He VGSE,
Hoe zit het eigenlijk per 1 juni met het roken op soos? Is het rookverbod dat in de horeca gaat gelden ook voor ons geldig? En mag er dan nog steeds in de achterzaal gerookt worden omdat daar geen personeel komt?

Het rookverbod gaat in per 1 juli 2008. Daarnaast moet een rookruimte aan de volgende drie criteria voldoen:

  • Rookruimten moeten afsluitbaar zijn
  • Rookruimten moeten uitsluitend voor het roken van tabaksproducten aangewezen zijn. Dit betekent dat in rookruimten ter bescherming van de werknemer niet wordt bediend.
  • Rookruimten moeten als zodanig aangeduid zijn.

Dus;
Een deur in de opening naar de achterzaal.
En sidekicks mogen weigeren er naar binnen te gaan, ze zijn immers bedienend personeel.... Mazzeltje voor de toekomstige jaarverbanden.

Dus betekent dit dat als

  • er een deur voor de achterzaal komt
  • de sooscie er niet bedient (doen ze toch nu ook al niet?), en
  • er een bordje op de deur komt
    er gewoon gerookt kan blijven worden in de achterzaal?

Ps ik lijk nu zo'n verstokte roker maar dat valt wel mee, ik ben meer benieuwd :) .

Hehe, klinkt idd alsof je je bedankbrief hebt geschreven maar nog twijfelt of je em op de bus doet.
Maar goed punt hoor. Een deur in de achterzaal is ook wel een beetje crappy zeg. Is een vies (rook)gordijntje ook afdoende? Knal anders zo'n apparaat in de muur, zo'n nepsigaret waar dan iedereen aan kan lurken. Dat zal ze leren, die rokers.

of zoals ergens in duitsland, 3 gaten in de muur, 1 voor je hoofd en 2 voor je handen, en dan maar roken

Volgens mij zit er tussen de voorzaal en de gang al een deur. Bovendien is de eis, als ik het goed begrijp, dat het afsluitbaar moet zijn, dus niet afgesloten.

Het is nu nog een beetje onduidelijk over hoe en wat. Ik heb in ieder geval contacht gehad met de vestiging in Groningen die daarover gaat, maar zij moeten nog afwachten wat er besloten gaat worden. Op www.overheid.nl kan je besluiten vinden en up to date blijven van de laatste ontwikkelingen.

Nog een bizar verhaal btw: hij vertelde dat zoals het er nu naar uitziet er in een rookruimte niet mag worden geconsumeerd. Toen ik vroeg wat het prescies inhield, kwam ie met een eng voorbeeld ;) Als iemand een biertje aan de bar haalt, mag diegene em niet in de rookruimte opdrinken! Klinkt beetje belachelijk natuurlijk en er komen waarschijnlijk nog uitzonderingen voor de horeca en dergelijke...maar voor de rest is het afwachten.

huh? dat wordt adjes trekken in de gang...

Laura schreef: Nog een bizar verhaal btw: hij vertelde dat zoals het er nu naar uitziet er in een rookruimte niet mag worden geconsumeerd. Toen ik vroeg wat het precies inhield, kwam ie met een eng voorbeeld ;) Als iemand een biertje aan de bar haalt, mag diegene em niet in de rookruimte opdrinken!

Dit is klinkklare onzin. De bovenstaande drie punten komen rechtstreeks uit een brief van de minister van VWS. Daarin wordt op geen enkele manier gerept over het niet mogen consumeren in een rookruimte. Anders is het wanneer mensen de straat op gaan om te roken. In dat geval mag je niet consumeren (wanneer je op de openbare weg staat - voor soos in dit geval). Laat me weten wanneer de VWA (Voedsel en Warenautoriteit - de controlerende instantie in dezen) lastig doet, kan ik er even mijn tanden in gaan zetten :wink: