YeHeSs

Amicae Amicique, Intimae Intimique

De komende maand organiseert de studentenpredikant, dominee Huttenga, een tweetal gesprekskringen. Hierover heeft u ook meer kunnen lezen in de folder zoals die in SIC van augustus is ingestoken.
Voor de mensen die niet meer beschikken over de folder, of deze nooit ontvangen hebben eerst een korte introductie op het fenomeen gesprekskring, daarna zullen de twee gesprekskringen geintroduceerd en toegelicht worden. Het volgen van een gesprekkring is zeker de moeite waard! De prijs van de te bespreken boeken, lengte van- en het aantal avonden hoeven u wat dat betreft niet tegen te houden.

Met amicale groet,

Stephan Antuma

Algemeen

Een gesprekskring is in feite een vorm van groepspastoraat.
Het is heel efficiënt om, als je met z’n vijftienen hetzelfde probleem hebt, dit tegelijk te bespreken. Je leert van elkaar. Je praat ook gericht, omdat je jezelf hebt voorbereid. Zodoende kan er veel uitkomen.
Als studentenpredikant voel ik mij verplicht om me nog wat beter voor te bereiden. Anders kunnen jullie het immers net zo goed zonder mij doen! Stel mij dus rustig de vragen waar je niet uitkomt. Daar ben ik voor.
Voordeel van de gespreksgroep is bovendien, dat je ook eens andere studenten tegenkomt dan met wie jij op dezelfde vereniging zit. En als je geen lid bent van een vereniging, is dit een uitstekend middel om je doelgericht te bezinnen op een belangrijk thema.

Open uw hart

Op de maandagavonden 4, 18 en 25 oktober van 20.30-22.00 uur in de Oosterkerk.

We behandelen Henri Nouwen: Open uw hart (De weg naar onszelf, de andere en God) verkrijgbaar bij de boekhandel voor 12,95 Euro.

De belangrijkste stelling van dit boekje is, dat, als je dichter bij jezelf kunt komen, jij je ook beter over kunt geven aan God en er kunt zijn voor de ander.

Henri Nouwen zet je aan het denken en brengt je in beweging. Hij helpt je om geloven weer mooi te vinden. Henri Nouwen was rooms-katholiek priester, theoloog, psycholoog en schrijver van veel boeken.

Ik wou dat ik kon geloven

Op de woensdagavonden 6, 20 en 27 oktober van 20.30-22.00 uur in de Oosterkerk

We behandelen W.G. Rietkerk: Ik wou dat ik kon geloven. (Over psychische factoren die een belemmering kunnen vormen voor het vertrouwen op God) verkrijgbaar bij de boekhandel voor 12,95 Euro.

Je kent dat wel, de vraag of God wel bestaat, waarom onze God de enige echte is, of God je echt wel alles vergeeft. Rietkerk zoekt het vooral bij de identiteitsproblemen. Hij schrijft over ‘Omgaan met teleurstellingen’, ‘Schuld of Schaamte?’, ‘Het gevaar van wanhoop’, ‘Worden, wie we zijn.’

Rietkerk is Nederlands Gereformeerd predikant en heeft door zijn werk bij de veel ervaring met studenten.

Wanneer u nog vragen heeft, of wanneer u zich wil opgeven kunt u contact opnemen met ds. Huttenga door middel van telefoon (050-318 8078) of e-mail studentenpredikant@gvgroningen.nl

(bron: folder studentenpredikant, najaar 2004)

De tweede gesprekskring (drie woensdagavonden) ga ik misschien volgen. Komt niet echt geweldig uit, maar is wel interessant. Zijn er nog meer geinteresseerden? Van TSH begreep ik dat er de groep nog wel wat groter mocht. Geef je op dus!