wat is dit voor onzin om je direct af te gaan vragen in welke God pronkjewail geloofd? tuurlijk reageerde jean een beetje overtrokken, maar ik vind het ook nogal apart hoe er gereageerd wordt als mensen niet direct overal de wil van God in zien. Fijn en tof voor je als je in zulk soort dingen wel Gods nabijheid ervaart, maar val mensen die dat niet direct door willen trekken alsjeblieft niet zo aan zeg. Zo raar is het m.i. helemaal niet wat pronkjewail opmerkt. Ik denk dat je heel erg moet oppassen om bij alles wat jou goed uitkomt te roepen dat het de wil van God is. Hoe goed je ook bezig bent, dat wil niet zeggen dat je dan geen tegenslag meer kunt hebben.
en jermaine, hoe doen jullie dat evangeliseren nou dan? bij de ingang? veel suc6 morgen iig en ik hoop dat je tussen de bedrijven door je oordeel over die afgrijselijke muziek nog wat bijsteld.

Oprit sucks, maar nu dan toch een reactie van mij.

Ik begrijp dat mijn vorige reactie op sommige mensen misschien wat ongenuanceerd en negatief over is gekomen. Maar laat ik in de eerste plaats zeggen dat ik absoluut niet tegen evangeliseren ben. Respect voor de mensen die zich ervoor inzetten. Ik zou het zelf nooit (zo) kunnen.
Wat ik echter wel doe, is me in andere mensen proberen in te leven. Mensen die in het dagelijks leven al dan niet bewust zonder God leven. En dan probeer ik me voor te stellen hoe ik het zou vinden als wildvreemden me aan gaan spreken over het geloof.

In dit specifieke geval stel ik mezelf voor als iemand die naar dat feest komt om daar lekker te dansen en gezellig te doen. Alle dagen van de week heb je het gezeur van docenten of bazen aan moeten horen, en zo'n feest is een mooie afsluiting van het jaar en een lekker begin van de zomer. Zo heeft iedereen zijn dingen om naar uit te kijken. En als je een beetje inlevingsvermogen hebt, lijkt het me voor de hand liggen dat mensen (daar althans) niet staan te wachten op het evangelie. Daar zijn ze niet voor gekomen, en daar hebben ze op die avond bewust voor gekozen. Punt. En dan vind ik het persoonlijk best brutaal als je dan willens en wetens toch op die mensen af gaat stappen.
Als je zelf een leuke avond gepland hebt zul je het toch ook niet waarderen als vreemde mensen ineens gaan vertellen over hun familieproblemen of de voordelen van het rijden onder invloed? Ik zou dan ook zeggen, respecteer hun keus en ga jezelf niet krampachtig in de kijker werken. Want zoals ik al zei werkt dat volgens mij alleen maar averechts.

Mijn probleem ligt dus niet zozeer bij het evangeliseren an sich, maar bij de manier waarop het hier wordt gedaan. Het lijkt steeds meer te gaan om de sensatie (hee) en de voldoening voor de mensen die ermee bezig gaan. Dat iedereen probeert om het zo groot mogelijk aan te pakken, zonder daarmee realistisch in te schatten hoe groot de kans van slagen is. Het is een soort wedstrijd geworden om te zien wie het meeste lef heeft en op de meest gewaagde plek durft te gaan staan. Natuurlijk zullen de bedoelingen goed zijn, maar volgens mij slaat het met dit soort ondernemingen een beetje door.

Dan nog wat reacties op de verschillende posts.

Niels, ik heb niet geprobeerd om mensen te bekeren. Ik heb wel geprobeerd om mensen te vertellen over het geloof. Hoe ik het beleef, waarom ik eraan meedoe, wat de 'voordelen' zijn, waar ik moeite mee heb. Alleen doe ik dit niet bij een eindeloze rij mensen in de hoop dat er eentje stopt om naar me te luisteren. Mijn ervaring is dat mensen best bereid zijn te luisteren, als je laat merken dat je ook echt interesse toont in wat zij te vertellen hebben en hoe zij er zelf over denken. En dat werkt het beste als je persoonlijk met iemand praat. Dit zal ongetwijfeld ook gebeuren bij evangelisatie-projecten, maar het zal wellicht weinig de diepte ingaan zoals ik dat zelf wel heb meegemaakt met mensen.

Jurrian, je schrijft de punten die ik ook duidelijk probeerde te maken wat genuanceerder op, zodat meer mensen zich erin kunnen vinden. Bedankt daarvoor. :wink:

Buffy, ik snap jouw opmerking dan ook niet helemaal. Ik neem dat je met 'menig andere sjaar' mij bedoeld? Want in feite zegt Jurrian wat ik ook heb gezegd, alleen in wat mildere bewoordingen. Als je goed leest zul je zien dat de woorden hypocriet en triest uit mijn eerste post geen van beide betrekking hebben op het evangeliseren zelf. Alleen bepaalde stukken uit de eerste tekst kwamen zo op mij over. Zeker het woord triest heb je helemaal uit het verband gerukt, want dat ging over de gebruikte kleding. En als je dat onterecht vindt, dan is dat 'gewoon' een verschil van mening.

Dorien, wij staan hier compleet verschillend tegenover. Dat wist ik al, en dat zal ook wel zo blijven. Ik had dan ook zo'n soort reactie verwacht. Dat mensen het evangelie uit willen dragen vind ik prima. Zie ook bovenstaand stuk. Alleen de manier waarop vind ik volledig ongepast. Waarom moet je met alle geweld bij zo'n festival gaan staan? Is dat stoer? Zijn daar veel potentials? Luistert men daar beter? Ik snap gewoon niet waarom deze mensen zo enorm nodig overal aanwezig moeten zijn. Denk alsjeblieft ook na over de negatieve gevolgen die zo'n actie met zich meebrengt en ga niet proberen om het in ieder geval maar onder de aandacht te brengen. Want in dit geval gaat volgens mij het principe van 'als er maar over gepraat wordt' niet op.
Het mag duidelijk zijn dat ik geen bezwaar heb tegen mensen die hieraan mee doen. Ik wil alleen wel nadrukkelijk vragen om na te denken of er niet andere manieren zijn waarop je meer (positief) resultaat kunt boeken.

Jermaine, je zegt niet te willen verzuimen Gods liefde met anderen te delen. Maar dan vraag ik me weer af: waarom nou op dit feest? Als je geen bezwaar hebt tegen het feest, waarom ga je daar dan staan?
Ik krijg steeds vaker het idee dat evangeliseren een hype is. Als het maar op zo groot mogelijke schaal en zo opvallend mogelijk gebeurd is het wel goed. Maar is dat waar het om draait? Natuurliijk niet. Het gaat erom dat mensen over God te horen krijgen. Maar daarmee is het niet afgelopen. En die volgende fase schiet er bij deze manier van evangeliseren volgens mij bij in.
Mensen horen en verwerken dingen aan de hand van ervaringen uit het verleden, sociale omgeving, enzovoorts (zie ook: cognitief systeem). Aangezien een groot deel waarschijnlijk (!) niet in God gelooft, zal dat meespelen bij het horen van jullie verhalen. Gelovigen worden gezien als een vreemd volkje wat best mag bestaan, zolang ze je maar niet lastig vallen. En dit is waar, want dat heb ik van heel veel verschillende mensen gehoord. Gevolg is dat een praatje van jullie bij zo'n feest dat beeld bevestigt en een negatieve spiraal versterkt. Dit is slechts een zelf bedachte theorie, maar ik ben er op basis van ervaring van overtuigd dat het zo wel ongeveer werkt.
Ook in jouw reactie zie ik mijn eerdere woorden hypocriet en zielig terugkomen. Ik verwijs hierbij naar mijn reactie op Buffy. Lees goed wat er staat. Want je schildert mij hier nu onterecht af als een soort anti-evangelist.
Dat 1 belangrijker is dan 37.000 slaat op de gelijkenis van de herder neem ik aan? Maar ik herhaal nog maar eens, wat doe je met die andere mensen die zich wellicht alleen maar meer tegen het geloof gaan afzetten door zo'n evangelisatie? Kun je het rechtvaardigen dat 1 persoon geïnteresserd raakt in de bijbel, terwijl honderden anderen de andere kant op dwalen? Ik zou dan toch denken dat je die ene persoon ook op een andere, meer voor de hand liggende plek kunt aanspreken. Daarmee voorkom je dat onwillenden er 'last' van hebben. Het is misschien heel zakelijk gedacht, maar ik denk dat je toch een beetje naar het rendement moet kijken.

Hugo en Harmen, ik ben het met jullie eens. Veel gebeurtenissen worden naar mijn idee onterecht toegeschreven aan een wonder van God. Hier zullen waarschijnlijk redelijk wat mensen over vallen, maar dit komt gewoon voort uit mijn nuchtere denkwijze. Daar hoeft niemand dus een discussie over aan te zwengelen, want daar zal ik niet van af stappen.

Ik hoop dat het duidelijk is dat ik absoluut geen aanval wil openen op mensen die hieraan mee willen doen. Maar nogmaals, volgens mij zijn er tig andere manieren die zowel prettiger als effectiever zijn. Zeker nu Jermaine heeft gezegd dat het hun niet om dit feest gaat snap ik niet wat de toegevoegde waarde ervan is.

jean schreef: Waarom moet je met alle geweld bij zo'n festival gaan staan? Is dat stoer? Zijn daar veel potentials?
Ik heb zojuist dit topic voor 't eerst gelezen, omdat ik een tijdje weggeweest ben. Ik wil een aantal opmerkingen maken: - als eerste vind ik het goed dat over evangelisatie acties gepraat wordt. Een goede discussie over effectiviteit (waarin alle standpunten genoemd mogen worden) is iets wat ik erg goed vind; en bij voorkeur mét onderbouwing als 't even kan ;). Ik wil verder wel een aantal opmerkingen plaatsen. - Anderen hebben al opgemerkt dat de reacties wel erg negatief waren, en ook bot uitgedrukt. Ik wil een aantal positieve en negatieve punten eruit lichten en een paar opmerkingen maken... - "Het verhaal van de wonderlijke kurkdroogwording is prachtig. Maar ook redelijk hypocriet." Deze opmerking vind ik belachelijk. Je kunt er zelf geen bal van geloven; maar zij geloven het wel, en dat is voor hun een gelovig vertrouwen wat je ze niet kan ontnemen. Hierin zijn ze oprecht, en dús niet hypocriet. Ik ben het ermee eens dat het lastig is om aan te geven wat nu wel Gods werk (en gebedsverhoring) is; maar soms kun je bepaalde dingen zeker weten na gebed, en als mensen daarover vertellen, zijn zulke termen ongepast. - Naast de rode kleding die Jean tegen de borst stuit, geldt de plaats van evangeliseren. Je zegt dat ze geen zin zullen hebben, net vrij zijn van vervelende leraren etc. en dat ze bijv. naar de camping of zo moeten. Je kunt ook zeggen: hier komt dé doelgroep die je moet hebben, namelijk de leeftijden 17-25 (misschien een wat bredere categorie). Die vind je stúkken minder op de camping. Laat het nu toevallig zo zijn dat uit onderzoek blijkt dat juist in díe leeftijden, mensen het meest open staan voor spirituele zaken. En of ze dat ook zijn tijdens sensation, is een vraag waarover je kunt discussiëren. Ik vind zelf dat het best mogelijk is om manieren te verzinnen om ook daar aanwezig te zijn, en om Gods boodschap uit te dragen. De manier waarop is een goed punt; misschien is rood niet gelukkig gekozen... - Verder wordt over de balans gesproken, wat ik opzich wel terecht vind. Weegt het aantal nieuwkomers op tegen de afhakers? Ik vind dat je hiermee rekening moet houden als 'evangelisten'. Maar ik wil ook sterk benadrukken dat we hierin zéker niet al te terughoudend moeten zijn. Als mensen geen zin hebben in een gesprek, dan kunnen ze gewoon nee zeggen. Hebben ze wel even zin, dan heb je een gesprek.... Een vervelend opdringerige methode is voor beide partijen ongunstig; en ik ben van mening dat je op zo'n festival wel degelijk mogelijkheden hebt. Lees bijv. in boeken als Visserslatijn van Peter Scheele. Mensen zijn vaak eerst wat nonchalant als ze überhaupt even zin hebben om te reageren; maar dat kan (ook naar mijn ervaring) zeker leiden tot zeer leuke gesprekken als je even doorprikt, en echt interesse toont. Ze vragen over jouw leven, en jij over hun leven, en gaat vriendelijk uit elkaar... -
jean schreef: "als wildvreemden me aan gaan spreken over het geloof. " ....."En als je een beetje inlevingsvermogen hebt, lijkt het me voor de hand liggen dat mensen (daar althans) niet staan te wachten op het evangelie. "...."vind ik het persoonlijk best brutaal als je dan willens en wetens toch op die mensen af gaat stappen. "......"werkt dat volgens mij alleen maar averechts. "
Aanspreken op klinkt heel negatief, en reken er maar op dat het zo niet werkt. Ik denk ook dat het niet zo werkt in de gesprekken die jij voert met vrienden, als het over het geloof gaat. Je vertelt mensen wel waarom je er staat, en waarom het relevant is, en dat je zou moeten kiezen (die boodschap in fatsoenlijk/begrijpelijk nederlands vertellen is overigens nog vrij lastig....) maar aanspreken op is zeker niet de sfeer waarin zo'n gesprek plaatsvindt. Iedereen heeft z'n eigen verantwoordelijkheid, en daar kun je het over hebben. Ik zeg kun, want ik stel me zo voor dat je eerst iets aanbiedt (een flyer) of mensen eerst vraagt of je ze iets mag vragen etc... En je dan zegt waarvoor je er staat. Dat mensen er niet op wachten.... ik zou zeggen dat ze het niet verwachten, maar dat wil niet zeggen dat het per definitie slecht ontvangen wordt. Daar is nog wel enige discussie over mogelijk, en dat hangt natuurlijk ook af van de manier waarop je de actie invult. Over 'brutaal' of niet, kun je weinig zeggen behalve de kledingskleur (wat even een apart verhaal is). Als het gaat om mensen iets vertellen, vind ik het denk ik niet brutaal; afhankelijk van de werkvorm. Als je mensen de mes op de keel zet, vind ik het vrij brutaal, maar als je andere manieren bedenkt, die vriendelijker overkomen, kan het een wederzijds positief gesprek worden, ookal zul je het vaak niet met elkaar eens worden... Willens en wetens vind ik, zoals je begrijpt overtrokken, want dat hangt gewoon compleet af van de invulling. Buiten de rode kleding kan er gewoon veel goeds gedaan zijn. - Over dat goede: Vooral hun manier om zo direct met mensen om te gaan(te bidden, en vragen of mensen jezus willen aannemen en de kracht die gevoeld wordt), vind ik aansprekend, en is voor mij vrij ongewoon. Ik vind zoiets heel knap, en ik vind het ook mooi om te horen dat hier mensen voor open bleken te staan. Je weet nooit hoe e.e.a. verder gaat. Je kunt altijd de boel wegredeneren met 'ze had een emotioneel zwakke bui en zei toen maar ja tegen Jezus), maar ik denk toch dat dat niet goed is. Ik denk dat het ook goed is om voor deze mensen te bidden; want als ze inderdaad open staan, is er voor hun best een ingrijpende verandering in hun leven.... - "Het is een soort wedstrijd geworden om te zien wie het meeste lef heeft en op de meest gewaagde plek durft te gaan staan. Natuurlijk zullen de bedoelingen goed zijn, maar volgens mij slaat het met dit soort ondernemingen een beetje door. " (van Jean): ik vind het goed dat hier kritisch naar gekeken wordt. Voor mijzelf geldt dat ik hier ook wel eens aan denk. Alles draait hier om je motivatie. Ga je voor de act of ga je voor de te verkondigen boodschap? Maar ik denk zelf dat het heel goed is om juist ook op die evenementen op te komen dagen (naast andere). Om te laten zien dat je niet alleen op de camping staat, of op de marktkraam (waar sowieso vrij weinig mensen komen). Je kunt bijvoorbeeld laten zien dat je als christenen dit soort muziek ook mooi vind, en je daar ook van kunt genieten (je haalt vooroordelen weg bij de enorme massa's mensen die denken dat christenen, mensen zijn die alleen songs uit het psalmboek kennen, en een afschuw hebben van dit wereldse. Ik weet zeker dat de medewerkers vragen zullen krijgen als: vinden jullie dit dan een slecht evenement? En daar kun je best een antwoord opgeven waarin je vooroordelen over christenen weg kunt halen. Bedenk dat er eigenlijk vrij weinig kennis is over 'ons als christenen' bij de ongelovigen, behalve als wat standaard zaken, dat we erg streng zijn, geen sex voor 't huwelijk mogen, en we naar de kerk moeten. Gechargeerd, maar vaak waar. Je kunt ze hierbij vertellen dat dat niet de belangrijkste dingen zijn, maar dat het gaat om leven voor God (in hedendaags nederlands en voorzien van uitleg :)). - "En dat werkt het beste als je persoonlijk met iemand praat. Dit zal ongetwijfeld ook gebeuren bij evangelisatie-projecten, maar het zal nooit de diepte ingaan zoals ik dat zelf wel heb meegemaakt met mensen. ".Mee eens: evangelistatie onder 'kennissen / vrienden' is effectiever; hier is simpelweg onderzoek naar gedaan. Ik vind dat dat ook de plicht is van alle christenen. Ik vind het een schande als je ergens 1 jaar werkt, en dat mensen niet weten dat je christelijk bent. Maar naast dit (wat iedereen moet doen) vind ik dit soort acties ook zeker belangrijk. - "Waarom moet je met alle geweld bij zo'n festival gaan staan?" (weer van Jean). Met alle geweld is volgens mij niet van toepassing; voor zover ik het begrijp (en ik heb het topic nu 2x gelezen), heb je met name ergenis tegen de rode kleren, en wellicht tegen methoden die volgens mij niet uitgebreid beschreven staan. Dus wat is alle geweld? Leg dit nog een keer uit, of, als je dit snel getypt hebt in ergenis: zorg dat je in dit soort discussies je woorden iets zorgvuldiger kiest. - Het principe van 'als er maar over gepraat wordt' gaat inderdaad nooit op. Je moet altijd verder denken, en dat kan voor mij ook zeker onderwerp van discussie zijn, hoe je dit invult en kunt invullen... Bij deze opmerkingen wil ik het laten. Het is erg lang geworden, maar zie het vooral ook als een voorschot voor de komende 7 dagen, omdat ik zelf naar Wateren toe ga; voor E&R. Niet voor de hype of voor de stunts, maar om mensen over God te vertellen. Na die periode zal ik wel weer es reageren. Afsluitend: ik vind het goed dat er kritisch gekeken wordt naar evangelisatie acties (effectiviteit, werkmethoden etc...). Hiernaast wil ik ook oproepen om hiervoor te bidden. Voor alle E&R projecten, maar ook voor AiA en alle 'projecten' van christenen in hun omgeving: kennissen vrienden etc. want ook dat is zéér belangrijk.

