Fop schreef: Ik wilde eerst PVV stemmen....
Sorry dat ik het zeg Fop maar ik heb liever dat mijn kinderen les krijgen van een homoseksuele leraar dan van een PVV-stemmer, mijn persoonlijke invulling aan het begrip discriminatie zullen we maar zeggen. Hoe kun je in de vrede een stem op die partij overwegen?
Fop schreef: @ Pikkeltje: (...)

Nah.

Kabinet VVD/CDA/D66/GL kan interessant zijn, wel 3/4 liberaal. Vraag me werkelijk af of het CDA dat wel wil, zeker als ze niet de grootste zal zijn. Maar het is niet uitgesloten dat als GroenLinks een flinke stempel mag drukken ze meegaat in zo'n coalitie.
Overigens moet de VVD dan wat aan de HRA doen (breekpunt D66), dat zal ze doen icm een belastingverlaging. Voor het CDA is dat dan geen probleem meer omdat JPB vertrokken is.
Interessante vraag is wie JPB zal opvolgen als partijleider.

Oh ja, PVV-stemmers blijken niet heel erg principieel te zijn zie ik in dit topic. ;)
Grappig dat je switcht Fop en vervolgens economische argumenten aandraagt om op de VVD te stemmen. PVV heeft behalve de AOW nog een heleboel linkse hobby's op economisch gebied. Behalve de grootste bezuiniging; het stopzetten van de "massa-immigratie".

TheoSikkema

Super is dit, dit topic heeft gelijk een tweede motivering voor deze avonden overgenomen. Namelijk, de wens dat er wat meer over politiek gediscussieerd mag worden op de GSV.

En daar komt nog bij dat ik een ieder, dus ook VVD/PVV'ers uit wil nodigen om hier, Aqua 767, of bij Rolf, Aqua 645, langs te komen om deze discussie ook in het echt te voeren.

Groeten,
Theo

excuus, heb de naam van pinkeltje aangepast.

Rinze schreef: Grappig dat je switcht Fop en vervolgens economische argumenten aandraagt om op de VVD te stemmen. PVV heeft behalve de AOW nog een heleboel linkse hobby's op economisch gebied.

Klopt, toegegeven: op dit punt is Wilders een populist. Ik denk dat hij persoonlijk liever een VVD beleid zou voeren op de economie maar dat hij uit electoraal oogpunt richting de SP opschuift. Jammer voor Wilders want hierdoor verliest hij principiële rechtse stemmers zoals ik :wink:

Rinze schreef: Kabinet VVD/CDA/D66/GL kan interessant zijn, wel 3/4 liberaal. Vraag me werkelijk af of het CDA dat wel wil, zeker als ze niet de grootste zal zijn.

De vraag is sowieso of het CDA in een regering wil plaatsnemen als ze niet de grootste partij zijn. Het CDA (of voorlopers ervan) heeft sinds 1977 niet meer aan een kabinet meegedaan zonder dat ze ook de premier leverden. Het is niet enkel een bestuurspartij, maar ook nog eens een erg dominante. Het zou het CDA sieren als ze dit nu gewoon eens deden. Misschien kunnen ze het juist nu ook verkopen, als na het wegvallen van JPB er even geen dominerende leider is binnen de partij.
Punt is dat er weinig andere kabinetsopties zijn, als Paars(+) voor de VVD definitief geen optie is. Een linkse regering olv de PvdA zal er ook echt niet komen m.i.

Op zich, ik zag enkele nieuwsberichten over een vrouwelijke staatssecretaris die klaar stond om de touwtjes van JPB over te nemen. Een vrouwelijke MP, dat zou nog eens wat wezen!

Verder vind ik al het politieke geneuzel niet zo interessant. Wat goed zou zijn voor dit land is een degelijk lange-termijn-beleid. De afgelopen 10 jaar hebben toch wel aangetoond dat de parlementaire democratie uiteindelijk ten onder gaat aan populisme en wat niet al. Hoog tijd om het systeem af te schaffen. In plaats van afwisselende praatgroepen en 'draaikonten' (met dank aan mevr. Verdonk) zou het beter zijn om een staatsapparaat te hebben met een president aan het hoofd.

Begrijp me goed, ik ben geen Verdonk- of Wilders-stemmer, wat mij betreft gaan die evengoed ten onder. Liever zie ik een verlichte dictatuur. De combinatie van de huidige politiek, de media en het kortetermijngeheugen van de gemiddelde Nederlander zorgen er voor dat ik liever wat afstand neem van het politieke gebeuren.

In een poging tot topic-kaping, wat voor staatssysteem zouden jullie prefereren?

@Jan K.: wat betreft de hele 'homo voor de klas-discussie', ik vind dat de overheid hierin de vrijheid van onderwijs moet respecteren. Bijzondere scholen funderen zichzelf op een bepaalde grondslag, en het lijkt me logisch dat het onderwijzend personeel hiermee instemt. Het lijkt me ook dat als een personeelslid zich in 'leer of leven misgaat' of gedraagt, de school dan in principe het recht heeft diegene te weigeren/ontslaan. Zoals je ziet houd ik het expres algemeen, aangezien er nog wel meer levensstijlen zijn die niet samengaan met christelijk/bijzonder onderwijs.

Maar ja, uiteindelijk is dit een non-discussie. Als het wetsvoorstel er door komt betekent dat niet opeens dat er op verschillende christelijke scholen homoseksuelen les gaan geven. Het is l*llig, maar er zijn nog wel meer reden om een sollicitant te weigeren ('niet enthousiast genoeg' bijv.) en afgezien van een paar relletjes hier en daar zal er weinig gebeuren. Zie jij een praktiserende homo lesgeven op een islamitische basisschool? Zo iemand zou al gek zijn dat te proberen...

Hm, de situatie met de CU en homo´s is nu helemaal op de spits gedreven doordat Rouvoet heeft opgemerkt dat wanneer Van der Geer (homokandidaat) een relatie zou hebben ´het waarschijnlijk een stuk ingewikkelder zou zijn´. Heel homo-Nederland is nu anti CU..

Ik weet ook niet of ik nog CU ga stemmen..

Prince schreef:

Dank je, had ik nog niet gelezen :) Dat maakt het inderdaad wel iets genuanceerder.

Herbsgarden
ROel schreef:
Prince schreef:

Dank je, had ik nog niet gelezen :) Dat maakt het inderdaad wel iets genuanceerder.


En nog onduidelijker. Las trouwens ook iets opmerkelijks in het interview met Jonathan van der Geer, het eerste homofiele kandidaat-Kamerlid van de ChristenUnie.

"Toen ik begin 2007 in dienst kwam bij het Partijbureau van de Christen-
Unie heb ik niet verteld dat ik homoseksueel was. Voor mij was het privé.
Ik vond het geen issue om met mijn werkgever en collega’s te delen."

Als jij je eigen geaardheid (terecht) een privé-zaak vindt - ook al werk je bij een christelijke organisatie - hoe kun je dan wel van docenten verwachten dat zij hun geaardheid aan onbekenden vertellen in ieder sollicitatiegesprek? Of gaat het weer om het 'praktiserende' aspect? Dan zouden die sollicitaties nóg absurder worden.

'Nou, dat is een imponerend CV! Wat een ervaring, zeg. En bent u ook homo?'
'- Pardon, wat gaat u dat aan?'
'Nou meneer, of u homo bent maakt niet eens zoveel uit. We zijn alleen bang dat u met een andere man naar bed gaat.'
'- Oh. Maar ik heb geen vriend.'
'Maar zou u dat willen?'
'- Op dit moment niet per se hoor, ik ben happy single.'
'Maar als u ooit een vriend wil en u vindt er een, zou u dan ook seks met hem willen?'
'- Opnieuw: wat gaat u dat aan?'
'Nou, dat vinden wij een heel belangrijke kwaliteit van een docent.'
'- Of ik goed ben in bed, met een man?'
'Nee, nee, alsjeblieft niet. We willen juist dat u dat niet doet.'
'- Maar zoals ik zei, ik ben nog single.'
'Maar zou u ook niet-single willen zijn?'
'- Nu niet.'
'Maar als u toch ooit een relatie wilt, zou u dan ook seks willen hebben?'
'- Die kans is aanwezig.'
'Oh.'
'- Vrijt u vaak met uw vrouw?'
'Nou meneer, dat gaat u natuurlijk geen flikker aan. U hoort nog van ons.'

Als jij zo Gods Woord denkt na te volgen: prima. Maar hou dan op met dat geklets a la "wij respecteren anderen en willen niet discrimineren".

Laat die christenen toch lekker verzuilt blijven. Als je van vrijgemaakt naar 'praktiserend' baptist gaat krijg je ook ontslag op een gereformeerde school. Aangezien ze hun eigen scholen hebben opgericht moet je maar voor lief nemen dat ze ook hun eigen regels stellen. En dat de overheid dit wel net als 'gewoon' onderwijs subsidieert is logisch, gereformeerde en reformatische scholen scoren al jaren het hoogst als het gaat om kwaliteit van onderwijs.

Herbsgarden schreef: En nog onduidelijker.

Dat is waar.. Waarom heeft hij het ook uberhaupt gezegd? Als CU-politicus kun je verwachten dat dat soort vragen komen. Daar moet hij toch van te voren wel over nagedacht hebben?!
Het is nu een beetje afschuiven op de selectiecommissie, terwijl het standpunt eigenlijk gewoon is dat een relatie niet kan..

Wat je schetst is inderdaad te bizar voor woorden. Als je homo bent moet je opeens je seksleven gaan delen met de kerk en je werkgever.

Voor mijzelf is het lastiger geworden om te gaan stemmen op de CU. Wat zou er bijvoorbeeld gebeuren als Van der Geer verkozen wordt en vervolgens een relatie krijgt? Wordt hij er dan uit gekickt? Dat is toch iets waar hij zelf z´n weg met God mee moet gaan?

Jammer dat homoseksualiteit zo´n issue is..

Leuk bedacht, Herbsgarden, dat sollicitatiegesprek. In de praktijk zal zo'n gesprek natuurlijk niet over seks gaan maar zal er misschien gevraagd worden of sprake is van trouwen of samenwonen. Maar veel belangrijker in deze discussie is volgens mij het beginsel: de school is van de ouders. De politiek/overheid moet ophouden iedereen een doorgeslagen gelijkheidsdenken door de strot te duwen en heeft zich helemaal niet te bemoeien met het personeelsbeleid van christelijke scholen.

eva mariëtte

Ik ga mn stem niet laten afhangen van één issue, maar om het doelstelling en karakter van een partij. Zo is het toch ook met een gemeenschap of kerk waar je bij zit. Je kunt niet met alles en iedereen eens zijn en dat hoeft toch ook niet? Wel vind ik de twijfel of teleurstelling begrijpelijk.

Sanzo Panza

Vandaag blaatte een VVD-promotor in mijn gezicht dat ik op ze moest stemmen vanwege de economie. Alleen was er geen VVD'er die mij kon vertellen waarom ze, naar hun eigen woorden 30 miljard wilden bezuinigen. 20 Miljard daarvan wil de VVD in de komende periode worden bezuinigd, terwijl 18 miljard volgens het CPB nodig was. De CU heeft plannen tot 16 miljard.

VVD

Wat ik eigenlijk een beetje belachelijk vind is dat de ontwikkelingshulp als de uitgaven aan de EU gehalveerd worden onder VVD bewind. In de eerste plaats vind ik het immoreel om op een post als ontwikkelingssamenwerking (0,8% bbp) te gaan bezuinigen. Daarnaast zijn de uitgaven aan de EU wel erg makkelijk om aan te vallen. We betalen namelijk 4,4 miljard euro op jaarbasis aan de EU. Jammer dat de VVD geen oog heeft voor hoeveel we van de EU ontvangen. Volgens Bos zijn we zelfs een netto-ontvanger:

http://media.rtl.nl/media/financien/rtl ... tekort.pdf

Ook wil de VVD de basisbeurs afschaffen. Dit kost de Nederlandse staat ruim 1 miljard euro. Als de VVD de basisbeurs in stand houdt besparen ze nog steeds 19 miljard euro wat volgens het CPB nog steeds voldoende is.

Daarnaast wordt de WW door de VVD ingekort. Persoonlijk denk ik dat bij een financiële crisis de tijd tussen het verliezen van een baan, en het opnieuw vinden van een baan, alleen maar langer wordt. Mensen die zijn aangewezen op de WW zullen daardoor steeds eerder in de problemen komen. Op deze manier worden mensen gedwongen om een baan te accepteren die onder hun opleidingsniveau ligt.

De kracht van de VVD is dat ze werk willen stimuleren door vennootschapsbelastingen te verlagen en startende ondernemers de eerste drie jaar helemaal geen belasting meer te betalen over hun bedrijfsinkomsten. Ook zal er 400 miljoen euro extra gaan naar innovatie.
Volgens het CPB was de VVD koning in het scheppen van banen.
De sociale plannen van de VVD zijn echter bijzonder moeilijk te vinden.

CU

De ChristenUnie wil 4,5 miljard euro besparen door lonen van ambtenaren niet meer dan 1% te laten stijgen. Daarnaast wil de CU de gemeenten en provincies efficiënter laten werken wat weer 2 miljard op moet leveren.

De BTW zal tot 2014 met 1% worden verhoogt op het hoogtarief, en de AWO moet eerder naar 67 jaar. Met de kilometerheffing moet worden begonnen in 2013 en ziektekosten moeten nog meer inkomensafhankelijk worden. De basisbeurs blijft, al gaan de collegegelden omhoog.

De plannen van de CU zijn in mijn ogen socialer maar inderdaad linkser. Toch bespaard de ChristenUnie rond de 6 miljard euro meer dan de SP, GroenLinks of de PvdA. Ik denk dat de economische plannen van de CU afdoende zullen zijn.
Daarnaast vind ik dat de ChristenUnie in deze kabinetsperiode met hun uittredingsbeleid voor prostituees en hun minister voor jeugd en gezin baanbrekend werk heeft verricht. Ik hoop dat de ChristenUnie dit werk voort kan zetten. Vandaar mijn stem.

gegevens: www.z24.nl

@ROel, alle grote stappen zijn klein begonnen. Ik zie persoonlijk de kandidaatstelling van Jonathan van der Geer, en dus met akkoord van de selectiecommissie, als een stap in de goede richting. In relatie met het verleden, en een gedeelte van de achterban gezien een enorme stap.
Dat Rouvoet zijn uitspraken nuanceert door de bal bij de selectiecommissie te leggen is alleen maar juist. Een partijleider gaat niet over de invulling van de lijst, dat gaat de partij dmv de selectiecie.

Fop schreef: De politiek/overheid moet ophouden iedereen een doorgeslagen gelijkheidsdenken door de strot te duwen en heeft zich helemaal niet te bemoeien met het personeelsbeleid van christelijke scholen.

Mooi gezegd huisgenoot! Helemaal mee eens. Dictatuur van het liberalisme toch?

TheoSikkema

Ik wil nog steeds een goede reactie doen op dit topic, door tijdgebrek tot nog toe niet gebeurd.

Wat ik nu wel vast toe wil voegen:
de volgende link () met brieven tegen de PVV.
Tot vanavond!