Carloz

Veel mensen gaan op zaterdag naar de markt; lekker rondslenteren, en kijken of je toevallig nog 3 bloemkolen voor de prijs van 1 op de kop kunt tikken. De bezoekers zijn zowel gelovigen als ongelovigen. Voor de laatste categorie heeft de VEP (Vereniging voor Evangelisatie Projecten) elke zaterdag ook een marktkraam op de markt staan, om mensen over God te vertellen.

De marktkraam staat vanaf een uurtje of 9 vrijwel recht tegenover de drie Gezusters; dus op een plek waar flink wat mensen vanaf de kant van de Poelestraat naar de vismarkt lopen. Daar staat dan een marktkraam, waarop allerlei foldertjes / flyers liggen, maar ook boekjes als levend water (evangelie van Johannes), en nog veel meer boekjes, waarin vaak op een vrij eenvoudige manier, over Jezus wordt verteld.

De marktkraam wordt bemand door 2 leden van de GKV of de CGK. Elke week is er een thema; dat ook op het thema bord te lezen is; en waarop vaak ook wel reactie komt. Hiervoor staan dus de mensen achter de marktkraam; om te vertellen waarom we er staan, en vooral ook te vragen of zoiemand ook in God gelooft; of juist niet. Als zoiemand geïnteresseerd is, kun je hem een boekje meegeven, waarin hij meer kan lezen over God; en als zoiemand het nog niet weet, dan kun je hem soms een flyer, of een kaart met een aansprekende spreuk aanbieden, dat iets zegt over God en het christelijk geloof.

Zelf draai ik nu een aantal maanden mee; en ik moet zeggen dat ik het een heel goed project vind. Het is natuurlijk niet zo dat je het net zo druk hebt als de ijsco-man, wanneer het 30 graden is; maar toch komen er best wel mensen op af; die nieuwsgierig zijn, en soms best meer over God willen weten. Een keer was er die zaterdag-avond een Sonrise dienst, en toen hadden we met sonrise-flyers geflyerd; en mensen uitgenodigd. Hoeveel er uiteindelijk zijn gekomen weet ik niet (ik kon zelf helaas niet bij die dienst aanwezig zijn), maar ik weet wel dat ik toen door het aanbieden ervan, een aantal leuke gesprekken heb gehad.

In het begin vond ik het best een beetje eng; om zomaar op een drukke plek op de grote markt te gaan staan en om met mensen die je helemaal niet kent, over zaken als het geloof te praten; maar nu ik het al een tijdje doe, merk ik dat het reuze meevalt. Ik denk dat het heel goed is om op deze manier over Jezus te vertellen; omdat er nog heel veel mensen hier in Groningen rondlopen die niet in God geloven.

De marktkraam staat er elke zaterdag, van 9.00 tot 16.30 uur. Als je op een zaterdag aan de beurt bent, hoef je niet de hele dag te draaien; maar normaal gesproken maximaal 3 uur.

De diensten zijn als volgt:
A-dienst van 8.30 - 11.30 uur
B-dienst van 11.30 - 14.15 uur
C-dienst van 14.15 - 17.00 uur (dat is al inclusief opruimen etc.)

Wanneer je meedoet aan het project, moet je ongeveer 1x per 3 weken draaien in 1 van de diensten; en uiteraard geldt, hoe meer mensen meedoen, hoe makkelijker het wordt; je hoeft dan bijvoorbeeld maar 1x per 4 week te draaien.

Momenteel zijn we weer op zoek naar medewerkers, en ik dacht, laat ik eens een bericht op het forum zetten, omdat voor zover ik weet, alleen ik en Hugo v/d Veen meedraaien in het project, en het voor zover ik weet vrij onbekend is binnen de GSV. Voor vragen hierover, kunt u natuurlijk gewoon een reactie posten; opgave kan via dit forum, maar het kan ook telefonisch, bij mij, of bij Lukas Ensing (lid van Groningen West en roostermaker voor de marktkraam).

Ik ben benieuwd naar uw reactie!

En als ik mag aanvullen:

je moet het ook zien als uitdaging, als een leermogelijkheid. Zelf draai ik nu anderhalf jaar mee. De drempel die je hebt bij de marktkraam om te evangeliseren is eigenlijk hetzelfde als bij bijvoorbeeld E&R. Maar om het in stand te houden, moeten er ook dingen geregeld worden. En dan zijn er veel mogelijkheden. Er staat een organisatiestructuur waarbinnen je veel kunt doen. Zo komt er bijvoorbeeld een soort aanhangwagen waarvan de zijkant omhoog geklapt kan worden in plaats van een kraam. Dit maakt het mogelijk om de kar mooier in te richten en meer mee te nemen. Door de bereidheid van leden om hun energie daarin te steken, komt dit initiatief echt van de grond. Voor mij ligt het zwaartepunt van mijn inzet nu bij de overkoepelende vereniging, het nadenken over nieuwe initiatieven etc. Dus als je wat met evangelisatie wilt beginnen, en de evangelisatiecommissie van je kerk kan het niet realiseren of je bent nog geen lid in Groningen, kom dan bij ons.

Peter Vos

vospg@yahoo.co.uk (050) 5734861 Vereniging voor EvangelisatieProjecten (VEP) te Groningen concreet zoeken we nu een voorzitter voor de marktkraamwerkgroep. Taken zijn: agenda maken en publiceren in VEP-krantje plannen vergaderingen (1x per 6 a 8 week) leiden vergaderingen notulen maken (of delegeren) en publiceren in VEP-krantje contactpersoon met VEP-bestuur

okedie, ik moest van am. Vos ff wat neerzetten dus bij deze :lol:

Afgelopen zaterdag heb ik een dienst C gelopen. Toen ik buiten kwam zag de lucht er wat sombertjes uit. En de grond enigzins vochtig. Maar het weer zou blijken mee te vallen. Kort daarna kwam ik aan bij de marktkraam. Het was vrij rustig op de markt. Ff kennisgemaakt met dienst B. In het begin was er een egyptische man die zelf moslim was, maar zich ook een beetje wou orienteëren op het christelijk geloof. Hij had al twintig blz uit matteüs gelezen. Daar hebben we even gezellig mee gepraat. Foldertje alpha cursus mee gegeven en aangegeven dat hij nog wel eens bij de kraam te komen. Was wel grappig om half in het engels en in het nederlands te praten. Hij had wel een nederlandse cursus gevolgt, dus dat ging in het toaal wel makkelijk. Kwam nog een man langs, die alleen wat boekjes wou 'scoren' en er wel eens over na zou denken oid. Verder kwam er nog iemand langs die er wel vaker kwam gewoon weer es kijken. Heb ik nog vriendschappelijk hand aan over gehouden. Ook kreeg ik nog een foldertje van 1 of ander 'genezingsdienst' van gemeente de deur oid. Verder nog wat korte gesprekjes. Ook nog wat gegeven tegen kanker om het af te maken. :lol: Ik vond het prima gaan. Ik merkte dat ik zelf wat de neiging had om op de achtergrond te blijven, dus een beetje meegelift. Een beetje afwachtend. Ik ben nog niet echt los gekomen, maar ach alles op z'n tijd zullen we maar zeggen.

P.s. het is ook prachtig om de mensen te observeren die er voor bij lopen. Een vreemde wereld waar in leven met net zulke vreemde mensen denk ik.