RC

OV-lezing De Da Vinci code
Donderdag 9 juni zal dr. W. Rose een lezing geven over de internationale bestseller van Dan Brown: De Da Vinci code. In dit controversiele boek beweert Brown dat Jezus een relatie had met Maria Magdalena, en dat hun nageslacht nog steeds leeft. Ook wordt de rol die de Roomskatholieke kerk heeft gespeeld in de leer over Jezus stevig bekritiseerd.
Dr. W. Rose is universitair docent aan de Theologische Universiteit Kampen. Hij geeft Hebreeuws.
De lezing wordt gehouden in de zaal achter de Noorderkerk (neem de ingang aan de Noorderbuitensingel) en begint om 20:00.

Tevens zal er een OV-reader uitkomen over dit onderwerp. Deze wordt dinsdag 7 juni verspreid via de bijbelkring. Bij verhindering kan vanaf vrijdag 3 juni een reader worden afgehaald bij Saffierstraat 74.

Vriend Niels

Lijkt me leuk OV-cie! Alleen heb ik het boek dus niet gelezen, kan die ook worden verspreid via de bijbelkring?

Er staat een uitgebreide samenvatting in de reader. Verder is de lezing juist ideaal om mee te kunnen praten zonder het boek gelezen te hebben.

ik kom!

trouwens nog nieuws gehoord? In Londen krijgen gidsen een boekje om uit te delen als mensen alleen maar over de DA Vinci vragen. kunnen ze daar antwoorden uithalen en kijken wat waar en niet waar is.

Gelukkig is Otten geweest. Wat is een jaar zonder literaire OV-lezing?

Maurijn schreef: ik kom! trouwens nog nieuws gehoord? In Londen krijgen gidsen een boekje om uit te delen als mensen alleen maar over de DA Vinci vragen. kunnen ze daar antwoorden uithalen en kijken wat waar en niet waar is.

In de Saint Sulpice te Parijs worden stukjes steen meegenomen door Da Vinci-fans. Bepaalde gedeelten hebben ze moeten afzetten. Ook is er een bord geplaatst met de volgende strekking: In tegenstelling tot wat in een recente bestseller werd beweerd is dit oorspronkelijk geen satanskerk.

RC, wat is de expertise van Rose die hem interessant maakt als spreker over de DaVinci Code?

RC schreef: In de Saint Sulpice te Parijs worden stukjes steen meegenomen door Da Vinci-fans. Bepaalde gedeelten hebben ze moeten afzetten. Ook is er een bord geplaatst met de volgende strekking: In tegenstelling tot wat in een recente bestseller werd beweerd is dit oorspronkelijk geen satanskerk.

Kennelijk hebben lezers van de Da Vinci-code, boeken van Eco opzij gelegd omdat ze die te moeilijk vonden, en kunnen ze daarom geen onderscheid maken tussen feit en fictie. Dat, of ze zijn er niet eens aan begonnen.

elff schreef:
RC schreef: In de Saint Sulpice te Parijs worden stukjes steen meegenomen door Da Vinci-fans. Bepaalde gedeelten hebben ze moeten afzetten. Ook is er een bord geplaatst met de volgende strekking: In tegenstelling tot wat in een recente bestseller werd beweerd is dit oorspronkelijk geen satanskerk.

Kennelijk hebben lezers van de Da Vinci-code, boeken van Eco opzij gelegd omdat ze die te moeilijk vonden, en kunnen ze daarom geen onderscheid maken tussen feit en fictie. Dat, of ze zijn er niet eens aan begonnen.

ik ken alleen in de naam van Roos.
Briljant boek, alleen wat ouder. Het is ook niet te vergelijken. Maar opzich wel logisch dat mensen Da Vinci makkelijker lezen. Alleen als je dan vraagt of ze eerst het berninni mysterie gelezen hebben ho maar. En het juvenalis dilemma zegt ze ook niets. Dat is dan weer jammer.
Misschien vind ik het berninni mysterie nog wel beter. maar daar ben ik nog niet over uit.

Luuk schreef: RC, wat is de expertise van Rose die hem interessant maakt als spreker over de DaVinci Code?

Wel, Hebreeuws behoort aan de TU tot de sectie 'bijbelwetenschappen'. Hij heeft dus veel vakmatige kennis van de bijbel, en ook wel van de bijbelse tijd. Dit kan aardig van pas komen bij het ontkrachten van een aantal beweringen van Brown. Denk ook aan buitenbijbelse bronnen in het Hebreeuws.
Verder is het vooral persoonlijke interesse van Rose die hem ertoe heeft gebracht hierover een lezing te willen houden.

Interessant. Ik kom wel.

elff schreef: Kennelijk hebben lezers van de Da Vinci-code, boeken van Eco opzij gelegd omdat ze die te moeilijk vonden, en kunnen ze daarom geen onderscheid maken tussen feit en fictie. Dat, of ze zijn er niet eens aan begonnen.

Wat is dit nou weer voor onzin... Alsof Eco moeilijke boeken schrijft die na het lezen je inzicht geven in feit en fictie???

