Flor is schreef: In een normaal gesprek is er vaak niet de mogelijkheid om je verhaal terug te lezen en de nuances op de juiste plekken aan te brengen. Daarom moet men gebruik maken van lichaamstaal, zodat duidelijk is wat er eigenlijk wordt bedoeld. Op het forum kun je echter wel je berichten teruglezen, nuanceren en aanpassen. Als je het dan nog steeds nodig vindt om emoticons te gebruiken, heb je waarschijnlijk een te armetierige woordenschat om je verhaal duidelijk over te laten komen.

Floris, interessant om te lezen wat je schrijft, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je weinig met andere mensen spreekt. In een normaal gesprek heb je uitstekend de mogelijkheid om je woorden te nuanceren of achteraf ergens op terug te komen. Wat dat betreft zie ik niet je punt. Daarbij is dit ook mogelijk bij een bericht op het forum. Waar het mij om gaat is dat een emoticon net als bij een face-to-face gesprek een bepaalde meerwaarde heeft. Hiermee toon je elkaar je emoties/gevoelens die je bij een bepaalde uitspraak of bij een bepaald onderwerp hebt. Probeer maar eens te communiceren waarbij je je eigen gezicht totaal in de plooi houdt, het gesprek gaat er niet soepeler door lopen en daarbij voelt het onnatuurlijk, zo ook met het gebruik van emoticons. Een laatste toevoeging is dat ik weet dat veel mensen door te chatten op bijvoorbeeld msn elkaar niet goed begrijpen. Een face-to-face gesprek is meer waard dan een gesprek via de chat, en chatten zal ook nooit voor de volle 100% echt communiceren worden, maar door het gebruik van emoticons kan het iets persoonlijker worden en kan men elkaars gevoelens/emoties beter aanvoelen.
tot zover off-topic en nu moeten we het maar weer over vieze toetsenborden gaan hebben, ben je em al kwijt Ilja?

Ik proef veel emotie in jullie teksten.

Haha, ik was 'm ergens halverwege de vorige pagina al kwijt, heb zelfs de webcie al gevraagd om het topic dicht te gooien. :)

Ja wat mij betreft mag het topic ook dicht. Wel stel ik voor deze discussie elders voort te zetten, want ik vind het machtig mooi.