Koning David

Onderstaande las ik net op www.nu.nl

Kabinet blijft zitten Uitgegeven: 29 juni 2006 15:46 Laatst gewijzigd: 29 juni 2006 16:09 DEN HAAG - Het kabinet is "unaniem van mening" dat de motie van afkeuring aan het adres van minister Rita Verdonk "geen gevolgen heeft voor het functioneren van het kabinet". Dat verklaarde premier Jan Peter Balkenende donderdag na crisisberaad door het kabinet over de ontstane situatie nu regeringspartij D66 het aftreden van Verdonk als minister van Vreemdelingenzaken eist. In zijn korte verklaring zei de premier dat de afgelopen tijd een "roerige periode" is geweest met "lastige en ingrijpende gevolgen" voor betrokkenen. Debat De Kamer begint rond 16.00 uur aan een debat over de nu ontstane situatie. Ingewijden verwachten dat het kabinet opnieuw de volle steun uitspreekt voor Verdonk, waarna de D66-fractie moet beslissen of ze haar dreigement om het kabinet ten val te brengen waarmaakt. Ingewijden verwachten dat dat gebeurt, waarna Balkenende aan koningin Beatrix verslag moet uitbrengen dat zijn kabinet op onvoldoende parlementaire steun kan rekenen.

Zie ook: http://www.d66.nl/news/item/D66%20zegt% ... /4391?mid=

Lousewies wordt wel weer mooi gedold...

Zo goed en kwaad als het ging alles van minuut tot minuut gevolgd via tv en www.tt.nl, sjonge wat een gedoe. En een kostelijk politiek spel om te volgen. Met Antuma heb ik gisteravond besloten om, mocht ik ooit na 11en in een kamerdebat ontboden worden ik sowieso in pyjama zou aantreden. Weisglas is ook een mooie trouwens, gewoon schattig. D66 kan het moeilijk nog bonter maken. Balkenenende kwam er moeilijk uit vannacht. Zelfs Van der Vlies was dit nooit overkomen.
Zometeen zal de schade duidelijk worden...

Klei, ik weet het antwoord op de topictitel

ongelofelijk is het heus? d66 kon moeilijk weer terugkrabbelen maar eigenlijk had ik dit toch niet echt verwacht. demissionair dus... en als het aan bos ligt meteen verkiezingen, mooie vent is het ook

Bah wat een vieze spelletjes zeg. D66 is echt te triest voor woorden en dan staat die Brinkhorst er ook nog tof bij te zwaaien...
En ook die linkse praatjesmakers die het zo goed weten, hielenlikkers van het volk. Binnen een kwartier na de val al campagne voeren (Bos, Halsema) met hun simpele propaganda. Bah!

Ik hoop dat Balkenende door mag gaan van de Koningin.

Vriend Niels

Bos is natuurlijk zwaar in zijn nopjes. Zijn aanhang slonk met de dag, dus dit komt nog net op tijd. Kan ie waarschijnlijk toch nog premier worden. Wie gaat er mee naar Afrika?

Koning David

Het was een mooi schouwspel. Ik was het op zich niet met D66 oneens dat ze hun vertrouwen in het kabinet hebben opgezegd ,maar dat hadden ze eigenlijk al begin dit jaar moeten doen in het debat over de missie naar die provincie in Afganistan waarvan ik de naam niet kan spellen. Ik ben benieuwd of het kabinet doorgaat als rompkabinet met gedoogsteun van LPF en SGP, of dat ze echt demissionair gaan en we in oktober mogen gaan stemmen. Ik vind het sneu voor Balkenende, maar hij had in 2003 met de PvdA in de regering moeten gaan zitten in plaats van met de VVD. Die coalitie had steun van het volk. Ik denk dat de coalitiepartijen de rekening moeten betalen en de PvdA weer de grootste wordt. Omdat het CDA echter niet echt zit te wachten op een regering met de PvdA zal de volgende formatie erg lang duren. Misschien komt er een vierde Paars kabinet, maar dan met GroenLinks ofzo. Als profeet voorspel ik dat Balkenende dan terugkeert naar het Wetenschappelijk Bureau en in september 2007 een OV-lezing geeft voor de GSV.

Hij is bij dezen uitgenodigd, wat een held. Maar dat meen ik niet, ik ben het eindelijk een keer vrijwel volledig eens met de handelingen van D66. Het is goed dat ze nu wel consequent zijn geweest door het vertrouwen op te zeggen. Ik denk ook dat ze het eerder hadden moeten doen, om niet in zo een miserabel kleinzielig issue de handdoek in de ring te hoeven gooien. Want dat is het, in een land van kleine gebaren kan zoiets onbenulligs geweldig mooi opgeblazen worden. Maar nog erger vind ik hierin hoe het CDA en de VVD hebben gehandeld. Verdonk had gewoon moeten opstappen nu, of ze fout is geweest of niet. Ze is in ieder geval fout met de kritiek omgesprongen, en vooral daardoor het vertrouwen kwijtgeraakt. Dat alleen al is reden om op te stappen.
Hierom begrijp ik ook niet de houding van Verhagen in Nova, die totaal niet begrijpt waarom D66 dit, nu, heeft gedaan. Hij schuift de hele kwestie volledig in de schoenen van deze partij, in plaats van in te gaan op de vraag waar zijn eigen partij en de coalitie fouten hebben gemaakt. Erg bijzonder, maar hij zal wel moe zijn.

En Ayaan keek toe, draaide zich om in haar bedje, en glimlachte...

Ik vind het wel creatief dat Lousewies voor elke TV uitzending waarin ze zit haar haar net even iets anders doet.

VVD is de enige die hier iets te verwijten valt.

Verhagen heeft groot gelijk. Dit is volledig te wijten aan D66 die vanaf het begin van Balkenende 2 de onberekenbare zwakke schakel is geweest. En de christenunie had wel wat beter na mogen denken over wat de gevolgen zouden kunnen zijn van een stem vóór deze motie. De val van het kabinet is slecht voor Nederland nu de economie net weer begint aan te trekken, en ik hoop dat CDA en VVD doorgaan regeren tot aan de verkiezingen. Ik ben het met je eens dat Verdonk haar trots opzij had moeten zetten en had moeten aftreden om zo het kabinet te redden, maar ik begrijp niet wat CDA en VVD verkeerd hebben gedaan (behalve dan dat ze uberhaupt met D66 in zee zijn gegaan). De verwijten richting Verdonk zijn trouwens niet helemaal terecht. Zij werd door de kamer gedwongen haar besluit over Hirsi Ali terug te draaien en ze kreeg als het ware de opdracht om een politieke list te verzinnen.

De christenunie is mijn stem in ieder geval definitief kwijt: ik stem vanaf nu Balkenende!

Verdonk had geen excuses van Ali moeten vragen, daar is ze uiteindelijk over gestruikeld. Ik moet toegeven deze eis dit ook erg kleinzielig en merkwaardig is.

Om hier nou het kabinet voor te laten vallen vind ik wat ver gaan, maar ach het gaf 2 dagen fantastische beelden en speculaties. Hier kan geen film tegenop ik heb me bijzonder vermaakt.

Vooral het gehampel van Van der Laan is altijd schitterend om te zien, het lijkt wel of ze er niets van snapt. Vooral de uitspraak ''ik hecht eraan dit staatsrechtelijk heel zuiver te houden'' terwijl ze 5 minuten lang haar onkunde over het staatsrecht demonstreert is geweldig.

D'66 moest wel erg duidelijk laten zien dat ze nu wel een rechte rug had en moest zichzelf wel heel duidelijk bewijzen. Hopelijk prikt de kiezer hierdoor heen. Hopelijk profiteert Wouter Bos niet electoraal van de impopulaire maatregelen die dit kabinet wel durfde te nemen. Hopelijk gaat D'66 in het volgende kabinet zitten met 2 zetels; the show must go on.

Perikles schreef: VVD is de enige die hier iets te verwijten valt.

Haha, goeie grap Peri!
(En eigenlijk moet je gewoon je bek houden, want je hebt bedankt.)

Koning David
fopschipper schreef: Verhagen heeft groot gelijk. Dit is volledig te wijten aan D66 die vanaf het begin van Balkenende 2 de onberekenbare zwakke schakel is geweest.
De keus was anders ChristenUnie en SGP. Ik vraag mij af in hoeverre deze partijen Regierungfähig zijn En volgens mij ligt het vooral aan Verdonk, zoals Kars en Arnold terecht opmerken.
Fop schreef: En de christenunie had wel wat beter na mogen denken over wat de gevolgen zouden kunnen zijn van een stem vóór deze motie.
Volgens mij maken die drie stemmen weinig uit. De val van het kabinet is slecht voor Nederland nu de economie net weer begint aan te trekken, en ik hoop dat CDA en VVD doorgaan regeren tot aan de verkiezingen. [/quote] Dit lijkt mij sterk nu de regering voorlopig demissionair geworden is.
Fop schreef: Ik ben het met je eens dat Verdonk haar trots opzij had moeten zetten en had moeten aftreden om zo het kabinet te redden, maar ik begrijp niet wat CDA en VVD verkeerd hebben gedaan (behalve dan dat ze uberhaupt met D66 in zee zijn gegaan).
Ik had ook liever een regering PvdA-CDA, maar die komt waarschijnlijk eind dit jaar. Nogmaals, de keus voor D66 was de enige mogelijkheid toen een regering met de PvdA niet door kon gaan.
Fop schreef: De verwijten richting Verdonk zijn trouwens niet helemaal terecht. Zij werd door de kamer gedwongen haar besluit over Hirsi Ali terug te draaien en ze kreeg als het ware de opdracht om een politieke list te verzinnen.
Leg uit.
Fop schreef: De christenunie is mijn stem in ieder geval definitief kwijt: ik stem vanaf nu Balkenende!
Als ze principiële stemmers als jij al kwijtraken dan gok ik dat de ChristenUnie kleiner blijft dan D66.

Ben het volledig met RJ eens. Niet heel sterk gedaan door JP en Rita, maar om het kabinet te laten vallen met nog geen jaar meer te gaan dan voel je je niet al te verantwoordelijk voor je land. Je gaat toch niet het hele landsbestuur met alle net helemaal of half ontwikkelde plannen e.d. parkeren om zoiets pietluttigs. Maar goed, politiek is in dat opzicht gewoon stom. Ik weet zeker dat als het debat gewoon overdag was gevoerd met iets meer nuchtere en minder tunnelvisiedenkende fractievoorzitters en een wat betergemutste Rita en JP (die de hele dag in Gn had gezeten), dan was het heel anders gelopen. Klei, wat jij? Wel vermakelijk overigens en beter dan menig film met amerikaanse presidenten.

Steef schreef: Een kostelijk politiek spel om te volgen. Met Oosterhuis heb ik gisteravond besloten om, mocht ik ooit na elven in een kamerdebat ontboden worden ik sowieso in pyjama zou aantreden.

Aangepast aan eigen (eventuele) omstandigheden :wink:

Overigens: ik vind veel reacties "op straat" ten hemel schreiend. Daar wil ik het voor dit moment bij laten. Mijn politieke neutraliteit moet natuurlijk wel gewaarborgd blijven...

Sinds wanneer moet een politicus neutraliteit waarborgen?

Koos L schreef: Sinds wanneer moet een politicus neutraliteit waarborgen?

Sinds Steef...

Koos L schreef: Sinds wanneer moet een politicus neutraliteit waarborgen?

Ik wil als Student en Stadjer (het blijft een openbaar forum waarop ook te googlen valt) niet geassocieerd worden met andere politieke groeperingen als GroenLinks, SP, CU, Stadspartij CDA, PvdA, D66 en VVD. Een politicus die onder de paraplu van een landelijke partij werkt kan zich dus volop voor of tegen een partij uitspreken, mij lijkt dat echter niet verstandig (gelet op ons karakter en het creeëren van draagvlak in de raad.)

Koning David
ro schreef: Ben het volledig met RJ eens. Niet heel sterk gedaan door JP en Rita, maar om het kabinet te laten vallen met nog geen jaar meer te gaan dan voel je je niet al te verantwoordelijk voor je land. Je gaat toch niet het hele landsbestuur met alle net helemaal of half ontwikkelde plannen e.d. parkeren om zoiets pietluttigs. Maar goed, politiek is in dat opzicht gewoon stom. Ik weet zeker dat als het debat gewoon overdag was gevoerd met iets meer nuchtere en minder tunnelvisiedenkende fractievoorzitters en een wat betergemutste Rita en JP (die de hele dag in Gn had gezeten), dan was het heel anders gelopen. Klei, wat jij? Wel vermakelijk overigens en beter dan menig film met amerikaanse presidenten.
Wanneer Loesewies het kabinet niet had laten vallen en Balkenende II de rit had kunnen uitzitten dan had het CDA wellicht meer goodwill bij de kiezer gekregen. Nu is het vrijwel zeker dat Bos premier wordt. Hoewel D66 moreel misschien gelijk heeft tegenover Verdonk hebben ze het niet heel slim gespeeld. Ik vind het onverstandig wanneer het kabinet zou besluiten zonder D66 tot mei door te gaan. Dan wordt men afhankelijk van gedoogsteun van de LPF, de SGP en de ChristenUnie. Ik heb liever nieuwe verkiezingen, maar ik vraag mij af of de PvdA in staat zal zijn een fatsoenlijke regering te vormen. De VVD is te rechts voor een nieuw Paars kabinet en ik vraag mij af of een post-Balkenende CDA wel stabiel is als regeringspartner.