Ursa

Ook hier maar even een topic. Voor degene die het nog niet heeft meegekregen: Osama bin Laden is dood. De grootste terroristenleider is geliquideerd door Amerikaanse commando's.

Wat denken jullie? Is de wereld nu een betere plek? Of hebben we een martelaar gemaakt die een golf van geweld zal inspireren?

Tweet van de dag:

So Osama Bin Laden is dead... Amazing what the Americans can do when the Playstation Network is down.

Ik vond één ding een beetje frapant. Als er amerikanen dood gaan bij het één of het ander dan staan alle moslims te juichen op de straten. Nu gaat osama dood en dan staan alle amerikanen te juichen op de straten.

Ik heb vooral het idee dat dit de haat en het terrorisme zal aanwakkeren.

@ Imhotep.

Michel vond hetzelfde:
"De beelden van feestende Amerikanen zijn bijna net zo tenenkrommend als die van vlagverbrandende hakbars."

Maar er zal over paar weekjes toch wel een nieuwe leider zijn die zijn komst viert met een aanslag ben ik bang.
Het enige waarom Osama zo belangrijk was is omdat hij waarschijnlijk achter de bekendste aanslagen die we kennen zat.

Vandaag een test van het alarmsysteem op de Faculteit, toeval of verhoogde staat van paraatheid op de RuG?

Echt heel fijn trouwens dat er één terrorist dood is en er nog maar een slordige miljoen te gaan zijn. Problem?

C.A. schreef: Echt heel fijn trouwens dat er één terrorist dood is en er nog maar een slordige miljoen te gaan zijn. Problem?

Hoe kom je bij dat getal?

En Osama was inderdaad het 'westers icoon' van (islamitisch) terrorisme. Grote kans dat zometeen een nieuwe bebaarde topman breed uitgemeten wordt in de media. Doet me wel afvragen in hoeverre Bin Laden voor (radicale) moslims een icoon is geweest.

In Afghanistan wordt gewoon een talentenjacht georganiseerd om een nieuwe moslimfundamentalistische leider te vinden. The world's next leading terrorist, die hebben ze na een paar afleveringen vast wel gevonden.

2e ronde komt het onderdeel zelfmoordaanslag plegen aan bod heb ik vernomen.

hmmm, als topterrorist moet je dat niet zelf doen, het gaat om delegeren...

Ik ben het met jullie eens dat de dood van Osama geen positieve impact zal hebben op het wereldwijde Islamitisch-fundamentalistische terrorisme, maar ik denk wel dat het voor de Amerikanen echt uitmaakt dat ze meneer Bin Laden nu eindelijk te pakken hebben.

Hij leek een soort ongrijpbaar spook dat door niemand gevangen kon worden, en stond daarmee symbool voor het karakter van het Islamitsche fundamentalisme; ongrijpbaar, onuitroeibaar en onvindbaar. Dat hij dat nu niet bleek te zijn zal goed zijn voor de moraal van militairen die tegen de Taliban vechten in Afghanistan. Er gaat een enorme boodschap vanuit; niemand kan ongestraft met dit soort daden wegkomen.

Uiteraard is het tenenkrommend hoe (veel) Amerikanen hiermee omgaan. Je gaat niet feestvieren omdat er iemand dood is, wie dan ook.

Ik ben wel benieuwd hoe de fundamentalisten hier op gaan reageren, een golf van amateuristische, maar niettemin dodelijke aanslagen lijkt me niet onrealistisch.

TheoSikkema

Inderdaad bijzonder dit. Voor veel Amerikanen zal het toch een voldaan gevoel geven nu de man die hun aanviel er niet meer is. Maar toch opvallend hoe er geschreven wordt op verschillende Amerikaanse nieuwssites, met teksten als 'Welcome to Hell.' Het terrorisme zal natuurlijk gewoon door gaan, al was Bin Laden voor velen wel een groot voorbeeld.

Herbsgarden

Beste grap komt van : "Dyslectici overal ter wereld rouwen om dood Amerikaanse president."

Hihi, wat een toffe site Jan,

"9:45 Duitse winkelketen Osama Bin Laden week lang gesloten uit solidariteit"

haha :D

14:23 Buslijn 43 omgeleid via Nieuwegein-Oost. Verband met dood Osama Bin Laden onduidelijk.

Herbsgarden schreef: Beste grap komt van : "Dyslectici overal ter wereld rouwen om dood Amerikaanse president."

Hehe, die is idd erg leuk :)

Verder wel bijzondere reacties van Imhotep en Jasperman. De man die persoonlijk verantwoordelijk is voor de dood van duizenden onschuldige burgers wordt gedood, en als de familie van de slachtoffers dan juicht vindt je dat: "tenenkrommend..." en;
"het wakkert haat en terrorisme aan..."

Westerse zelfhaat ten top dit. Zelfs het doden van een terroristische massamoordenaar kunnen we maar beter niet doen, want dat lokt terrorisme uit... Juist ja. Wat dachten jullie van eindelijk gerechtigheid voor al die slachtoffers?

Fop schreef: Westerse zelfhaat ten top dit.

Ik zou het Westerse zelfrelativering willen noemen, voor zover ik mij verbonden voel met de Amerikanen (dat is niet echt het geval).

Het had de feestvierders gesierd als als ze zich hadden onderscheiden van de personen die ze zo verafschuwen in plaats van zich eraan te conformeren. Zoals ik al zei vind ik dat je de dood van een persoon nooit moet vieren. Blijdschap is op zich op zijn plaats (ook al heeft meneer Bin Laden geen proces gehad) maar het zou wel wat ingetogener mogen naar mijn idee.

@Fop, ik zeg niet dat het geen gerechtigheid is dat Osama gedood is. Uit een mogelijk proces zou toch wel de doodstraf volgen en dat is volgens mij ook zeker niet een verkeerde straf voor iemand die zulke dingen beraamd en laat uitvoeren door anderen.

Alleen Amerika verafschuwt het als moslims de straat op gaan als een dominee uit Amerika een koran in de fik steekt maar gaat zelf massaal de straat op zodra bekend wordt dat Osama door zijn hoofd is geschoten.

Wat ik me wel afvraag, hebben die mensen geen werk?

TheoSikkema

Terechte reactie, Jasper.

Holsappel schreef: Wat ik me wel afvraag, hebben die mensen geen werk?

Lekker inhoudelijke reactie is dit trouwens.

Weer typische Fop Schipper-retoriek in dit topic: mensen die kritiek hebben op het juichen op straat worden gelijk beschuldigd van Westerse zelfhaat. Tevens trekt Fop de conclusie dat mensen tegen het doden van Osama zijn terwijl ze enkel het geheel nutteloze en ook wereldvreemde (want er zijn nog 1 miljoen terroristen) feestgedruis veroordelen.

Weer typische Chris Arnold-reacties op Fop Schipper-retoriek.