Geertsma schreef: Dijkstra?

precies

Niks ten nadele van deze mensen, het zullen ongetwijfeld uitstekend geschikte mensen zijn, maar het geeft mij wel te denken dat deze kerken het moeten gaan doen met één emeritus predikant en twee a.s. artikel 8 predikanten. Opvallend, dat er, afgezien van dr. van Gurp, geen afgestudeerde theologen in die gemeenten zitten...

Veel mensen wachten op de uitkomsten van de synode en laten dat meewegen in hun beslissing om te blijven/weg te gaan.

agent_Fox_Mulder

Nou als ze daarop wachten dan kunnen ze tot nu toe rustig blijven

Over gesproken...

Gelezen op de website van de Gereformeerde kerken (vrijgemaakt vrijgemaakt) in Bruchterveld/Bergentheim:

In verband met eigenwillige aanvulling van Gods Woord, werd de eerste synode van de Gereformeerde Kerken in het nieuwe testament gehouden. Dat gebeurde in Jeruzalem.

Ik wist niet dat de discipelen ook gereformeerd waren ;) Kijk, elke keer komt amice Paulus, ook staand in de lijn der reformatie, weer om de hoek kijken....

Had ik ook gelezen, ja :).

Kwam laatst op de Reformanda site overigens een dijk van een redenering tegen over het doortrekken van het sabbatsgebod naar de zondag (kan 'em helaas niet zo snel terugvinden). Iets in de trant van:

Het doortrekken van de sabbat naar de zondag zie je niet als je met een wetenschappelijke bril naar de Bijbel kijkt en ook niet als je met een schriftkritsiche bril de Bijbel leest, maar alleen als je de Bijbel leest door de ogen van de Heilige Geest.

Tja, da's dan inderdaad einde discussie... :?

Even de links naar twee artikelen die gisteren en eergisteren in het Nederlands Dagblad verschenen. De eerste, , van S. de Marie steekt de loftrompet over de verworvenheden van de afscheiding. De tweede, , beschrijft de mening van ds. Treurniet over het gebeuren van de afgelopen twee jaar. Ik vrees dat door beide artikelen een (heftige) discussie zal ontstaan en veel (emotionele) dingen weer naar boven komen.

Persoonlijk onschrijf ik de visie van ds. Treurniet en hoop dat de verontrusten terug willen keren.

Synode nieuwe vrijgemaakten wil pers censureren

Dit vind ik toch wel wat bedenkelijk

ND schreef: Wie niet wilde tekenen, werd verzocht het 'kerkgebouw' De Ark te verlaten, wat de verslaggever van deze krant vervolgens deed. Een verder inhoudelijk verslag van de synodezitting ontbreekt om deze reden.

Briljant, dit. Om eerlijk te zijn, moet ik bekennen dat ik het in eerste instantie nog niet eens zo gek vond, dat ze zich het recht van censuur willen voorbehouden. In hun optiek worden immers alle gesproken woorden door de pers verdraaid, en is verslaggeving dus in feite zinloos. Maar ja, we kennen censuur van verschillende dictaturen, en dat is dus uit den boze... letterlijk.

echt vervelend om discussies met de nieuwe vrijgemaakten aan te gaan. niet lullig, maar ik weet op zo'n moment echt niet meer wat je moet zeggen. ze hebben overal zo goed over nagedacht.

Ik vind het uberhaupt al goed dat je bereid bent de discussie aan te gaan. En ik weet dat ze er heel goed over na hebben gedacht en dat je goed gebekt moet zijn om er iets tegen in te brengen. Maar als je dat lukt dan is het nog maar de vraag of je tot hun door kunt dringen en of ze wat van je willen aannemen. Mijn ervaring is dat dat heel moeilijk, zoniet onmogelijk is.
Ik denk dat het bovenal belangrijk is om voor elkaar te bidden. Je krijgt er zelf weer kracht door en je geeft het dan ook in zekere zin over aan God. Wat niet weg neemt dat je je eigen standpunt mag/moet blijven ventileren.

Ik wil trouwens sowieso iedereen die dit leest oproepen om voor de nieuwe vrijgemaakten en voor de 'gewone'vrijgemaakten te bidden. Dat we niet blijven steken in kritiek op elkaar maar dat uiteindelijk iedereen voorzich God op de, voor hun, meest bijbelse manier mag dienen. Misschien dat er in de toekomst weer toenadering mogelijk zal zijn.
En dat er nu toch eindelijk rust mag komen in beide kerken en in families.

daar heb je zeker gelijk in. bidden is echt heel belangrijk, zeker hierin.

mallechien schreef: Ik wil trouwens sowieso iedereen die dit leest oproepen om voor de nieuwe vrijgemaakten en voor de 'gewone'vrijgemaakten te bidden. Dat we niet blijven steken in kritiek op elkaar maar dat uiteindelijk iedereen voorzich God op de, voor hun, meest bijbelse manier mag dienen. Misschien dat er in de toekomst weer toenadering mogelijk zal zijn. En dat er nu toch eindelijk rust mag komen in beide kerken en in families.

Ja mallechien, daar heb je een goed punt.

Edit: even wat primaire reacties verwijderd. Ik kreeg een link doorgemaild waarvan ik het vermoeden had dat die uit de NV-hoek kwam en dat het door deze topic kwam. Even wat beter gekeken en volgens mij is onderstaande site afkomstig uit leden van onze kerk. Weer een nieuw initiatief dus:
Misschien dat er in de toekomst weer toenadering mogelijk zal zijn. En dat er nu toch eindelijk rust mag komen in beide kerken en in families.

Ik hoop het van harte, maar ben inmiddels wel van mening dat er vanuit de kerk genoeg gedaan is wat gedaan moest worden. Het blijkt allemaal verspilling van energie en moeite en de hele angst om de bezwaarde hoek niet boos te maken zorgt wel voor een eenzijdige benadering van verschillende stromingen in de kerk, waardoor volgens mij een andere hoek ook steeds meer gefrustreerd raakt. Ik zou zeggen: blijf vooral veel bidden, maar laat het dan ook verder maar aan hun over. En ga weer in de eigen kerk kijken wie daar zitten en wat daar te doen is. Lijkt me voldoende om mee aan de slag te gaan, voorlopig.

Koning David

Het valt mij op dat elk religieus subgroepje met uitgesproken ideeën tegenwoordig een eigen site opricht. Belangrijk is denk ik dat deze 'rechtsere' groeperingen in de GKv nu niet meer tot de 'mainstream' behoren, en andere kanalen (dan de Reformatie en het Nederlands Dagblad) zoeken om hun mening kenbaar te maken.

De makers van de site verbinden de schijnbare neergang van de kerk heel erg met de 'opkomende' 'schriftkritiek'. Geen van hen is echter theoloog, en ik betwijfel of ze wel goed weten waar ze het over hebben. Kritiek hebben vanaf de zijlijn en met beroep op de belijdenis op theologen als Loonstra is heel makkelijk. Loonstra probeert echter op een heel nette manier enkele heikele punten (homofilie, schriftgezag) in de CGK ter discussie te stellen. Je kan hier heel makkelijk tegen zijn als goed orthodox gelovige, maar dan mis je volgens mij wel de aansluiting met deze tijd.

Ziet er anders wel modern uit... ;)

Koning David schreef: Het valt mij op dat elk religieus subgroepje met uitgesproken ideeën tegenwoordig een eigen site opricht.

Tja, maar de eerste met een discussieforum moet ik nog tegenkomen... Dat vind ik dan weer wat jammer.

Edit: ik heb ze gelijk maar ff een mailtje gestuurd met een suggestie...
Koning David schreef: Het valt mij op dat elk religieus subgroepje met uitgesproken ideeën tegenwoordig een eigen site opricht. Belangrijk is denk ik dat deze 'rechtsere' groeperingen in de GKv nu niet meer tot de 'mainstream' behoren, en andere kanalen (dan de Reformatie en het Nederlands Dagblad) zoeken om hun mening kenbaar te maken.

[edit]Dit schijnt een site te zijn; werkt op 't moment niet...[/edit]

En dan heb je ook nog altijd de "oude" sites: