L1Rn4urAyA7aTEe
schreef: 'Stel opruiing tegen rechtsstaat strafbaar' Uitgegeven: 28 april 2004 08:33 Laatst gewijzigd: 28 april 2004 09:30 DEN HAAG - Opruiing tegen de democratische rechtsstaat moet strafbaar worden. Dat stelt CDA-fractievoorzitter Verhagen woensdag voor in een interview in Trouw. Verhagen reageert daarmee op de mogelijke juridische beperkingen om bijvoorbeeld op te treden tegen imams die oproepen tot het doden van homo's. Vorige week kondigde premier Balkenende al aan dat wellicht wetswijziging nodig is om daar iets aan te doen. Aanleiding is de commotie die is ontstaan over teksten in een boek dat onder meer via een moskee in Amsterdam is te krijgen. Daarin staan volgens Balkenende ,,walgelijke teksten''. Verhagen zegt niets te zien in een verbod op dit boek. De CDA-politicus ziet meer in de mogelijkheid om groeperingen grondwettelijke vrijheden te ontnemen als zij daar misbruik van maken. Dat wil hij niet overlaten aan de politiek. Daarvoor zou Nederland net als Duitsland een Constitutioneel Hof moeten hebben. Verhagen heeft Donner gevraagd om te kijken of dat in Nederland ook mogelijk is.

Even in het verlengde over de discussie van vrijheid van meningsuiting een discussie over de ethiek van democratie.

Stelling
"In een democratie moeten ondemocratische elementen op een democratische manier bestreden worden, want dat is immers de kracht van de democratie."

Als er mensen samenzweren/ voor opruiing zorgen in een democratische staat, dan is het verbieden, of het ontnemen van grondwettelijke vrijheden een zwaktebod. Immers, dat doen dictaturen ook. Wij zijn als democratische 'verlichte' mensen immers van mening dat een democratie moreel beter is dan een dictatuur. Dus daarom is het onzinnig en zelfs slecht om opruiing tegen de Staat strafbaar te stellen.

Als er mensen samenzweren/ voor opruiing zorgen in een democratische staat, dan is het verbieden, of het ontnemen van grondwettelijke vrijheden een zwaktebod.

Tenzij de samenzwering of opruiing zorgt voor een beperking van het functioneren van de democratie. (niet 'de democratische staat')

Als namelijk bepaalde opruiïng er voor zorgt dat niet meer het hele volk (door bijvoorbeeld een deel van een balkon te gooien) in staat wordt gesteld zijn bijdrage te leveren aan de regering dan moet er ingegrepen worden.

zoals ik al wel eens vaker gepost heb, heb ik ook hier weer mijn oude standpuntje over ingenomen. Ik geloof namelijk helemaal niet dat wij in een democratie leven. Meningsloos stemvee, die zich vooral bezig houdt met het inkomen van zijn buurman en tegenwoordig buurvrouw. Wat kan het ons schelen wat de ander doet zolang deze ons maar niet beperkt? oke niet iedereen hoeft van mij meer 2.1 kinderen en 2 keer per zondag naar de kerk. Maar wanneer ik lees dat "etnisch anderen" een oma verkrachtten, voor 70 % de gevangenissen bezetten hier in nederland en ook nog eens de voor mij geldende normen en waarden onmogelijk maken, door bijvoorbeeld het slaan van vrouwen en het verbranden van homo's aan te moedigen, dan is voor mij de grens overschreden. Dan ben ik niet meer democratisch in hart en nieren. Sterker nog dat ben ik nooit geweest. En daar ben ik trots op.

Koning David

Het is niet zo liberaal wat jij allemaal zegt. Ik dacht dat de VVD voor vrijheid en democratie was. Waarom ga jij niet naar een nationalistische partij als de SGP of de LPF?