Wellicht leuk om te weten: er doet aanstaande zondag een aantal GSV'ers belijdenis in de Columnakerk. Doe met die info wat je wil :)

MennoVelthuis

Wie?

Susan, Wim, Mirjam V en ik.

Arnoutlieffijn

Nynke de Graaf schreef:

BELIJDENISCATECHISATIE 2019 GKV GRONINGEN OOST

Belijdeniscatechisatie begint binnenkort weer in de Oosterkerk! Hierbij even een stukje uit het kerkblad voor eventuele belangstellenden, aangezien er momenteel geen studentenpredikant is om dit direct door te spelen:

Bij volwassen worden hoort dat je je eigen keuzes maakt. Dat geldt voor je werk, voor je studie, voor je relaties, voor waar je woont. Het geldt ook voor je geloof. Op een gegeven moment neem je de verantwoordelijkheid: dit is waar ik voor sta en waarop ik aanspreekbaar ben.

In de gereformeerde kerken hebben we de gewoonte om deze keus hardop te bevestigen in een kerkdienst, door het doen van openbare geloofsbelijdenis. In principe kan dat elke zondag, maar één keer per jaar reserveren we er een kerkdienst voor. Dat is dit jaar, als God het geeft, op 26 mei.

Als je je geloof belijdt, gaat het allereerst om die hartelijke keus van God voor jou en van jou voor God. Tegelijk heeft dat geloof ook inhoud: dit is waar jij voor staat en dit is waar de kerk voor staat. Om die inhoud samen helder te hebben (en zo ook je persoonlijke keus te onderbouwen), geven Jaap van den Bos en ik elk jaar de belijdeniscatechisatie.

In Groningen-Oost hebben we dat zo geregeld: in de maanden februari en maart geven we een cursus over twaalf geloofsonderwerpen. We doen dat in twee jaar, dus zes onderwerpen in het ene jaar en dan zes onderwerpen in het volgende jaar. Je kunt altijd belijdenis doen, maar we gaan er wel van uit dat je deze cursus helemaal volgt.

Wanneer je niet op FM (normale catechisatie in de Oosterkerk) zit en wel belijdenis wil doen, nodigen we je hartelijk uit voor deze belijdeniscatechisatie cursus, maar dan op een andere avond dan die van +FM. Wanneer je vorig jaar al meedeed met de cursus, krijg je binnenkort een mailtje van ons. Wanneer je nieuw bent, neem dan alsjeblieft even contact op met een van ons beiden.

We zorgen dat deze oproep ook op de beamer komt en we zullen je er ook aan herinneren in de kerkdiensten. Tegelijk vragen we je even om je heen te kijken en mensen in je omgeving eventueel op dit bericht te wijzen, als je denkt dat het wat voor hen zou kunnen zijn. Dat geldt b.v. ook als je student bent: nu er momenteel geen studentenpastor is, komen we graag rechtstreeks met je in contact, als je nadenkt over belijdenis doen.

Ook voor Jaap van de Bos, Rinze IJbema
r.ijbema@hotmail.com

TLDR; belijdeniscatechisatie in de Oosterkerk
avonden in februari/maart over twee jaren verdeeld
belijdenisdienst op 26 mei
mail Rinze bij belangstelling

Weet iemand hoe dit dit jaar zit?

Nynke de Graaf

Nog niks over gehoord of gelezen in het kerkblad, maar als je dat nu wil weten kun je gewoon even een mailtje naar Rinze sturen op bovenstaand e-mailadres, die kan je daar vast al wel meer over vertellen. Of je loopt zondag na de dienst even naar Jaap (ochtend) of Rinze (middag) toe.

Er is trouwens ook in beide diensten avondmaal aankomende zondag (Oosterkerk dus).

Arnoutlieffijn schreef:
Weet iemand hoe dit dit jaar zit?

Misschien kun je, mocht je hier achteraan gaan, een update geven? Ik ben eigenlijk ook nog opzoek naar zoiets, dus sluit dan misschien wel aan!

Arnoutlieffijn

Maarten schreef:

Misschien kun je, mocht je hier achteraan gaan, een update geven? Ik ben eigenlijk ook nog opzoek naar zoiets, dus sluit dan misschien wel aan!

Ik was eigenlijk van plan om vanavond te gaan kijken bij de catechisatie van dominee Basoski in de Columnakerk. Ik weet alleen niet hoe laat dit begint enzo. Dus als iemand hier meer over weet/ook wel mee wilt gaan, app me even!

De catechisatiegroep van Basoski is eens per twee weken, de volgende keer is 2 oktober vanaf 20:30u.

Nynke de Graaf

Maarten schreef:

Stel Arnout doet dit niet dan kan ik t.z.t. ook wel even een update geven als het langskomt, aangezien ik officieel het tweede jaar ook nog moet volgen. Maar als het gaat zoals vorige jaren dan begint het pas begin 2020 weer in de Oosterkerk. Dus dan is het best logisch dat er tot nu toe nog geen informatie over gedeeld is.

Arnoutlieffijn

Emily schreef:

De catechisatiegroep van Basoski is eens per twee weken, de volgende keer is 2 oktober vanaf 20:30u.

Dankjewel!

Ik weet toevallig dat de Martinikerk ook op 2 oktober gaat beginnen met de belijdeniscatechistatie. Als het goed is komen zij één keer in de twee week bij elkaar op de woensdag. Bij interesse kan je mailen naar: dominee@wijkgemeente-martinikerk.nl