Het kan toch. Ga naar Start, Uitvoeren en typ "control userpasswords2". Haal nu het vinkje weg bij "gebruikers moeten een gebruikersnaam en een wachtwoord opgeven om deze computer te kunnen gebruiken", voer indien nodig het wachtwoord in (maar meestal heb je geen) en klik een aantal keer op ok. Nooit meer op Enter drukken om windows op te starten.
waar staat dat vinkje van ''gebruikers....gebruiken''?
Direct bovenaan in het eerste tabblad (gebruikers), dit is eeb tip voor XP Home, voor win 98 en xp pro weet ik het niet, maar waarschijnlijk werkt het ongeveer het zelfde.
Bij win98 kan het iig anders (weet niet of jou optie werkt) ga naar start-settings (of instellingen) configuratiescherm, netwerkoptie en kies dan uit het dropdownmenu windowsaanmelding.
Bij de volgende keer opstarten één keer op enter drukken (dus niks veranderen/invullen) en klaar is Kees, of iemand anders natuurlijk
Over de 'DOS' tip: sinds Windows XP gebruikt microsoft geen GUI meer op basis van DOS-modules, maar NT-technologie.
Dus grote kans dat de computer van Koos geen DOS heeft en als je idd de 'veilige modus' van XP krijgt, dan is het wellicht een hardeschijf probleem. En zou ik ook voor formatteren kiezen. Je moet dan alleen je bestanden veiligstellen. Als die op dezelfde partitie staat als de XP installatie kun je proberen of je via het booten op een Knoppix-cd wél bij je documentjes kunt.
Die moet je dan even kopiëren naar een ander medium en dan kun je gaan formatteren.
Tipje: maak een aparte partitie aan voor je documentjes, als je weer gesodemieter krijgt met Windows kun je die er rustig afknikkeren en er weer opzetten zonder gedoe met je documentjes (die veilig op een andere partitie staan). ;)
Regelmatig een verse kopie van Windows op je PC zetten is sowieso geen slecht idee, hoewel XP een stuk stabieler is dan de oudere 'thuisversies' muv Windows 2000, die ik persoonlijk de beste windowsversie tot nu toe vind.
Lennert en Zwier hebben al wat lopen klussen en mijn bestanden zijn sowieso veilig gesteld. Met het formatteren durfde ik niet echt te goochelen, maar het lijkt me dat dat ook wel moet gaan lukken.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips!