De slinger van Foucault komt ook naar Groningen! (zie de UK van afgelopen week..) OK, beetje off-topic. Ik wou eigenlijk melden dat ik maar niet kwam, omdat 1. ik moet nog leren, 2. anders is er ook nog een StudentLife-afsluiting van het jaar met alle mensen van de gebedsgroepjes. Ja ja, GSV-activiteiten gaan voor, maar het is moeilijk nee zeggen.

Donderdag 9 juni viert am. Klei zijn verjaardag. Ook u bent uitgenodigd voor dit knalfeest! Hij heeft voor deze gelegenheid een aardig zaaltje afgehuurd. Deze bevindt zich achter de Noorderkerk. Vanaf acht uur staat de koffie klaar. Er zal ook gespeecht worden.

Geertsma, ik deel je mening over de boeken van Eco. De slinger heb ik gelezen, maar het kostte me moeite. Ik zal asap een recensie van De Da Vinci code lezen.

Hebben jullie boeken van Jonathan Rabb gelezen? De Uitverkorene is een boek dat volgens mij qua plot wel lijkt op De Da Vinci code. Een combinatie van eeuwenoude geheimen en daaruit voortvloeiende hedendaagse complotten (en bijbehorende spannende avonturen) lijkt een goed recept voor een bestseller.

Inmiddels zijn er heel veel boeken met een dergelijk concept verschenen. Laatst bij de Scholtens & Wristers zag ik een aparte, goedgevulde plank met dit genre boeken. Op iedere achterkant stond wel iets in de trant van: De nieuwe Dan Brown of Een meesterlijke vertelling met de combinatie van de spanning van Dan Brown en de eruditie van Umberto Eco en meer van dat soort overtollige lofprijzingen.

@ Vriend Klei: ik kom ook op jouw feestje.

schreef: Alles bij elkaar opgeteld, heeft Dan Brown een matig geschreven en slecht onderzochte knoeiboel op papier gezet.

Ik zou het boek eigenlijk nog voor donderdag willen lezen, maar de tijd ontbreekt mij. Desalniettemin: wie woont in Vinkhuizen en heeft het ding te leen?

Overigens misschien ook interessant te lezen van te voren is de lezing die Nicky Gumble (bekend van het Alpha-concept) heeft gehouden n.a.v. vele vragen van Alpha cursisten die de Alpha cursus bezochten van zijn kerk.

http://www.htb.org.uk/features/2005/january/davinci.htm

ps. vergeet niet de "continued" link te volgen aan eind van de 1e blz.

Koning David

Dan heb ik ook nog een link: http://www.dedavincicode.tk/

Wat Arnold in zijn artikel in de reader zegt over de canonisatie wordt door de auteur van deze website nagesproken.

Iedereen die nog geen OV-reader heeft kan er een ophalen bij mij. Ook zal ik een stapel meenemen naar de lezing.

Bedankt voor de reader; 't ziet er keurig uit; ik vind em alleen wel een beetje erg laat komen (ookal kreeg ik em dinsdag zoals gepland); want zoveel artikelen lees ik niet zo snel door als ik 't druk heb (dus tip voor de volgende keer...)

Overigens zie ik nu ook dat ik er helaas niet bij kan zijn; dus iedereen veel plezier...

Koning David

Het probleem was dat we 'm niet eerder konden drukken. Gelukkig staat nu wel het artikel van Arnold erin.

Ja, dat artikel moet echt gelezen worden, al is het alleen maar omdat die jongen er zo''n grote stapel boeken voor heeft gelezen! Zou anders zonde zijn van zoveel werk...

In de boekhandel kwam ik de parodie 'The Va Dinci Cod' tegen die ook in het voorwoord van de reader wordt genoemd. Zag er leuk uit: hoofdpersoon Danglon wordt als symboliekexpert geroepen bij een lijk met daarnaast de tekst: 'ik ben vermoord door de Rooms-katholieke kerk'.

En dan krijgt hij zeker als reactie uit het Vaticaan: wij weten niks van een moord, en we hebben ook geen evangeliƫn weggemoffeld.

Nee, ik denk dat ze zeggen: sorry, onze fout, we wilden eigenlijk Leonardo da Vinci vermoorden...

Koning David

Wat een toffe lezing. Het was niet heel gemakkelijk af en toe, door die grote hoeveelheid informatie en de lange tijdsduur, maar het was zeker de moeite waard.
Dat De Va Dinci Code inhoudelijk gezien een slecht boek wisten we al. Wolter Rose heeft ook een paar lastige onderwerpen goed verhelderd, hoewel voor mij helaas nog niet alles duidelijk is. Mocht ik weer tijd hebben dan wil ik mij graag in de materie verdiepen.
Trouwens, ik denk wel dat het heel belangrijk is met welke instelling je Jezus benadert. Ik vind dit voor mij zelf heel lastig. Kun je Jezus ook 'neutraal' benaderen? Of gaat het uiteindelijk toch om de vraag of je gelooft of niet? Zelf ben ik er nog niet uit. Het verhaal van Rose brengt mij wel een beetje in de 'goede' richting, denk ik. Zo ongeloofwaardig zijn de vier evangelien misschien wel niet.

Ik hoop dat iedereen die niet op de lezing was de reader nog leest en het stuk dat amice Hoogendoorn in de juni-SiC gaat schrijven. Ik denk dat de discussie over dit onderwerp, op de GSV maar ook daarbuiten, nog lang niet is afgelopen. Het suggesties die het boek oproept zijn te pareren. Ik hoop dat we hier op een beetje goeie manier mee om weten te gaan, ook naar buiten toe.

OV-commissie bedankt. Het was een zeer interessante lezing.

Idd Ov cie bedankt! Ik vond het ook zeer interessant allemaal

zeker bedankt OV commissie een erg goeie lezing

Joachim Sickbock

OV-cie, hoe kom ik aan een reader? Ik heb er geen. Ik was niet op BK. Ik wil er wel graag een.

RC schreef: Iedereen die nog geen OV-reader heeft kan er een ophalen bij mij. Ook zal ik een stapel meenemen naar de lezing.

Maar omdat jij het bent gooi ik er wel een door de brievenbus.