Persoonlijk vind ik Eco een leuke schrijver, maar het is ook een enorme fantast. Boeken als "Het eiland van de vorige dag" en "Baudolino" staan echt vol met grote onzin, hij weet het misschien wat literairder te brengen dan Dan Brown, maar het is eigenlijk ook een gehypte Romanschrijver. En omdat hij veel serieuzer word genomen dan Dan Brown, kan hij een groter gevaar zijn dan Dannieboy.

vanDijk schreef: Persoonlijk vind ik Eco een leuke schrijver, maar het is ook een enorme fantast. Boeken als "Het eiland van de vorige dag" en "Baudolino" staan echt vol met grote onzin, hij weet het misschien wat literairder te brengen dan Dan Brown, maar het is eigenlijk ook een gehypte Romanschrijver. En omdat hij veel serieuzer word genomen dan Dan Brown, kan hij een groter gevaar zijn dan Dannieboy.

Daarbij komt echter wel, dat Eco hoogleraar semiotiek is, en niet alleen fictieve romans heeft geschreven, maar ook (bij mijn weten) goed onderlegde essays en non-fictieve boeken.
Van Dan Brown ken ik de achtergrond niet. Op zomerkamp heb ik Het Bernini Mysterie vrijwel helemaal uitgelezen. Het las lekker weg, maar gebruikte naar mijn mening teveel woorden voor te weinig inhoud. Over de Da Vinci Code kan ik niets zeggen.

Koning David

Baudolino is geweldig en wel literair. De slinger van Foucault is helaas nogal onleesbaar. Het verschil met Brown is dat Eco geen dwingende interpretaties oplegt maar de lezer zelf laat denken. Eco schrijft literatuur, Brown schrijft voor het plebs.

En voor eens en voor altijd: Het is De naam van de Roos en niet in de naam van of iets dergelijks. Het gaat over de zoektocht naar wie dat meisje nu toch was, en niet over een roos als symbool in wier naam een of andere heldendaad wordt uitgevoerd.
En Eco schrijft inderdaad onzin, maar heeft helemaal niet de bedoeling dat zijn beweringen eventueel voor waar worden aangezien. Net als Baudolino is Umberto Eco een meesterverteller en -bedenker.

En over de lezing: ik ben wel benieuwd wat dhr. Rose gaat vertellen over de Code. Gaat hij opnieuw alle verhalen ontkrachten, of gaat hij ze verdedigen, of gaat hij gewoon leuke dingen vertellen? Ik ben benieuwd.

De slinger van Foucault is beter leesbaar dan het Europees grondwettelijk verdrag. Maar misschien zegt die vergelijking niets vanwege de onbekende variabele ;)
De slinger van Foucault gaat ook over codes, maar dan zonder achterhaalbare betekenis, en ook over complottheorieƫn, maar dan zonder daadwerkelijk complot. Althans...

Ik kan het toch niet laten ook even mijn gal over Eco te spuien, hoewel dit feitelijk niets met de lezing te maken heeft. Mijns inziens is het een van de grootste raadsels van de GSV dat vrijwel iedere GSV'er met meer dan vijf boeken in zijn boekenkast ook enkele werken van Eco heeft staan. Waar Mulisch altijd wordt afgebrand vanwege zijn arrogantie slikt iedereen het wanneer Eco zijn lezers een onleesbare intelligentie- en kennisdemonstratie voorschoteld. Zelfs Thomas Mann leest nog makkelijker dan De slinger van Foucault. De term 'gehypte romanschrijver' is inderdaad zeer toepasselijk. En dat is dan ook meteen de grootste overeenkomst met Dan Brown.

Ben het er niet helemaal mee eens. Hoewel ik 'De ontdekking van de Hemel' op zich een weergaloos boek vindt, stoorde ik me hier af en toe ook wel aan Mulisch' geƫtaleerde intelligentie. Grote verschil met 'De slinger van Foucault' vond ik dat de intelligentie bij Eco functioneler overkomt dan bij Mulish. Is meer een puntje van kritiek, dan om hem af te branden. Dus ik heb naast Eco ook gewoon Mulisch in de kast staan.
Maar da's vooral een gevoelsargument. Is al weer een tijdje geleden dat ik ze gelezen heb.

Overigens leest 'Baudelino' als een trein, is 'De naam van de roos' wat mij betreft gewoon machtig interessant en 'Het eiland van de vorige dag' wat mij betreft briljant. Alleen al vanwege de oplossing om genoeg water voor de zondvloed te verklaren :).
En 'De Slinger van Foucault' is inderdaad niet het meest leesbare boek...

De leesbaarheid van de Slinger hangt helemaal van je voorkennis af. Ik vond de slinger lekker weglezen. Maar ik had van te voren al redelijk veel kennis van rozekruizer etc.

Ik vond de Da Vinci code een van de slechtste boeken sinds tijden. Minder goed geschreven dan Foucault. De theorieen waren nog lachwekkender maar waren helaas serieus bedoeld (itt De slinger van Foucault). Een soort hollywoodversie zeg maar.

Op de buurfora (ATV, Ichthus, Navigators) wordt aardig enthousiast gereageerd op de lezing. In alle kerkblaadjes van de vrijgemaakte kerken te Groningen staat ook een aankondiging, dus ik verwacht veel niet-GSV'ers.

Hela, ik zie net op de kalender dat er donderdag een OV-lezing is. Wat leuk!