Shit, ik kom gewoon iets te graag voor Koos op.

Nylez schreef: Ik ken hem ook niet anders dan zo'n zielig mens met rare oer-conservatieve opvattingen.

Welke oer-conservatieve opvattingen van hem vind jij raar? Ik ben het echt niet met alle eens (celibaat bijvoorbeeld), maar in een aantal inderdaad conservatieve opvattingen kan ik mij redelijk vinden.

Buiten alles om, vind ik het toch wel wat hebben, al die tradities bij het kiezen en opbaren enz van de paus.

Jaap Boersema schreef: Volgens mij zegt Koos niks verkeerds. Wikipedia NL: "De paus is volgens de katholieke kerk de rechtmatige opvolger van Petrus. Dat wordt echter ontkend door de kerken die ontstaan zijn uit de reformatie (lutheranisme, calvinisme, doopsgezinden). De paus wordt door de katholieken gezien als discipel van Christus en eerste leider van de Kerk, als de plaatsbekleder (niet: plaatsvervanger) van Christus op aarde. Het woord plaatsvervanger suggereert een gelijkschakeling met Christus die er nooit kan zijn. De paus "bekleedt" slechts de plaats van Christus".

Je moet niet alles geloven wat op wikipedia NL staat.

Koning David

Eerstejaars en nu al een kritische geest. Tjonge, dat belooft wat!

afgestudeerd en dan nog steeds een kritische geest, dat is denk ik eerder bijzonder...

Tussen haakjes: deze paus heeft bijna 600 zalig- en 300 heiligverklaringen uitgesproken. Van eind 16de eeuw tot 1900 werden precies 31 personen heilig verklaard...
Lijkt een beetje op productie werk...

OK, je kunt hem aanvallen op zijn opvattingen, maar dat vind ik een beetje eenzijdig. Het was ook een man met een diepe betrokkenheid voor de mens in nood en iemand die zich met hart en ziel voor vrede heeft ingezet. Beetje meer respect voor die man, wat mij betreft. En ja, ik vroeg me ook af waarom ze zo'n zielig hoopje mens niet een oude dag gunnen, maar je kunt ook respect hebben voor het feit dat hij zich tot het eind toe bleef inzetten voor de kerk.

Wat mij betreft: de goed man op de verkeerde plek... ;)

Ursa_Maior schreef: Hee Klei, leer je ABC: Abolition, Be true, Condoms. (over moraal gesproken) .

Roomser dan de Paus? Als je dan het Afrikaanse ABC citeert, doe dit dan wel correct, alsjeblieft:
Abstinence, Be faithful en Condoms

Buffy schreef: [..] Prachtig om het geloof van de katholieken te zien?.. ik zie een massa huilende mensen die volgens mij allang niet meer weten waar het om draait. Die paus wordt op een baar over dat plein getild (nog nooit eerder zoiets gezien trouwens) en als God vereerd. Wat een onzin die paus!

Ik vind het ook prachtig om te zien, maar ik kan er niet om lachen.
Ik stond midden in zo'n huilende massa en zie verdrietige mensen op straat en weet zeker dat de meerderheid weet waarvoor er gehuild wordt. De goeie man heeft goeie dingen gedaan in zijn leven en was een groot voorbeeld voor veel mensen. Het werd ook al eerder gezegd ergens in dit topic, maar de gedachte heerst echt onder de polen dat het communisme in Polen door hem een tijdje eerder gevallen is. Lijkt me ook niet onbelangrijk.

Reactie op de dood van de Paus vanuit Nederland

Er zijn zeven vragen gesteld over de dood van de Paus en de mogelijke nieuwe Paus. De resultaten zijn afgezet naar de mate waarin men zelf RK of religieus is.

  • 45% van de Nederlanders heeft een positief oordeel over het pontificaat van de Paus en 17% een negatief oordeel.
  • Onder degenen die praktiserend Katholiek zijn blijken deze cijfers 77% en 6% te zijn.
  • 20% Van de Nederlanders geeft aan emotioneel geraakt te zijn door de dood van de Paus.
    (onderzoek van Maurice de Hond. Zie voor meer onderzoeken: www.peil.nl)
hugo boss schreef: [..] Ik vind het ook prachtig om te zien, maar ik kan er niet om lachen. Ik stond midden in zo'n huilende massa en zie verdrietige mensen op straat en weet zeker dat de meerderheid weet waarvoor er gehuild wordt. De goeie man heeft goeie dingen gedaan in zijn leven en was een groot voorbeeld voor veel mensen. Het werd ook al eerder gezegd ergens in dit topic, maar de gedachte heerst echt onder de polen dat het communisme in Polen door hem een tijdje eerder gevallen is. Lijkt me ook niet onbelangrijk.

Ik denk dat je me hier niet helemaal begrijpt hugo.. Mensen weten wel waarvoor gehuild wordt, maar door de grote katholieke poppenkast vergeten veel katholieken waar het in het christendom om draait.. Er om lachen doe ik ook zeker niet.

En..... het communisme is niet gevallen door de paus

Het heeft wel iets moois, dat latijn.

Als ze daar nou kussens uitdelen... :roll:

Habemus Papam!

Vriend Niels

Wist je dat de nieuwe paus nog bij de Hitlerjugend heeft gezeten? Nee. Het is toch zo.

Sterker nog, Ratzinger heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog in Hitlers Wehrmacht gediend.

Vermeldenswaardig is ook zijn bijnaam: "God's Rottweiler".

Lekker belangrijk.

L1Rn4urAyA7aTEe
Koos L schreef: Sterker nog, Ratzinger heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog in Hitlers Wehrmacht gediend. Vermeldenswaardig is ook zijn bijnaam: "God's Rottweiler".

Weleens van dienstplicht gehoord? Weigering van dienstplicht betekent landverrraad en op landverraad stond de doodstraf.
Al mijn oudooms uit Duitsland zijn allemaal gesneuveld aan het Oostfront. Daar ging je heen in de hoop om het te overleven, als je weigerde wist je zeker dat je je doodvonnis tekende.

Ik vind zo'n opmerking van jou getuigen van een zwaar gebrek aan inzicht in de geschiedenis en in de gang van zaken van toen alsmede van een gebrek aan inlevingsvermogen gegeven een bepaalde situatie.

Iets met holle vaten...

De geschiedenis leert ook iets anders: dat mensen die in vredestijd een grote bek hebben over het gedrag hebben van een ander, vaak de hielenlikkers van de machthebbers zijn in oorlogstijd. Misschien zorgt die wetenschap voor een nederige houding. Misschien ook niet, afgeven op andere mensen, de stropoptruc blijft zo lekker makkelijk.

@Buffy: het is misschien goed om eens met belijdende katholieken anno 2005 te praten voordat je met vooroordelen begint te smijten die uit de tijd van de Reformatie (1560) stammen. Wat denk je? Dat de Rooms-Katholieke kerk 500 jaar stil is blijven staan, terwijl de protestanten een ontwikkeling hebben doorgemaakt?

Nu heb je me hoor. Ik zeg helemaal niks over oudooms en geef alleen twee opvallende feiten weer. Wat wil je horen?
Die hele paus boeit me niet zoveel en dat heeft niks met respect of zo te maken.

Dat is wel wat slap, Koos.

Eerst een setje prikkelende feiten aandragen, en als iemand daarop in gaat een beetje verkondigen dat het je niks boeit.
Als het je niks boeit, ga dan ook niet met zulke sensatie-beluste opmerkingen strooien.

Als je geen reacties van anderen kunt verdragen, moet je niet aan een discussie deelnemen.