Herbsgarden

Amicae amicique,

Liegen, Darfur, Islam en de Nederlandse identiteit: u heeft dit jaar kunnen genieten van allerlei soorten lezingen. Aanstaande donderdag gaan we weer een totaal andere kant op met een lezing over de betekenis van Bob Dylan.

De jaren '60 liggen mijlenver achter ons en de hippies van toen zijn de ouwe l ullen van nu. Maar Bob Dylan, het icoon van de sixties, fascineert nog steeds. De biografische Dylan-film , met hoofdrolspelers als Heath Ledger en Richard Gere, was een groot succes en zijn concerten trekken nog altijd vele fans. Een bijzondere prestatie voor een zanger wiens carriere maar moeizaam van de grond kwam. Zijn stem werd door recensenten afgekraakt en zijn optredens in de media bekritiseerd. Ook zijn songteksten werden niet door iedereen begrepen: soms waren de teksten kort en krachtig, maar soms ook onbegrijpelijk en absurd. Soms gladhelder, maar vaak ook schijnbaar onsamenhangend en moeilijk te volgen. Broddelwerk volgens de een, maar meesterwerken volgens een ander. Tegenwoordig gaan zelfs stemmen op om Dylan te belonen met de Nobelprijs voor literatuur. Zo zorgt de protestzanger van decennia terug ook vandaag nog voor opschudding.

Prof. dr. Martin van Hees is al jaren gefascineerd door Bob Dylan. Als filosoof onderzoekt hij de fundamenten van het ethisch en politiek liberalisme, maar hij heeft ook al verschillende publicaties geschreven over de filosofische betekenis van Dylans teksten. Van Hees, in het dagelijks leven bijzonder hoogleraar ethiek van de Groningse Faculteit der Wijsbegeerte, is een veelgevraagd spreker en moest zijn Studium Generale-lezing over Dylan zelfs overdoen omdat de eerste keer niet iedereen in de zaal paste.

Kortom: muziek, filosofie, literatuur en politiek, het komt allemaal bij elkaar in de komende sooslezing!
Graag tot donderdag 5 juni!

Uw OV-cie

Ontzettend goed bezig OV-cie!

Geweldige nummers van Bob Dylan die je echt geluisterd moet hebben voordat je naar de lezing gaat:

  • Like a rolling stone (zijn bekendste en the Rolling Stones vernoemden zichzelf hiernaar)
  • Hurricane (naar mijn mening zijn beste)
  • Blowin' in de wind (heerlijk relaxt nummer en had grote impact op de amerikaanse samenleving en burgerrechten)

Hier ben ik absoluut bij!

Mijn oom en vader zijn groot van fan Dylan, dus ik ken er ook het 1 en ander van door de jaren heen. Enorm tof geregeld OV-cie!

Jij dan niet Chris? zoiets moois moet toch in de opvoeding meegegeven zijn?

Hippie! Ik heet Herman en niet Chris! Ken je mede Webcie genoten!

Ik heb het wel eens geluisterd. Maar omdat mijn pa en oom het vroeger al luisterden zit er nu een stempel 'oude l ullen muziek' op. Maar zijn stem is vrij uniek en wel intrigerend. Het echt ontzettend goed vinden heb ik nooit gedaan. Maar hij is 1 van de groten uit de muziekgeschiedenis en ik heb mooie verhalen over zijn manier van optreden en zijn controversiele opvattingen gehoord. Dus deze lezing kan heel erg mooi worden.

OV-cie, goed geregeld :) Precies het soort lezing dat je voor een soosavond aan kunt houden, echt goed. Ik ga de komende dagen zijn muziek eens opzetten. Tot donderdag!

mijn oprechte excuses Herman, foutje moet kunnen

Herbsgarden schreef: Zijn stem werd door recensenten afgekraakt en zijn optredens in de media bekritiseerd.

Als ik zijn youtube optreden zie waar hij het nummer 'like a rolling stone' zingt, kan ik me er iets bij voorstellen...!!

Maar goed, het waren dan ook de jaren '60!
En nee Imhotep: je hoeft nu niet te gaan zeggen dat ik een cultuurbarbaar ben! :wink:

imhotep schreef: mijn oprechte excuses Herman, foutje moet kunnen

Het is echt op het randje hoor, Herman en mij verwarren...

Misschien dat we hier zijn na de GroenBBQ.

Henderi schreef: Als ik zijn youtube optreden zie waar hij het nummer 'like a rolling stone' zingt, kan ik me er iets bij voorstellen...!! Maar goed, het waren dan ook de jaren '60!

Hoe bedoel je dat? Het waren de jaren '60, dus hadden ze een hele andere smaak ofzo? Is natuurlijk een beetje onzin, er zijn genoeg 'oudere' zangers die juist worden geroemd vanwege hun stem.

Hij heeft gewoon een erg karakteristieke stem...

ik vind Dylan net zo overschat als de Beatles. wel heb ik bewondering voor zijn enorme productiviteit en doorzettingsvermogen, dat is ook wat waard. Hurricane is okee, verder heb ik altijd het mwahmwahgevoel bij Bob Dylan. Maar miscchien kom ik wel naar de lezing om me te laten overtuigen.

Knapzak schreef: ik vind Dylan net zo overschat als de Beatles.

Sorry maar als beetje Beatles fan zie ik dit toch als vloeken, vandaar dat ik even iets tegenwerp. De Beatles waren mede verantwoordelijk voor de tot stand koming van popmuziek en daarbij staan ze nu nog steeds meerdere keren in de top 1000 van muziek aller tijden. Dus onderschat ze niet.

Leuk thema voor een lezing, alleen vraag ik me af wat er met de filosofie lezing van Martin van Hees gebeurd is? Gaat die ook nog door?

Dit is hem, Roel.

Herbsgarden
Roell schreef: Leuk thema voor een lezing, alleen vraag ik me af wat er met de filosofie lezing van Martin van Hees gebeurd is? Gaat die ook nog door?

Dit is de enige lezing die professor Van Hees dit jaar zal geven bij de GSV, maar de kans is groot dat er donderdag ook wel wat filosofie langskomt. Van Hees is tenslotte een filosoof en met name geinteresseerd in de filosofische achtergrond van Dylans teksten.

Knapzak schreef: ik vind Dylan net zo overschat als de Beatles.
Haha beetje in de categorie: 'Ik koop shirtjes voor maximaal een tientje'. Verder ben ik er niet om jouw muziekvoorkeur onderuit te halen, maar Elvis... ;)
Herbsgarden schreef:
Roell schreef: Leuk thema voor een lezing, alleen vraag ik me af wat er met de filosofie lezing van Martin van Hees gebeurd is? Gaat die ook nog door?

Van Hees is tenslotte een filosoof en met name geinteresseerd in de filosofische achtergrond van Dylans teksten.

ah dat bedoelde ik idd, bedankt Herbsgarden.

OV-cie, goed bezig! Goede spreker, leuk onderwerp. Ik ben er zeker bij!

Ik ben hier en daar wat aan het lezen over Bob Dylan en ik wist echt niet dat zijn leven zo bijzonder, grappig en boeiend is.
Zelfs als je nog nooit wat van Bob Dylan gehoord heb is deze lezing nog de moeite waard om heen te gaan.
OV-cie, helemaal top geregeld!

Inderdaad zeg, boeiend persoon! Hij werd dus ook wel Shabtai Zisel ben Avraham genoemd. :)

Hele mooie uitspraak van hem:
Als ik Bob Dylan niet was, zou ik waarschijnlijk ook denken dat Bob Dylan veel antwoorden had.