RC

Afgelopen zaterdag is het symbool van de christelijke kerk, paus Johannus Paulus 2, overleden. Mijns inziens heeft deze man minstens zoveel respect verdiend als Rinus Michels of Andre Hazes, vandaar dit topic.

Respect. Voor de manier waarop deze man tot aan het eind zijn ambt bleef uitoefenen. Al jarenlang werd zijn dood voorspeld, maar tot afgelopen woensdag verscheen hij in het openbaar.
Voor het verdriet dat zijn overlijden oproept bij rooms-katholieke gelovigen. De beelden van de massa's rouwenden over de hele wereld, de liefde waarmee in Polen over hun paus wordt gesproken.
En voor het feit dat hij elke keer het wereldnieuws weer haalde, en nu al dagenlang de journaals domineert (en daarmee Dan Browns visie in 'Het Bernini misterie' logenstraft). Het is toch prachtig dat de rooms-katholieke kerk juist door dit overlijden de kans krijgt iets te laten zien van het geloof.

Wat vindt u van het overlijden van de paus?

(Natuurlijk kunt u hier ook uw favoriet voor de pausverkiezing tippen.)

Respect to de paus. Een groot man is van ons heengegaan. Wat een plichtsbesef moet hij gehad hebben.

Het trof me toen ik over hem hoorde zeggen dat hij, wanneer hij werd opgetrommeld om conflicten op te lossen, tijdens het aanhoren van de verhalen van verschillende kanten veelvuldig zich in gebed tot God richtte om wijsheid. Zouden wij ook vaker moeten doen.

RC schreef: Afgelopen zaterdag is het symbool van de christelijke kerk, paus Johannus Paulus 2, overleden. Mijns inziens heeft deze man minstens zoveel respect verdiend als Rinus Michels of Andre Hazes, vandaar dit topic. Respect. Voor de manier waarop deze man tot aan het eind zijn ambt bleef uitoefenen. Al jarenlang werd zijn dood voorspeld, maar tot afgelopen woensdag verscheen hij in het openbaar. Voor het verdriet dat zijn overlijden oproept bij rooms-katholieke gelovigen. De beelden van de massa's rouwenden over de hele wereld, de liefde waarmee in Polen over hun paus wordt gesproken. En voor het feit dat hij elke keer het wereldnieuws weer haalde, en nu al dagenlang de journaals domineert (en daarmee Dan Browns visie in 'Het Bernini misterie' logenstraft). Het is toch prachtig dat de rooms-katholieke kerk juist door dit overlijden de kans krijgt iets te laten zien van het geloof. Wat vindt u van het overlijden van de paus? (Natuurlijk kunt u hier ook uw favoriet voor de pausverkiezing tippen.)

meen je dit nou echt allemaal?.. het is toch allemaal een grote poppenkast. Die paar keren dat hij de laatste jaren in het openbaar verscheen zag hij er meer dood dan levend uit en ik kan me niet voorstellen dat zoiemand (als je het al een ambt kunt noemen) dat goed uitvoerde. Hij had gewoon moeten aftreden!

Prachtig om het geloof van de katholieken te zien?.. ik zie een massa huilende mensen die volgens mij allang niet meer weten waar het om draait. Die paus wordt op een baar over dat plein getild (nog nooit eerder zoiets gezien trouwens) en als God vereerd. Wat een onzin die paus!

Ik hoop dat de volgende paus (want invloed heeft ie toch wel) zich ook eens bekommerd om de aidsproblematiek in Afrika, en schipladingen voorlichters zegent en condooms op dit continent verstrekt.

Buffy schreef: meen je dit nou echt allemaal?.. het is toch allemaal een grote poppenkast. Die keren dat hij de laatste keren in het openbaar verscheen zag hij er meer dood dan levend uit en ik kan me niet voorstellen dat zoiemand (als je het al een ambt kunt noemen) dat goed uitvoerde. Hij had gewoon moeten aftreden! Prachtig om het geloof van de katholieken te zien?.. ik zie een mensenmassa huilende mensen die volgens mij allang niet meer weten waar het om draait. Die paus wordt op een baar over dat plein getild (nog nooit eerder zoiets gezien trouwens) en als God vereerd. Wat een onzin die paus! Ik hoop dat de volgende paus (want invloed heeft ie toch wel) zich ook eens bekommerd om de aidsproblematiek in Afrika, en schipladingen voorlichters zegent en condooms op dit continent verstrekt.

Juist het feit dat de paus er meer dood dan leven uitzag wekt bij mij bewondering: in plaats van het bijltje er bij neer te gooien en rustig in een bejaardentehuis te gaan zitten blijft hij actief als paus. Volgens mij kwam het zijn werk zelfs ten goede, en wist hij gelovigen over de hele wereld te inspireren. Aftreden is overigens niet echt gebruikelijk voor een paus, volgens mij zitten daar nogal wat haken en ogen aan.

Dat de paus als een god wordt vereerd vind ik onzin. Hij was een symbool maar tegelijk een mens, en zijn overlijden wekt oprecht verdriet.

Koning David

Paus Johannes Paulus II heeft zich ingezet voor vrede en mensenrechten en mede dankzij hem is het communisme gevallen. Ook maakte de paus vele reizen en wist zo de harten van velen te winnen.
Helaas heeft zijn aartsconservatieve visie op de moraal ervoor gezorgd dat veel katholieken nog steeds tegen het gebruik van condooms zijn. De de derde wereld heeft hier de wrange vruchten van geplukt: overbevolking en de verspreiding van Aids.

RC schreef: [..] Juist het feit dat de paus er meer dood dan leven uitzag wekt bij mij bewondering: in plaats van het bijltje er bij neer te gooien en rustig in een bejaardentehuis te gaan zitten blijft hij actief als paus.

sorry RC, maar dit vind ik echt grote onzin. Iedereen kon zien dat de paus, die ongetwijfeld goede dingen heeft gedaan overigens, de laatste jaren totaal niet meer toerekeningsvatbaar was. Het is zelfs een publiek geheim dat al die andere sinterklazen met zo`n mijtert hem heel graag hadden zien aftreden omdat ze zelf aasden op zijn stekkie.

Hee Klei, leer je ABC: Abolition, Be true, Condoms. (over moraal gesproken)

Respect voor de paus. Een echt christen, ondanks al die Roomse dwalingen.

Beetje kort door de bocht Klei, de extreme bevolkingsgroei en de groei van Aids heeft ook te maken met het anders omgaan met sex en andere partners, wellicht zouden condooms het enigzins verzwakken, maar ook in Nederland wordt de condoom niet consequent gebruikt.. Daarbij komt dat het katholicisme niet echt de grootste Godsdienst is in Afrika, en de paus niet de directeur van Durex was, en daar lang niet zo'n grote invloed op heeft uitgeoefend als wordt beweerd...

Voor de rest, respect voor de Paus!

Koning David
Ursa_Maior schreef: Hee Klei, leer je ABC: Abolition, Be true, Condoms. (over moraal gesproken)
Wat is dit voor onzin?
Respect voor de paus. Een echt christen, ondanks al die Roomse dwalingen.
O, en ik maar denken dat alleen de paus ex cathedra absolute leerstellingen mocht uitspreken. Jij mag dat dus ook.
Koning David
ARD schreef: Beetje kort door de bocht Klei, de extreme bevolkingsgroei en de groei van Aids heeft ook te maken met het anders omgaan met sex en andere partners, wellicht zouden condooms het enigzins verzwakken, maar ook in Nederland wordt de condoom niet consequent gebruikt..
Condooms zijn 99% veilig. Als condooms consequent gebruikt worden dan is de kans op aids dus veel kleiner. Vanuit een bepaald christelijk oogpunt is onthouding beter maar jij weet net zo goed als ik dat dit in Afrika niet werkt.

OK, maar om nu te zeggen dat de derde wereld de wrange vruchten plukt van de moraal van de paus getuigt van een beschamend zwakke probleemanalyse. Ook als er condooms beschikbaar zijn worden die lang niet altijd gebruikt. Verder speelt de prijs van AIDS-medicatie een belangrijke rol in de enorme sterfte in Afrika. Tenslotte mag er ook aandacht zijn voor de rol die juist de Rooms-katholieke kerk speelt in de gezondheidszorg aldaar.

Vriend Klei schreef: Ook maakte de paus vele reizen en wist zo de harten van velen te winnen.

Ja die paus was me er eentje...

Ik sluit me volledig bij Ryco aan. Hoewel de beste man ongetwijfeld een goed christen was een een goed hart had, is de poppenkast er omheen echt absurd...

Wat ik jammer vind, is dat een meerderheid van de mensen geen interesse heeft in de rituelen die bij het overlijden van de paus plaatsvinden. Hoezo, poppenkast? Ik weet zelf ook niet precies wat welk ritueel voorstelt, maar er zit in ieder geval meer bedoeling achter dan lege en inmiddels niets meer zeggende rituelen. Probeer, als je het wel zo ziet, eerst erachter te komen wat ze inhouden.
En hoezo, de paus als God vereerd? Ik denk dat de katholieken hem absoluut niet zo zien. Wat zij zien is dat degene die huns inziens de belangrijkste vertegenwoordiger is van het geloof, degene die hen zekerheid biedt in hun geloof maar ook in wereldse zaken (gezien de vele politieke daden die hij heeft verricht), dat diegene dood is. Mag ik zo brutaal zijn om te stellen dat wij gereformeerden rond twee eeuwwisselingen geleden misschien wel (bijna) net zo aankeken tegen iemand als Abraham Kuyper? de man die voor het christelijke geloof streed in kerk en politiek, en waaraan een ieder zijn of haar mening kon ontlenen?
Misschien is dat wat te hard gesteld, maar ik probeer slechts op te roepen tot begrip voor het katholieke kerkzijn.

Ja prachtig ritueel, die twee miljoen pelgrims die een kruisje slaan voor de plaatsvervanger van Christus op aard.

Vriend Niels

Ik vond de paus op het laatst echt een zielig hoopje mens. Ik ken hem ook niet anders dan zo'n zielig mens met rare oer-conservatieve opvattingen. Ik hoor net van Balkende bij zijn toespraak in de tweede kamer dat het een prima man heeft die veel goeds heeft gedaan, maar alsjeblieft zeg, kan je niet gewoon kappen als je te ziek en te zwak bent om je eigen neus te snuiten.

Koos L schreef: (...)voor de plaatsvervanger van Christus op aard.

Plaatsvervanger van Petrus, niet van Christus.

Nylez schreef: Ik ken hem ook niet anders dan zo'n zielig mens met rare oer-conservatieve opvattingen.

Conservatief (hoewel niet raar) was vooral zijn standpunt over voorbehoedsmiddelen, maar in de Rooms-Katholieke traditie is dit een normale opvatting. Verder was de paus vrij progressief op het gebied van de kerkstructuur.

RC schreef: [..] Plaatsvervanger van Petrus, niet van Christus.

Plaatsbekleder van Christus, opvolger van Paulus.

Plaatsbekleder van Christus, opvolger van Petrus. Dat moet 'm zijn (zie o.a. Johannes 21).

Overigens, voor de geïnteresseerden: a.s. donderdag om 19.00 uur wordt er in de St. Joseph-kathedraal (Radesingel) een requiem-mis gehouden voor de Paus, waarin Bisschop Eijk voorgaat.

Volgens mij zegt Koos niks verkeerds.

Wikipedia NL:

"De paus is volgens de katholieke kerk de rechtmatige opvolger van Petrus. Dat wordt echter ontkend door de kerken die ontstaan zijn uit de reformatie (lutheranisme, calvinisme, doopsgezinden). De paus wordt door de katholieken gezien als discipel van Christus en eerste leider van de Kerk, als de plaatsbekleder (niet: plaatsvervanger) van Christus op aarde. Het woord plaatsvervanger suggereert een gelijkschakeling met Christus die er nooit kan zijn. De paus "bekleedt" slechts de plaats van Christus".

Vriend Niels
Koos L schreef: Plaatsbekleder van Christus, opvolger van Paulus.

Kijk er dan nog maar even goed naar...