FritzZ

Amicae amicique,

Woensdag 5 juni is er weer een Veritas-forum! Dit is dé manier voor de christelijke student om eens met zijn/haar studiegenoten in gesprek te gaan over de écht belangrijke vragen van dit leven. Zie hieronder de poster en beschrijving van het komende forum.

De Vrije Denker
Een debat over de persoonlijke overtuiging van student en wetenschapper

Mag je als wetenschapper een persoonlijke (bijvoorbeeld religieuze) overtuiging hebben? Of is dat juist uit den boze? Gaat vrijheid van meningsuiting ook op voor wetenschappers?
Dit zijn voorbeelden van vragen die tijdens het komende Veritas Forum aan bod zullen komen.
Prof. dr. Tjerk Oosterkamp, natuurkundige aan de universiteit Leiden, en prof. dr. Simon Verhulst, gedragsbioloog aan de RuG, zullen vanuit verschillende invalshoeken proberen antwoorden op deze vragen te formuleren.

Uiteraard zal er tijdens het forum voldoende ruimte zijn om de debaters te bevragen en om zelf mee te doen aan de discussie.

Na het forum kun je onder het genot van een drankje over het onderwerp doorpraten;

Wat: De Vrije Denker – Veritas Forum
Waar: Offerhauszaal, Academiegebouw
Wanneer: 5 juni, 20:00 uur

Toegang is gratis

Meld je ook vooral aan bij op facebook en vergeet niet ook je studiegenoten en andere bekenden uit te nodigen voor !

Amicae amicique,

Dit is morgen al! Er staan al mooi veel GSV-ers op de lijst, maar ga vooral door met aanmelden, of kom gewoon. Inmiddels hebben we een debatleider, Gerben ter Veen. Sommigen zullen hem kennen van het Gomarus College, anderen van zijn lidmaatschap van de U-raad namens de SOG. Verder is er een afterborrel, een follow-up-activiteit volgende week, interactie met het publiek en vooral een scherp debat.

Lees bijvoorbeeld deze open brief van de sprekers om een beeld te krijgen van de inhoud:

Als er vragen zijn horen wij het graag.

Tot morgen,

Chris Arnold
secretaris

Ha, cool dat in die open brief toch even onze zinspreuk aangehaald wordt. Het 'Caput sapientiae est reverentia Domini' raakt natuurlijk het onderwerp van morgenavond aan alle kanten.

TheoSikkema

Super mooi mensen, Veritas moet je gewooon bij zijn!

Bedankt voor het organiseren, ik vind dit een goed initiatief.

Toch vraag ik mij af wat we aan dit debat hebben gehad.

Beide sprekers leggen uit wat ze in het dagelijks leven doen: vader zijn, lesgeven en ofwel een ingewikkelde microscoop besturen, ofwel buiten vogeltjes onderzoeken.

Vervolgens legt Oosterkamp uit dat persoonlijke overtuigingen zijn creativiteit vergroten (hoezo?), en slaat Verhulst de plank volledig mis door een slap aftreksel uit Dawkin's The God Delusion voor te dragen (heeft hij ook meer gelezen?). De tweede spreker lijkt totaal geen hoogte te hebben genomen van de huidige vorm van het christendom in academische kringen. En Oosterkamp lijkt de student als zeer kwetsbaar te beschouwen, alleen te redden door hem te confronteren met zijn [Oosterkamps] persoonlijke drijfveren om met wetenschap bezig te zijn.

We hebben geluisterd naar meningen van twee wetenschappers die goed zijn in hun vakgebied, maar geen kaas hebben gegeten van wetenschapsfilosofie. Dat eerste was dan misschien het doel, en het tweede hoef je misschien niet van ze te verwachten gezien hun werkzaamheden, maar wat is dan de waarde van dit debat?

Meningen zijn niet heel interessant. Het was interessanter geweest als er sprekers waren geweest die het Van Schayck-incident in een bredere context konden plaatsen (want is dit echt nieuw?) en een wetenschapsfilosofische verhandeling konden geven van welke uitspraken thuis horen in de wetenschap en welke niet (hier is heel veel over te zeggen).

Nogmaals, het evenement is prima georganiseerd, en daarvoor dank.

Paula Lunenborg

Ik ben het wel een klein beetje eens met bovenstaande en vond het jammer van de tweede spreker dat hij gelijk overtuiging afdeed als religie, want zo kon bijvoorbeeld de evolutietheorie niet worden benaderd als een overtuiging net als de het zogenaamde intelligent design dat is. Hier konden jullie als organisatie niets aan doen. Wel vond ik ze allebei grappig en heb ik me goed vermaakt. Het was wat Walter zei: ' je weet nooit hoe zo'n avond uitpakt'. In ieder geval erg bedankt voor de organisatie en ik kijk uit naar een volgend forum!!

Hoi Harmen,

Ik had beloofd te reageren namens de organisatie, vandaag is daarvoor een mooie dag.

Stabbles schreef: We hebben geluisterd naar meningen van twee wetenschappers die goed zijn in hun vakgebied, maar geen kaas hebben gegeten van wetenschapsfilosofie. Dat eerste was dan misschien het doel, en het tweede hoef je misschien niet van ze te verwachten gezien hun werkzaamheden, maar wat is dan de waarde van dit debat? Meningen zijn niet heel interessant. Het was interessanter geweest als er sprekers waren geweest die het Van Schayck-incident in een bredere context konden plaatsen (want is dit echt nieuw?) en een wetenschapsfilosofische verhandeling konden geven van welke uitspraken thuis horen in de wetenschap en welke niet (hier is heel veel over te zeggen).

De waarde ligt er voor ons in dat zoals bij elk Veritas-forum een groot gedeelte van de zaal voor het eerst wordt geconfronteerd met de andere kant van de medaille. Dat er christelijke wetenschappers zijn met een goed verhaal over hoe geloof en wetenschap helemaal niet botsen is voor veel mensen nieuw. Wat dit forum ook liet zien is dat de discussie niet altijd zwaar en vervelend hoeft te zijn, deze heren zetten een luchtige avond neer. Dat ze beide plezier hebben in wetenschap en dat bij elkaar herkennen, maar over dit onderwerp een avondje stevig willen debatteren laat extra zien hoe christenen niet het buitenbeentje van de academie zijn maar een gesprekspartner.

De Veritas-insteek sluit niet altijd bij degenen die al een niveau verder zijn en dorst hebben naar wetenschapsfilosofie op hoog niveau. Bij dit forum was dat in het bijzonder waar. Aankomende forum, kan ik je vrij zeker beloven, zal ook jij aan je trekken kunnen komen.

Iedereen verder bedankt voor jullie komst!

Dat er christelijke wetenschappers zijn met een goed verhaal over hoe geloof en wetenschap helemaal niet botsen is voor veel mensen nieuw

Dit betwijfel ik. Binnen de christelijke verenigingen lijkt me dit niet nieuw. Is het niet belangrijker om die groep te confronteren met het tegendeel, dan om ze in slaap te sussen door te zeggen dat er geen probleem hoeft te zijn?

Dat ze beide plezier hebben in wetenschap en dat bij elkaar herkennen, maar over dit onderwerp een avondje stevig willen debatteren laat extra zien hoe christenen niet het buitenbeentje van de academie zijn maar een gesprekspartner.

Maar is het doel van het Veritas Forum om te laten zien dat christenen niet het buitenbeentje van de academie zijn? Hadden jullie een christelijke denker uitgenodigd, en verweerde hij zich goed in een debat, dan was dat doel direct behaald en was de avond inhoudelijk beter.

Het zal je verassen hoe nieuw dat voor sommige mensen is. We zijn er uberhaupt niet primair voor de christelijke verenigingen, maar vooral binnen andere christelijke verenigingen dan de GSV en Yir is er ook nog veel te leren.

Oosterkamp heeft zich verder prima verweerd, misschien niet in jouw stijl, maar wel verbaal sterk.

We spreken op soos er nog wel over!