Ursa

Ik heb een vraag: zit er een verschil tussen vereren en aanbidden?

volgens mij is vereren iets wat zich in jou zelf afspeelt, en aanbidden is uiting geven aan dat gevoel

aan·bid·den (ov.ww.)
1 als goddelijk wezen vereren

ver·eren (ov.ww.)
1 eer bewijzen => eren

www.vandale.nl

scherp hoor, aagje. @ursa: staat er een kratje bier op wie er gelijk heeft?

Dan heeft Agnes namelijk gewonnen. Logisch... (Allen: wat moet zij met bier?)

Nou, dan ken jij Agnes nog niet

nah

we kunnen er een feestje van geven?

nu wat moeilijker: zit er verschil tussen verbidden en aaneren?

Hee kinders, hou es op met spammen. Er staat geen bier op het spel. Er is eigenlijk niet eens een spel. Meer een interesse van mijn kant.

@ Agnes: ik heb de Van Dale hier thuis staan, kan ik prima inkijken. Het gaat me dan ook niet om de 'officiële' definitie, maar wat mensen denken dat de begrippen/woorden inhouden.

Mazzhijs heeft bijvoorbeeld een interessant onderscheid te pakken: vereren is innerlijk, aanbidden daar uiting aan geven. Daarbij is vereren ook nog eens een gevoel. Zeg ik het zo goed?

Ik ben deze discussie begonnen omdat het me a) wel interessant leek en b) in de Katholieke kerk is er sprake van beelden- en Mariaverering, maar - naar eigen zeggen - in dezen geen sprake van aanbidding; dat komt God alleen toe. Dan zijn vereren en aanbidden twee vormen van 'prijzen'. Ik ben dus benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken, of er überhaupt wel een verschil is en zo ja, wat dat dan is.

vandaar dat je het op dit forum doet, en niet het wat betekent dit woord-forum :P

iig, dat is wat ik bedoelde harm... Iemand vereren is iemand eer geven, in jezelf. Wat de Roomsen doen/deden is meer aaneren, zoals am Rolv dat zo mooi wist te verwoorden...:D