Volgende keer is op 3 februari.
Op Jeruzalem (p122).
om 20:00.

We kijken Nosferatu (de eerste draculafilm (1922)) en
the Great Dictator(chaplin, spot met Hitler(1940))

Meer info: IMDB.com
posters volgen

om dit topic even nieuw leven in te blazen (het dispuut heeft dat niet nodig, echt filmliefhebbers weten ons wel te vinden ;) ).

zoveel leuke films en zo weinig avonden om nog te vullen! :shock:

De afgelopen keer hebben we Frankenstein bekeken. een erg leuke film. We zaten aan de bank genageld, zo spannend was de film, echt geen oog dicht gedaan daarna!! :lol:

Maar wat de volgende keer?

op de nominatie staan:

Shichinin no Samurai
Seven Samurai speelt zich af in het feodale, 16e-eeuwse Japan, dat wordt geteisterd door oorlogen een rondtrekkende bendes. De film begint als één van die bendes een dorp aandoet, maar besluit terug te komen voor plunderingen als er geoogst is. Een dorpeling beluister dit gesprek en de dorpsoudste gaat op zoek naar werkloze samoerai, die het dorp willen verdedigen in ruil voor voedsel. Zij vinden een oudere, moegestreden samoerai, die sympathie opvat voor de weerloze dorpelingen en op hun verzoek ingaat. Hij rekruteert vijf andere samoerai en één meldt zich zelf aan: de onervaren, maar zelfbewuste Kikuchiyo (Toshiro Mifune). De zeven zijn ervaren vechters, maar weten dat zij een grote overmacht moeten trotseren.

Casablanca
Tijdens de Tweede Wereldoorlog runt de verbannen Amerikaan Rick Blaine een bar in Casablanca. Rick krijgt twee balangrijke douane-papieren in z'n bezit. Als de Nazi Strasser in Casablanca arriveert, doet de plaatselijke agent Renault alles om hem te plezieren: zo belooft hij dat hij ervoor zal zorgen dat de Tsjechoslowaakse verzetsleider Victor Laszo de stad niet uit zal komen om naar de VS te vluchten. Tot Rick's verrassing arriveert Laszlo in Casablanca met Rick's oude liefde Ilsa.

12 Angry Men
De jury moet gaan beslissen of een jongen schuldig is van de moord op zijn vader. Het lijkt allemaal heel duidelijk te zijn dat hij het heeft gedaan en alle juryleden denken snel naar huis te kunnen gaan. Maar één jurylid is niet overtuigd van zijn schuld en als één iemand tegen de veroordeling is komt er geen veroordeling. Ze zullen elkaar moeten zien te overtuigen van hun mening.

The Maltese Falcon
Sam Spade is een partner in een detective-firma. Op een dag moet zijn partner Miles Archer iemand schaduwen, waarbij hij wordt vermoord. Spade wordt nu in de gaten gehouden door de politie. De vrouw die Archer inhuurde, blijkt niet te zijn wie ze zegt dat ze is. Het blijkt dat Archer vermoord is om een zogehete Maltese Falcon, een beeldje van een valk, die naar zeggen kostbare juwelen bevat. Spade blijkt omringd te zijn door een groep vreemde personen die ook op dit beeldje uit zijn.

Det Sjunde Inseglet
Een ridder keert na de kruistochten terug naar huis, waar de pest heerst. Als hij terug in Zweden is, toont De Dood zich aan hem om te vertellen dat zijn tijd is gekomen. De ridder daagt De Dood uit voor een potje schaken om zijn leven. De ridder en De Dood spelen hun schaakpartij terwijl de personen in de omgeving proberen om om te gaan met de gevolgen van de plaag.

En ten slotte nog een (of twee) Hitchcocks, waarbij gedacht moet worden aan bijv north by northwest of psycho

Helaas hebben we nog maar 4 avonden die we als dispuut gaan vullen. Dit betekent dat er uit de 6 nominaties hierboven geopperd 4 gekozen gaan worden (of als er genoeg animo is en dit praktisch geregeld kan worden, een filmavond op soos?)

Wie bied?

Wat betekent 'Quod vide' eigenlijk?

xenophon schreef: We kijken Nosferatu (de eerste draculafilm (1922)) en the Great Dictator(chaplin, spot met Hitler(1940))

"Als ik aan Chaplin denk, denk ik aan hel."

http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=20693
pauljonathanpaulusI schreef: "Als ik aan Chaplin denk, denk ik aan hel."

jaaaaaahaaaaaaaa!

ik niet.

@vet: bedenk eens wat. Met een beetje basislatijn kom je een heel eind denk ik.

met pijn in mijn hart stem ik denk ik casablanca weg. of ik kies voor een film-noir videoavond, waarbij we zowel the maltese falcon gaan kijken als casablanca.

Ik ben voor 'Det Sjunde Inseglet' (vertaalt als het zevende zegel dacht ik).
Voor de mensen die Last Action Hero (Schwarzenegger) hebben gezien: de dood uit deze film komt erin voor (biosscene, vent met de zeis en de zwarte mantel).

hey, waar heb ik dat eerder gehoord! :shock:

wie komen er morgen? mail/bel/reageer maar!

L1Rn4urAyA7aTEe
xenophon schreef: Ik ben voor 'Det Sjunde Inseglet' (vertaalt als het zevende zegel dacht ik). Voor de mensen die Last Action Hero (Schwarzenegger) hebben gezien: de dood uit deze film komt erin voor (biosscene, vent met de zeis en de zwarte mantel).

Je denkt toch niet dat ik naar films met Schwarzi erin ga kijken? :o

Ik ben wel voor The Maltese Falcon en/of The Great Dictator, met een lichte voorkeur voor de laatste, anti-duits als ik ben.

Wie is schwarzi? en over the great dictator: jammer maar helaas. die hebben we dus al gezien. :roll:

@ xenophon: SQUEAK yourself!

Vanavond:
Dr. Strangelove or How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb.

Dit is een absolute Klassieker. 8)
Een satire/komedie van Stanley Kubrick met als thema de atoomdreiging US-USSR.

ooh ooh vet tof man! ik kom iig :lol:

L1Rn4urAyA7aTEe

Ach! Das ist ja super.. Na, dann werd' ich auch 'mal vorbeikommen. ;)

Hoera het is weer tijd voor dispuut! en u weet wat dat betekent!! IJzersterke klassiekers kijken, zodat u in elk gesprek weer de intelectueel kunt uithangen.

De volgende films staan voor komende week op het programma (dv):

Casablanca & 12 angry men

Dit belooft dus weer een goed gevulde avond te worden. Mede daarom starten we vroeg, om 8 uur stipt.

Zegt het voort, zegt het voort!!