Ok, nog even kort dan. Niet inhoudelijk, maar over mijn manier van schrijven.

  • Het woord hypocriet is blijkbaar in slechte aarde gevallen. Dit neem ik dan ook terug (hoewel ik het niet ga wijzigen). Maar (nog maar eens) even voor de duidelijkheid: dit ging niet over evangeliseren, maar over het idee dat je allerlei mooie dingen kunt ontdekken terwijl je weet dat er ook zoveel (misschien wel meer) ellende en tegenslagen zijn.

  • Ook de rest van mijn stukken is niet met het oog op subtiliteit en voorzichtigheid geschreven. Verwacht niet dat ik om dingen heen ga praten, zo zit ik niet elkaar. Het kan bot over komen, maar mensen die me kennen weten dat ik het goed bedoel. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

  • Zinnen als 'Deze opmerking vind ik belachelijk' trek ik slecht. Ik zeg ook wat ik vind, maar zal mensen niet persoonlijk aanvallen. Hier worden meningen uitgewisseld, geen veroordelingen. Je mag van mij zeggen dat je het niet mee eens bent, maar ga het niet op de persoon spelen. Ik ben ook niet zachtzinnig, maar probeer (!) het in ieder geval netjes te houden.

  • Het valt me op hoe slecht mensen lezen. Er zijn mij nu al meerdere malen opmerkingen in de mond gelegd die gevormd zijn door verkeerd lezen. Als dit een paar posts na elkaar gebeurd kom ik als een soort boeman uit de bus. Niet goed.

Oh ja, toch nog een inhoudelijk dingetje. In de eerste post van Jermaine gaat het over zwarte kleding en afgrijselijke teksten. Ik zou het op zich wel interessant vinden om hier meer over te horen. Want zoals je het daar neerzet klinkt het als een soort afschrikwekkend horror-festival. Terwijl ik feesten ken die de sfeer van Sensation verpulveren.

Jean schreef: Ok, nog even kort dan. Niet inhoudelijk, maar over mijn manier van schrijven. - Het woord hypocriet is blijkbaar in slechte aarde gevallen. Dit neem ik dan ook terug (hoewel ik het niet ga wijzigen). Maar (nog maar eens) even voor de duidelijkheid: dit ging niet over evangeliseren, maar over het idee dat je allerlei mooie dingen kunt ontdekken terwijl je weet dat er ook zoveel (misschien wel meer) ellende en tegenslagen zijn.

In het stuk waar je hypocriet voor 't eerst noemt, zeg je: "Het verhaal van de wonderlijke kurkdroogwording is prachtig. Maar ook redelijk hypocriet.". Als jij inderdaad verwijst naar ellende en tegenslagen (wat in 't oorspronkelijke stukje tekst ook voorkomt) is je woordkeus volgens mij onjuist en daarmee verwarrend. Volgens mij is een situatie niet hypocriet te noemen, mensen kun je wel hypocriet noemen, wat iets betekent als huichelachtig / schijnheilig. Vandaar ook de verwarring, en mijn opmerking dat ik die stelling belachelijk vind.

Waarschijnlijk vind je het paradoxaal en mogelijk ook oneerlijk dat er natuurrampen zijn met veel regen, terwijl jij toevallig op een droog dansfeest staat. Het misverstand zit dus in het woord hypocriet, wat volgens mij altijd naar mensen verwijst.

Jean schreef: - Ook de rest van mijn stukken is niet met het oog op subtiliteit en voorzichtigheid geschreven. Verwacht niet dat ik om dingen heen ga praten, zo zit ik niet elkaar. Het kan bot over komen, maar mensen die me kennen weten dat ik het goed bedoel. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
Je hoeft van mij niet subtiel te zijn en verdekt of verzachtend zeggen wat je denkt. Blijf vooral zeggen wat je vind, maar precies zeggen wat je vind vind ik wel belangrijk om verwarring te voorkomen. En ik heb een aantal punten genoemd waar ik nog wel reactie op zou willen hebben. (zoals wat je bedoelt met 'alle geweld', en nog wel een aantal andere dingen).
Jean schreef: - Zinnen als 'Deze opmerking vind ik belachelijk' trek ik slecht. Ik zeg wat ik vind, maar zal mensen niet persoonlijk aanvallen. Hier worden meningen uitgewisseld, geen veroordelingen. Je mag van mij zeggen dat je het niet mee eens bent, maar ga het niet op de persoon spelen. Ik ben ook niet zachtzinnig, maar probeer (!) het in ieder geval netjes te houden.
Als je mijn vorige opmerking leest over de term hypocriet, zul je het begrijpen. Ik vind de opmerking zoals die er staat belachelijk (en dat is overigens mijn goed recht). Je kunt niet in de harten van die mensen kijken. Uit jouw uitleg blijkt dat je woordkeus ongelukkig (en volgens mij zelfs onjuist) en daardoor verwarrend is. Waarschijnlijk is jou wel opgevallen dat ik zelden zeg dat ik een mening van iemand belachelijk vind; maar zoals deze er beschreven staat/stond was voor mij belachelijk. En daarbij geld voor mij het zelfde idee als degene die jij hanteert: ik schrijf wat ik vind, zonder verzachtingen etc...
Jean schreef: - Het valt me op hoe slecht mensen lezen. Er is mij nu al meerdere malen opmerkingen in de mond gelegd die gevormd zijn door verkeerd lezen. Als dit een paar posts na elkaar gebeurd kom ik als een soort boeman uit de bus. Niet goed.
Ik wil ook zeker niet op de persoon spelen, alleen als je je mond opentrekt op het forum, heb je gewoon kans dat mensen het wel of niet met je eens zijn. Ik heb ook benadrukt dat ik het juist goed vind dat mensen zeggen wat ze vinden, en blijf dat vooral doen. Probeer zo precies mogelijk te zijn. En hoewel ik jouw naam noem, vind ik niet dat ik 'het op de persoon speel' maar ik heb alleen naar jouw teksten verwezen (omdat die quote functie op zoveel stukjes me teveel werk was). En die opmerking over 'belachelijke mening' is denk ik nu helder... Ik heb voor jouw bijdragen meer respect dan voor bijdragen die slechts 'ja helemaal mee eens!!' als inhoud hebben. Je komt met argumenten, die weliswaar aangevochten worden... Maar dat mag op 't forum ;).

Hej hoi,
Ik heb dit topic net 's even helemaal doorgelezen en werd een beetje verdrietig. Wat zijn we ook een stel mensen met elkaar zeg. Maargoed, dit is blijkbaar wat ons bezighoudt. Discussieren over evangelisatie en over de manier waarop je je mening opschrijft.

Ik denk dat we een keer moeten wegstappen uit ons eigen kleine wereldje van ervaringen en binnen moeten stappen in de werkelijkheid van God. Een werkelijkheid die groter is dan ons hart, verstand en onze beleving. God heeft zich laten kennen in de geschiedenis. Lees de bijbel erop na :wink: Hij kan grote dingen doen.

David bidt in psalm 22
Nochtans zijt Gij de Heilige,...
op U hebben onze vaderen vertrouwd,...
en Gij deed hen ontkomen,
tot U hebben zij geroepen en zij werden gered,
op U hebben zij vertrouwd en zijn niet beschaamd.

Dit hoeft niet te betekenen dat alle bezoekers van het festival er DUS positief op zullen reageren, maar ook zeker niet om de hele boel dan maar af te keuren.

Wat al eerder gezegd is. Dat je gericht bent op God en dat je door Zijn Geest werkt. Dat is belangrijk.

Ik heb niet zoveel verstand wat sensation allemaal inhoudt. Geen idee. Maar van wat ik ervan gehoord en gezien heb komt het bij mij een beetje religieus over. Al dat wit. En wordt er niet muziek gedraaid waar je helemaal in opgaat ((als een soort trance ofzo). Ik denk dat veel mensen die daar komen juist wel openstaan voor 'mysterieuze' dingen. Maar ja, ik heb ook geen zin meer om hier nog verder over door te gaan. (bedtijd :freak3: )

truste

Ik snap niet dat iedereen het opneemt voor de evangeliserende sensation-gangers, mag je als je zelf niet evangeliseert daarom geen kritiek hebben op de methoden die mensen gebruiken die wel evangeliseren?
ik heb toch een paar vraagjes, er wordt gezegd dat het heel mooi is dat er met allerlei mensen gebeden wordt enzo, en een meisje haar buikpijn was daarna verdwenen. maar als dat meisje nou straks thuis is en ze heeft hoofdpijn, dan gaat ze bidden, en misschien gaat et dan wel niet ineens weg, wat dan? dan ziet zij het nut van bidden verder ook niet meer in lijkt mij. Maar ik heb het idee dat het daar niet eens omgaat, zolang je maar iemand over Jezus verteld is het goed, de rest stuurt God wel ofzo.
Over de plotseling opgehouden regen heb ik al wat gezegd, ik vind het heel gevaarlijk om daar meteen de wil van God in te zien. Je kunt het net zo makkelijk omdraaien. Dat wordt vroeg of laat tegen je gebruikt.
Verder denk ik dat je als evangelisatie-groepje gewoon een afweging moet maken van de balans, en als die negatief uitvalt, dan moet je het gewoon niet doen. Hoe enthousiast je ook bent. Zoek dan een manier waarop het wel effect heeft.
En over die vooroordelen over christenen die weggenomen werden, volgens mij worden die juist heel erg bevestigd. Iedereen loopt in het wit, zij in het rood. In Jermaines eerste post heeft hij het over afgrijselijke muziek, dus hij zal wel niet gaan vertellen dat hij ook van die muziekstijl houdt. Ik zie echt weinig positieve reclame.
Maar ik ben wel benieuwd naar hoe het evangeliseren nou precies ingevuld wordt, bij de ingang?

Agnes, ik snap niet zo goed wat er mis is met discussie over evangelisatie. Blijkbaar kunnen mensen er zeer verschillend over denken, en het lijkt me dan niet verkeerd om daarover van mening te wisselen.
Met je opmerking over de werkelijkheid van God binnenstappen ben ik het geloof ik wel eens. Hoewel ik niet zeker weet of ik hem op de juiste manier geïnterpreteerd heb. Ik zie ook dat het mensen steeds meer gaat om de beleving en de wonderen. Zie ook de hype van het evangeliseren waar ik het over had. En volgens mij wordt daarbij niet de diepte ingegaan die wel nodig is om door het geloof geraakt te worden.

Het beeld wat van Sensation wordt geschetst is inderdaad mysterieus. Religie lijkt me niet meespelen. Ik ben er zelf nooit geweest, maar kennissen van mij wel. En voor zover ik het uit de verhalen en beelden kan halen is de onderliggende boodschap die de organisatoren erin willen leggen nihil, en wordt deze door de bezoekers niet op die manier ervaren. Ze willen het feest wat extra flair geven door er een mystiek tintje aan te geven. Maar uiteindelijk gaat het gewoon om de gezelligheid en het dansen. Dat er mensen helemaal in de muziek opgaan zou best kunnen, maar dat gebeurd zo vaak. En daar is volgens mij niks mis mee. Het wordt teveel neergezet als een duivels en occult festival, terwijl dat hartstikke meevalt. Het is gewoon een commercieel trucje om het aansprekender te maken.

Je schrijft dat de mensen daar openstaan voor mysterieuze dingen. Is dat slecht? Ik vind het juist gezond. We geloven hier allemaal dat er meer is tussen hemel en aarde. Maar moet het daar dan maar bij blijven? Er is zo veel te ontdekken, en dat wordt zo weinig gedaan. Ik ben van mening dat het helemaal niet slecht is om van mystiek te houden. Je bent dan toch niet ineens afvallig ofzo? Wat ik me ook afvraag; als je als christen naar zo'n festival gaat, ben je dan verkeerd bezig? Dit is wellicht wat off-topic, maar ik merk dat het als een soort stadion vol kwade machten wordt gezien. Terwijl het mij best een tof feest lijkt. Jammer dat het zo duur is alleen. :wink:

Roberto, de woordkeus uit mijn eerste post zullen maar laten rusten. Laat in ieder geval duidelijk zijn dat ik de mensen geen etiket op plak, maar hun woordkeus ook niet ideaal vond. Het woord paradoxaal zou je hier kunnen plaatsen, maar dat is volgens mij in het geheel wel op God van toepassing. Vandaar dat ook veel mensen moeite hebben om in Hem te geloven. Maar genoeg hierover. Je laatste stukje over het verkeerd lezen volg ik trouwens niet helemaal. Dat gaat namelijk volgens mij weer over het op de persoon spelen, terwijl het mij ging om woorden en zinnen die domweg verkeerd worden gelezen. Geen verwarring door woordkeus dus.

Dan nog over je vorige post.
Je kunt inderdaad zeggen dat bij zo'n festival de doelgroep in grote getale te vinden is. En dat ze open staan voor religieuze dingen kan ik me ook goed voorstellen. Dus na een optelsommetje zou het de ideale plek moeten zijn om te evangeliseren. Ik wil dit alleen weer koppelen aan de balans na zo'n avond. Want hoewel veel jongeren openstaan voor religie, denk ik dat de situatie bij zo'n dansfeest niet ideaal is. Denk ook aan die tientallen studenten die je in de Herestraat over van alles en nog wat aanspreken. Terwijl je op sommige momenten best bereidt zult zijn om te luisteren, zul je vaak toch je eigen zaken die je gepland hebt voor laten gaan. Ze zullen niet allemaal boos of geïrriteerd raken, maar ze zullen het wel meenemen voor bijvoorbeeld de volgende keer dat ze weer worden aangesproken.
Je schrijft dat mensen eerst wat nonchalant zijn, maar daarna wel eens interesse tonen. En juist daarom denk ik dat zo'n festival niet geschikt is. Je hebt daar weinig tijd en gelegenheid om mensen over te halen om naar je te luisteren en zich erin te verdiepen. Ze staan daar vol opwinding over het grote feest waar ze naartoe gaan, en zullen echt niet even uit de rij stappen om met je op een bankje te gaan praten.
Dan volgt er een geval van verkeerd lezen waar ik het over had. Je denkt dat ik schreef dat ze mensen op hun geloof aanspreken. De quote staat erboven, en daar staat duidelijk in 'over het geloof aanspreken'. Dat lijkt me toch een belangrijk verschil. De aanvallende houding die ik schijnbaar aan die mensen toe zou schrijven is dus helemaal uit de lucht gegrepen. Ik snap heus wel dat je niet verwijtend of overdonderend op die mensen af kunt stappen, en dat ze dat ook niet doen. Dit was de aanleiding voor mijn vorige opmerking over het verkeerd lezen.
Het woord 'brutaal' gebruikte ik omdat ik van mening ben dat mensen zelfs op hun (toch wel bijzondere) avondje uit allerlei vragende mensen tegenkomen. Ik snap dat je een zo groot mogelijke groep wilt aanspreken, maar volgens mij is het resultaat niet dusdanig fantastisch dat je daar beter kunt staan dan op andere plekken. Hierbij kom ik weer uit op de eindbalans van de avond.
Het is mooi dat je op zo'n avond duizenden mensen uit de doelgroep bij elkaar hebt. Maar dan lijkt het steeds meer te gaan om kwantiteit, en niet meer op kwaliteit. En dat is wat mij hoofdzakelijk tegenstaat aan deze actie. Het lijkt meer op een loterij waarbij je zoveel mogelijk loten koopt en er een heleboel kleine prijsjes te winnen zijn. (!! Ik zeg niet dat een bekering of interesse een klein prijsje is !!)
Mijn opmerking over 'met alle geweld' sloeg zowel op de rode kleding als de sensatiezucht die ik erin door vind klinken. Er zijn honderden, duizenden plekken waar veel jongeren op af komen. Denk bijvoorbeeld aan een KEI-week. Ik krijg daarom steeds meer het idee dat het gaat om maar zoveel mogelijk airtime te krijgen. Maar goed, hier heb ik het al meer dan eens over gehad.

Het valt me op dat alles aan elkaar te koppelen is. De twee grootste knelpunten zijn voor mij de hype die er rond dit fenomeen is ontstaan, en het eindresultaat wat naar mijn idee minder belangrijk is geworden. Ik probeer te begrijpen wat de toegevoegde waarde is van zo een oppervlakkige kennismaking met het geloof.

Het onderschrift van Agnes is hier wat mij betreft ook wel van toepassing:
Een optimist ziet een realist vaak als een pessimist.
Er is niets mis met gezond optimisme. Maar hou ook de realiteit in het oog, en voel je niet aangevallen als iemand je daarop wijst.

Jean schreef: 1: Agnes, ik snap niet zo goed wat er mis is met discussie over evangelisatie. Blijkbaar kunnen mensen er zeer verschillend over denken, en het lijkt me dan niet verkeerd om daarover van mening te wisselen. 2: Met je opmerking over de werkelijkheid van God binnenstappen ben ik het geloof ik wel eens. Hoewel ik niet zeker weet of ik hem op de juiste manier geïnterpreteerd heb. 3: Het beeld wat van Sensation wordt geschetst is inderdaad mysterieus. Religie lijkt me niet meespelen. Dat er mensen helemaal in de muziek opgaan zou best kunnen, maar dat gebeurd zo vaak. En daar is volgens mij niks mis mee. Je schrijft dat de mensen daar openstaan voor mysterieuze dingen. Is dat slecht? 4: Het onderschrift van Agnes is hier wat mij betreft ook wel van toepassing: Een optimist ziet een realist vaak als een pessimist.

1: Tuurlijk is er niks mis met een discussie over evangelisatie. Alleen de sfeer op dit topic kwam heel naar op me over. Maar dat is misschien mijn interpretatie en niet die van jullie. Toch heb ik liever dat je op je eigen beste manier gaat evangeliseren i.pv. er ellenlange discussies over te houden. Mensen die het anders doen zullen het toch waqarschijnlijk niet op jouw manier gaan doen. De zin van de discussie is wel dat je je eigen gedachten over evangeliseren kan ordenen en er over na kan denken hoe jij zou evangeliseren. Misschien kan je daarna wel aan de slag :wink:

2: Ik plaatste de opmerking van 'Gods werkelijkheid binnenstappen' omdat ik het gevoel kreeg dat wat God allemaal kan doen door ons niet erkent wordt als het erop aan komt. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk en Hij kan dingen doen op een manier die wij niet verwachten. Misschien is dat dan wel door de buikpijn weg te nemen. Ik ben ook voor een beetje nuchterheid (niet meteen de hand van God ergens in zien(daar even over nadenken)). Maar dan vind ik niet dat je dan ook meteen moet concluderen dat dit niet de hand van God is.

3:
Dat mensen daar openstaan voor mysterieuze dingen vind ik ook positief. Ze zijn hongerig. Naar iets boven hen of in hen weet ik veel. Daarom zouden ze wel eens meer open kunnen staan voor het christelijk geloof dan wij denken. In hun ogen is christendom misschien ook wel mysterieus.
Enne, ik ga ook op in bepaalde muziek. Ik bedoelde dat niet als specifiek afkeuringspunt. Het is alleen dat mijn doel is om d.m.v. muziek God ook te eren en ik vraag me af of dat gebeurt op zo'n festival als het vooral om een vaag mystiek gevoel gaat, enkel voor de sfeer, die de leegte in de harten van die jongeren tijdelijk laat vullen. (Of is dit veel te negatief? :? :wink:

4: Haha, mooi aangehaald Jan Paul. hihi

Zo, ik heb ook eerst eens rustig de hele discussie gelezen. Ik weet nog niet goed wat ik er nu helemaal van moet vinden. Aan de ene kant vind ik dat je niet voor anderen moet gaan invullen waar ze wel en niet zin in hebben. Ik ben het met Jermaine eens dat als er maar 1 van de 37.000 tot geloof komt dat het de moeite waard maakt. Wat betreft de vele duizenden mensen die je daar zien evangeliseren: Doet dat echt de balans uitslaan naar de andere kant? Misschien bevestigt het alleen maar wat ze toch al dachten over christenen en verandert dat dus niet hn mening, ze waren die toch al toegedaan.

Ik heb echter ook mijn twijfels over het evangeliseren bij grote houseparty's. En dat heb ik nog meer bij feesten waar in mijn ogen niet zoveel mis mee is, zoals Sensation (alhoewel ik helaas nog nooit ben geweest, dus ik kan het niet heel goed beoordelen). Wat andere mensen ook eerder al zeiden vind ik ook: Er zijn andere feesten waar ik het logischer zou vinden als daar zou worden geevangeliseerd. Maar ik weet niet of dat uberhaupt wel een van de uitgangspunten is van de evangeliseerders. Uit eigen ervaring weet ik dat er op houseparty's over het algemeen niet echt positief wordt gesproken (en dat is eufemistisch) over bijvoorbeeld zo'n 'naar house' bus. Ik heb in het verleden een aantal gabberfeesten bezocht waar deze bus stond en die viel behoorlijk uit de toon. Wat dan wel grappig was dat terwijl ik daar naar binnen ging iemand uit mijn kerk bij die bus stond, was wat raar. Bij die feesten waar ik heenging was het eenmaal buiten niet meer naar binnen. Dus zelfs als je wel zou willen babbelen (en daar heb je aan het begin van de avond echt nog geen zin in) dan kan dat dus alleen als je weggaat. En tegen de tijd dat je weggaat was de bus ook al weg. Dat is nog een reden waarom het evangeliseren me lastig lijkt bij dit soort feesten. Maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik het bij bijvoorbeeld gabberfeesten (toen in ieder geval) me beter kan voorstellen dat je daar gaat staan praten over Jezus dan bij Sensation. Nou vind ik dit een beetje lastig om te zeggen omdat ik me destijds juist enorm afzette tegen mensen die op zo'n manier praten als ik nu zelf aan het doen ben. Maar ik heb wel bepaalde dingen gezien en gehoord daar waarvan ik dacht: Dit kan absoluut niet goed zijn. Los daarvan heb ik het altijd geweldig naar m'n zin gehad en ik wil nu zeker geen schop nageven ofzo, ik wil alleen maar zeggend dat het niet alleen maar goed of alleen maar slecht is.

Nog even over die 'naar house' bus: Er zijn mensen die daar meer aanstoot aan nemen dan andere. Ik heb nog ergens een cd'tje liggen die bij de allereerste mysteryland zat en dat was een van de 1e keren dat de bewuste bus er stond en Neophyte was daar niet echt blij mee en begint een 'betoog' hierover die eindigt met de (misschien bekend in de oren klinkende zin): "Neophyte leeft en Jezus beeft!!"

Dus waar ligt de balans? Ik hou deze vraag nog open, ik weet het niet. Het is afhankelijk van veel factoren, o.a. wat voor soort feest denk ik.

Jean schreef: Ik begrijp dat mijn vorige reactie op sommige mensen misschien wat ongenuanceerd en negatief over is gekomen. Maar laat ik in de eerste plaats zeggen dat ik absoluut niet tegen evangeliseren ben. Respect voor de mensen die zich ervoor inzetten.

Beste jean, Als je dit nou echt in de eerste plaats had gezegd was er wat minder verwarring ontstaan. Dit is nou precies waar ik over val. Je mag natuurlijk kritiek hebben op evangelisatie en op de manier waarop dat gebeurt. Je mag alleen wel wat genuanceerder zijn in je oordeel (vandaar mijn support voor het bericht van jurrian).

Jean schreef: Jurrian, je schrijft de punten die ik ook duidelijk probeerde te maken wat genuanceerder op, zodat meer mensen zich erin kunnen vinden. Bedankt daarvoor. :wink: Buffy, ik snap jouw opmerking dan ook niet helemaal. Ik neem dat je met 'menig andere sjaar' mij bedoeld? Want in feite zegt Jurrian wat ik ook heb gezegd, alleen in wat mildere bewoordingen. Als je goed leest zul je zien dat de woorden hypocriet en triest uit mijn eerste post geen van beide betrekking hebben op het evangeliseren zelf. Alleen bepaalde stukken uit de eerste tekst kwamen zo op mij over. Zeker het woord triest heb je helemaal uit het verband gerukt, want dat ging over de gebruikte kleding. En als je dat onterecht vindt, dan is dat 'gewoon' een verschil van mening. .

Het is inmiddels ook door roberto opgemerkt, de woorden hypocriet en triest zijn hier helemaal misplaatst. Jij vindt dat mensen niet op de persoon moeten spelen, maar dat is nou precies wat jij hier doet.

Dat heeft Roberto inderdaad al gezegd, en daar heb ik ook al op gereageerd.

Pater, jij spreekt blijkbaar uit ervaring. En begrijp ik het goed dat jij als feestganger langs die bus kwam? Dan vraag ik me namelijk af hoe jij en mensen uit jouw omgeving daarover dachten en praatten. Want als je met die mensen omgaat kun je pas ervaren hoe ze er tegenover staan.
Ik heb zelf ook een tijdje midden in een groep 'anti-christenen' gezeten, en als je hoort hoe er dan over dingen als dit gepraat wordt dan begrijp je pas dat het lang niet altijd goed en effectief is als er wordt ge-evangeliseerd. En volgens mij is dat een beetje wat er bij veel mensen mist. Het stapje in de buitenwereld waardoor je ons als christenen vanaf de andere kant bekijkt.

Nog wat vraagjes, hopen dat Jermaine voor die tijd nog even komt kijken.

  • Hoeveel mensen gaan er mee?
  • Wat voor kleur kleding doe je aan? :roll:
  • Worden er ook beelden vastgelegd?
    Veel succes in ieder geval.

denk dat ze in het white gaan...

Hallo allemaal,
Jammer dat ik niet kan reageren op al jullie berichten want dat zijn er teveel. Cnior mijn dank voor je toelichting en sorry dat ik je daarop wees. Ik wil je helemaal niet anti-E afschilderen, want ik geloof zelf niet dat je dat bent. Ik heb namelijk je berichten beter gelezen.
Morgen verschijnt er meer van Salvation in het Nederlands Dagblad, dus als je geinteresseerd bent kan je hierin meer van ons lezen.
groetjes, Jermaine

Nou peter je had gelijk want er stond wel een ´naar House´ bus. Tenminste dat valt te lezen in het ND van vandaag!

Omdat ik eind juli nog een tentamen heb en veel aan het studeren ben heb ik deze discussie niet helemaal meer kunnen volgen, maar ik krijg de indruk (als ik naar de lengte van de posts kijk) dat er al redelijk veel gezegd is. Wat ik zelf nog wil zeggen is dat ik blij ben dat mensen hun eerste opmerkingen verder hebben uitgewerkt, want dat heeft tot meer begrip geleidt. Het voornaamste waar ik Pronkjewail op aan wilde spreken is het feit dat hij een stelling deponeerde, zonder daar verder een onderbouwing voor te hebben (wat voor onbegrip zorgt). Dit heeft hij later wel gedaan en ik ben het met hem eens dat het moeilijk is om de hand van God achter gebeurtenissen te zien, aangezien wij niet weten hoe God alles leidt. Dat Hij het leidt staat voor mij vast, maar je moet niet te snel (menselijke) conclusies trekken. Zie, waren we het toch eens...

Verder, Jean, het klopt dat wij wel eens afwijkende meningen hebben. En ook dat het daarom wel eens botst. Toch kunnen we prima praten met elkaar en dat is top. Je "felheid" in je eerste reactie vond ik moeilijk, maar ik zie dat je daar nu al meerdere keren op in bent gegaan.

Ik weet niet of ik zo snel mee zou doen met deze evangelisatie-actie. Ik geloof nog steeds meer in evangelisatie op persoonlijk vlak, oftewel contacten aangaan met niet-christenen. Dit kan veel vooroordelen wederzijds wegnemen en je leert ook eens de wereld te zien door de ogen van een ander. Dat is nodig wil je ooit iemand kunnen uitleggen waarom het christendom (Jezus) zoveel te bieden heeft. Altijd eerst verdiepen in de ander.
Maar ik zou deze actie ook niet snel veroordelen, want ik denk dat God ook op deze manier van zich laat horen en misschien wel die bepaalde persoon wil bereiken die op dat feest is. Zoals eerder gezegd, je weet niet hoe God te werk gaat.

Koning David
Jermaine schreef: Daarna ben ik verwikkeld geraakt in een gesprek met Martine, die mij vertelde dat haar vader moslim was en haar moeder Nederlands en katholiek was. Verder vertelde dit meisje dat ze ongeluk met zich meebrengt omdat iedereen in haar nabije omgeving sterft. Ook haar ex vriend is op een tragische wijze om het leven gekomen en een goede vriend van haar is ongeneeslijke ziek (kanker) Op mijn beurt vertelde ik dat zij niet geboren is om ongelukken teweeg te brengen en dus was het een heel lang gesprek geworden. Martine is ook bezig met paranormale zaken waarin ze zich in gestort heeft. Zoekend naar hulp heeft ze ook tot God gebeden maar ze heeft nooit antwoordt gehad heeft ze verteld. Na een algemeen gebed was ze blij maar nog steeds niet tevreden en vertelden verder wat ze allemaal meegemaakt heeft.

Dit gedeelte van het verhaal spreekt mij wel aan. Praat gewoon met mensen en vraag wat ze bezighoud. Luister naar hun vragen en hun problemen en kom niet met een pasklaar antwoord maar toon medeleven en probeer op een niet al te directe manier (dus niet met grote gebaren en grote woorden) de blijde boodschap te vertellen.
Verder herken ik mij wel in de visie van Jean Paul, voel ik mij onplezierig bij hippe evangelisatie en denk ik dat dit vaak het tegengestelde effect sorteert.