Grietje_Eva

alt text

Kijk, daar is-ie! Het beloofde info-topic.

In de loop van de komende weken zullen we hier allerhande zaken berichten over het weekend van 5 tot 7 februari dat gloort aan de horizon :) Om weer even lekker in de sfeer te komen kan ik dat leuke HV-filmpje aanraden!

Inhoudelijk

Het thema is "Lighthouse". Vinden jullie het ook zo'n mooie vergelijking? God die als een vuurtoren bij een donkere oceaan met zijn licht schijnt om ons te wijzen waar we heen moeten gaan om veilig te zijn. Psalm 119:105, Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad. Op bezinningsweekend zullen we nadenken over Gods Heilige Geest die leiding geeft in ons leven.

In Mattheüs 5 gaat het echter verder. Na de beroemde zaligsprekingen van Jezus zegt Hij Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel. Het is de bedoeling dat wij Gods licht uitdragen naar de wereld om ons heen. Hoe? Ook hier gaan we op in tijdens de lezingen en workshops die voor jullie verzorgd worden.

Wait for it...

Onder leiding van wie we met deze onderwerpen bezig gaan en welk programma daar bij hoort, dát verschijnt de komende tijd in dit topic. Noodzakelijk kwaad als bustijden en een paklijst, daar zullen we jullie ook niet om verlegen laten zitten.

Ons lichtfestival/houseparty vindt plaats in Drouwen, op de Kwartjesberg, precies zoals jullie gewend zijn :) Hopelijk zien we elkaar daar over 5 weken! Opgeven kan al in het speciale opgavetopic, hier namelijk. Met vragen mag je, vanzelfsprekend, altijd naar je verlichte bezinningsweekendcommissie komen.

Veel liefs,

De Bezwicie (Annemiek, Arjan, Ellis, Eva, Henriët, Joanne en Pieter)

ellisschipper

Heeft u behoefte aan een lichtpuntje in uw leven? Kom dan morgen gezellig naar het inloophalfuurtje van de Bezwicie. Vanaf half 1 bij Eva. Doei!

Dit is al bijna! Er zijn pannenkoeken, eieren en croissantjes, dus wees erbij

Grietje_Eva

Het was heel leuk! Iedereen die er was, bedankt!

alt text

Grietje_Eva

Het is zover: we gaan dit topic verlichten met échte informatie. Benieuwd wie er vrijdagavond naar Drouwen komt met een lezing om meteen midden in het thema van het weekend te duiken?


Vrijdagavond: Adrian Verbree over de Heilige Geest

Hoi Groninger studenten,

Ik heb begrepen dat jullie het dit weekend onder andere gaan hebben over de vraag: Hoe kan jij zelf laten zien dat jij christen bent?’ En dan mag ik op vrijdagavond spreken over de Heilige Geest. Ik neem aan dat dit betekent dat jullie tussen die beide punten een lijn zien lopen. Dat zou terecht zijn. Maar welke lijn? Wat is je beeld van de Heilige Geest, van zijn werk? Wat betekent Hij voor jou, betekent Hij wat voor jou? Is Hij leerstellig even noodzakelijk als praktisch ongrijpbaar? Hebben wij te veel, te weinig of geen sjoechem van de Geest? Wat zegt de Bijbel over Hem en over die lijn tussen hem en ons? Wat bepaalt ons beeld, Bijbel, Biblebelt of Holy Bubble?
Genoeg om op te kauwen, lijkt me.

Graag tot ziens in de Kwartjesberg, wat dat ook moge zijn.

Ds. Adrian Verbree

Grietje_Eva

Workshop: Red light(house)

Het licht van de wereld zijn? Dat kan abstract, maar ook heel praktisch. Één van de workshops zaterdagmiddag zal gegeven worden door een medewerkster van Hope for Groningen.
Lees hieronder wat zij te vertellen heeft:

Ik ben Janny Huizenga, getrouwd en moeder van 4 kinderen. Ik ben verbonden aan de stichting Hope for Groningen en Hope for Friesland en van daaruit bezoek ik de prostituees die in Groningen en Leeuwarden werken. We zoeken de vrouwen op want we willen heel graag daar in die bordelen en kamertjes iets van Gods liefde en licht laten zien.

In de workshop zullen we stil staan bij het leven van de vrouwen in de prostitutie. Graag wil ik de stem zijn van hen die geen stem hebben. Ook wil ik vertellen over hoe de Here heeft ingegrepen in mijn leven en hoe ik zo bij dit werk terecht ben gekomen. Daardoor wil ik zo graag Zijn liefde doorgeven aan de vrouwen die vaak leven in een harde, liefdeloze wereld.

We willen in de workshop ook kijken waar jullie Gods liefde en licht brengen, of misschien in de toekomst willen brengen..?
Ik zie uit naar een mooie ontmoeting.

Grietje_Eva

Zaterdagochtend: Daniël Schotanus kritisch over onze cultuur

Daniël Schotanus is niet zomaar een wiskundeleraar die er voor de grap filosofie bij doceert. Met een flinke academische carrière op het gebied van theologie/filosofie, en pas na een tijd in Afrika te wonen, is hij voor de klas gaan staan. Hij heeft ons flink wat te vertellen over onze cultuur als mis-interpretatie van de Bijbelse boodschap en over wat er daardoor verkeerd gaat in het Westerse christendom.
Wel vaker houdt hij zijn prikkelende "praatje", in zijn thuisgemeente bij de Baptisten in Ede bijvoorbeeld. We kunnen erop rekenen dat we flink aan het (mee)denken gezet gaan worden. In het kader van "het licht van de wereld zijn" was -weet ik nog goed- zijn credo: "You can talk the talk, but can you walk the walk?".

Korenmaat of cultuurmaat?

Globalisatie heeft ‘onze’ westerse cultuur verheven tot mondiale standaard. Mag je hieruit concluderen dat wij als ‘westerse’ christenen door onze levensstijl of ons (neocalvinistisch) cultuurmandaat, bewust of onbewust, bijdragen aan de steeds groter wordende kloof tussen rijk en arm, de dramatische verstoring van het natuurlijk milieu, en de explosie aan mondiale onveiligheid? Durven we onszelf te confronteren met de aanklacht van bijvoorbeeld professor Bob Goudzwaard en anderen, dat wij als christenen niet alleen medeverantwoordelijk zijn voor eindeloos veel collateral damage, maar dat onze cultuurparticipatie in essentie het gevolg is van een wezenlijke mis¬interpretatie en misrepresentatie van de bijbelse boodschap? Hoe gaat het ons af als we het woord ‘zonde’ in de bijbel zouden vervangen door het begrip ‘cultuur’, zoals de Franse christenfilosoof Jacques Ellul dat deed? Klinkt – in een tijdperk waarbij de meerderheid van de christenen buiten het rijke westen woont – Hebreeën 12:1 je dan niet bijzonder profetisch in de oren?
“Nu wij door zo’n menigte geloofs¬getuigen omringd zijn, moeten wij de last van de cultuur, waarin we steeds weer verstrikt raken, van ons afwerpen en vastberaden de wedstrijd lopen die voor ons ligt.”
Laten we met elkaar de maat eens nemen van die cultuur waaronder ons licht zo makkelijk verdwijnt.

Daniël Schotanus

Hier is een langer artikel (uit een Amerikaans journal) van hem over dit onderwerp. Hier is ook een link naar de hele journal.
Benieuwd naar Jacques-met-de-korte-achternaam? Vooral komen. Dat is Schotanus' lievelingsfilosoof.

Kennen jullie deze al, bezwicie? Kunnen we het hele weekend draaien :D

Grietje_Eva

Charlotte schreef:

Kennen jullie deze al, bezwicie? Kunnen we het hele weekend draaien :D

Zeker weten!

Er is net een nieuwe update uit de Kwartjesberg binnen. Ze hebben dekbedden aangeschaft, waardoor er geen slaapzakken meer meegenomen hoeven te worden. Reizen naar Drouwen is nog nooit zo gemakkelijk gewees!. Dus tjop tjop, lekker opgeven. Wordt een mooi weekend.

Dat is echt retechil!! Wel nog hoeslakens meenemen, neem ik aan?

Charlotte schreef:

Dat is echt retechil!! Wel nog hoeslakens meenemen, neem ik aan?

Ja, die moeten inderdaad wel meegenomen worden.

Otter schreef:

Er is net een nieuwe update uit de Kwartjesberg binnen. Ze hebben dekbedden aangeschaft, waardoor er geen slaapzakken meer meegenomen hoeven te worden. Reizen naar Drouwen is nog nooit zo gemakkelijk gewees!. Dus tjop tjop, lekker opgeven. Wordt een mooi weekend.

Ik weet niet hoe dik die dekbedden zijn hoor, op zich super chil, maar ik heb vorig niet geslapen zo koud was t daar. Misschien dus handig om te weten (voor mensen die nog nooit geweest zijn), dat als je een koukleum bent alsnog een slaapzak meenemen geen kwaad kan. Of zijn er super duper veel dekbedden?

Alwin gaat toch ook mee? Problem solved

Maar het is op bezinningsweekend toch de bedoeling dat je warm wordt door de aanwezigheid van de Geest en de liefde van de Heer?

Ach, dat Willeke haar slapende zak mee wil nemen, zorgt ook wel weer voor leven in de brouwerij.

willeke96 schreef:

maar ik heb vorig jaar niet geslapen zo koud was t daar. Misschien dus handig om te weten (voor mensen die nog nooit geweest zijn), dat als je een koukleum bent alsnog een slaapzak meenemen geen kwaad kan.

Ik herken mij hier in, de slaapzalen zijn inderdaad heel koud

Grietje_Eva

Stayphanie schreef:

willeke96 schreef:

maar ik heb vorig jaar niet geslapen zo koud was t daar. Misschien dus handig om te weten (voor mensen die nog nooit geweest zijn), dat als je een koukleum bent alsnog een slaapzak meenemen geen kwaad kan.

Ik herken mij hier in, de slaapzalen zijn inderdaad heel koud

Maar de sfeer is gelukkig heel warm :)

Als je die 1e boerderij binnenkomt zijn er direct rechts ook slaapkamers. Heb ik ooit geslapen en ik had het niet koud (en dat zegt wat).

Of je neemt gewoon een kruik mee, ideaal.

Grietje_Eva

Workshop: Hendrik Timmer (IFES) over de Islam

Jezus als zoon van God, dus God en Maria hadden seks? Als Mohammed met een meisje van 9 trouwde, dan is hij toch een pedofiel? Zo even 2 opmerkingen die ik van een moslim en christenstudent wel eens gehoord heb. Allebei met niet al teveel kennis van zaken. Allebei met hun vragen en verbazing over het geloof van de ander, en bovenal: allebei levend in hun eigen veilige en bekende wereldje.
Het aantal islamitische studenten aan de RUG is de laatste jaren sterk gegroeid, vooral door de sterke toename van internationale studenten. Verder komen er het laatste jaar veel islamitische (student) vluchtelingen naar Groningen. Wat denken we hiervan? Is dit een supermooie mogelijkheid om je breder te ontwikkelen door kennis te maken met een andere cultuur en religie? Geeft dit mogelijkheden om je geloof te delen? Is contact met hen aangaan maar ingewikkeld, spannend of zelfs gevaarlijk? Heeft het überhaupt wel zin om over geloof te praten met een moslim? Hoe zit het met het vergelijken van Bijbel en Koran, God en Allah? En wat betreft vluchtelingen, is het, om met onze lieve Geertje te stellen, geen bedreiging voor de Nederlandse maatschappij al die inkomende intolerante testosteronbommen?

Deze workshop wordt geleid door Hendrik Timmer, IFES studentenwerker voor internationale studenten in Groningen en backpackverslaafde met als favoriete bestemming het Midden-Oosten.