Allereerst wil ik zeggen dat Julian een goed punt heeft: het feit dat er psalmen in de Bijbel staan, betekent niet dat ze allemaal gezongen moeten (kunnen) worden. Je kunt psalmen ook zien als mooie gedichten, sommige zijn erg geschikt voor samenzang, andere beter om in je eentje op te mediteren. Daarnaast zijn er in Bijbel een hoop andere teksten die op een melodie zijn gezet, en dat kan ook prima.

Sterker nog, bij Opwekking is het erg vaak het geval dat er verwezen wordt naar een Bijbeltekst. Dat is mooi maar maakt me ook weer voorzichtig; hoe wordt een tekst geïnterpreteerd? In het geval dat er veel werk bij komt kijken is het verstandig een landelijke commissie aan het werk te zetten. Anders zou ik zelf liever de gemeente prefereren. Bekijk het als volgt: bij mijn ouders had de predikant de gewoonte om soms ipv. de wet een meer op het christelijk toegepaste tekst voor te lezen. Dat heb ik in West nog niet zien gebeuren, en ik denk dat het in andere gemeentes ook not done zou zijn. Hetzelfde gaat op voor liederen, er is gewoon best een variëteit aan gemeenten en in het beste geval zouden deze zelf de liederen uitzoeken.

Tenslotte sluit ik me bij Marrita en Hendri aan wat betreft de inhoud van de psalmen: hoezo, de psalmen gaan niet over Jezus? De christelijke kerk heeft er sinds Pinksteren een handje van om het hele OT christocentrisch uit te leggen. Daarom maak ik me meestal ook niet erg druk om 'geweldsteksten'.

Ik wil er overigens nog wel eentje ter discussie stellen: het beruchte en bij Opwekking weggefilterde 'zou ik niet haten wie U haat' uit psalm 139. Volgens mij kun je dit prima in de kerk zingen. De Bijbel roept ons ook in het NT op de zonde te haten en een afkeer van onszelf te hebben. Uiteindelijk was ik degene die God gehaat heeft. Daarmee wordt de tekst dus een oproep tot levensheiliging en niet een oproep tot haat tegen de enge buitenwereld.