Jurgen

Willem Jan Otten getekend door Siegfried Woldhek

Lezing Willem Jan Otten
Over geloof en literatuur

De bekende christelijke schrijver Willem Jan Otten geeft donderdag 31 maart 2005 om 20:00 uur een openbare lezing in Groningen. Hij zal spreken over de moeilijkheid christelijke thema’s in literaire vorm te gieten en je als christelijke schrijver te handhaven tussen je merendeels atheïstische collega’s. Tevens zal hij vertellen over zijn bekering van een aantal jaren terug, waarna hij, evenals zijn vrouw Vonne van der Meer, overtuigd katholiek is geworden. Ook zal hij voorlezen uit zijn laatste roman ‘Specht en zoon’. Deze is onlangs voor de Libris-literatuurprijs .

Otten zou eerder al een lezing op 10 maart geven. Deze ging helaas op het laatste moment niet door vanwege een die dag opgekomen griep bij de schrijver.

Willem Jan Otten is romancier, dichter, essayist en toneelschrijver. Hij werkte jaren als theatermedewerker voor Vrij Nederland. In 1999 publiceerde hij ‘Het wonder van de losse olifanten’, een rede gericht tot de afwijzers van het christelijke geloof. In 2003 verscheen zijn laatste dichtbundel ‘Op de hoge’, in 2004 zijn meest recente toneelstuk ‘Braambos’. Ook in 2004 verscheen de bejubelde roman ‘Specht en zoon’.

De lezing zal plaatsvinden in de achterzaal in de Noorderkerk in Groningen, Akkerstraat 28. Neem de achteringang aan de Noorderbuitensingel.

Koning David

En ik heb nog een plaatje maar snap hem niet. Misschien kan Jurgen dit uitleggen.

Als ik voor mijn beurt mag spreken: ik denk dat dit een verwijzing is naar De eend, een bundel van Otten uit 1975. Het beeld van de eend als karakteristiek voor Otten is nogal sterk, aangezien Otten er in De eend één gedicht, uitgestrekt over vijftien pagina's, mee heeft uitgerust.

Via onderstaande link kom je op een website met een groot aantal citaten uit die bundel, en uit andere:

Jurgen schreef: Deze is onlangs voor de Libris-literatuurprijs genomineerd.
Jurgen is nog vergeten te vermelden dat hier 50.000 Euro mee gemoeid is. Lijkt me voldoende reden om te komen.
Koning David

Dat is 200 keer zo veel als de Radix *** prijs.

Nu we het daar toch over hebben: Wie van jullie heeft trouwens het Nederlands Dagblad van donderdag 24 maart gelezen?

ja ik, Ewout, nogmaals gefeliciteerd met je ***prijs.

Vriend Klei schreef: Nu we het daar toch over hebben: Wie van jullie heeft trouwens het Nederlands Dagblad van donderdag 24 maart gelezen?

Ja ik toevallig. Wat heb jij met schaduwgenootschappen(is alles per definitie niet echt daar?) van Ichtus?

Koning David

In de Sic leest u het echte verhaal. Ondanks mijn uitstapje lijkt het mij beter dat we hier verder over Otten en zijn eendjes en spechten gaan praten.

Tip: als materiaal ter voorbetrachting op de lezing van donderdag een gesprek tussen Wim Noordhoek en Willem Jan Otten in De Avonden, het mooiste radioprogramma na OVT.

Klik op onderstaande link:

http://boeken.vpro.nl/boeken/smil/audio ... 3+16643351

Otten heeft me laten weten dat hij nog steeds niet weer de griep gekregen heeft. Het belooft te gaan lukken!

vet schreef: Tip: (...) ter voorbetrachting op de lezing (...)

Dit is inderdaad heel aardig. Mooie quote van Otten: "Ik ben helemaal geen lezer."

En hebbben jullie nou al een cadeautje voor die man gekocht?

Een tof boek...

Daar zeg je wat.

De avondboot, van Vonne van der Meer.

Koning David

Maar hij is met haar getrouwd. Dat boek kent hij toch al lang.

Blijkbaar gaat het nog steeds door, dus allemaal komen!

Ik vond het een zeer interessante lezing. Ik denk dat ik maar eens een boek van Otten ga lezen. Wat jullie?

En of, ja!

Een vraag die gisteren niet beantwoord werd, en die wel interessant is:

Hoe komt Otten toch bij die namen?

Je hebt Stephanie, Valérie, Dépuis en, nog buitenissiger: Zaza.

Ik neem aan dat hij zijn personages bewust niet Jan, Piet en Klaas noemt, maar waarom?

ik zou het niet weten Luuk, maar ik ga wel een boek van hem lezen, ik ben wel nieuwschierig geworden. :wink: