bbroeksema

Komende maandag de eerste Rethink bijeenkomst! Hieronder de flyertext voor meer informatie:

Wetenschap is god; politiek, recht en maatschappij baseren zich op wetenschappelijke onderzoeken en de doorsnee Nederlander accepteert kritiekloos wat “de wetenschap” beweerd. Dat deze wetenschappelijke onderzoeken het resultaat zijn van een debat tussen wetenschappers ontgaat de meeste mensen. Dat achter deze onderzoeken een (seculier) wereldbeeld verscholen gaat al helemaal. Wetenschap lijkt moeilijk; menigeen denkt dat hem of haar dit “boven de pet” gaat en neemt de uitkomsten van het wetenschappelijke debat voor waarheid aan. De wetenschap is hiermee boven alle twijfel verheven en vervult de rol van god in de geseculariseerde samenleving.

Tijdens de cursus Rethink worden vooronderstellingen van het westerse wereldbeeld benaderd met een eigen, originele, binnen de reformatorische wijsbegeerte ontwikkelde, analysemethode. De verschillende aspecten van deze methode zullen tijdens de eerste avond worden uitgelegd. Filosofische voorkennis is daarom niet nodig en de stof die behandeld wordt is toegankelijk. Na een inleidende lezing zullen drie onderwerpen aan bod komen waarbij steeds na een lezing een interactief werkcollege volgt om de stof eigen te maken en te reflecteren.

De lezingen worden verzorgd door hoogleraren reformatorische wijsbegeerte van andere Nederlandse universiteiten. Zij leiden ook de werkcolleges en het debat.

Rethink is een initiatief van studenten die het betreuren dat de bijzondere leerstoel van de stichting voor reformatorische wijsbegeerte aan de Groninger universiteit niet meer is bezet. Dit jaar wordt de cursus voor de tweede maal georganiseerd.

Door deze lezingenserie kunnen studenten en andere geïnteresseerden op een laagdrempelige en toegankelijke manier kennis maken met de reformatorische wijsbegeerte.

Deelname is kosteloos; reader verkrijgbaar tegen onkostenvergoeding. Opgave via rethink.groningen@gmail.com

Herbsgarden

Wel aardig om eens te gaan kijken. Nog meer geinteresseerden?

Ja misschien wip ik nog wel even langs.

Erg interessant. Alleen vraag ik me af of Roel Kuiper wel kan komen in mei, aangezien hij binnenkort minister wordt. ;)

Naast Rouvoet als minister van Jeugd en Gezin...

http://www.nu.nl/news/960128/11/%27Nieu ... gd%27.html
Herbsgarden

En (om nog even off-topic te blijven) waar zal Van Middelkoop terecht komen? Die wordt nu overal getipt als minister en op de voet gevolgd; zijn ND-column werd zowel in de NRC-next, de Trouw als de Volkskrant geciteerd. Daarin was hij trouwens wel realistisch, dat was wel beter.

Ik reageer hier even op in het verkiezingstopic.

Correctie: Op de flyer staat academygebouw, dit moet harmoniegebouw zijn!

Het eerste deel van de cursus Rethink is inmiddels afgerond. Marc de Vries heeft ons laten zien hoe er op verschillende manieren gedacht wordt over de invloed van techniek op de mens en op de samenleving. Dit verschilde onder andere van positief en vooruitstreven naar negatief en behoudend. Ook liet hij aan de hand van voorbeelden zien hoe schijnbaar neutrale techniek ook politieke gevolgen kan hebben. Je kunt hier meer over lezen in de reader die nog beschikbaar is.

De komende twee cursus avonden zal Jan Hoogland komen spreken over zorg. Hij zal hier onder andere ingaan op de relatie tussen zorg en leiden en wanneer we over zorg met zin kunnen spreken.Hij zal dit doen aan de hand van een hoofdstuk uit het proefschrift van B. Cusveller over zorg. Wil je de avonden bezoeken en het betreffende artikel van te voren lezen neem dan even contact met mij op.

De data voor de avonden over zorg zijn: 19 maart en 2 april vanaf 19:00 en vinden plaats in het harmoniegebouw, zaal 15.036. e-mail: rethink.groningen@gmail.com