RC

Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt

In het autobiografische geheugen tekenen we onze persoonlijke lotgevallen op. Het is het register dat we raadplegen als iemand ons vraagt wat onze vroegste herinnering is, hoe het huis eruit zag waar we als kind hebben gewoond of wat het laatste boek is dat we hebben gelezen. Het autobiografische geheugen groeit samen met ons op. Het is onze intiemste metgezel, maar stelt ons ook voor vragen.
Waarom trekt het zich zo weinig van onze opdrachten aan, maakt het zoek wat we hadden willen bewaren, of komt het kwispelstaartend aandragen wat we juist hadden weggegooid om het kwijt te raken? Waarom zijn we vrijwel alles vergeten wat voor ons derde of vierde gebeurde? Hoe komt het dat geuren zulke vroege herinneringen losmaken? Waarom hebben we zo'n feilloos geheugen voor krenkingen? Waarom lijkt het leven sneller te gaan als je ouder wordt?
En dit zijn nog maar de alledaagse vragen. Het psychologische onderzoek naar het autobiografische geheugen probeert ook op te helderen waarom iedereen nog precies weet waar hij was toen hij hoorde dat prinses Diana was verongelukt, hoe déjà vu's ontstaan, waarom onze herinnering altijd voorwaarts en nooit achterwaarts verloopt, of hoe een damgrootmeester blind tientallen partijen tegelijk weet te spelen. Hoe kan het dat stervenden soms hun hele leven 'als een film' aan zich voorbij zien trekken? De antwoorden komen soms van de zolders of uit de kelders van de psychologie, en kunnen niet altijd tot in decimalen worden gegeven, maar ze hebben hun oorsprong in de nieuwsgierigheid naar dat deel van het geheugen dat tegelijk ons verleden en onze identiteit uitmaakt.
Een briljant boek, geschreven met de elegantie van een wetenschapper die zich voor iedereen begrijpelijk kan maken omdat hij zijn vak tot in de toppen van zijn vingers beheerst.

Douwe Draaisma (1953) is bijzonder hoogleraar in de geschiedenis van de psychologie aan de Rijksuniversiteit te Groningen.
Voor Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt is Draaisma in 2002 de J. Greshoff-prijs voor beschouwend proza toegekend, alsmede in 2003 de Eureka!-prijs voor het beste non-fictie boek op het gebied van kennis en wetenschap, de literaire Jan-Hanlo-Essay-prijs en de NIP-(Nederlands Instituut voor Psychologen)-Van Gorcum-media-prijs voor de eminente publicist op het gebied van de psychologie. De Hongaarse vertaling Miért futnak egyre gyorsabban az évek (Typotex) is verschenen, een Engelse (Cambridge University Press) en een Duitse (Eichborn Verlag); een Italiaanse (Marsilio Editore), een Spaanse (Alianza Editorial) en een Koreaanse (Eco Livres) zijn in voorbereiding.

OV-lezing
Donderdag 20 januari om 20:00 in de zaal achter de Noorderkerk.

wow dit klinkt nog eens interessant!!
Ik denk dat ik me daar dan ook maar nog eens een keertje ga laten zien.

L1Rn4urAyA7aTEe

Hee, laat ik ook eens gaan kijken dan. 't Is wel mijn vakgebied...

Echter, ook voor de gemiddelde leek is het zeer interessant. Iedereen heeft namelijk een autobiografisch geheugen, en iedereen heeft ook te maken met de eigenaardigheden hiervan. Ik citeer: 'Een briljant boek, geschreven met de elegantie van een wetenschapper die zich voor iedereen begrijpelijk kan maken omdat hij zijn vak tot in de toppen van zijn vingers beheerst.'

Koning David

Albert Mollema weet ook wie Douwe Draaisma is.

In het dubbeldikke kerstnummer van Vrij Nederland heeft Douwe Draaisma (ik vind het een beetje een naam uit de Donald Duck) ook een artikel geschreven. Het is ook te lezen op zijn website www.douwedraaisma.nl.

Als hij zulke mooie boekjes kan schrijven, is hij vast ook een interessant spreker!

die man kan't mooi zeggen weet ik toevallig.

ik ben erg benieuwd!

Er komt zelfs iemand uit Maastricht naar de lezing. Het is iemand van de Universiteit Maastricht die een essay schrijft over dit onderwerp. Des te meer reden om te komen als je in Groningen en omstreken woont.

Ik ben er zeker bij, interessant onderwerp!

L1Rn4urAyA7aTEe
RC schreef: 'Een briljant boek, geschreven met de elegantie van een wetenschapper die zich voor iedereen begrijpelijk kan maken omdat hij zijn vak tot in de toppen van zijn vingers beheerst.'

Hij is professor in de Geschiedenis van de Psychologie. Dus neuropsychologie of de psychologie van het geheugen is niet direct zijn vakgebied... ;)

Ik ben er ook bij!
Lijkt me erg interessant! :)

Jammer dat de OV niet op zijn website staat, terwijl we wel ingelicht worden over onder andere een lezing in de bieb van Hoogeveen.

Op de website las ik dat Draaisma gepromoveerd is bij Piet Vroon. Deze man heeft zeer interessante dingen geschreven. In zijn boek 'De wolfsklem. Evolutie van het menselijk gedrag' beschrijft hij enkele typische eigenschappen en ziekten van het menselijke brein en lichaam. Hij schrijft over dingen waar ik nog nooit van gehoord heb en laat zien dat we onszelf nog verschrikkelijk slecht begrijpen.

Ik hoop dat Draaisma ook zulke interessante dingen weet te melden en ik kom ook zeker naar de OV.

En ikke ook! :)

Het is bijna zover, en dan: draaien maar!

Wel tof dat we alvast een geanimeerdediscussie hebben kunnen houden over dit fascinerende onderwerp. :?

L1Rn4urAyA7aTEe

Ben benieuwd hoe het geweest is, kon er door omstandigheden niet bij zijn... :?

Ik vond het een mooi praatje, maar een beetje kort en niet zo prikkelend als ik het me had voorgesteld.

Hij had inderdaad wel wat langer door mogen gaan, maar als iedereen op tijd was gekomen had hij ook een kwartier langer kunnen spreken.

RC schreef: als iedereen op tijd was gekomen

hadden we een kwartier langer pauze gehad.

vet schreef: Ik vond het een mooi praatje, maar een beetje kort en niet zo prikkelend als ik het me had voorgesteld.

Ik vond het juist wel goed te volgen. En hoe prikkelend kan je het verder maken? Ik vond dat Luuk heb nog aardig liet nadenken. Dat had misschien meer gekund...

Hij had inderdaad wel wat langer door mogen gaan, maar als iedereen op tijd was gekomen had hij ook een kwartier langer kunnen spreken.

Ben ik mee eens. het kwartiertje later komen is logisch zou ik bijna zeggen, maar als mensen een half uur later nog binnenkomen, vind ik dat ook te laat.
Aan de andere kant vind ik het jammer dat de sprekert al weer zo vroeg weg moest. Kennedy woont niet in Groningen, en dat die dan op tijd weg wil om normaal in Utrecht te komen OK, maar deze heer woont in Groningen... Beetje jammer.

Maar verder een hele toffe OV!! :D